Simson SR50: niezawodny skuter, który zmienił wszystko. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne, ciekawostki, tabele

Najbardziej znanym skuterem nie jest Vespa czy Piaggio. Najbardziej znamym skuterem świata jest Simson SR50!

W skrócie
  • 1. Simson SR50 powstał w wyniku chęci modernizacji Simsona Schwalbe. Konstruktorzy pierwotnie chcieli modernizować, finalnie stworzyli całkowicie nowy motorower.
  • 2. Simson SR 50: jak działa skrzynia biegów? Dokładnie tak samo jak w każdym innym motorowerze, lecz różnice zauważamy w pracy dźwigni - porusza się ona do przodu i do tyłu.
  • 3. Jakie są różnice modelowe między motorowerami Simson SR50? Jest ich sporo - wyjaśniamy w tabeli.
  • 4. Jaką prędkość maksymalną osiąga Simson SR50? Wszystko zależy od modelu i wersji. Uśredniając jest to prędkość rzędu 65 km/h.
  • 5. W co można było wyposażyć skuter Simson? Wyposażenie było bogate: SR50 mógł być wyposażany nawet w kufry!
  • 6. Simson SR50: Dane techniczne

Skuter Simson SR50 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych jednośladów lat 80 i była to tak naprawdę naturalna kolei rzeczy – skuter czerpał wzorce od najlepszych, mowa oczywiście o motorowerze Simson S50 oraz S51, który był ówcześnie jednym z najpopularniejszych jednośladów na świecie. Poznajcie motorower Simson SR50 – to od niego wielu z nas zaczynało swoją przygodę z motocyklami.

Zaczynamy ciekawostką! Motorowery Simson SR 50 znane i pamiętane są głównie przez swoje bardzo dynamiczne, a przy okazji niezawodne silniki dwusuwowe, jednak ciekawostką jest fakt, że w roku 1993 zakłady produkujące kultowy motorower zajęły się również produkcją skutera napędzanego silnikiem elektrycznym. Zasięg maszyny wynosił 50 kilometrów, co było w tamtych czasach świetnym wynikiem – dzisiaj producenci oferujący motorowery elektryczne proponują nam jednoślady, które mniej więcej są zdolne do przejechania takiego samego dystansu, choć minęło już blisko 30 lat! Finalnie jednak nie znaleźli się chętni na zakup elektrycznego cacka. Słabe zainteresowanie elektrycznym Simsonem sprawiło, że zakłady w Suhl wyprodukowały zaledwie 100 elektrycznych skuterów marki Simson.

Simson SR50: historia skutera

Simson SR 50 zadebiutował w roku 1985, ale na drogi wyjechał dopiero z początkiem sezonu 1986. Skuter był bez wątpienia odpowiedzią marki na zapotrzebowania damskiej części klienteli. W historii już niejednokrotnie mogliśmy obserwować, że wprowadzenie do sprzedaży skutera w przypadku pojazdów małolitrażowych otwiera nowe drogi zbytu – tak miało być i w tym przypadku. Możemy oczywiście polemizować czy użycie klasycznego sprzęgła i skrzyni biegów nie zaszkodziło skuterowi marki Simson, ale mimo wszystko Simson SR50 sprzedawał się znakomicie, chociaż zdecydowanie częściej trafiał w ręce chłopaków niż dziewczyn.

Skutery Simson nosiły oznaczenie SR50. Nie był to jeden skuter, a cała rodzina motorowerów, której nazwa pochodziła od skrótu „SR” – Simson-Roller. W historię skuterów Simson SR50 warto wpleść jeszcze jedną ciekawostkę: model SR50 zastąpił produkowany wcześniej KR51/2 Shwalbe, zwany potocznie Simsonem Schwalbe. Co ciekawe Schwalbe z niemieckiego oznacza „Jaskółka” i nie jest to jedyny niemiecki motocykl określany tą nazwą. W latach 60-tych powstawała przecież MZ ES 250/1 Jaskółka – tak jednak nazywana była potocznie.

Simson Schwalbe

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Początkowo twórcy skutera SR50, Clauss Dietel i Lutz Rudolph mieli przeprowadzić modernizację już istniejącej bazy. Finalnie jednak opracowali nowy skuter, a ruch ten okazał się strzałem w dziesiątkę. Model SR50 zaprezentowano na targach w Lipsku, Brnie, a nawet w Poznaniu w roku 1985. I to właśnie w tym roku skuter zgarnął całą masę nagród wystawienniczych, co sprawiło że szybko stał się popularny. Jednak Moda na Simsona SR50 dopiero miała nadejść.

