Aktualnie czytasz:
Harley-Davidson Livewire 2020: Nowy motocykl Terminatora?
3

Mam nieodparte wra偶enie, 偶e gdyby dzi艣 Terminator mia艂 zn贸w聽wsi膮艣膰 na motocykl ze stajni HD, to mia艂by dylemat. Ponownie si臋ga膰 po niezmiennie klimatycznego Fatboya, kt贸ry dodatkowo w tym roku dost臋pny jest w rocznicowym wydaniu, czy mo偶e jednak wskoczy膰 na co艣 jeszcze bardziej ekstrawaganckiego? Harley-Davidson Livewire wydaje si臋 przecie偶 sprz臋tem stworzonym dla "elektrycznego humanoida z kosmosu".聽

Pocz膮tki elektrycznego Harleya si臋gaj膮 2014 roku. Wtedy w艂a艣nie powsta艂a pierwsza koncepcyjna wersja modelu Livewire. Troch臋 czasu min臋艂o zanim sprz臋t pojawi艂 si臋 w salonach dealerskich na ca艂ym 艣wiecie. Po drodze projekt mia艂 nawet, jak m贸wi膮 pog艂oski, zosta膰 pogrzebany przez finansowe zawirowania, ale koniec ko艅c贸w, po ponad pi臋ciu latach, ka偶dy z odpowiednio przypakowanym portfelem, mo偶e sta膰 si臋 posiadaczem elektrycznego Harleya-Davidsona. I chyba ka偶dy przyzna, 偶e to ostatnie okre艣lenie brzmi nadal niedorzecznie, bo kto jak kto, ale Harley zawsze kojarzy艂 si臋 z tradycj膮 i konserwatyzmem. Czasy si臋 jednak zmieniaj膮, a przede mn膮 stoi jeden z najlepszych na to dowod贸w.

 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Harley-Davidson Livewire: Bogactwo elektroniki

Elektryczny Harley-Davidson wyposa偶ony zosta艂 w autorski uk艂ad Reflex Defensive Rider Systems. Poszczeg贸lne jego funkcje zarz膮dzaj膮 kontrol膮 bezpiecze艅stwa je藕d藕ca. Sk艂adaj膮 si臋 na ni膮 zar贸wno kontrola trakcji, jak i ABS 鈥 obydwa systemy dzia艂aj膮 z uwzgl臋dnieniem jazdy w zakr臋cie, a tak偶e uk艂ad stabilizacji jazdy DSCS, kt贸ry dba o odpowiedni膮 ilo艣膰 momentu obrotowego na tylnym kole. Nad ca艂o艣ci膮 czuwa sze艣cioosiowy elektroniczny m贸zg. Do dyspozycji聽ridera jest a偶 7 tryb贸w jazdy. Poszczeg贸lne z nich r贸偶ni膮 si臋 od siebie kombinacj膮 dost臋pnej mocy, poziomu odzyskiwania energii, reakcji na potencjometr przyspieszenia i ustawie艅 kontroli trakcji. Cztery z nich s膮 fabrycznie zaprogramowane (sportowy, drogowy, maksymalnego zasi臋gu i jazdy w deszczu), a trzy kolejne mo偶na modyfikowa膰 dowolnie. Jak przysta艂o na prze艂omow膮 konstrukcj臋, Livewire zosta艂 naszpikowany elektronicznymi gad偶etami. Jego kokpit to kolorowy ekran TFT, kt贸ry potrafi pokaza膰 wi臋cej ni偶 wiele. Komputer pok艂adowy聽ma GPS, 艂膮czno艣膰 bluetooth, a tak偶e modem LTE, by informowa膰 o swoim statusie nie tylko podczas jazdy oraz odbiera膰 informacje w czasie rzeczywistym. Bezprzewodowa 艂膮czno艣膰 z motocyklem odbywa si臋 za pomoc膮 specjalnej apki na smartfony. Opr贸cz statusu pojazdu jak stan procentowy i czas do pe艂nego na艂adowania akumulatora, wszelkiej ma艣ci powiadomienia i wyszukiwanie najbli偶szych stacji 艂adowania. Jest tak偶e monitorowanie aktywno艣ci i lokalizacji. Je艣li motocykl poruszy si臋 bez twojej wiedzy, zostaniesz o tym od razu poinformowany. Nie zabrak艂o tak偶e kontroli muzyki, po艂膮cze艅 telefonicznych, czy wspomaganej informacjami o ruchu drogowym nawigacji.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Atomowy nap臋d, czyli cisza w trakcie burzy

