Ranking TOP5 najbardziej kultowych polskich motocykli i motorowerów

Motocykle PRL i nie tylko: motocykle, które wspominamy z młodości

W skrócie
  • W tym artykule znajdziesz ranking najbardziej kultowych polskich motocykli.
  • W zestawieniu pięciu najbardziej kultowych motocykli znajdziesz jednoślady tj.: Junak, WSK czy Sokół
  • Nasze zestawienie dotyczy kilku polskich motocykli. Zachęcamy do umieszczania swoich typów w komentarzach poniżej.
  • Więcej o klasykach i motocyklach zabytkowych znajdziesz na naszej stronie w zakładce "klasyki".

Rankingi najbardziej kultowych motocykli mają jeden zasadniczy problem. Dla każdego słowo "kultowy" może kojarzyć się z czymś innym, dlatego zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy w stanie wyczerpać tematu - zachęcamy Was do pisania w komentarzach własnych pomysłów, nie zapomnijcie również w kilku zdaniach opisać motocykla, który Waszym zdaniem powinien się znaleźć w takim zestawieniu. Oto naszym zdaniem najbardziej kultowe motocykle PRL i nie tylko. Łapcie nasz ranking!

1. Junak M10. Największy polski, powojenny motocykl

Zacząć to zestawienie od innego motocykla niż Junak M10 byłoby prawdziwą niegodziwością. Oczywiście, bardziej legendarny bez wątpienia był i jest Sokół 1000, ale mało kto z nas miał okazję go widzieć na własne oczy, a już na pewno tylko nieliczni mieli okazję się nim przejechać. Junak M10 to motocykl, który chociaż nie należał do najtańszych motocykli PRL (szczególnie z wózkiem bocznym), to był w zasięgu ręki przeciętnego Polaka. Pojemność 350 cm3 oraz moc na poziomie 17 KM może i nie robiła na motocyklistach z zachodu żadnego wrażenia, ale pamiętajmy, że pierwszy "Maluch" dysponował mocą zaledwie 23 KM - to niewielka różnica.

Junak M10

Niestety Junak M10 nie był pozbawiony wad. Problematyczny aparat zapłonowy czy legendarna nieszczelność karterów na lata stały się jego znakiem rozpoznawczym. Jednakże każdy kto kiedykolwiek miał okazję poznać go bliżej, wie że Junak to coś więcej niż zwykły jednoślad. To prawdziwy motocykl z duszą!

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Przeczytaj również:

Historia Junaka M10. Polski motocykli z ogromnymi możliwościami?

2. WSK M06. Motocykl 125, który zmotoryzował nasz kraj

Skoro zaczęliśmy od poczciwego Junaka i wspomnieliśmy w jego przypadku o Sokole, to drugi powinien był właśnie ten motocykl. Jednak musi jeszcze poczekać, a tymczasem my skupimy się na sprzęcie, na którym setki tysięcy osób każdego dnia podróżowało do pracy, szkoły, na randki, do kochanki, a co bardziej prawdopodobne uciekało od nich przed wściekłymi mężami. Biada temu kto wpadł w ten sposób i skazany był na ucieczkę na Wuesce, bo ta kapryśna była. Wspaniała, ale kapryśna.

Oczywiście dobrze przygotowana i serwisowana potrafiła latami, a nawet dziesiątkami lat odwdzięczać się wspaniałą współpracą, jednak nigdy nie miałeś pewności czy akurat w trakcie ucieczki nie "zarzuci" platyny. Jeśli potencjalny mąż gonił się na Komarze, to miałeś szanse na poboczu wyczyścić przerywacz i wyregulować zapłon od podstaw, jeśli był milicjantem dosiadającym MZ, to zdecydowanie rozsądniejszym rozwiązaniem było rzucić Więśkę do rowu i uciekać w nadziei, że szybko się zasapie i odpuści.

PREDOM - DEZAMET - SKĄD TAKI NAPIS NA SILNIKACH MOTOCYKLI WSK I ROMET?

A tak całkiem na poważnie, to produkcja tego motocykla rozpoczęła się w 1955 roku i trwała do roku 1985. Motocykle powstawały w Świdniku w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego. W ramie znajdował się dwusuwowy silnik chłodzony powietrzem o pojemności 125 cm3. W 1975 roku wprowadzono do produkcji motocykle z "rodziny ptaków. Od teraz jednoślady oprócz standardowego oznaczenia np. M06, nosiły nazwy, dzięki którym łatwiej było zapamiętać modele motocykli: Gil, Lelek oraz Bąk.

