Babetta. Czy ktoś jeszcze pamięta ten motorower?

Dzisiaj nieco zapomniana, kiedyś sprzedawana w wielu krajach i uchodząca za synonim luksusu i wyrafinowanego stylu. Babetta była obiektem westchnień, ale i kulą u nogi marki Jawa. Oto historia tego niezwykłego motoroweru.

W wielu krajach moped ten nosił nazwę Jawa, chociaż produkcyjnie nie miał nic wspólnego z fabryką należącą do Františka Janečka. Babetta powstała w roku 1970 i początkowo nosiła nawę typ 28. Producent tego sprzętu zdawał sobie jednak sprawę, że potrzebuje chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy. W tym czasie w Czechosłowacji bardzo popularna była piosenka ze słowami "Babettasla do sveta", czyli "Babetta poszła w świat", szybko wykoncypowano, że żeńskie imię będzie łatwe do zapamiętania i chwytliwe, tym bardziej, że sprzedaż tego motoroweru miała w znaczącej części odbywać się poza granicami państwa.

Nowoczesny układ zapłonowy

Warto zapamiętać, że Babetta była pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorowerem, w którym zastosowano elektroniczny, bezstykowy zapłon oraz automatyczną przekładnie biegów. Poza tym, początkowo ten czechosłowacki jednoślad opuszczał fabrykę z kołami w rozmiarze 23-cali! Z takimi obręczami można było wjeżdżać w najgorsze dziury. Wkrótce jednak motorower otrzymał mniejsze, 16-calowe koła, które były tańsze w produkcji i zdecydowanie bardziej nadawały się do jazdy w warunkach miejskich. W roku 1975, model typ 28 został zastąpiony wersją 206/207.

Tak naprawdę Babetta nigdy nie zyskała większej popularności w Polsce. Powodem była niewielka prędkość maksymalna, wynosząca raptem 40 km/h. Na rynku niemieckim i duńskim mogliśmy spotkać motorowery, które rozpędzały się do 25 km/h, a do USA eksportowano je z ograniczeniem do 30 km/h, a mimo to, na tych rynkach, czechosłowackie mopedy święciły sukcesy sprzedażowe.

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

SIMSON S51: DLACZEGO TAK WIELE OSÓB TWIERDZI, ŻE NAJLEPSZE JUŻ ZA NAMI?

Nic co dobre jednak nie trwa wiecznie i wkrótce Babetta miała się przekonać, że upadek ustroju socjalistycznego będzie początkiem końca istnienia marki. W fabryce wybuchały kolejne strajki, notowano wzrosty cen surowców jak i dostaw prądu. W końcu fabrykę sprywatyzowano, ale tak jak w przypadku setek polskich firm, tak w przypadku czechosłowackiego producenta prywatni udziałowcy nie byli w stanie zapewnić ciągłości finansowej marki. Gwoździem do trumny był rozpad Czechosłowacji - główny eksporter, firma Mokotov stała się teraz firmą zagraniczną, gdyż znajdowała się w Czechach. Ostatnie motorowery Babetta zjechały z linii produkcyjnych 1997 roku.

W całym tym bałaganie historycznym istotny był również fakt, że Mokotov sprzedawał Babattę, posługując się logiem i marką Jawa do której... miał prawa. Jawa z kolei nie mogła zdzierżyć tego faktu i zarzucała producentowi, że jakość wykonania i konstrukcja motoroweru Babetta jest tak słaba, że szkodzi wizerunkowi Jawy.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button