Motocyklisto jedz więcej, bo dołożymy ci balast – nowe limity wagowe w World Superbike

Mięsko zjedz, ziemniaczki zostaw Alvaro...

W skrócie
  • Nowe limity wagowe będą obowiązywały już od przyszłego sezonu
  • Jeżeli limit nie zostanie osiągnięty w motocyklu zamontowany zostanie dodatkowy balast
  • Wielu zawodników będzie musiało przytyć nawet około 8 kilogramów

Wszyscy zawodnicy startujący w kluczowych seriach motocyklowych od zawsze kojarzyli się z niewielkim wzrostem i jeszcze niższą wagą, jednakże rozwój silników i w efekcie generowanej przez niej mocy, a także prędkości sprawił, że limity wagowe w WorldSBK w przyszłym sezonie nieco się zmienią.

Nie tylko sama dyrekcja zawodów, ale także zespoły oraz zawodnicy coraz częściej alarmują, że obecna infrastruktura torów wyścigowych i przede wszystkim abstrakcyjne moce oraz prędkości generowane przez motocykle mogą być niebezpieczne dla startujących. Wobec tego pojawiło się już widmo nadchodzących zmian i najróżniejszy obostrzeń, których z pewnością najbardziej obawiają się sami fani ścigania, którzy twierdzą, że wyścigi mogą stracić na swojej widowiskowości.

W nadchodzącym sezonie w serii WorldSBK pojawiają się pierwsze zmiany, które dotyczyć będą limitów wagowych. Wobec tego w 2024 roku motocykl nie będzie mógł ważyć mniej niż 168 kg, a w przypadku zawodnika dolny limit wynosi 80 kg. Dyrektor zarządzający SBK, Gregorio Lavilla, poinformował, że oznacza to w przypadku kilku zawodników konieczność przybrania na wadze około 6-8 kilogramów.

Najważniejsze informacje:

  1. Nowe limity wagowe w serii World Superbike będą obowiązywały już od przyszłego sezonu.
  2. Wszyscy zawodnicy, którzy nie osiągną limitu będą zmuszeni do założenia dodatkowego balastu.
  3. Czy nowe przepisy są faworyzacją najlżejszych zawodników?

Problemy z osiągnięciem limitów z pewnością będzie miał Alvaro Bautista, który zmuszony będzie przytyć około 7 kilogramów. Wobec tego zespół Ducati już podczas finałowej rundy w Jerez zdecydował się przeprowadzić pierwsze testy z dodatkowym balastem, aby sprawdzić jak wpłynie on na prowadzenie motocykla. Tak szybkie rozpoczęcie eksperymentowania ma pomóc w zebraniu niezbędnego doświadczenia, które będzie nieocenione przy modernizacji maszyny na przyszły sezon.

– Uważam, że zbyt wiele dodatkowej masy dodanej do motocykla to niebezpieczny pomysł. Problemem jest to, że ja już teraz jem, co chę. Nie mogę przybrać zbyt wiele na wadze. Będę testował z dodatkowym balastem. Jeśli będzie cięższy, to będę musiał się bardziej ruszać, co utrudni prowadzenie. W razie wypadku cięższy motocykl potrzebuje więcej miejsca do zatrzymania. To zbyt niebezpieczne we wszystkich aspektach, ale i tak się na to zdecydowali. Musimy spróbować i sprawdzić, jak będę się czuł. Na razie startuję w sezonie 2024, ale jeśli poczuję, że motocykl stał się bardziej niebezpieczny, to może zostanę w domu. Nie chcę ryzykować bardziej, niż jest to konieczne. Po testach pomyślę o kolejnym sezonie, ale dla mnie te zasady nie mają sensu. – powiedział Alvaro Bautista po rundzie w Jerez.

Zawodnicy mają sporo wątpliwości co do zmiany przepisów, która według opinii wielu osób ze środowiska faworyzuje lżejszych motocyklistów.

– Jeżeli zawodnik waży 60 kg i do tego 8 kg waży ekwipunek, co daje nam 68 kg, to musiałby dodać 12 kg, żeby sięgnąć 80 kg. Jednak w tym dziwnym przypadku muszą dodać jedynie 6 kg, co oznacza, że minimalny limit wagowy dla tego zawodnika wynosi nie 80 kg, lecz 74 kg. Jeżeli zawodnik wraz z ekwipunkiem waży 92 kg, to będzie ważył o 12 kg więcej, a nie o 6 kg więcej. Doceniam wprowadzone zmiany, choć nadal faworyzują one lżejszych kierowców. To lepsze niż nic, ale nadal nie jest fair, prawda? – komentuje Scott Redding.

O tym, czy wprowadzone zmiany będą słuszne dowiemy się już w przyszłym sezonie. Okres przedsezonowych testów będzie jednak niezwykle burzliwy i trudny przede wszystkim dla inżynierów, którzy będą mieli sporo pracy, aby prawidłowo rozmieścić dodatkowy balast.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button