3. Komar. Motorower, który stał się legendą

Historia Komara jest długa i dosyć skomplikowana. W ramie tego motocykla znajdował się silnik o pojemności niecałych 50 cm3, jednostka była sprzężona z dwubiegową skrzynią biegów sterowaną za pomocą dźwigni w kierownicy. Pierwsze dwie wersje Komara: Komar oraz Komar 2 posiadały pedały rowerowe - to nimi uruchamialiśmy silnik, a w razie kłopotu mogliśmy wrócić do domu za pomocą mięśni nóg. Motorower pełną gębą!

Komar nigdy nie miał szansy na splendor i chwałę. W założeniu miał być tani, w miarę niezawodny i przede wszystkim łatwy w naprawie. O dopracowanej stylistyce nie mogło być mowy. To właśnie sprawiło, że słowo "Komarek" stało się synonimem małego, nieco rozlatującego się jednośladu. Czy ta szydera była zasłużona? Naszym zdaniem nie, ponieważ stan motorowerów Komar wynikał bezpośrednio z tego, że były to jednoślady do użytku codziennego, mało kto je poprawnie serwisował i mało kto o nie przesadnie dbał, a mimo to remontowane w nieskończoność jeździły latami. Dzisiaj również jeżdżą!

KIEDYŚ TO BYŁO: BIEGI W MANETCE. JAK ZMIENIAŁO SIĘ BIEGI W KOMARZE I MOTORYNCE?

4. WSK 175. Motocykl pełną gębą!

WSK 175 była przez wielu niedoceniana, ale tak naprawdę jej największym problemem był brak odpowiedniej znajomości mechaniki. Dzisiaj jest jej najbliższej swoim charakterem prowadzenia do nowoczesnych motocykli z pośród wszystkim motocykli PRL. WSK 175 posiadała bardzo mocny, generujący 14 KM silnik! Pozwalało to na rozpędzenie tego motocykla do prędkości 100 km/h.

WSK 175 Kobuz

Masa pojazdu gotowego do jazdy różniła się w zależności od wersji: Kobuz ważył 112 kg, Dudek 115, zaś Perkoz aż 123 kg. Gdybyśmy chcieli porównywać WSKę do WFM 125, to znaleźlibyśmy oszałamiająco dużo różnic: WSK 175 posiadała zdecydowanie sztywniejszą ramę w stosunku do motocykli WFM oraz pierwszych motocykli WSK 125, wydajniejsze hamulce, żwawy silnik i zdecydowanie lepsze zawieszenie. Całość sprawiała, że jazda była łatwiejsza, bezpieczniejsza i przede wszystkim przyjemniejsza!

5. Sokół CWS 1000. Król rankingu!

Sokół CWS 1000 jest prawdziwym zabytkiem i niezwykłym rarytasem w rękach nielicznych kolekcjonerów. Jego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed II wojną światową, w roku 1933. W ramie tego niezwykłego motocykla znalazł się czterosuwowy, silnik dwucylindrowy w układzie widlastym chłodzony powietrzem o pojemności 995 cm3, generujący moc na poziomie 18 KM przy 3 tys. obr./min. Pozwalało to na rozpędzenie motocykla z wózkiem bocznym do prędkości 100 km/h, co w tamtych czasach robiło spore wrażenie na postronnych osobach.

Sokół 1000 - ranking starych polskich motocykli

Motocykl powstawał w bardzo trudnych czasach i został zaprojektowany tak, aby radzić sobie z wymaganiami stawianymi przez wojsko. Historia Sokoła jest niezwykle bogata i bardzo trudna. Jego produkcja została przerwana w roku 1939 przez wybuch wojny. Na tym kończymy i już niebawem zaprosimy Was do przeczytania wyczerpującej historii motocykla Sokół 1000 M111. Tymczasem zachęcamy Was gorąco do komentowania i dodawania swoich propozycji. Niech ten ranking rośnie!

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. A gdzie OSA M50/52 najpiękniejszy skuter bloku wschodniego. Najbardziej pożądany a nawet odnoszący zwycięstwa w rajdach terenowych.
    Gdzie ????

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button