Simson SR 50: jak działa skrzynia biegów?

To pytanie chyba jest najczęściej zadawanym pytaniem padającym z ust nastolatka w odniesieniu do tego cudaka. Ale zanim o tym, opowiedzmy o silniku. W ramie znalazł się dwusuwowy, jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem (typ M531/541) o pojemności 49,8 cm3. Musimy jednak wtrącić, że światło dzienne ujrzała również wersja SR80, która miała silnik o pojemności 69 cm3. Jednak jeśli nie jesteś kolekcjonerem, to nie warto sobie jakoś szczególnie zaprzątać głowy tym modelem, ponieważ ich produkcja była szczątkowa. Tak czy inaczej, najbardziej popularna była klasyczna pięćdziesiątka. Silnik sprzężony był z trzy- lub (dosyć rzadko) czterobiegową skrzynią biegów, której zmiany przełożeń odbywały się za pomocą lewej stopy.

Simson SR 50

Inne publikacje na ten temat:

To dosyć ważny i bardzo charakterystyczny punkt Simsona SR50. Zmiany biegów dokonywaliśmy poprzez przesunięcie do przodu lub do tyłu pionowo umieszczonej dźwigni zmiany biegów, która wystawała pionowo z kadłuba silnika. Była to olbrzymia zmiana względem Simsona Shwalbe, w którym zmiany biegów dokonywaliśmy za pomocą dźwigni znajdującej się na kierownicy.

Silnik osiągał moc 3,7 KM przy 5500 obr./min i 6,7 Nm również przy 5500 obr./min. W zestawieniu z niską masą od 80 do 91 kg (w zależności od wersji), skuter rozpędzał się do 70 km/h -wszystko zależało od wersji i faktycznego stanu silnika.

Przeczytaj również:

Najlepszy motorower świata: Simson S51. Historia, opinie, dane techniczne, zdjęcia

Zmiany biegu w Simsonie SR50 dokonujemy poprzez przesunięcie dźwigni do przodu – w ten sposób włączamy pierwszy bieg. Reszta odbywa się analogicznie do zmiany biegów w zwykłym Simsonie. Ruchem do tyłu włączamy drugie przełożenie, następnie trzecie i czwarte (jeśli takowe posiada). Hamulec tylny z kolei znajduje się w z prawej strony motocykla. Warto jednak wspomnieć, że charakterystyka skutera i jego „podłogi” sprawiały, że stopy postawione na przeznaczonym do tego miejscu znajdowały się pod dźwignią zmiany biegu oraz hamulca. To rozwiązanie z jednej strony było bardziej komfortowe, z drugiej utrudniało obsługę dźwigni i wydłużało czas reakcji, a to z kolei oznaczało, że potrzebowaliśmy więcej czasu na użycie hamulca tylnego.

Simson SR 50: lista modeli

Warto wspomnieć na samym początku, że wszystkie dane techniczne, prędkości maksymalne, elementy wyposażenia znacząco różniły się między modelami, a te w swojej różnorodności były dostępne już od samego początku produkcji SR50. Od samego początku produkowano 5 modeli skuterów, a w roku 1987 do portfolio marki Simson wjechały jeszcze dwa. Motorowery różniły się  znacząco od siebie: posiadały nawet różne skrzynie biegów. Z zewnątrz różnice naprawdę ciężko było dostrzec, co dzisiaj sprawia, że sami często drapiemy się po głowie, próbując domyśleć się z czego wynikają różnice w prędkościach maksymalnych, w spalaniu czy wyposażeniu. Z kolei w roku 1988 producent wdrożył zmiany, które miały sprawić, że niemiecki skuterek będzie bardziej nowoczesny. Pojawił się model SR 50/1. Jakie różnice mogliśmy znaleźć między Simsonem SR50, a SR50/1?

Przeczytaj również:

Sprawdziłem ceny Simsonów. To co zobaczyłem mnie przeraziło i upewniło w jednym: taniej jest kupić używaną Japonie

Główne różnice dotyczyły instalacji elektrycznej. Archaiczną instalację 6-voltową zastąpiła instalacja 12-voltowa, pojawił się nowy klosz lampy tylnej obudowy kierunkowskazów. Krągłości ustąpiły miejsca dominującej w tamtych czasach „kwadraturze”. Również w przypadku Simsona SR 50/1 możemy mówić o kilku równolegle produkowanych modelach – było ich aż pięć!

