Rodzaje motocykli: ranking najpopularniejszych segmentów

Jakim jednośladami Polacy najczęściej chcą jeździć? Który segment pojemnościowy cieszy się największą popularnością, a który zaliczył największy wzrost zainteresowania? Jakie są obecne trendy na naszym rynku motocyklowym? Sprawdzamy.

Na polskim rynku siłą pociągową sprzedaży są od dłuzszego czasu motocykle. W ciągu nie tylko ostatnich dwunastu miesięcy praktycznie nieprzerwanie dominują liczebnie nad motorowerami, poza wrześniem tego roku, kiedy przybyło ich niewiele mniej niż motorowerów o 1,5%. Za to w kolejnym miesiącu po bardzo dobrych wynikach we wcześniejszych miesiącach kontynuowały wysoki dwucyfrowy wzrost o 26,3% (+232 szt.). W urzędach zarejestrowano ich tego miesiąca 1 113 sztuk. To najwyższy rezultat analogicznego miesiąca od 2005 roku, czyli odkąd prowadzony jest monitoring rynku jednośladów.

Ranking marek:

Liderem rynku motocyklowego w Polsce obecnie pozostaje HONDA, której mimo pandemii i związanych z nią obostrzeń, udało się do końca października br. wypracować ponad 11 procentowy wzrost. Zarejestrowano w tym czasie 2223 jednoślady tej marki. Na drugim miejscu jest niezmiennie YAMAHA (2 099 szt.) i udało się jej przełamać rezultaty z tego samego okresu w ub.r. Yamaha wyszła na plus o 1,4%. Na trzeciej pozycji w rankingu jest JUNAK (1 808 szt.), który w ciągu dziesięciu miesięcy osiągnął 22,8% wzrost. Z czwartą lokatą jest BMW (1 618 szt., – 1,2%). W pierwszej dziesiątce marek po październiku b.r. siedem marek wykazuje wzrost podczas gdy przed miesiącem było ich pięć. Poza pierwszą trójką osiągnęły to również już wcześniej KTM (na 6. pozycji), BENELLI (na 9.) i KAWASAKI (na 10.), do których dołączył BARTON (na 7. Pozycji ) ze wzrostem +0,1%.

Jaka była sprzedaż jednośladów w pierwszej połowie 2020 roku w Polsce?

Który segment motocykli króluje w kraju nad Wisłą?

Najpopularniejszy segment motocykli w Polsce to od dawien dawna streety, czyli uniwersalne motocykle szosowe. Spory udział w tym segmencie mają motocykle klasy 125, których oferta w większości należy właśnie do tego segmentu. Motocykle klasy 125 stanowią przeszło 60% wszystkich rejestracji w tym segmencie, a cały segment street to około 35% rynku. Drugim co do popularności segmentem w naszym kraju są tzw. ON/OFFy, czyli najczęściej motocykle typu adventure. Tutaj wynik to 19,7% rynku. Co ciekawe, turystyki enduro są niemal tak samo popularne w Polsce jak maxi skutery, które w tym roku zgarnęły 19,3 % rynku. W zeszłym roku różnice pomiędzy tymi kategoriami były podobne, ale to maxi skutery mogły pochwalić się minimalnie większa popularnością. Także w grupie maxi skuterów najczęściej wybierane są pojazdy o pojemności silnika 125 cm3. W tym wypadku jednak 125-ki to aż 80% segmentu. Na czwartym miejscu względem popularności są choppery i cruisery. Ich udział w  rynku w porównaniu do roku 2019 wzrósł z 9,6 do 10%. W tym roku wzrosło także zainteresowanie motocyklami off-roadowymi ( z 2,1 do aż 5,7% rynku). Tutaj wzrost wyniósł ponad 15%. Spadła za to popularność motocykli stricte turystycznych oraz sportowych. Pojazdy elektryczne również zyskują na popularności, jednak nadal wydają się mocno egzotyczne u nas w kraju. Wzrost z 0,3 do 0,7% sugeruje, że dopiero w przyszłym roku możemy spodziewać, że co setny nowy jednoślad sprzedawany w Polsce będzie miał napęd elektryczny. Jest to jednak ponad dwukrotny wzrost rok do roku. Junak

Polski rynek motocyklowy: najpopularniejsze pojemności silnika

Najpopularniejszą grupą pojemnościową wśród motocyklistów pozostają od dłuższego czasu 125-tki. Ciągle skupiają połowę wszystkich rejestracji (50,1%). Od początku roku zarejestrowano ich: 9 093 sztuki. Jednak ich udział w rynku zmalał o niespełna 2%. Który segment pozyskał różnicę? Wygląda na to, że część z użytkowników 125-ek przesiadła się na nieco większe pojemności. Obecnie segment pojemności zawierających się pomiędzy 125 a 500 cm3 zajmuję 14,4% rynku, co utrzymuje wynik z zeszłego roku, ale większy tu udział mają obecnie motocykle o pojemnościach do 250 cm3. Zaraz po 125-ach, klienci salonów motocyklowych najchętniej wybierali motocykle z silnikami największymi – o pojemnościach powyżej 750 cm3. Niesłabnące wysokie zainteresowanie daje nie tylko pewną drugą pozycję, ale także niewielki wzrost popularności (o 0,2%). Dużych motocykli sprzedano do tej pory, czyli do października br. 4 435 szt., co daje po dziesięciu miesiącach 24,4% rynku. Rejestracje najsilniejszych maszyn przekroczyły rezultaty swojego segmentu z tego samego okresu ub.r. +5,3%. Warto też zaznaczyć obecność segmentu 500-700 cm3. Jego popularność wzrosła w tym roku z 9,2 do 10,4%. Widać, że motocyklowe średniaki nie mają się źle, ale też nie brak w tym segmencie ciekawych propozycji nie tylko dla mniej doświadczonych motocyklistów.

Nasz rynek motocyklowy jest bardziej zróżnicowany niż jeszcze kilka lat temu. Patrząc w dłuższej perspektywie, wygląda na to, że dywersyfikacja będzie postępować, a coraz większa popularnością będą cieszyć się motocykle o mniejszych i średnich pojemnościach silnika. Nie ma co ukrywać, że również rosnąca oferta jednośladów elektrycznych na pewno pozyska większa ilość klientów. Polski rynek podąża za trendami utrzymującymi się od dłuższego czasu w zachodniej Europie. To sprawia, że mamy na ulicach coraz więcej maszyn użytkowych oraz tych o wysokiej codziennej funkcjonalności.

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button