Jak si臋 je藕dzi elektrycznym Harleyem? HD Livewire to po prostu inny wymiar jazdy. Atomowe przyspieszenie w po艂膮czeniu z ca艂kowicie innymi doznaniami akustycznymi, ci臋偶ko por贸wna膰 do czegokolwiek innego. Ten sprz臋t jest szybki jak b艂yskawica, a do tego cichy. D藕wi臋ki generowane przez nap臋d sprawiaj膮 dodatkowo, 偶e mamy wra偶enie teleportacji. Livewire odbiega od klasycznych motocykli nie tylko ze stajni HD, ale w og贸le od ka偶dego motocykla spalinowego. Mimo swojej niema艂ej masy, prowadzi si臋 fenomenalnie lekko. Wszystko za spraw膮 nisko umieszczonego 艣rodka ci臋偶ko艣ci z silnikiem na wysoko艣ci rur uk艂adu wydechowego w spalin贸wce. Mimo i偶 mo偶na zaliczy膰 go do wagi p贸艂 ci臋偶kiej, zakr臋ty pokonuje z lekko艣ci膮 turbo-roweru. Hamulce zaskakuj膮 tylko nieznacznie mniej ni偶 nap臋d. S膮 bardzo skuteczne i precyzyjne oraz adekwatne do osi膮g贸w. Zasi臋g oferowany przez elektryka to 150-200 km, w zale偶no艣ci od dynamiki jazdy. Je偶eli przyjdzie Wam "zatankowa膰" Livewire'a za w艂asne pieni膮dze (w Warszawie np. jest kilka stacji gdzie mo偶ecie zrobi膰 to za darmo) podpinaj膮c si臋 pod kontakt, to przyjdzie Wam zap艂aci膰 obecn膮 r贸wnowarto艣膰 ok. 2 litr贸w benzyny. Elektryczny HD daje przyjemne wra偶enia z jazdy mimo braku, tak uwielbianego przez wi臋kszo艣膰 kierowc贸w jedno艣lad贸w d藕wi臋ku silnika. Przy tak pot臋偶nym mocy warto mie膰 nad tym szale艅stwem kontrol臋.聽 In偶ynierowie zadbali zar贸wno o doznania z jazdy, kt贸re ci臋偶ko por贸wna膰 z czymkolwiek innym, a tak偶e o dopracowanie konstrukcji nie tylko pod wzgl臋dem nap臋du i elektroniki. To si臋 chwali.

Technologiczne dylematy

A czego brakuje mi w tym sprz臋cie? Chyba jedynie funkcjonalno艣ci, kt贸r膮 poniesie za sob膮 dopiero prawdziwa rewolucja w dziedzinie nap臋d贸w elektrycznych. Ci膮gle chcieliby艣my aby zasi臋g by艂 jednak wi臋kszy, by nie musie膰 nerwowo zerka膰 na wska藕nik na艂adowania po ka偶dym wyj艣ciu "manet膮" spod 艣wiate艂. Bol膮czk膮 mo偶e by膰 tak偶e czas potrzebny do nakarmienia do syta tego potwora. Je艣li jednak uzna膰 Livewire za pojazd typowo miejski, z mo偶liwo艣ci膮 wyskoczenia w niedalek膮 okolic臋, to mo偶e si臋 okaza膰, 偶e wi臋cej ni偶 艣wietny sprz臋t do codziennego przemieszczania si臋. Tylko jak powstrzyma膰 si臋 przed odkr臋caniem potencjometra gazu? Oj, ci臋偶ko by by艂o opiera膰 si臋 codziennie tej pokusie.

