Aktualnie czytasz:
Co takiego w sobie ma Simson S51?
6

Za komuny Simson S51聽w zasadzie by艂 nie do kupienia, a i tak na naszych drogach je藕dzi艂o ich stosunkowo du偶o. Pierwszy raz zobaczy艂em go, a raczej jego protoplast臋, czyli model S50 w roku 1976 b臋d膮c z rodzicami w Berlinie Wschodnim.

Sam je藕dzi艂em Komarem, kolega mia艂 Jawke 23p, czyli Mustang, a tu takie cudo. Jawka by艂a w贸wczas marzeniem wielu motorowerzyst贸w, ale Simson wygl膮da艂 i by艂 du偶o nowocze艣niejszy i co najwa偶niejsze by艂 bardziej podobny do 鈥瀙rawdziwego鈥 motocykla ni偶 Mustang. Model S 50 by艂 produkowany w latach 1975 鈥 1980. By艂o kilka jego wersji, od najprostszej S50N, po najbogatsz膮 z zap艂onem elektronicznym S50 B2 Elektronic. Silniki wywodzi艂y si臋 ze starszych modeli, kt贸re pozbawiono dmuchawy i ch艂odzenie odbywa艂o si臋 poprzez swobodny przep艂yw powietrza. Moc maksymalna, to 3,7 KM, pr臋dko艣膰 maksymalna 60 km/h, za艣 spalanie 2,5 鈥 2,8 l/100km. Do roku 1978 Simson S50 mia艂 zbiornik paliwa o pojemno艣ci 9,5l, za艣 nast臋pne 8,7l. Modele S50 oficjalnie nie by艂y importowane do PRLu, a jedynie przez osoby prywatne pojedyncze sztuki. W roku 1980 na drogi wyjecha艂 nowy model o oznaczeniu S51. Jego produkcja si臋gn臋艂a zmian ustrojowych i zosta艂a zako艅czona w roku 1991.

Model Simson S51 wyst臋powa艂 w bardzo wielu odmianach, do jego nap臋du by艂 stosowany silnik nosz膮cy oznaczenie M531KF/M541KF. W por贸wnaniu z modelem S50 zmieniono w nim cylinder i wa艂 korbowy, czego skutkiem by艂a zmiana 艣rednicy i skoku t艂oka na 38 x 42mm. 艁o偶yska czop贸w wa艂u korbowego by艂y teraz smarowane olejem z mieszanki. Zmieniono konstrukcje sprz臋g艂a i skrzyni bieg贸w. W wyniku zmian silnik sta艂 si臋 bardziej oszcz臋dny w gospodarowaniu paliwem, bardziej trwa艂y oraz bezawaryjny. Wyst臋powa艂 on w trzech wersjach uzyskiwanej mocy, wi臋c i pr臋dko艣ci maksymalnej: 3,7 KM 鈥 60km/h, 3.3 KM 鈥 50km/h, 2,45 KM 鈥 40km/h. Ponadto w nowym silniku bez problemu mo偶na by艂o zmieni膰 pojemno艣膰 skokow膮 na 70 ccm. W贸wczas mia艂 moc 5,6 KM, za艣 pr臋dko艣膰 maksymalna przekracza艂a 75km/h. Zmiana ta mia艂a na celu wej艣cie na rynek zachodnio niemiecki, gdzie bardzo popularna by艂a klasa 80ccm. Ciekawe jest,, 偶e r贸wnolegle w silnikach by艂 montowany uk艂ad zap艂onowy z przerywaczem, lub bezstykowy elektroniczny. Ponadto mo偶na by艂o zakupi膰 (oczywi艣cie w NRD ) wersj臋 trzybiegowa, lub czterobiegow膮. W roku 1988 wprowadzono istalacj臋 12V w miejsce 6V.

