Buty motocyklowe z oddychającą podeszwą? Technologie w służbie komfortu

Wielu z nas poznało ten temat dosłownie na własnej skórze. Słoneczny dzień, buty z oddychającą membraną, a jednak stopa po zdjęciu butów jest wilgotna – zwłaszcza od spodu. Czy jest na to sposób?

Patrząc na zagadnienie pod kątem naszej fizjologii, nie ma w tym nic dziwnego. Skóra, będąca największym organem organizmu ludzkiego, oddycha całą swoją powierzchnią. Co prawda nie na całej jej powierzchni posiadamy gruczoły potowe odpowiadające za regulacjĘ temperatury ciała, ale znajdują się one nie tylko pod pachami, na czole czy plecach, ale także m.in na stopach i dłoniach. Aby się o tym przekonać, wystarczy na chwilę włożyć dłoń lub stopę do woreczka foliowego. Już po kilku chwilach poczujesz że skóra robi się wilgotna. Wystarczy jednak przyłożyć dłoń do chłodnej szyby na kilka sekund by po jej oderwaniu zobaczyć jej kształt odbity w formie pary wodnej. Ta para pochodzi z naszej skóry, która cały czas w ten sposób oddycha, zapewniając tym samym elastyczność skórze i poprawiając przyczepność. To magiczne zjawisko potrafi jednak wpływać na dyskomfort, zwłaszcza jeśli nie pozwolimy naszej skórze oddychać w trakcie aktywności fizycznej. Taką z pewnością nie raz bywa jazda na motocyklu.

Buty, które oddychają z dosłownie każdej strony?

W pełni wodoodporne i oddychające buty z porządną i wydajną membraną już znamy i niejedna oraz niejeden z nas zdążył się już przekonać o ich zbawiennych właściwościach. Ostatnio jeden z producentów membran, firma WL Gore, poszedł o krok dalej i we współpracy m.in. z włoskim producentem obuwia motocyklowego TCX dorzucił do wodoodporności i oddychalności cholewki również oddychalność podeszwy. Dzięki temu nasze stopy mogą dużo wydajniej oddychać, a zawilgocona wkładka buta oraz wyściółka od strony podeszwy odeszły w zapomnienie.

Jak tego dokonano?

Do opracowania tej technologii, którą nazwano Gore-Tex Surround, użyto wydajnej membrany Gore-Tex Extended Comfort, która została dostosowana parametrami specjalnie do zastosowania w obuwiu. Aby jednak ten ciekawy materiał mógł wykazać pełnię swoich właściwości, zastosowano unikalną podeszwę środkową buta o specjalnej konstrukcji. Warstwa pośrednia łącząca bieżnik podeszwy z cholewką buta została zaprojektowana w oparciu o sieć kanałów wentylacyjncyh. Te z kolei odpowiadają za umożliwienie swobodnego ruchu powietrza, który potęgowany jest podczas jazdy na motocyklu. Podeszwa w tym wypadku jest wykonana z gumowego bieżnika o antypoślizgowej konstrukcji, który jest przyklejony do termoplastycznej podeszwy środkowej. Ta wyróżnia się obecnością specjalnego systemu wentylacyjnego, odpowiadającego za wydajne odprowadzanie wilgoci oraz ciepła. Oryginalna konstrukcja podeszwy pozwala obecnej dookoła stopy wspomnianej wcześniej membranie na działanie z każdej strony. W potęgowaniu wydajności pomaga także specjalna wkładka w bucie, transportująca wilgoć w stronę membrany, by ta mogła ją wydalić na zewnątrz. Rozwiązanie to gwarantuje nie tylko, że woda nie przeddostanie się z zewnątrz, ale także wszechstronny komfort klimatyczny i możliwość oddychania skóry nawet na podeszwie stopy. Nasze dolne kończyny pozostają dzięki temu suche i w najwyższym możliwym komforcie, co wpływa dodatnio nie tylko na wygodę jazdy, ale także na jej bezpieczeństwo. Rozwiązanie to sprawdza się od wiosny do jesieni, co podobno potwierdzają szczegółowe testy przeprowadzone na produkcie w zakresie temperatur od 5 do 35 stopni.

Najlepiej zobaczyć jak to działa na poniższym filmie:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Ta technologia jest obecnie stosowana w dwóch modelach turystycznych butów TCX, które dostęne są w ofercie Riccardo Motosport:

TCX AIRWIRE GORE-TEX SURROUND

 

TCX CLIMA GORE-TEX SURROUND

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

2 opinii

  1. O tak dobre buty to ogromny komfort podczas jazdy. Mam z shima exo vanted kupiłem sobie by śmigać w nich w ciepłe dni. Dobrze prezentują się na nodze a przede wszystkim chronią ją i są przewiewne. W piątek jak byłem w trasie to stopa się nie pociła i nie ślizgała się w środku

  2. Można jeszcze dać sobie spokój membranami i dobrze zaimpregnować zwykłe buty skórzane. Membrana to dodatkowa warstwa obniżająca “oddychalność” czyli paroprzepuszczalność. Tymczasem skóra to też membrana, tyle że porami chłonie płyny, np. wodę, ale jeśli się ją kilkakrotnie porządnie nasączy olejem do skór aż nie będzie mogła wchłonąć więcej, to wody też nie wchłonie, a “oddychalność” będzie lepsza niż gdyby miała dodatkowo najlepszą nawet membranę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button