Do 2019 roku Harley-Davidson zamknie fabrykę w Kansas City, w rezultacie czego ok. 800 osób straci pracę. To część programu wdrażania oszczędności i konsolidacji. Amerykański producent skończył 2017 rok pod kreską, z 81% spadkiem przychodu netto w czwartym kwartale w stosunku do 2016 (chociaż nie oddaje to realnej sprzedaży i spadek spowodowany był odpisami podatkowymi). Mimo to plan H-D jest jasny i dość ciekawy.
Harley-Davidson znajduje się w dość skomplikowanej sytuacji, o której zresztą wcześniej wspominaliśmy. Z jednej strony trzonowym klientem jest dorosły mężczyzna, który kupując styl życia oferowany przez markę ma nadzieję, że jej wizerunek się nie zmieni, z drugiej ten sam wizerunek nie jest przesadnie na topie z obecnymi trendami.
Po pierwsze, motocykle same w sobie przestały być cool. Parafrazując polskiego komika: w czasach gdy brodacze w rurkach podczas wojny oblewaliby się bezlaktozowym latte, ciężko wymagać żeby interesowali się takimi niebezpiecznymi, głośnymi i nieekologicznymi pojazdami jak motocykle. Stąd zresztą próby zainteresowania motocyklami kobiet, w wykonaniu wszystkich marek.
Po drugiej, konserwatywna amerykańska marka średnio wpisuje się w mainstreamowe nastroje w USA.
Po trzecie w końcu, młodzi ludzie mało interesują się motoryzacją jako tako. W dużych aglomeracjach, w dobie Ubera i prawie-autonomicznych Tesli, iPhona X, Snapchata i cokolwiek jeszcze do tego wymyślimy, niespecjalnie pojawia się potrzeba posiadania własnego środka transportu. Dla nas – z polskiej perspektywy – może to wydawać się nieco dziwne, na zachodzie to norma.
Stąd Harley-Davidson zaliczył duże spadki, w tym 81% spadek w Q4 w przychodzie netto, spadek w sprzedaży i ostatecznie także 8% spadek na giełdzie.
Pomysł Harley’a na rozwiązanie tego problemu jest w sumie dość ciekawy. Harley adresuje go globalnie, tzn. “Nie ma nowych motocyklistów, co z tym zrobimy?”. Odpowiedzią jest, poniekąd, “Zróbmy ich!”. Stąd angaż marki w promowanie motocyklizmu jako tako, sponsorowanie szkół jazdy i akcji społecznych czy pokazywanie motocykli w filmach. Założenie, że co dobre dla całej branży, dobre i dla nas ma jak najbardziej sens. Tylko czy zadziała?
Dodatkową informacją jaka pojawiła się w ostatnich dniach jest fakt, że H-D planuje przyspieszenie wprowadzenie elektrycznego modelu do produkcji. Mówi się od 18 miesiącach od dziś, czyli o pierwszym kwartale 2020 roku, ale może nawet wcześniej. Oznaczałoby to, że produkcyjny motocykl oparty o projekt LiveWire zobaczylibyśmy na targach EICMA w przyszłym roku.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Źródło: RevZilla
ja marze od Harleyu ale używane motocykle są w cenie nowych japonczyków a nowe harleye z niższej półki są dla ludzi 175cm wzrostu. Niestety ani sportstery ani softtaile nie sa przystosowane dla ludzi powyzej 190cm. szkoda.
Kupując Harleya 99% ceny to legenda tak brzmiała reklama
– ale po latach ten 1% nie wystarcza na utrzymanie firmy, a na 99% nie ma już chętnych