Junak
Aktualnie czytasz:
Jakie są rodzaje motocykli? Rodzaje i typy motocykli
1

Naked bike, modern classic, motocyklowy SUV, dual sport, supersport, hard enduro, power cruiser. Jak się w tym wszystkim połapać? Wyjaśniamy jak rozpoznawać rodzaje motocykli.

Przemysł motocyklowy idzie śladami branży samochodowej. Określenie do jakiego segmentu przynależy dany motocykl bywa bardzo trudne. Zmienne mody, różne wymagania klientów, hybrydy pomiędzy segmentami. Ciężko się w tym wszystkim połapać, stąd nasz pomysł na jak łatwiejsze podzielenie rodzajów motocykli.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego dzieli je na: Big Scooter, Chopper / Cruiser, Street, Sport, Supersport, Tourist, ON / OFF, OFF ROAD i Inne. I jest to podział niezły, ale nieco zbyt skomplikowany. Szukamy łatwiejszego rozwiązania, a najłatwiej na motocykle patrzeć przez pryzmat tego w jaki sposób są używane. Do tego dorzucimy jeszcze pozycję za sterami, która dużo mówi o typie motocykla.

 
Czytaj
REKLAMA

Junak 126 teraz za 279,95 zł miesięcznie

Wybierając nowego Junaka 126 możesz skorzystać z promocyjnego finansowania RSSO 0% bez ukrytych kosztów i wpłaty własnej. Już za 279,95 zł miesięcznie (20 rat 0%) możesz wyjechać z salonu nowym motocyklem Junak 126!

Poniższy podział jest oczywiście umowny i mocno subiektywny. Został stworzony w taki sposób, żeby każdy mógł mniej więcej odnaleźć się w rodzajach motocykli.

Rodzaje motocykli 2019

Motocykle uniwersalne
Inna nazwa: Street, Naked Bike

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Nazw dla tego motocykli jest sporo, a sprawy nie ułatwia fakt, że moglibyśmy wydzielić kilka podkategorii (power naked, modern classic, itd.). W Polsce przyjęła się nazwa naked bike, która bardzo dobrze opisuje klasę, jednak wraz ze wzrostem popularności motocykli stylizowanych na klasyczne naszym zdaniem sformułowanie naked bike nie wystarcza. Do segmentu trzeba podpiąć motocykle o klasycznym wyglądzie (np.Triumph Bonneville) i sporą część 125-ek zahaczających o scramblery i cruisery.

Trzy główne cechy: brak owiewek, wyprostowana pozycja, uniwersalny charakter

Motocykle sportowe
Inna nazwa: Supersport, Superbike, Hypersport,

I w tym przypadku moglibyśmy dzielić motocykle na sportowe i supersportowe. Przecież popularna, używana Honda CBR600F jest nieporównywalnie mniej sportowa niż BMW S 1000 RR. 125-ki nie mogą stawać w szranki z mocnymi, litrowymi przecinakami. A mimo to każdy wie, kiedy ma do czynienia z motocyklem sportowym. Dlaczego?

Trzy główne cechy: pełne owiewki, obniżona pozycja, sportowy charakter

Motocykle sportowo-turystyczne

Chyba najpopularniejszy typ motocykli na rynku pojazdów używanych. W motocyklach sportowo-turystycznych akcenty są nieco inaczej porozkładane niż w motocyklach uniwersalnych czy sportowych. Stąd ich popularność.

Trzy główne cechy: minimum pół-owiewka, wyprostowana pozycja, uniwersalny charakter

Motocykle turystyczne

W tej kategorii zmieścilibyśmy praktycznie każdy motocykl! Bo czy miejska 125-ka, którą podróżnik objeżdżą pół globu, nie jest motocyklem turystycznym? Oczywiście, że jest! Ale w przypadku umownych podziałów na rodzaje motocykli jest kilka cech, które odróżniają motocykle turystyczne od innych.

Trzy główne cechy: rozbudowana ochrona przed wiatrem, kufry / sakwy, z reguły większe pojemności

Motocyklowy SUV
Inna nazwa: Dualsport, ON/OFF

Segment, który wziął się z połączenia kilku zupełnie nie pasujących do siebie cech – właściwości terenowych, szosowych i turystycznych. Teraz ciężko wyobrazić sobie nam rynek motocyklowy bez SUV-ów. I to dobrze! Przyjemność z posiadania motocykla „do wszystkiego” jest ogromna, a w SUV-owym świecie znajdzie się miejsce dla każdej pojemności.

Trzy główne cechy: właściwości terenowe, wyprostowana pozycja, z reguły pół-owiewka lub wyższa szyba

Chopper / Cruiser

Tutaj sprawa jest prosta. Oczywiście moglibyśmy podzielić tą kategorię na kilka pomniejszych, ale wspólnym mianownikiem zawsze będą nogi wystawione lekko do przodu – bez względu na wygląd i pojemność motocykla. W power cruiserach (takich jak Triumph Rocket III) pozycja będzie na pewno inna niż w chopperach, ale zawsze siedzimy niższej niż w standardowych motocyklach, nogi są minimum lekko z przodu, a kierownica jest dalej od naszych bioder niż w streetach czy sportach.

Trzy główne cechy: siedzenie niżej przy ziemi, nogi z przodu, wyższa i szersza kierownica.

Skutery

Motorowery, 125-ki, maxi skutery – ogromny wybór i jedna wspólna cecha: pozycja za sterami „jak na krześle”. Najcześciej skutery posiadają platformy, a między kolanami mamy wolne miejsce zamiast zbiornika paliwa. Najczęściej też skutery posiadają automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów.

Trzy główne cechy: pozycja za sterami „jak na krześle”, bezstopniowa skrzynia biegów, schowek pod siedzeniem

Terenowe
Inna nazwa: Offroadowe

Jakby się uprzeć to każdy motocykl, którym da się wjechać w teren jest terenowy. Terenowe motocykle charakteryzuje jednak jedna ważna zmienna – większe i węższe, szprychowane koła. Są one też lżejsze i mocno wyspecjalizowane (np. motocykle trialowe). Oczywiście duży Triumph Tiger 1200 jest za równo motocyklem turystycznym jak i motocyklowym SUV-em i motocyklem terenowym. Jednak nie jest tak terenowy jak wyczynowe hard enduro czy motocykl crossowy. Wszystko co mniejsze, na dużych kołach i z długim skokiem zawieszenia można uznać za motocykl terenowy.

Trzy główne cechy: wyspecjalizowane, duże koła, długi skok zawieszenia

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
20%
Interesujące
0%
heh...
53%
Że co?
7%
Grrrr!
13%
Smutne
7%