Beta Enduro RR 2T 125, 200 i 300: Który motocykl dla początkujących? Nasza opinia może Cię zadziwić!

Motocykle Beta 2021. Poznaliśmy nowości enduro również dla początkujących!

Beta zaprezentowała gamę modelową na sezon 2021. Wybraliśmy się na dzień testowy w Puk Arenie w Lipnie, sprawdziliśmy co w trawie piszczy i które modele enduro w sezonie 2021 będą najodpowiedniejsze dla początkujących motocyklistów.

Kilka tygodni temu dostaliśmy zaproszenie na testy najnowszych motocykli Beta 2021. Jazdy testowe zapowiadały się tym ciekawiej, że miały odbyć się na torze supecrossowym w Lipnie. Mieliśmy zatem możliwość przetestowania motocykli na hali bez najmniejszych obaw o trudne warunki atmosferyczne.

Postanowiliśmy również, że do tego testu podejdziemy z myślą o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motocyklami terenowymi. Właśnie dlatego nie będziemy tutaj porównywać motocykli z sezonu 2020 do sprzętów z 2021 - większość osób rozpoczynających swoją karierę offroadową i tak nie będzie widziała większej różnicy.

Nowości enduro Beta 2021

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Motocykle enduro dla początkujących. Beta 2021: który wybrać?

Chcemy tym tekstem skłonić Was do myślenia o nowych motocyklach enduro jako o pojazdach również dla osób początkujących, a to dla wielu osób nie do końca jest takie oczywiste. Mam nawet wrażenie, że wśród wielu motocyklistów panuje przeświadczenie, ze motocykle enduro/cross są po prostu niebezpieczne, a to spowodowane jest brakiem elementarnej wiedzy na temat motocykli, ich przeznaczenia i... wielu mitów.

Zbyt duże ubranie zimowe wcale nie sprawi, że będzie Ci cieplej. Poza tym zbyt długie nogawki mogą najwyżej pomóc Ci potknąć się o własne nogi i zrobić sobie krzywdę. Dokładnie tak jest z motocyklami. Większa moc w motocyklu prowadzonym przez niewprawnego motocyklistę raczej będzie szkodzić niż pomagać, a drogie zawieszenie torowe również nie sprawi, że będziesz poruszać się szybciej. We wszystkim chodzi o umiar i dostosowanie motocykla do swoich potrzeb. Fakty pozostają takie,: jeśli jesteś początkujący i naprawdę chcesz się nauczyć jeździć motocyklem, to zwyczajnie pomyśl o motocyklu dla początkujących. Tylko skąd masz wiedzieć jaki sprzęt będzie dla Ciebie odpowiedni?

Nowości enduro Beta 2021

Tego się nie dowiesz, do póki nie spróbujesz. Jeśli nigdy nie jeździłeś motocyklem terenowym w warunkach do tego przystosowanych, to wybór nawet czterosuwowej 125-tki nie będzie głupim rozwiązaniem. Atutów obrania tej drogi jest sporo - bezobsługowość, niskie koszty utrzymania oraz możliwość jazdy z prawem jazdy kat. "B" po drogach publicznych, to tylko część z nich.

Jeśli jednak chciałbyś uczyć się jazdy na torze, zacząć skakać czy pokonywać trudne przeszkody terenowe, to na pierwszy rzut oka lepszą opcją będzie czterosuwowa ćwiartka, która z jednej strony będzie miała niezły dół, a z drugiej nie będzie powodować ataków paniki podczas jazdy w średnim i wysokim zakresie obrotów. To jednak jest sztampa. Zastanówmy się czym jeszcze może jeździć początkująca osoba?

Beta 2021: 125, 200, a może 300 ccm w dwusuwie?

To brzmi nieco abstrakcyjnie, jednak to właśnie motocykle o tych pojemnościach w specyfikacji enduro zrobiły na mnie największe wrażenie i to na nich jeździłem najwięcej na testach Bety. Co prawda nie jestem początkującym offroadowcem, ale specjalnie na tą okoliczność zabrałem ze sobą osobę, która dopiero stawia swoje pierwsze terenowe kroki w błocie, aby skonfrontować jej zdanie z moim. W zasadzie nie musiałem szczególnie dużo na ten temat rozmawiać - wystarczyło, że stałem obok i patrzyłem. Mój kolega Kacper najczęściej wybierał dwusuwową trzysetkę...