Modele skuterów Simson SR50

  1. SR50 N (1986 – 1988, 6740 sztuk)
  2. SR50 B3 (1986 – 1989)
  3. SR50 B4 (1986 – 1989)
  4. SR50 C (1987 – 1989, 16750 sztuk)
  5. SR50 CE (1986 – 1988, 7300 sztuk)
  6. SR80 CE
  7. SR50 Bunny (1987 – 1990)

Modele skuterów Simson SR50/1

  1. SR50/1 B3
  2. SR50/1 B (B4) (1989 – 1990, 51350 sztuk, 1991 – 1995)
  3. SR50/1 C (1989 – 1990, 20380 sztuk, 1991 – 1993)
  4. SR50/1 CE (1989 – 1990, 4500 sztuk, 1991 – 1993)
  5. SR80/1 C

Simson SR50. Różnice modelowe – tabela

SR50 N – 3 biegi
– brak kierunkowskazów
– brak akumulatora
– brak stacyjki
– klakson na baterie (4 ogniwa R20)
– brak układu ładowania
– prędkościomierz z modelu S51
– brak osłon harmonijkowych w zawieszeniu (krótkie gumy)
SR50 B3 -3 biegi
– elektroniczny moduł ładowania akumulatora 6V
– indywidualny kluczyk do stacyjki
SR50 B4 4 biegi
– rozbudowany licznik
– bagażnik boczny
– amortyzatory tylne z odsłoniętą sprężyną
SR50 C – 4-biegi
– instalacja elektryczna 12V
– zastosowanie lampy przedniej Bilux 12V 35/35W
– ELEKTRONICZNY ZAPŁON
– Inne siedzenie
– regulacja amortyzatorów (5 położeń)
– dwa lusterka wsteczne
– gumowe osłony (maskownice) elementów regulacyjnych na kierownicy
SR50 CE – zastosowanie rozrusznika elektrycznego
– Oznaczenie boczna E-Start
– Zmiany wynikające z zamontowania rozrusznika (wycięcie w podłoce, szersza pokrywa silnika, przycisk rozrusznika w miejscu dźwigni ssania.
– Reszta zmian jak w modelu SR50 C
SR80 CE – Pojemność zwiększona do 69,9 cm3
– Moc maksymalna wynosi 5,6 KM
– 4 biegi
– Prędkość maksymalna 75 km/h
– Inny klosz lampy tylnej (podświetlenie tablicy rejestracyjnej)
SR50 Bunny – Taki sam jak modele SR50 C oraz SR50 CE z tą różnicą, że była to wersja eksportowa.
– Prędkość maksymalna ograniczona do 50 km/h
– Za dopłatą montowano w nich katalizator spalin

Simson skuter: ile ma mocy i jaką prędkość maksymalną?

Simson SR50 zbudowany był na ramie spawanej z blach stalowych – tzw. wytłoczek, które jednocześnie stanowią bryłę motoroweru. Z przodu możemy znaleźć widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym (dokładnie taki sam jak w Simsonie S51). Największą różnicą w stosunku do modelu S51 jest osadzenie skutera na małych, 12-calowych kołach (również tłoczonych ze stali) o szerokości 3 cali. Różnice w prowadzeniu między klasycznym Simsonem, a Simsonem skuterem odczujemy od razu. SR50 jest bardziej nerwowy, ale przy okazji zwrotny – taka konfiguracja zdecydowanie lepiej sprawuje się w mieście. Kolejną sprawą jest niskie umieszczenia środka ciężkości – prześwit skutera to zaledwie 13 centymetrów. To niewiele, jednak im masa znajduje się niżej, tym staje się ona bardziej przyjazna dla kierowcy i tym mniej muszą z nią walczyć początkujący kierowcy.

Kolejną ciekawostką jest fakt, że Simson SR50 był pierwszym motorowerem z Suhl, w którego poszczególne elementy nadwozia wyprodukowano z tworzyw sztucznych, Poza tym obudowa przedniej lampy, licznika, pukle silnika czy tylny błotnik wykonane są z plastiku.

