Aktualnie czytasz:
Koniec motocyklizmu za rogiem
10

O tym dlaczego motocykle reprezentuj─ů wszystko to, czego nienawidz─ů m┼éodzi ludzie.┬á

Ca┼éo┼Ť─ç poni┼╝szego to moja mocno subiektywna opinia. Dajcie zna─ç w komentarzach czy si─Ö z ni─ů zgadzacie i jaki jest Wasz pogl─ůd na spraw─Ö!┬á

Jedn─ů z najbardziej rewolucyjnych nowo┼Ťci we wsp├│┼éczesnej ofercie HarleyÔÇÖa by┼é model Street 750, zaprezentowany w 2013 roku podczas targ├│w┬áEICMA. Street otworzy┼é┬ási─Ö┬ána zupe┼énie now─ů klientel─Ö - osoby m┼éodsze, kt├│re chc─ů wej┼Ť─ç do ┼Ťwiata H-D. Oczywi┼Ťcie, ze strony puryst├│w Street 750 spotka┼é┬ási─Ö┬áze spor─ů krytyk─ů, g┼é├│wnie z powodu przeniesienia produkcji do Indii. Jednak marka z Milwaukee by┼éa w stanie zachowa─ç ducha H-D w nowej formie, co pozytywnie wp┼éyn─Ö┼éo na sprzeda┼╝.

Jednak nie oszukujmy si─Ö - Harley nadal posiada spore problemy z interesowaniem ÔÇ×nowej" generacji motocyklist├│w, czego dowodem s─ů s┼éabe wyniki sprzeda┼╝y z czwartego kwarta┼éu 2017. Czy rzeczywi┼Ťcie to specyfika samego┬áHarleyÔÇÖa?┬áProblem jest du┼╝o wi─Ökszy: "nowej generacji" motocyklist├│w nie ma.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

Motocyklowe SUVy, cruisery i motocykle segmentu premium kierowane s─ů do ustatkowanych, zamo┼╝nych tradycjonalist├│w. Bez wzgl─Ödu jak ich nazwiemy (w Stanach b─Öd─ů┬áto baby boomers) i bez wzgl─Ödu na to jak lukratywn─ů s─ů grup─ů, ci─Ö┼╝ko opiera─ç┬áprzysz┼éo┼Ť─ç firmy na osobach 50+. Z drugiej strony jak inaczej prosperowa─ç, je┼Ťli w┼Ťr├│d kolejnej generacji nie ma klient├│w jako takich?

Warto zaznaczy─ç, ┼╝e w Polsce wygl─ůda to nieco inaczej i pokolenie klasyfikowana jako millenialsi w praktyce jest w tej samej grupie co w/w baby boomers. To klienci nowych motocykli, kt├│ry wychowali si─Ö┬ána PRL-owskich produkcjach, a teraz sta─ç┬áich na zakupy nowego lub porz─ůdnego, u┼╝ywanego motocykla i z tego korzystaj─ů. W Polsce zreszt─ů jako tako zainteresowanie motocyklami ze strony nastolatk├│w tak┼╝e nie jest dramatycznie niskie, a nasz rynek nadal (w odr├│┼╝nieniu od Niemiec, W┼éoch czy USA) uznawany jest jako ÔÇ×rozwijaj─ůcy si─ÖÔÇŁ.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Papier lakmusowy bran┼╝y

W moim wywodzie tradycyjny Harley-Davidson jest dla nas reprezentacj─ů┬ábran┼╝y. H-D uciele┼Ťnia wszystko to, co w przesz┼éo┼Ťci ci─ůgn─Ö┼éo mnie do motocykli: wolno┼Ť─ç, bycie ÔÇ×poza systememÔÇŁ, nie przejmowanie si─Ö┬ániczym, jazda w stron─Ö┬áhoryzontu. Jak bardzo sprzedaje si─Ö┬átaki wizerunek w 2018 roku?

W sierpniu 2016 roku ameryka┼äska agencja EPA pozwa┼éa mark─Ö┬áza sprzeda┼╝┬áponad 300 000 urz─ůdze┼ä pozwalaj─ůcych na zwi─Ökszenie mocy, ale przede wszystkim - o zgrozo - na wydostawanie si─Ö┬áwi─Ökszej ni┼╝ deklarowana ilo┼Ťci spalin. Umowa ugodowa to 12 milion├│w dolar├│w i 3 miliony przekazane na walk─Ö┬áz zatruciem powietrza. Nawet wielu motocyklowych┬ádziennikarzy, tych samych, kt├│rzy pal─ů gum─Ö na prasowych prezentacjach, krytykuj─ůc HarleyÔÇÖa przyr├│wnuj─ůc afer─Ö do dieselgate.