Szczeg贸艂y
Cena

od 146420 z艂

Dane techniczne

Dane techniczne
WYMIARY
D艁UGO艢膯
2135 mm
WYSOKO艢膯 SIEDZENIA BEZ OBCI膭呕ENIA
780 mm
PRZE艢WIT
130 mm
K膭T POCHYLENIA G艁脫WKI RAMY (STOPNIE)
24,5
WYPRZEDZENIE
108 mm
ROZSTAW OSI
1490 mm
OPONY, PRZ脫D 鈥 SPECYFIKACJA
120/70 ZR17 58W
OPONY, TY艁 鈥 SPECYFIKACJA
180/55 ZR17 73W
OPONY, TYP
H-D庐/Michelin庐 Scorcher庐 "Sport"
MASA, GOTOWY DO EKSPLOATACJI
251 kg
SILNIK ELEKTRYCZNY
SILNIK
Revelation鈩
SYSTEM ZASILANIA I 艁ADOWANIE
AKUMULATOR WYSOKONAPI臉CIOWY
15,5 kWh z systemem magazynowania energii (RESS)
ZGODNE Z POZIOMEM 1
15 km na ka偶d膮 godzin臋 艂adowania
ZGODNE Z POZIOMEM 2
Tej samej szybko艣ci co poziom 1
SZYBKIE 艁ADOWANIE DC (DCFC)
0-80% w 40 minut. 0-100% w 60 minut.
ZASI臉G, MINIMUM 5
158 km
METODA TESTOWANIA ZASI臉GU
WMTC Per EEC 134/2014 Aneks VII Za艂膮cznik 3.3
OSI膭GI
MOMENT OBROTOWY SILNIKA ELEKTRYCZNEGO
116 Nm
MOC
105 KM /x78 Kw
PRZECHY艁 BOCZNY, PRAWY (STOPNIE)
45
PRZECHY艁 BOCZNY, LEWY (STOPNIE)
45
PODWOZIE
PRZEDNI WIDELEC
SHOWA庐 SFF-BP庐 (Separate Function front Fork-Big Piston)
TYLNE AMORTYZATORY
SHOWA庐 BFRC鈩 (Balanced Free Rear Cushion-lite); typu monoshock
KO艁A, PRZ脫D 鈥 TYP 4
Czarno-srebrne, 5-ramienny odlew aluminium
KO艁A, TY艁 鈥 TYP 4
Czarno-srebrne, 5-ramienny odlew aluminium
HAMULCE, TYP
Przednie hamulce Brembo庐 Monoblock
HAMULCE, TYP ZACISKU
Dwa 4-t艂oczkowe typu monoblok z przodu i 2-t艂oczkowy z ty艂u
UK艁AD ELEKTRYCZNY
LAMPKI KONTROLNE
艢wiat艂a drogowe, kierunkowskazy, ABS, kontrola trakcji, kontrolka b艂臋du systemu elektrycznego
WSKA殴NIKI
Kolorowy wy艣wietlacz 4,3-calowy WQVGA 480脳272 TFT z czujnikiem 艣wiat艂a otoczenia, 9 kontrolek informacyjnych, zegar i zintegrowana 艂膮czno艣膰 Bluetooth ze smartfonem, zapewniaj膮ca funkcje multimedi贸w, w tym wskaz贸wki nawigacji, telefon, muzyk臋 i rozpoznawanie mowy.
MULTIMEDIA
US艁UGA H-D鈩 CONNECT
TAK
ROZMIAR EKRANU
Ekran dotykowy 10,9 cm
TYP
Kolorowy wy艣wietlacz WQVGA TFT
ZESTAW G艁O艢NOM脫WI膭CY 鈥 ZA PO艢REDNICTWEM BLUETOOTH
Standard
ROZPOZNAWANIE MOWY: FUNKCJE TELEFONU
Za po艣rednictwem sparowanego urz膮dzenia z systemem iOS lub Android
ROZPOZNAWANIE MOWY: TUNER/MEDIA/NAWIGACJA
Za po艣rednictwem sparowanego urz膮dzenia z systemem iOS lub Android
USB
USB typu C
艁膭CZNO艢膯 BLUETOOTH I LTE
Obs艂ugiwane media/telefon

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • ZZR1400
    30 czerwca 2020 at 19:45

    Najwi臋ksza wada-osi膮gi drastycznie spadaj膮 wraz z poziomem wy艂adowania akumulator贸w.. Pomijam cen臋, za kt贸r膮 mo偶na kupi膰 lepiej wyposa偶ony i sporo nowocze艣niejszy (pod wzgl臋dem zawieszenia, hamulc贸w i system贸w elektronicznych) o wiele lepiej przyspieszaj膮cy i szybszy motocykl.

    • Elektryka pr膮d nie tyka
      1 lipca 2020 at 09:58

      ale niemi艂osiernie ha艂asuj膮cy, co sprawia, 偶e jeste艣 wrzodem na ty艂ku wszystkich dooko艂a, szczeg贸lnie w nocy. + dla HD za w艂a艣ciwy kierunek!

      • ZZR1400
        1 lipca 2020 at 18:02

        Ty to taki „ciep艂y” od sojowego latte, 偶al ci d..p臋 艣ciska 偶e nie mo偶esz motocyklem je藕dzi膰?,. Dyskusja nie ma sensu bo ty m臋偶czyzny nie zrozumiesz, Pomyli艂e艣 portale, to nie jest fanpage marszu r贸wno艣ci. Motocykl w tym H-D to ty chyba tylko w gazetce u fryzjera widzia艂e艣 na zdj臋ciu.