- Rodzaje jednośladów - przedstawiamy główne segmenty
- Jak rozróżnić motocykle i po czym poznać ich rodzaj?
Naked bike, modern classic, motocyklowy SUV, dual sport, supersport, hard enduro, power cruiser. Jak się w tym wszystkim połapać? Wyjaśniamy jak rozpoznawać rodzaje motocykli.
Przemysł motocyklowy idzie śladami branży samochodowej. Określenie do jakiego segmentu przynależy dany motocykl bywa bardzo trudne, a ostatnimi czasy coraz trudniejsze. Zmienne mody, różne wymagania klientów, hybrydy pomiędzy segmentami. Mamy różne potrzeby i wizje motocykla idealnego, a producenci robią wszystko by trafić w nasze gusta. Ciężko się w tym wszystkim połapać, stąd nasz pomysł na jak łatwiejsze podzielenie rodzajów motocykli.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego dzieli je na: Big Scooter, Chopper / Cruiser, Street, Sport, Supersport, Tourist, ON / OFF, OFF ROAD i Inne. I jest to podział niezły, ale nieco zbyt skomplikowany. Szukamy łatwiejszego rozwiązania, a najłatwiej na motocykle patrzeć przez pryzmat tego w jaki sposób są używane. Do tego dorzućmy jeszcze pozycję za kierownicą, bo ta także potrafi dużo powiedzieć o typie i przeznaczeniu motocykla.
Poniższy podział jest oczywiście umowny i mocno subiektywny. Został stworzony w taki sposób, żeby każdy mógł mniej więcej odnaleźć się w rodzajach motocykli.
Rodzaje motocykli 2021
Motocykle uniwersalne
Inna nazwa: Street, Naked Bike
Nazw dla tego typu motocykli jest sporo, a sprawy nie ułatwia fakt, że moglibyśmy wydzielić kilka podkategorii (power naked, modern classic, itd.). W Polsce przyjęła się nazwa naked bike, czyli “golas”, która bardzo dobrze opisuje klasę, jednak wraz ze wzrostem popularności motocykli stylizowanych na klasyczne, naszym zdaniem sformułowanie naked bike przestało być wystarczające. Klasyki to klasyki, a określenie naked bike mimowolnie odnosi się do pojazdów współczesnych. Tak czy siak do segmentu naked bike`ów należy podpiąć motocykle o klasycznym wyglądzie (np.Triumph Bonneville) i sporą część 125-ek zahaczających o scramblery a nawet cruisery. Również takie maszyny jak chociażby Aprilia Tuono V4, która przecież posiada – skąpą bo skąpą, ale jednak owiewkę, a zalicza się ją mimo wszystko do kategorii power naked, czyli nieobudowanych motocykli o wysokich osiągach.
Trzy główne cechy: brak owiewek, wyprostowana pozycja, uniwersalny charakter. Taka MZ-a tylko w nowoczesnej formie.
Zontes 310R: Motocykl nieoczywisty, który posiada mocne karty
Motocykle sportowe
Inna nazwa: Supersport, Superbike, Hypersport,
I w tym przypadku moglibyśmy dzielić motocykle na sportowe i supersportowe. Przecież popularna, używana Honda CBR600F jest nieporównywalnie mniej sportowa niż BMW S 1000 RR. 125-ki nie mogą stawać w szranki z mocnymi, litrowymi przecinakami czy Hayabusą. A mimo to każdy wie, kiedy ma do czynienia z motocyklem sportowym. Dlaczego?
Trzy główne cechy: pełne lub przynajmniej półpełne owiewki, obniżona pozycja, sportowy charakter
Motocykle sportowo-turystyczne
Chyba najpopularniejszy typ motocykli na rynku pojazdów używanych. W motocyklach sportowo-turystycznych akcenty są nieco inaczej porozkładane niż w motocyklach uniwersalnych czy sportowych. Stąd ich popularność. To właśnie w głównej mierze owiewka, która występuje przynajmniej w okolicach przedniej lampy, odpowiada za znacznie wyższe walory turystyczne. Niejednokrotnie dodaje także bardziej sportowego charakteru. Świetnym przykładem takiego motocykla, w którym to owiewka zmieniła niemal całkowicie charakter maszyny jest Suzuki GSX 650 F (na zdjęciu). Motocykl, który powstał poprzez dołożenie obudowy do naked bike`a Suzuki Bandit 650.