Nowości enduro Beta 2021

Opadły Wam kopary i myślicie, że coś z nim jest nie tak? Pewnie macie rację, ale zaznaczmy, że ciągle mówimy o motocyklach enduro, a w przypadku rzeczonej trzysetki mówimy o modelu Xtrainer, czyli sprzęcie o obniżonej mocy w górnym zakresie obrotowym. To totalnie upraszcza jazdę. Spory moment potrafi wyciągnąć kierowcę z najgorszych opresji, a po wejściu w "rezo" nie musimy klepać w niebogłosy zdrowasiek. Ten sprzęt swoją charakterystyką przypomina nieco stare motocykle enduro o pojemności 600 ccm z lat 90-tych: dosyć mocne, nadal łatwe w prowadzeniu i trwałe. Jednak w przeciwieństwie do turystycznych kloców, Beta jest lekka. To sprawia, że jazda nią jest łatwa, a charakter do bólu przewidywalny. Poza tym Xtrainer pozostawia spore możliwości podczas pokonywania dojazdówek, a obniżona moc nie wymusza comiesięcznego remontu silnika.

Jak zamienić Xtrainera 300 w torowego potwora?

Kilka tygodni temu na naszym YT pochwaliliśmy się filmem o motocyklu Rieju Marathon 125 AC (link do filmu znajdziesz niżej), którym jeździłem po moim minitorze w "ogródku" i bawiłem się z przeszkodami przy niskich prędkościach. Do tego Xtrainer nadaje się doskonale. Gdybym miał z oferty Bety wybrać motocykl z "papierem", którym mógłbym śmigać po rumuńskich bezdrożach, to byłby to właśnie Xtrainer 300 2021. Niestety dużo gorzej spisuje się na torze supercrossowym. Proste zawieszenie pozbawione regulacji, które ma szanse świetnie spisywać się w trakcie jazdy po bezdrożach, szybko gubi się na torowych hopach i ciężko z tym walczyć. No chyba, że masz możliwość wsadzenia akcesoryjnego zawiasu, tutaj taka jest. Według speców z Bety, zmiana charakteru Xtrainera jest prosta i bezproblemowa. Wystarczy zmienić dysze w gaźniku, wydech i zawias, a otrzymasz motocykl, którym z powodzeniem będziesz mógł śmigać po wszelkich torach i robić to w naprawdę niezłym stylu. To też sprawia, że osoby o niezbyt dużym doświadczeniu torowym mogą pomyśleć o tym sprzęcie, bo po sezonie poświęconym na naukę nie będą zmuszone do zmiany jednośladu. Wystarczy prosta modyfikacja i ze ślimaka otrzymujecie rakietę. Uczciwe podejście do sprawy - miałem okazję sprawdzić, porównać i zweryfikować. Faktycznie, to działa!

Nowości enduro Beta 2021

Pasuje mi również historia związana z charakterem tego motocykla. Xtrainer to jak sama nazwa wskazuje motocykl treningowy, a to imponuje mi bardzo. Uwielbiam ćwiczyć na motocyklu technikę jazdy, próbować wykonywać (gorzej lub lepiej) stunterskie ewolucje, czy trenować wolną gumę - w takich warunkach Beta Xtrainer 300 czuje się jak ryba w wodzie.

Warto również zaznaczyć, że podstawowy Xtrainer 300 2021 jest motocyklem dosyć niskim, a to cecha bardzo istotna dla osób niższych oraz dla pań. Nie chcesz walczyć z gabarytami, masą i mocą? Pomyśl o tym modelu.

Co nowego w modelu Beta Xtrainer 300 2021?

Przede wszystkim silnik. Ten otrzymał wałek wyrównoważający, dzięki czemu zmniejszono ilość samych wibracji oraz zwiększono jego bezwładność, co ma ogromny wpływ na utrzymywanie obrotów w ekstremalnych warunkach. Dodatkowo jednostka otrzymała nowe kartery, dzięki którym dopracowano układ smarowania oraz obniżono tarcie. Układ przeniesienia napędu otrzymał przeprojektowane tarcze sprzęgłowe, dzięki czemu zmiana biegów jest łagodniejsza i bardziej kontrolowana. Xtrainer 300 posiada możliwość zmiany mapy zapłonu - dostosowanie charakteru silnika do panujących warunków drogowych jest proste i bezproblemowe.

Co jeszcze znajdziemy nowego w nowym Xtrainerze 300??

  • Nowy bak.
  • Nowa owiewka reflektora.
  • Nowy przedni błotnik: z zmienną geometrią grubości co zmniejsza wagę i poprawia wytrzymałość.
  • Nowe osłony kierownicy.
  • Nowy licznik.

CENA: 34 307 zł

Enduro RR 2T 125 MY 2021. Enduro 125, czy to dobry pomysł na początek?

