Aktualnie czytasz:
Simson S53. Bia艂y kruk w艣r贸d motocykli
0

Chocia偶 historia Simsona jest niezwykle ciekawa i bardzo barwna, to wi臋kszo艣膰 z nas kojarzy mark臋 za spraw膮 modelu S51, a wi臋c motoroweru, o kt贸rym marzy艂 ka偶dy ch艂opak w Polsce. 艁膮cznie do roku 1990 z ta艣m monta偶owych w Suhl zjecha艂o oko艂o 5 milion贸w motorower贸w r贸偶nych typ贸w. Co by艂o dalej? Dalej powsta艂 model S53, o kt贸rym ma艂o kto s艂ysza艂, a to by艂 dopiero pocz膮tek problem贸w.

Bezpo艣rednim nast臋pc膮 kultowego S-51 mia艂 by膰 model S-52, jednak ten motorower nigdy nie ujrza艂 produkcji seryjnej, a plany jego konstrukcji porzucono jeszcze w fazie prac prototypowych. Finalnie jednak enerdowska fabryka motocykli nie mia艂a zbyt du偶o czasu na prace zwi膮zane z nowym modelem, kt贸ry m贸g艂by zast膮pi膰 leciwego S-51. Powodem tego stanu rzeczy by艂o zjednoczenie Niemiec oraz uwolnienie gospodarki wschodniej cz臋艣ci kraju. To z kolei spowodowa艂o, 偶e motocykle z Suhl musia艂y konkurowa膰 ze sprz臋tami dost臋pnymi w贸wczas na zachodzie, a to nie by艂o 艂atwe.

R贸偶nice modelowe

Simson S-53 r贸偶ni艂 si臋 znacz膮co od modelu S-51. Na pierwszy rzut oka zauwa偶ymy r贸偶nice w wygl膮dzie. Najbardziej charakterystyczn膮 zmian膮 by艂 zbiornik paliwa o ob艂ych kszta艂tach, nawi膮zuj膮cy do "banana" znanego z motocykli MZ, poza tym sprz臋t otrzyma艂 now膮 kanap臋, zmodyfikowano "boczki", zastosowano prostok膮tn膮 lamp臋 przedni膮 oraz sporych rozmiar贸w owiewk臋, kt贸ra os艂ania艂a zegary, na kt贸rych to mogli艣my znale藕膰 mi臋dzy innymi kontrolk臋 luzu. Warto zaznaczy膰, 偶e聽nowy Simson opuszcza艂 fabryk臋 w dw贸ch wersjach: S-53 oraz S-83, ta druga posiada艂a聽dodatkowe wzmocnienie ramy w postaci dw贸ch pa艂膮k贸w id膮cych nad silnikiem w kierunku g艂贸wki ramy. Wzmocnienie ramy posiada艂 r贸wnie偶 model S-53 w wersji enduro. Ponadto nowy Simson otrzyma艂 elektroniczny, bezstykowy uk艂ad zap艂onowy oraz aluminiowe obr臋cze k贸艂. Co ciekawe mogli艣my (rzadko bo rzadko, ale jednak) spotka膰 Simsona S53 wyposa偶onego w przedni hamulec tarczowy (wersje CX oraz OQ).

Simson S53

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Wspomniany wcze艣niej model S-83 wyposa偶ony by艂 w silnik o pojemno艣ci 70 ccm i osi膮ga艂 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 w granicach 75 km/h. Warto przypomnie膰, 偶e ju偶 w przesz艂o艣ci (model S-51) silnik Simsona聽mo偶na by艂o odpowiednio zmodyfikowa膰 i uzyska膰 pojemno艣膰 70 ccm聽- do pracy z tak膮 pojemno艣ci膮 zosta艂 pierwotnie zaprojektowany. Klasyczna wersja modelu S-53 wyst臋powa艂a w trzech konfiguracjach pr臋dko艣ci maksymalnej: 40, 50 oraz 60 km/h. W roku 1992 w zwi膮zku ze zmianami prawa, IFA zaprzesta艂a produkcji silnika odblokowanego. 艢wiat艂o dzienne ujrza艂 nowy cylinder ze zmniejszonym oknem wydechowym. Od teraz motorower rozp臋dza艂 si臋 do 50 km/h, a wersja eksportowa do 40 km/h. Czy to by艂 gw贸藕d藕 do trumny?

Przeczytaj r贸wnie偶:

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

SIMSON S51: DLACZEGO TAK WIELE OS脫B TWIERDZI, 呕E NAJ

Zapewne tak. Pami臋tajmy, 偶e na pocz膮tku lat 90-tych ma艂o kto my艣la艂 o zmianie motocykla co kilka lat. Powszechnym trendem (przynajmniej w Polsce, a ta by艂a sporym rynkiem dla niemieckiego producenta) by艂o u偶ywanie motocykla a偶 do 艣mierci (jego lub w艂a艣ciciela). Motorowery rzadko zmienia艂y w艂a艣cicieli, a je偶eli Simson S-51 rozp臋dza艂 si臋 do 65 km/h, to ma艂o kto widzia艂 potrzeb臋 wymiany motoroweru na聽wolniejszy.

Kolejnym problemem nowego Simsona by艂o marne wyposa偶enie w akcesoria. Nowy model nie posiada艂 tylnego oraz bocznych baga偶nik贸w, kt贸re doceniali w艂a艣ciciele Simson贸w starszej generacji, a to z kolei odstrasza艂o osoby, kt贸re wykorzystywa艂y motorower do dojazd贸w do miasta czy przewozu towar贸w najr贸偶niejszej ma艣ci. Z drugiej nale偶y pami臋ta膰, 偶e model S-53 produkowany by艂 do roku... 1996 (oficjalnie, a to oznacza, 偶e ten sam model z pewnymi zmianami by艂 produkowany przez聽6 lat!

 

Po roku 1996 艣wiat艂o dzienne ujrza艂y modele takie jak: Habicht 50 Basic,聽Habicht 25,聽Habicht 50,聽Habicht 50 S,聽Habicht 50 CX,聽Fighter 50, Sperber 25 Beach Racer,聽Sperber 50 Beach Racer, Simson.050 TS 鈥濼ourensport鈥 oraz聽Simson.050 SC 鈥濻crambler鈥. Finalnie jednak te motocykle nie r贸偶ni艂y si臋 zbytnio od modelu S-53. Tzn. r贸偶ni艂y, ale niewiele -聽cz臋艣膰 藕r贸de艂 podaje wr臋cz, 偶e ostatnim rokiem produkcji Simsona S-53 by艂 rok 2002, czyli rok, w kt贸rym niemiecki producent og艂osi艂 upad艂o艣膰.

Dlatego ci臋偶ko jednoznacznie powiedzie膰, 偶e聽ten聽by艂 nieudany. Warto r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e w trakcie wszystkich lat produkcji Simson wprowadza艂 wiele zmian konstrukcyjnych, a to mo偶e definiowa膰 pewne r贸偶nice konstrukcyjne mi臋dzy poszczeg贸lnymi motocyklami.

4 MOTOROWERY Z PRLU O KT脫RYCH KA呕DY MARZY艁

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
43%
29%
29%