Trzy główne cechy: minimum pół-owiewka, wyprostowana pozycja, uniwersalny charakter
Motocykle turystyczne
W tej kategorii zmieścilibyśmy praktycznie każdy motocykl! Bo czy miejska 125-ka, którą podróżnik objeżdżą pół globu, nie jest motocyklem turystycznym? Oczywiście, że jest! Ale w przypadku umownych podziałów na rodzaje motocykli jest kilka cech, które odróżniają motocykle turystyczne od innych. Motocykle turystyczne to przede wszystkim większe gabarytowo i pojemnościowo maszyny, które nie boją się dodatkowego obciążenia w postaci bagażu i pasażera. Nierzadko wyposażone są w turystyczne kufry oraz dużą, rozbudowaną owiewkę. Ich zadaniem jest zapewnianie wysokiego komfortu w trakcie nawet najdalszych motocyklowych wojaży.
Trzy główne cechy: rozbudowana ochrona przed wiatrem, kufry / sakwy, z reguły większe pojemności
BMW R 1250 RT 2021: Radar, multimedia i inne wodotryski. Ten motocykl robi wrażenie!
Motocyklowy SUV
Inna nazwa: Dualsport, ON/OFF
Segment, który wziął się z połączenia kilku zupełnie nie pasujących do siebie cech – właściwości terenowych, szosowych i turystycznych. Teraz ciężko wyobrazić sobie nam rynek motocyklowy bez SUV-ów. I dobrze, bo motocykle tej klasy – często nazywanej klasą “adventure” potrafią świetnie łączyć cechy charakterystyczne dla zgoła róznych segmentów. Efektem są ciekawe propozcyje dla fanów turystyki, którym niestraszne, a często wręcz porządane jest opuszczenie utwardzonych dróg w poszukiwaniu przygód. Przyjemność z posiadania motocykla „do wszystkiego” jest ogromna, a w SUV-owym świecie znajdzie się miejsce dla każdej pojemności.
Trzy główne cechy: właściwości terenowe, wyprostowana pozycja, z reguły pół-owiewka lub wyższa szyba
Chopper / Cruiser
Tutaj sprawa jest prosta. Oczywiście moglibyśmy podzielić tą kategorię na kilka pomniejszych, ale wspólnym mianownikiem zawsze będą nogi wystawione lekko lub bardziej do przodu – bez względu na wygląd i pojemność motocykla. W power cruiserach (takich jak Triumph Rocket III) pozycja będzie na pewno inna niż w chopperach, ale zawsze siedzimy niżej niż na standardowych motocyklach, linia motocykla zawssze jest długa i niska, a kierownica jest dalej od naszych bioder niż w streetach czy sportach. Jeśli widzisz na motocyklu dużą ilośc chromowanych elementów to prawie zawsze należy do jednej z tych kategorii. Czym różnią się choppery od cruiserów? W telegraficznym skrócie choppery mają ciensze koła o większych średnicach i wyższe kierownice. Cruisery najczęściej posiadają głębokie błotniki i balonowe opony oraz całą masę akcesoryjnych dodatków, bez których bardzo rzadko się je spotyka.
Motocykl chopper. Wszystko o chopperach
Trzy główne cechy: siedzenie niżej przy ziemi, nogi z przodu, wyższa i szersza kierownica.
Skutery
Motorowery, 125-ki, maxi skutery – ogromny wybór i jedna wspólna cecha: pozycja za sterami „jak na krześle”. Najcześciej skutery posiadają platformy, a między kolanami mamy wolne miejsce zamiast zbiornika paliwa. Najczęściej też skutery posiadają automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów.
Trzy główne cechy: pozycja za sterami „jak na krześle”, bezstopniowa skrzynia biegów, schowek pod siedzeniem
Najszybsze skutery 50 cm3 świata. Ranking TOP5 najszybszych skuterów na kat. AM i bez prawka
Terenowe
Inna nazwa: Offroadowe
Jakby się uprzeć to każdy motocykl, którym da się wjechać w teren jest terenowy. Terenowe motocykle charakteryzuje jednak jedna ważna zmienna – większe i węższe, szprychowane koła. Są one też lżejsze i mocno wyspecjalizowane (np. motocykle trialowe). Oczywiście duży Triumph Tiger 1200 jest za równo motocyklem turystycznym jak i motocyklowym SUV-em i motocyklem terenowym. Jednak nie jest tak terenowy jak wyczynowe hard enduro czy motocykl crossowy. Wszystko co mniejsze, na dużych kołach i z długim skokiem zawieszenia można uznać za motocykl terenowy.
Trzy główne cechy: wyspecjalizowane, duże koła, długi skok zawieszenia
A supermoto?