Zbiornik paliwa o pojemności 6,5 litra trafił pod siedzenie kierowcy, ale nie został jakoś szczególnie ukryty – jego krągłości są widoczne, a sam zbiornik nie jest zakryty plastikowymi obudowami, tak jak jest to robione dzisiaj. Poza tym pod siedzeniem znajdował się niewielki schowek na narzędzia. Nie zapomniano również o miejscu na zakupy, jeśli ktoś zechciałby użytkować skuter w typowo miejskich warunkach – pod kierownicą znajdował się haczyk na torbę z zakupami.

Simson SR 50. Jakie oryginalne wyposażenie mogliśmy kupić do skutera?

Jednak to co najważniejsze, to fakt, że jeszcze w latach 80-tych Simson oferował do modelu SR50 całą masę akcesoriów, które miały ułatwiać jazdę. Swój jednoślad właściciel mógł wyposażyć w kufer boczny Pneumant Tour 26s o pojemności 27 litrów, który idealnie pasował do seryjnie montowanego bagażnika (od 1988). Warto wspomnieć, że kufer mogliśmy zamontować tylko z prawej strony skutera. Wszystko dlatego, że z lewej znajdował się kickstarter, a obecność kufra utrudniałaby rozruch silnika.

Przeczytaj również:

Simson S53: biały kruk wśród motocykli i motorowerów. Mało kto widział go na własne oczy…

Oprócz kufra bocznego do Simsona SR50 właściciel mógł dokupić kufer centralny – jednak jego montaż już nie był tak łatwy jak kufra bocznego. Aby przykręcić go na miejsce należało dokonać wymiany stelaża tylnej lampy. Jeśli nadal Ci mało, to wiedz, że skuter mogliśmy wyposażyć w kratkę na przednią lampę, szybę ochronną, dodatkowe osłony na nogi, a nawet siedzenie dla dziecka, które montowano przed siedzeniem kierowcy – możliwości było wiele. Jednak najbardziej spektakularna była przyczepka (model: MWH/R), stworzona specjalnie z myślą o skuterze Simson SR50.

Simson SR50 z przyczepką
źródło: Wikipedia: SR50 CE im unrestaurierten Originalzustand von 1987, CE = Comfort+Elektrostarter, mit originalem Anhänger „MWH/RB”

Simson SR 50 oraz Simson SR50/1 należał do grupy bardzo lubianych motorowerów. W Polsce szybko nastała moda na produkty z Suhl, a młodzież po cichu marzyła, że kiedyś będzie miała okazję posiadać tego typu motorower. W wielu przypadkach kończyło się na marzeniach, ponieważ lata produkcji Simsona SR50 pokrywają się nieco ze zmianami ustrojowymi w naszym kraju – był to czas, w którym większości Polaków nie przelewało się w domach, a zakup nowego motoroweru był kosztowny, mimo że i tak jednoślady te były dużo tańsze niż sprzęty z Włoch, Japonii czy Hiszpanii. Z drugiej strony nie tylko kasa była potrzebna, aby kupić Simsona. Mimo trudnych czasów w naszym kraju znajdowała się cała masa osób, która mogła sobie pozwolić na zakup skutera, ale nie zawsze było jej to dane.

Moda na Simsona nigdy się nie kończy

Dostawy motocykli (wszelakich) były niewystarczające – pojazdy często nawet nie zdążyły wjechać do „salonów sprzedaży”, a już były sprzedane. Inną kwestią był fakt, że po zakończeniu produkcji, moda na skutery i motorowery marki Simson nie minęła od razu. Tak naprawdę młodzież szalała za tymi pojazdami jeszcze przez kolejne dziesięciolecie. To nie powinno nikogo dziwić, ponieważ pojazdy marki Simson zapisały się na kartach historii jako niezwykle trwałe motorowery, których zakup po prostu był inwestycją.

W najgorszych czasach ceny motorowerów Simson spadły do około 1500-3000 zł, podczas gdy polskie Ogary, Komary po prostu odprowadzano na skup złomu. Dzisiaj ceny Simsonów porażają. Za najtańsze sztuki do remontu musimy zapłacić około 3 tysiące złotych, z kolei najdroższe, pięknie zachowane lub odrestaurowane motorowery do koszt rzędu nawet 10 lub bagatela 18 tys. zł!

Simson SR50. Czy warto dzisiaj kupić ten skuter?