Ilo艣膰 wprowadzanych zmian oraz wersji Simsona S51 jest du偶a i chyba nie ma wi臋kszego sensu wymienia膰 je wszystkie. Wizualnie mo偶na je podzieli膰 na trzy wersje. Podstawow膮 S51 o wygl膮dzie tradycyjnego ma艂ego motocykla, Enduro b臋d膮c膮 w zasadzie uterenowion膮 wersj膮 podstawow膮 polegaj膮c膮 na zamontowaniu wzmocnie艅 ramy, za艂o偶eniu terenowych opon, wy偶szej kierownicy i poprowadzeniu wysoko t艂umika. Natomiast najbardziej luksusowa by艂a wersja S51 C Comfort. Mia艂 obrotomierz, bezstykowy zap艂on, dodatkowe kontrolki, dodatkowo boczne baga偶niki, tylne teleskopu pochodz膮ce z MZ, takie jak w S 51 Enduro, boczn膮 n贸偶k臋. W latach osiemdziesi膮tych motorowery Simson S51 pojawi艂y si臋 w sprzeda偶y, oraz w sporcie. W Wy艣cigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski stworzono klas臋 Simson S51 Enduro dla ma艂oletnich zawodnik贸w. Jak mnie pami臋膰 nie myli doln膮 granic膮 wieku by艂o uko艅czone 11 lat. W silnikach nie wolno by艂o dokonywa膰 偶adnych modyfikacji, mia艂 si臋 liczy膰 jedynie kunszt je藕dziecki zawodnik贸w. Oczywi艣cie by艂y pr贸by omini臋cia regulaminu, by艂y wykluczenia. Wielu z simsoniarzy p贸藕niej zostawa艂o pe艂noprawnymi zawodnikami wy艣cigowymi. Kilku zdoby艂o tytu艂y Mistrza Polski, a najbardziej utytu艂owanym by艂ym , by艂 Tomasz K臋dzior. Dok艂adnie ten sam, co stworzy艂 zesp贸艂 startuj膮cy w wy艣cigach 24h. To ten sam zesp贸艂 w Le Mans zdoby艂 drugie miejsce w klasie stocksport. Oczywi艣cie poza Motocyklem i 艢wiatem Motocykli nikt tego historycznego wyniku nie opisa艂, w ko艅cu to nie jest pi艂ka kopana.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Powracaj膮c do meritum, czyli motoroweru Simson S51. Do PRLu importem zaj膮艂 si臋 PHZ PEZETEL oraz PZMot (obecnie PZM ). Nie by艂y to ilo艣ci olbrzymie, ale widok Simsona na drodze nie by艂 ju偶 wydarzeniem. Ka偶dy kto tylko m贸g艂, stara艂 si臋 go zdoby膰, gdy偶 normalnie w sklepie zakup jego nie by艂 prosty. Przecie偶 za komuny wszystkiego brakowa艂o. W warunkach zwyk艂ej, codziennej eksploatacji by艂 doskona艂y. Dawa艂 najwy偶szy komfort jazdy, przyzwoit膮 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 鈥 oczywi艣cie w wersji nie zablokowanej, nie psu艂 si臋 oraz pali艂 mniej ni偶 Jawki lub produkty Rometu. Ten ostatni argument by艂 bardzo wa偶ny. Paliwo by艂o na kartki, a na miesi膮c w艂a艣ciciel motoroweru m贸g艂 zakupi膰 6 litr贸w paliwa. Dok艂adnie sze艣膰 litr贸w! Trudno w to uwierzy膰? Zgadza si臋, ale tak by艂o, motocykli艣ci mieli przydzia艂 9 litr贸w, to te偶 si臋 mogli naje藕dzi膰. Simson zadowala艂 si臋 艣rednio 2,2 鈥 2,5 l/100km, wi臋c by艂o czym rz膮dzi膰.