Dlatego w┼éa┼Ťnie moje postrzeganie motocyklizmu, zbie┼╝ne z tym co oferuje Harley, nie sprzedaje si─Ö w ┼Ťwiecie ekologicznej nagonki, konkursu w bycia ofiar─ů┬ái szukania winnych za sw├│j los. Nie sprzedaje si─Ö nigdzie, nawet w samej bran┼╝y.

Pisarz Simon Sinek┬áw ┼Ťwietnym wywiadzie (powy┼╝ej) m├│wi┼é, parafrazuj─ůc, ┼╝e zachodni ┼Ťwiat straci┼é ca┼ée pokolenie. Pokolenie, kt├│remu wm├│wiono, ┼╝e mog─ů┬ási─Öga─ç gwiazd, ┼╝e ka┼╝dy jest unikalny i niesamowity. Pokolenie, kt├│re ju┼╝ na studiach zaci─ůgn─Ö┼éo ogromne kredyty (USA) by po tych samych studiach zderzy─ç si─Ö z prawdziwym ┼╝yciem. ┼╗yciem, w kt├│rym nie ma nagr├│d za uczestnictwo, a za b┼é─Ödy si─Ö┬áp┼éaci. Ca┼éa generacja ludzi musia┼éa znale┼║─ç┬ásobie winnego swojej niedoli. A winnym jest, co w sumie logiczne, pokolenie wcze┼Ťniejsze i wszystko to, co reprezentuje. Tradycj─Ö, walk─Ö┬áo swoje i kapitalistyczne pojmowanie r├│wnych szans.

Harley na jego nieszcz─Ö┼Ťcie reprezentuje filmowy ameryka┼äski sen. A we wsp├│┼éczesnym (dodam dla ┼Ťcis┼éo┼Ťci: zachodnim!) ┼Ťwiecie nic nie kole tak w oczy jak ameryka┼äski sen.

Między sierpem a młotem

Rynek na którym musi operować Harley obecnie:

  • trzon klienteli: starzej─ůcy si─Ö, musi mie─ç HarleyÔÇÖa, ma pieni─ůdze, nie b─Ödzie ┼╝y┼é┬áwiecznie
  • klient ÔÇ×niezdecydowanyÔÇŁ: doros┼éa osoba, kt├│ra chce kupi─ç┬ámotocykl, ale nie musi by─ç nim Harley. Bardziej pragmatyczny
  • nie-motocyklista: Harley to reprezentacja wszystkiego z┼éego, co na tym ┼Ťwiecie

Je┼Ťli przyjmiemy pod uwag─Ö powy┼╝sze ramy, to rzeczywi┼Ťcie robi si─Ö nieciekawie. I uwierzcie mi, Harley jest tylko reprezentacj─ů. Na jego przyk┼éadzie najlepiej pokaza─ç trend, kt├│ry jest taki sam dla praktycznie wszystkich marek. Pod ÔÇ×HarleyÔÇŁ mogliby┼Ťmy wpisa─ç ÔÇ×BMWÔÇŁ (G 310 R zamiast kupowa─ç m┼éodzi, kupuj─ů┬á┼╝ony w┼éa┼Ťcicieli R 1200 GS) czy ÔÇ×KTMÔÇŁ (tutaj sytuacj─Ö┬áratuj─ů┬árynki azjatyckie i po┼é─ůczenie z Bajaj).

Pisa┼éem o tym kilkukrotnie, ale przywo┼éam jeszcze raz: kilka lat temu na konferencji Technology & Design w Mattighofen Stefan Pierer m├│wi┼é, ┼╝e najwi─Ökszym zagro┼╝eniem dla motocyklizmu s─ů: 1) wojuj─ůcy eko-terrory┼Ťci, 2) zerowe zainteresowanie nowej generacji motocyklist├│w. Na przyk┼éadzie HarleyÔÇÖa mamy jedno i drugie.

Do┼é├│┼╝my do tego, ┼╝e w grupie ÔÇ×klient niezdecydowanyÔÇŁ s─ů motocykli┼Ťci, kt├│rzy co do zasady Harley'a nie chc─ů, chocia┼╝by przez to, ┼╝e H-D nie posiada w ofercie pojazdu dla nich. Tutaj p┼éynnie wracamy do modelu Street 750 i pr├│by naprawienia sytuacji.

Jak ┼╝y─ç?

