Nowe BMW S 1000 RR 2023: wszystko co musisz wiedzieć o bawarskim pocisku w najnowszej wersji

Jeszcze bardziej "RR"

W skrócie
  • BMW S 1000 RR w specyfikacji 2023: więcej mocy, jeszcze bardziej dopracowane podwozie i nowy pakiet elektroniki
  • Flagowy sportowiec BMW jest jeszcze bardziej ultra i bardziej sportowy

Ten moment, gdy dowiadujesz się, że taki pocisk jak BMW S 1000 RR w najnowszej wersji będzie mieć jeszcze więcej mocy… Ten moment właśnie nastąpił. Większa moc to jednak nie wszystko. Co zatem kryje się we flagowym bawarskim superbike`u w specyfikacji 2023? 

Mówiąc w telegraficznym skrócie, Nowe BMW S 1000 RR ,a być jeszcze bardziej dynamiczne dzięki kompleksowym innowacjom w zakresie silnika, zawieszenia, podwozia, aerodynamiki, stylistyki i systemów wspomagania. Ewolucja flagowego niemieckiego sportowca postępuje, motocykl zyskuje nie tylko na parametrach, ale także na prezencji. Ultra-sportowy jednoślad staje się zatem jeszcze bardziej ultra i jeszcze bardziej sportowy – a przy okazji, dzięki nowemu pakietowi elektroniki, jeszcze bardziej ogarnialny.

Nowe BMW S 1000 RR 2023: ewolucja błyskawicy

Motocykl supersportowy zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku będzie teraz dostępny w nowej edycji z zaawansowanym silnikiem i podwoziem, zoptymalizowaną aerodynamiką z wingletami, nowym tyłem i nowymi systemami wspomagania.

No dobra, 3KM mechaniczne różnicy przy ich liczbie ponad 200 będących do dyspozycji pod prawym nadgarstkiem to nie jest powód do zrywania stosunków z poprzednią wersją, niemniej nie o same konie mechaniczne tu chodzi. Ważniejszą kwestią jest rozszerzenie użytecznego zakresu prędkości obrotowych. To zjawisko może mieć nie tylko wyczuwalny wpływ na jazdę w ruhcu ulicznym, kiedy to nie kręcimy maszyny do czerwonego pola, ale także na torach wyścigowych, na których mocne wyjścia na danych biegach pozwalają urywać kolejne setne z wykręcanych czasów. Ale to nie wszystko bo piec kręci się teraz do 14600 obrotów! Szaleństwo.

Zmodyfikowany 4-cylindrowy silnik, który wyznacza nowy standard pod względem osiągów, momentu obrotowego i właściwości jezdnych.

Nowy RR wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik rzędowy oparty na jednostce napędowej obecnego S 1000 RR. Moc maksymalna wynosi teraz 154 kW (210 KM) przy 13750 obr./min (nie dotyczy maszyn amerykańskich), o 2 kW (3 KM) więcej niż w poprzednim modelu. Maksymalny moment obrotowy 113 Nm generowany jest przy 11.000 obr/min. Pomimo wzrostu mocy szczytowej, użyteczny zakres prędkości obrotowych silnika nowego RR jest teraz znacznie szerszy i bardziej obfity. Maksymalna prędkość obrotowa silnika to 14600 obr./min.

Dynamiczna kontrola trakcji DTC z nową funkcją kontroli poślizgu wykorzystującą czujnik kąta skrętu.

Nową funkcją Dynamic Traction Control DTC jest funkcja Slide Control. Umożliwia kierowcy wybranie dwóch wstępnie ustawionych kątów znoszenia dla systemu kontroli trakcji podczas przyspieszania z zakrętów. Technicznie osiąga się to za pomocą czujnika kąta skrętu. Aż do odpowiedniego kąta pochylenia system kontroli trakcji umożliwia poślizg tylnego koła podczas przyspieszania z zakrętu, umożliwiając w ten sposób dryf tylnego koła. Po osiągnięciu zadanej wartości kąta skrętu, interweniuje kontrola trakcji, zmniejszając poślizg i stabilizując motocykl.

Zaawansowana rama „Flex Frame” i nowo zdefiniowana geometria podwozia i zawieszenia.

