Babetta. Czy ktoś jeszcze pamięta ten motorower?

Dzisiaj nieco zapomniana, kiedyś sprzedawana w wielu krajach i uchodząca za synonim luksusu i wyrafinowanego stylu. Babetta była obiektem westchnień, ale i kulą u nogi marki Jawa. Oto historia tego niezwykłego motoroweru.

W wielu krajach moped ten nosił nazwę Jawa, chociaż produkcyjnie nie miał nic wspólnego z fabryką należącą do Františka Janečka. Babetta powstała w roku 1970 i początkowo nosiła nawę typ 28. Producent tego sprzętu zdawał sobie jednak sprawę, że potrzebuje chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy. W tym czasie w Czechosłowacji bardzo popularna była piosenka ze słowami “Babettasla do sveta”, czyli “Babetta poszła w świat”, szybko wykoncypowano, że żeńskie imię będzie łatwe do zapamiętania i chwytliwe, tym bardziej, że sprzedaż tego motoroweru miała w znaczącej części odbywać się poza granicami państwa.

Nowoczesny układ zapłonowy

Warto zapamiętać, że Babetta była pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorowerem, w którym zastosowano elektroniczny, bezstykowy zapłon oraz automatyczną przekładnie biegów. Poza tym, początkowo ten czechosłowacki jednoślad opuszczał fabrykę z kołami w rozmiarze 23-cali! Z takimi obręczami można było wjeżdżać w najgorsze dziury. Wkrótce jednak motorower otrzymał mniejsze, 16-calowe koła, które były tańsze w produkcji i zdecydowanie bardziej nadawały się do jazdy w warunkach miejskich. W roku 1975, model typ 28 został zastąpiony wersją 206/207.

Tak naprawdę Babetta nigdy nie zyskała większej popularności w Polsce. Powodem była niewielka prędkość maksymalna, wynosząca raptem 40 km/h. Na rynku niemieckim i duńskim mogliśmy spotkać motorowery, które rozpędzały się do 25 km/h, a do USA eksportowano je z ograniczeniem do 30 km/h, a mimo to, na tych rynkach, czechosłowackie mopedy święciły sukcesy sprzedażowe.

SIMSON S51: DLACZEGO TAK WIELE OSÓB TWIERDZI, ŻE NAJLEPSZE JUŻ ZA NAMI?

Nic co dobre jednak nie trwa wiecznie i wkrótce Babetta miała się przekonać, że upadek ustroju socjalistycznego będzie początkiem końca istnienia marki. W fabryce wybuchały kolejne strajki, notowano wzrosty cen surowców jak i dostaw prądu. W końcu fabrykę sprywatyzowano, ale tak jak w przypadku setek polskich firm, tak w przypadku czechosłowackiego producenta prywatni udziałowcy nie byli w stanie zapewnić ciągłości finansowej marki. Gwoździem do trumny był rozpad Czechosłowacji – główny eksporter, firma Mokotov stała się teraz firmą zagraniczną, gdyż znajdowała się w Czechach. Ostatnie motorowery Babetta zjechały z linii produkcyjnych 1997 roku.

W całym tym bałaganie historycznym istotny był również fakt, że Mokotov sprzedawał Babattę, posługując się logiem i marką Jawa do której… miał prawa. Jawa z kolei nie mogła zdzierżyć tego faktu i zarzucała producentowi, że jakość wykonania i konstrukcja motoroweru Babetta jest tak słaba, że szkodzi wizerunkowi Jawy.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button