Moim zdaniem Harley (czytaj: ka┼╝da marka motocyklowa) powinna w pierwszej kolejno┼Ťci skupi─ç si─Ö na ofercie. Nowa generacja uwa┼╝a, ┼╝e motocykle s─ů za drogie? Zr├│bmy dla nich ta┼äsze motocykle wsp├│┼égraj─ůce z wizerunkiem marki (Street 750 dobrym przyk┼éadem, tak┼╝e KTM 390 Duke). Zachodnioeuropejski nastolatek mieszka w mie┼Ťcie i nie rozwa┼╝a┼é zakupu motocykla? W takim razie nale┼╝y uruchomi─ç program dzielenia si─Ö┬ápojazdami (dobry przyk┼éad: Gogoro i nied┼éugo Honda), jako taniej alternatywy na dojazdy do pracy / szko┼éy. M┼éodzi uwa┼╝aj─ů, ┼╝e motocykle nie s─ů przyjazne ┼Ťrodowisku? Zr├│bmy dla nich zajebiste motocykle elektryczne, nawet je┼Ťli utylizacja baterii litowo-jonowych jest wielokrotnie mniej ekologiczna ni┼╝ niedu┼╝y V-Twin.

Harley boi si─Ö┬ázniech─Öci─ç swojego trzonowego klienta. Ale nawet taka konserwa jak ja kupi┼éaby niedu┼╝ego, elektrycznego HarleyÔÇÖa (czy BMW, KTM, Triumph itp) je┼Ťli motocykl ten zgrywa┼éby si─Ö z wizerunkiem marki. Je┼Ťli oferowa┼éby ┼Ťwietne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jezdne, porz─ůdne przyspieszenie i dawa┼é mi wszystko to, co mo┼╝e da─ç Street 750.

Moim zdaniem Harley mo┼╝e zachowa─ç swojego ducha. Mo┼╝e zaoferowa─ç┬ániesamowity, jedyny w swoim rodzaju sprz─Öt, kt├│ry z drugiej strony b─Ödzie dost─Öpny i ciekawy dla szerokiego grona klient├│w. LiveWire to dobry start, ale to za ma┼éo. Trzeba wskoczy─ç na g┼é─Öbok─ů┬áwod─Ö. Zrobi─ç┬áco┼Ť, czego nie by┼éo. Urwa─ç g┼éow─Ö nastolatkom i 60-latkom na Road GlideÔÇÖach.

Motocyklom musz─ů by─ç cool na nowo. A nasze wybory konsumenckie, os├│b zainteresowanych motocyklami, s─ů pierwszym krokiem w kierunku zmuszenia producent├│w do wzi─Öcia si─Ö w gar┼Ť─ç.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
5%
11%
0%
  • Ryszard
    20 lutego 2018 at 08:04

    Cz┼éowieku, ilu ludzi w Polsce sta─ç na motocykl za 100 tysi─Öcy z┼é? Jak du┼╝─ů to grupa? Plus koszty utrzymania. 1procent spo┼éecze┼ästwa lub mniej. Chyba mniej. Nie t─Ödy droga. Natomiast takie firmy jak Bajaj, Benelli, Hyosung maj─ů w Europie ┼Ťrodkowej do┼Ť─ç du┼╝e perspektywy. Za ma┼éo tu miejsca na gruntown─ů dyskusj─Ö. Faktem jest, ┼╝e nie ma du┼╝ego zainteresowania motocyklami w┼Ťr├│d polskiej m┼éodzie┼╝y. Pozdrawiam.

  • MaxStone
    20 lutego 2018 at 11:08

    M┼éodzi Polacy nie kupi─ů motocykla, bo ich najnormalniej nie sta─ç. Ewentualnie kupi─ů z┼éoma z lat 90′ po pi─Öciu glebach, trzech szlifach i dzwonie za 3000 PLN. Ja mia┼éem shadow z 1983 i wi─Öcej przy nim d┼éuba┼éem ni┼╝ je┼║dzi┼éem, potem by┼é xvs1300 kosztuj─ůcy kilka takich shadowek i gdyby nie Sk─Öpe babsko na drodze, nadal bym uje┼╝d┼╝a┼é tego sprzeta. Po wypadku 300 kg Cruiser jest poza moimi mo┼╝liwo┼Ťciami zdrowotnymi, wi─Öc celuje w cb1100ex, t120 lub z900rs. Tylko wyda─ç ponad 50000 na motocykl? Ubra─ç si─Ö, wyposa┼╝y─ç, ubezpieczy─ç… I do sedna, ja mam 40 lat i taki wydatek jest dla mnie kosmiczny. Co ma powiedzie─ç 20 latek? Tata, daj mi 60000 na motocykl?! Sprz─Öty s─ů za drogie!!!