Nast臋pc膮 bardzo udanego modelu Simson S51 by艂 S53 produkowany w latach 1990 - 2002. Silnikowo i podwoziowo w zasadzie nie r贸偶ni艂 si臋, a jedynie jego wygl膮d uleg艂 zmianie. Dzi臋ki temu sta艂 si臋 bardziej atrakcyjny w nowej rzeczywisto艣ci. Nowe wersje S53 by艂y wyposa偶ane we w艂oskie zawieszenia, ko艂a odlewane, hamulce tarczowe itp. W wersji Enduro, zwanej S53 OR zastosowano ko艂a o 艣rednicach 17 i 19 cali. Od roku 1992 stosowano tylko jedn膮 wersje mocy silnika, czyli 3,3KM, daj膮c膮 v max r贸wn膮 50 km/h.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Motorowery Simson, to ju偶 historia. 1 lutego 2003 roku firma pad艂a i pozosta艂y tylko wspomnienia oraz setki motorower贸w w gara偶ach, kom贸rkach i na parkingach ca艂ej Europy, a mo偶e i dalej. Szkoda, 偶e tak si臋 sta艂o, by艂y to dobre, trwa艂e motorowery. Niestety, najwyra藕niej nie znalaz艂y dla siebie miejsca miedzy 鈥瀊ardzo markowymi鈥 czyli bardzo drogimi, a tanimi z Chin motorowerami. Na szcz臋艣cie jest wielu entuzjast贸w tej bardzo starej marki, wi臋c jeszcze przez lata Simsony b臋d膮 je藕dzi艂y r贸wnie偶 po naszych drogach.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
44%
3%
6%
  • Damian
    26 lipca 2016 at 08:57

    Posiadacze Charta – czyli ostatniego wyrobu Rometu wcale nie mieli powodu do wstydu przy Simsonach. Co wi臋cej wszystkie Charty by艂y w wersji full-wypas. Zap艂on elektroniczny, dwa lusterka, kierunkowskazy, o艣wietlenie zasilane prawie w ca艂o艣ci z akumulatora (poza przednim 艣wiat艂em). Osobi艣cie uwa偶am, 偶e Romet i Dezamet wspi臋li si臋 na wy偶yny swoich uwczesnych mo偶liwo艣ci projektuj膮c ten motorower.

    Oczywi艣cie nie umniejsza to Simsonowi, kt贸ry jako taki jest dobrym pojazdem do nauki jazdy, mechaniki, no i czerpania przyjemno艣ci z pokonywania kilometr贸w.

  • simson by gliwice yt
    17 maja 2017 at 12:07
    Plusy

    -elastycznie przy艣piesza.
    -wygodny.
    -v max 75-80.
    -zawsze odpali czy ciep艂y czy zimny.

    Minusy

    -Nie ma minus贸w

    艢wietny motorower z elastycznym,偶wawym i niezawodnym silnikiem.
    Osobi艣cie polecam Simsona poniewa偶 jest niezawodny.

  • Tomek
    30 pa藕dziernika 2018 at 00:48

    I sie psuly caly czas a szczegulnie skrzynie biegow przerobilem harta simsony komary jawki romety nic przy simsonie nie moglo wtedy stanac z 50 cc wiec powiem tobie jedno glupoty piszesz

  • Ain
    21 stycznia 2019 at 22:12

    Mia艂em simson s51 Endura rocznik 1986 i przejecha艂em bez 偶adnego remontu silnika ponad 30 000 km. Nigdy mnie nie zawi贸d艂 , zawsze dowiozl tam gdzie chcialem. Mia艂em okazj臋 przejecha膰 si臋 chartem i tego motoroweru nigdy nie da艂o sie por贸wna膰 z simsonem. Je偶eli kto艣 ma odwag臋 por贸wna膰 tzn 偶e nigdy nie je藕dzi艂 simsonem.

  • Miro
    31 maja 2019 at 19:17

    2,2-2,5litra to chyba jaki艣 偶art!!!
    SImson pali 4L conajmniej!!!

  • Bob
    31 pa藕dziernika 2019 at 15:00

    2,5 pali przy 60kmh, jak jedziesz 20khm to si臋 nie dziw