Sercem podwozia nowego RR jest nadal aluminiowa rama mostu, która jest spawaną konstrukcją z czterech odlewanych grawitacyjnie elementów i integruje silnik, pochylony do przodu o 32 stopnie, jak poprzednio, jako element nośny. W celu zoptymalizowania elastyczności bocznej, główna rama nowego RR została wyposażona w kilka otworów w obszarach bocznych. Podczas opracowywania nowego podwozia RR skupiono się również na dalszym zwiększeniu precyzji jazdy. Kąt główki kierownicy został spłaszczony o 0,5°, a przesunięcie potrójnych zacisków zmniejszono o 3 mm. Nowej geometrii podwozia towarzyszy nie tylko jeszcze lepsza precyzja jazdy, ale także zwiększona dokładność i wyraźniejsze sprzężenie zwrotne z przedniego koła.

ABS Pro z nowym wspomaganiem poślizgu hamulca i funkcjami regulacji ABS Pro „Slick”.

Nowa funkcja wspomagania poślizgu hamulca to ważna i bardzo pomocna innowacja dla kierowców na torze wyścigowym. Podobnie jak w nowej funkcji DTC Slide Control, ten nowy system opiera się również na czujnikach kąta skrętu i pozwala kierowcy ustawić określony kąt dryfu dla tzw. dryfu hamowania podczas pokonywania zakrętów przy utrzymywanej prędkości.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Winglety, przeprojektowane przednie i tylne sekcje oraz atrakcyjne schematy kolorystyczne dla jeszcze większej wydajności i sportowego charakteru.

Podobnie jak w M RR, winglety w nowym RR zapewniają teraz najlepszy możliwy kontakt przedniego koła z drogą – zwłaszcza podczas przyspieszania. Generują siłę docisku aerodynamicznego, a tym samym dodatkowe obciążenie kół. Zaletą jest to, że zmniejsza się skłonność roweru do jazdy na jednym kole, można się później zerwać, a stabilność na zakrętach jest zwiększona.

Jeśli chodzi o stylistykę, nowa edycja RR korzysta z przeprojektowanej przedniej części, w tym skrzydełek, nowej, lżejszej i bardziej sportowej części tylnej oraz trzech nowych schematów kolorystycznych Blackstorm metallic, Style Passion w Racingred non-metallic i wyścigów orientowany Lightwhite niemetalizowany/BMW M.

Najważniejsze cechy nowego BMW S 1000 RR:

• Zwiększona moc i moment obrotowy: 154 kW (210 KM) przy 13.750 obr./min i 113 Nm przy 11.000 obr./min.

• Krótsze przełożenie wtórnego przełożenia dla większej przyczepności na tylnym kole.

• Zaawansowana „Flex Frame” z większą elastycznością.

• Geometria podwozia z nowymi wartościami kąta główki ramy, przesunięcia, kółka i rozstawu osi.

• Zestaw podwozia M w standardzie z regulowanym punktem obrotu wahacza i podniesionym tylnym końcem.

• Dynamiczna kontrola trakcji DTC z nową funkcją kontroli poślizgu dla dryfowania podczas przyspieszania za pomocą czujnika kąta skrętu.

• ABS Pro z nową funkcją wspomagania poślizgu hamulca wykorzystującą czujnik kąta skrętu do hamowania dryfowania podczas zbliżania się do zakrętów.

• Ustawienie ABS Pro „Slick”

• Zoptymalizowana aerodynamika z nową częścią przednią, wingletami, wysoką przednią szybą i oddzieleniem dolnej potrójnej klamry.

• Lekki akumulator M w standardzie.

• Port ładowania USB w tylnej części.

• Przeprojektowana tylna część i krótszy uchwyt tablicy rejestracyjnej.

• Zoptymalizowana wiązka przewodów do wyjmowania uchwytu tablicy rejestracyjnej.

• Osłona sprzęgła i generatora w kolorze czarnym.

• Łatwiejszy montaż tylnego koła dzięki odpornym na zgubienie tulejom osi i sfazowaniu klocków hamulcowych oraz płytce mocującej.

• Adapter modułu GPS M jako część oryginalnej gamy akcesoriów BMW Motorrad.

• Nowy uchwyt GoPro jako część oryginalnej gamy akcesoriów BMW Motorrad.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button