  • Bartosz
    20 lutego 2018 at 11:52

    To nie mlodzi ludzie nie chc─ů HD tylko HD ich nie chce bo jak inaczej mozna zrozumie─ç to ┼╝e motocykle entry jak Sportster kosztuja ponad 40tys.?

    Do tego jeszcze wielkosc tych motocykli. Czlowiek majacy 190cm na Sportstera nie wejdzie a na nowa Dyne to juz w ogole go nie stac bo ta kosztuje od 60tys.

    Mlody wysoki czlowiek nie ma pieniedzy na motocykl za 100tys a tanich motocykli dla 190+ nie ma w ofercie.

    • Zdj─Öcie profilowe Micha┼é Mikulski
      20 lutego 2018 at 12:53

      H-D Street 750 i Street Rod 750 to rz─ůd wielko┼Ťci 30k za pierwszego i 35k za drugiego, wi─Öc przy rozs─ůdnym finansowaniach mo┼╝na ogarn─ů─ç┬áH-D za kilkaset z┼éotych miesi─Öcznie z ubezpieczeniem. Oczywi┼Ťcie to tylko przyk┼éad i rzeczywi┼Ťcie H-D jako marka premium posiada motocykle dro┼╝sze, ale nikt mi nie powie, ┼╝e 390 Duke czy MT-07 jest drogie.

      A w kwestii wzrostu i motocykli dobierania do wzrostu, to id─ůc tym tropem z moim 170 cm nie powinienem je┼║dzi─ç┬á1090 ADV R (siedzenie na 890 mm i 200+ kg), a je┼╝d┼╝─Ö bez problemu. Dobieranie motocykla pod wzrost to dziwny i bezsensowny mit, zw┼éaszcza w dobie akcesoryjnych podn├│┼╝k├│w i mocowa┼ä pod kierownice.

      Młody wysoki człowiek ma PEŁNĄ ofertę na nowe motocykle od 8k do 150k zł. Tak samo jak młody niski człowiek.

  • EV_NOW
    20 lutego 2018 at 16:08

    Motocykle spalinowe s─ů trupem. Nawet je┼Ťli redaktor powtarza bzdury o kosztach ekologicznych utylizacji, o kt├│rej nie ma poj─Öcia, nic to nie zmieni.
    Przysz┼éo┼Ť─ç to elektryka czym szybciej to producenci pojm─ů tym wi─Öksze maja szanse na prze┼╝ycie. Ludzie potrzebuj─ů sprawnego pojazdu osobistego a nie pierdz─ůcego dwu szklankowego generatora smrodu i ha┼éasu.

    • Motocyklista
      20 lutego 2018 at 22:07

      Moim zdaniem klepiecie wszyscy bzdury razem z redaktorem. Motocykle to nie byle pierdziawka do podwo┼╝enia do pracy, to PASJA i tak to rozpatrywa─ç nale┼╝y. A elektryczne g to niech pozerzy itp kupuj─ů. Motocykle musz─ů mie─ç wibracje, wyd┼║wi─Ök i zapach spalonej benzyny.

  • Zdj─Öcie profilowe ANDRE
    22 lutego 2018 at 06:48

    Ju┼╝ lec─Ö i kupuj─Ö! O nie! Najpierw musz─Ö wzi─ů┼Ť─ç kredyt!Niestety na sp┼éat─Ö mnie nie sta─ç! Pomarzy─ç mo┼╝na!

  • Yarecki
    23 lutego 2018 at 11:58

    Pojazdy elektryczne to mo┼╝e jest przysz┼éo┼Ť─ç, ale nie tera┼╝niejszo┼Ť─ç. Obecne technologie akumulator├│w s─ů g… warte, drogie i niebezpieczne. potrzeba jeszcze wynalazku, kt├│ry to zmieni i wtedy elektryka mo┼╝e si─Ö upowszechni─ç. Teraz robi si─Ö to na si┼é─Ö robi─ůc hybrydy. Motocykle elektryczne pewnie przyjm─ů si─Ö z czasem, bo eko terrory┼Ťci wylobbuj─ů zakaz produkcji spalinowych. Mo┼╝e do┼╝yjemy czas├│w gdzie ┼╝eby poje┼║dzi─ç motocyklem spalinowym lub samochodem z kierownic─ů (czyt. nieautonomicznym) trzeba b─Ödzie pojecha─ç na tor i wtedy b─Ödziemy wspomina─ç: kiedy┼Ť to by┼éy czasy…

Podziel si─Ö opini─ů

lub