Jeśli poszukujesz nieszablonowego i naprawdę trwałego pojazdu, to zdecydowanie tak. Największą zaletą motorowerów Simson jest to, że bez problemu i za naprawdę niewielkie pieniądze kupisz do niego części. Poza tym różnego rodzaju serwisy lub naprawy nie wymagają jakiejś szczególnie dużej wiedzy w zakresie mechaniki. Dodatkowo warto wspomnieć, że sieci znajdziesz prężnie działające fora, które są swoistą encyklopedią wiedzy na temat motorowerów Simson. Ważną kwestią jest również dostępność części: nie jesteś skazany na tanie, chińskie zamienniki. Praktycznie każdą część możesz kupić wykonaną porządnie i dodatkowo nie brakuje części oryginalnych. Żeby tego było mało w wielu motocyklowych sklepach stacjonarnych dorwiesz części na miejscu bez długiego oczekiwania na ich przyjście, co jest dosyć istotne – szczególnie jeśli jesteś niecierpliwy i nie lubisz płacić za koszty wysyłki.

Simson SR50
źródło: Wikipedia

Z drugiej strony, jeśli raz dobrze i porządnie wyremontujesz swój motorower, to ten odwdzięczy Ci się latami bezproblemowej współpracy – to naprawdę trwała i niezawodna jednostka. A jeśli w końcu stwierdzisz, że chciałbyś zmienić motorower na coś innego, to sprzedaż Simsona prawie na pewno nie będzie problemem. Dodatkowo nie powinieneś stracić na zakupie, ponieważ ceny z roku na rok są coraz wyższe.

Tuning Simsona: 100km/h. Czy to możliwe?

Nie jestem specem od tuningowania silników, ale w przypadku motocykli Simson siła tkwi w wiedzy, którą możemy znaleźć w sieci. Jeśli z jakiegoś powodu jesteś skazany na motorower, a chciałbyś jeździć nim szybciej niż ustawowe 45 km/h (pamiętaj, że w takim przypadku Simson przestanie być motorowerem), to pole do manewru jest bardzo duże. Trzeba zacząć od tego, że pierwotnie silniki Simsona były przygotowane do pracy w konfiguracji 70 cm3. Oznacza to, że zarówno wał oraz łożyska korbowodu są przewymiarowane, co już na początku pozwala nam na pewne zabiegi, które nie będą kosztowały fortuny.

W swoim życiu spotkałem się jednak z Simsonami, które były porządnie wytuningowane przez swoich właścicieli. Sportowe korbowody, tłoki, przerobiona skrzynia biegów, inne sprzęgło, większy gaźnik i oczywiście wydech ze specjalnym dyfuzorem. To sprawiało, że Simson był w stanie wyprzedzić niejedną 125-tkę, spokojnie osiągając prędkość maksymalną ponad 100 km/h!

Ile to kosztuje? Tuning Simsona jest prosty i nieskomplikowany, chociaż wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć. Podstawowa wymiana cylindra oraz tłoka na większy to koszt zaledwie (+/-) 330 zł!

Simson SR50: Dane techniczne

Nazwa motocykla Simson SR50 (skuter)
Producent  IFA/ Simson Fahrzeug GmbH Suhl
Lata produkcji 1985-1990
Silnik
Typ Dwusuwowy
Ilość cylindrów jeden
chłodzenie Powietrze/mieszanka paliwowa
pojemność 49,8 cm3
Średnica i skok tłoka 44 x 38 mm
Stopień sprężania 9,5:1
Moc maksymalna 3,7 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 6,7 Nm przy 5500 obr./min
Zasilanie gaźnik BVF 16N3-4
Skrzynia biegów 3 lub 4-biegowa
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Napęd tylnego koła Łańuch rolkowy
Rozruch kickstarter
Koła 12-calowe z wytłoczek stalowych
Rozmiar opon 3×12 TT
Wymiary i masa
Długość 1790 mm
Szerokość 705 mm
Wysokość 1190 mm
Wysokość siedzenia 750 mm
Rozstaw osi 1250 mm
Masa własna 80-88 kg
Pojemność zbiornika paliwa 6,5 l w tym 0,8 l rezerwy
Mieszanka 1:50
Filtr powietrza mokry
Zapłon W zależności od roku produkcji: elektroniczny lub z przerywaczem
Prędkość maksymalna 70 km/h

Obejrzyj również nasz film:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz jeszcze
Close
Back to top button