Oczywiście, że tak! Wybór dwusuwowego motocykla 125, to zawsze najlepsza droga poprawienia swojej techniki jazdy. Niska moc w dolnym rejestrze obrotowym sprawia, że w trakcie jazdy jesteś niejako zmuszany do utrzymywania wysokich obrotów silnika, a to powoduje, że po prostu myślisz i analizujesz swój tor jazdy. Najmniejszy błąd sprawia, że hamujesz i tracisz obroty, a to pozbawia Cię szansy na dobry wynik - ponowne wkręcenie silnika do pożądanych obrotów zajmuje trochę czasu. Z drugiej strony nie powinieneś obawiać się nagłego przyrostu mocy. Oczywiście punkt, w którym dwusuwowy silnik dostaje energetyczną bombę jest widoczny, ale nadal w akceptowalnym dla początkującego zakresie.

Nowości enduro Beta 2021
Z drugiej strony nieustanna walka o obroty potrafi męczyć - momentów, w których możesz odpocząć, a potem nadrobić strzałem z gazu (tak jak mógłbyś to zrobić na motocyklach większych pojemności) jest dużo mniej. To też sprowadza się do konkluzji, że dwusuwowe 125-tki są szalone. Faktycznie tak jest. Jeśli chcesz jeździć szybko i mierzyć swój czas, to warto zostawić strach w domu. Każde odpuszczenie gazu ma tutaj znaczenie.

Jest jednak jeszcze jedna kwestia. Beta RR 2T 125 jest motocyklem homologowanym normą Euro5. Jeśli zatem nie masz prawa jazdy na motocykl, ale posiadasz uprawnienia na samochód, to tym jednośladem możesz poruszać się po polskich drogach. Wystarczy komplet kół drogowych, aby z małego potworka 2T zrobić naprawdę uniwersalny sprzęt, którym nie tylko pojeździsz po torze, ale i zabierzesz go na prawdziwy freeride. Enduro pełną gębą!

Co nowego w modelu Beta Enduro RR 2T 125 MY 2021?

  • Odnowione nadwozie.
  • Poprawiony i wzmocniony stelaż ramy pomocniczej.
  • Nowy system montażu panelu bocznego -ułatwienie w serwisie.
  • Nowy korek wlewu paliwa.
  • Zmieniona kanapa.
  • Zmodyfikowana obudowa filtra powietrza (zwiększona odporność na zamoczenia).
  • Poprawiona elektryka.
  • Nowe nastawy wyjściowe zawieszeń.
  • Zmodyfikowany prędkościomierz.
  • Nowe kolory.

CENA: 39 130 zł

Beta Enduro RR 2T 200 MY 2021. Do tańca i do różańca

Możecie się ze mnie śmiać, a nawet pluć mi w pysk, że o Xtrainerze 300 pisałem w kategorii motocykl dla początkujących, możecie również się ze mną nie zgadzać w kontekście tego co napisałem o 125-tce. Ale głęboko wierzę w to, że modelem RR 2T 200 Beta pogodzi nas wszystkich. To moje największe odkrycie tych testów i motocykl, który zrobił na mnie największe wrażenie w ostatnich miesiącach.

Enduro RR 2T 200 MY 2021

Jednostka łączy łatwość prowadzenia 125-tki z ogromnymi możliwościami motocykli większych pojemności. Jeśli uda Ci się dorwać i przetestować nowego Xtrainera i mimo wszystko stwierdzisz, że ma za dużo mocy, to spokojnie, sprawdź Betę Enduro RR 2T 200. Jechało mi się nią dokładnie tak samo jak 125-tką, ale brak mocy w dolnym zakresie obrotowym był praktycznie niewidoczny. Po odkręceniu gazu nadal mnie nie ponosiło. Poza tym już w oryginale dwuseta ma totalnie inne, co oznacza zdecydowanie lepsze zawieszenie niż Xtrainer, więc bez żadnych modyfikacji czy kombinacji możesz pojechać np. do Lipna i montować nawet najdłuższe skoki. Wygląda to naprawdę dobrze.

Co nowego? Enduro RR 2T 200 MY 2021

  • Odnowione nadwozie.
  • Poprawiony i wzmocniony stelaż ramy pomocniczej.
  • Nowy system montażu panelu bocznego -ułatwienie w serwisie.
  • Nowy korek wlewu paliwa.
  • Zmieniona kanapa.
  • Zmodyfikowana obudowa filtra powietrza (zwiększona odporność na zamoczenia).
  • Poprawiona elektryka.
  • Nowe nastawy wyjściowe zawieszeń.
  • Zmodyfikowany prędkościomierz.
  • Nowe kolory.

CENA: 40 768 zł

Zobacz również:

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button