125 ccm
Aktualnie czytasz:
Pilne: Będzie można jeździć motocyklem 125 ccm z prawem jazdy B
24

Sejm dosłownie przed chwilą uchwalił nowelizację ustawy o kierujących pojazdami. Czekamy teraz na decyzję Senatu i podpis Prezydenta – jednak zdaniem specjalistów to jedynie formalność. Marzenia wielu stają się powoli rzeczywistością: mając prawo jazdy B będzie możliwość poruszania się skuterem do 125 ccm.

Za zmianami w ustawie, która teraz trafią do Senatu, głosowało 293 posłów. Nowelizacja „przeszła” nieznaczną większością głosów i została skierowana do dalszej legislacji w Senacie. Następny krok to podpis Prezydenta.

Nowe przepisy umożliwiać będą właścicielom prawa jazdy kategorii B jazdę skuterem do 125 ccm (automatyczna skrzynia biegów). Jedynym wymaganiem będzie posiadanie uprawnień od co najmniej 3 lat.

Czy można jeździć już motocyklem z prawem jazdy kat. B?

 
Czytaj
REKLAMA

Jak schudnąć? Odkryj nowy portal Rowery Jednoślad.pl

Chcesz schudnąć, odkryć kolejną pasję? Poznaj Jednoślad.pl także od rowerowej strony sportu i zdrowej odmiany. Zbuduj formę, zmień się na lepsze!

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
24 Komentarze
1 2 3
  • Zdjęcie profilowe MtothaJ
    10 maja 2014 at 20:54

    Evert napisał:
    Wszystko się zgadza, tylko zwróć uwagę, że pierwotna propozycja PZM mówiła nie tylko o automatycznej skrzyni biegów, ale i o obowiązku szkolenia. Ten zapis został wykreślony na wniosek przedstawiciela WORD. Sądzę, że szkolenie nie wzbudziło by tylu emocji, gdyby można było dzięki niemu otrzymać pełne prawa do prowadzenia pojazdów z kat. A1, jak jest to w Austrii czy Francji, gdzie po kilkugodzinnym kursie można jeździć motocyklem 125 bez żadnych ograniczeń. Jak już wymagać szkolenia, to na wszystkie kategorie jednośladów 125 cm3, a nie tylko na automaty.

    Na temat Austrii czy Francji się nie wypowiadam, ale np. w UK to z 125cc na kat. B nie jest tak do końca różowo. Wprawdzie można jezdzic zarówno motocyklami wyposażonymi w automatyczna i manualna skrzynie biegow natomiast wiaze się to z kilkoma ograniczeniami: i) konieczność przyczepienia tablic L ii) brak możliwości zabierania pasażerów iii) brak możliwości jeżdżenia po autostradach iv) konieczność powtarzania CBT (szkolenia) co dwa lata jeśli w tym czasie nie zdamy kat. A
    Majac powyższe na uwadze, planowane uwarunkowania w PL zdaja się dość liberalne.

  • Zdjęcie profilowe Evert
    11 maja 2014 at 08:27

    Na tle Wielkiej Brytanii wydają się może liberalne, w porównaniu do Czech i Słowacji również poniekąd – będziemy mieli możliwość jazdy półautomatem. 🙂 Jednak w odniesieniu do Włoch i Łotwy, gdzie B zawiera w sobie A1 (bez żadnych dodatkowych uwarunkowań, z tym że wyłącznie na terenie kraju) oraz Hiszpanii, Portugalii i Belgii (po spełnieniu warunków wiekowych / okresu posiadania prawo jazdy lub/i wydania ich przez władze kraju) już takimi nie są.

    Inna rzecz, czy brytyjski Compulsory Basic Training można w ogóle wiązać z uprawnieniami kat. B, jak to się często robi? Przecież nie tylko posiadacze prawa jazdy B mogą przechodzić tego typu szkolenia na motocykl 125 cm3.

  • Zdjęcie profilowe Hindenburg
    11 maja 2014 at 11:13

    Jak widać, trafiają na nasz rynek już motocykle 125cm3 – ten Kymco ma tylko 4tys. km przebiegu i kosztuje niewiele ponad 2tys. zł 🙂 Będzie w czym wybierać 🙂
    http://www.warszawska347.com/nexxon1252009.html

  • Zdjęcie profilowe MtothaJ
    11 maja 2014 at 11:29

    Evert napisał:
    Inna rzecz, czy brytyjski Compulsory Basic Training można w ogóle wiązać z uprawnieniami kat. B, jak to się często robi? Przecież nie tylko posiadacze prawa jazdy B mogą przechodzić tego typu szkolenia na motocykl 125 cm3.

    kat. B + CBT = możliwość jezdzenia na 50cc bez tablic L
    kat. B + CBT + wyrobienie prawa jazdy provisional kat. A (formalność załatwiana poczta) = możliwość jezdzenia na 125cc z zastrzeżeniem wcześniej wymienionych ograniczen.

    Przy 125cc na kat. B CBT trzeba powtarzac co 2 lata chyba ze w tym czasie zdamy kat. A. Generalnie chodzi nie tyle o umożliwienie kierowcom samochodow jezdzenie na 125cc co umożliwienie poczatkujacym motocyklistom nabrania realnego doświadczenia na drodze celem umożliwienia zdania egzaminu na kat. A. Stad tez obostrzenia w zakresie np. braku możliwości zabierania pasazerow bądź jazdy po autostradach. W praktyce oczywiście wiele osob co dwa lata powtarza CBT i tak sobie jeździ natomiast zalozenie jest takie ze ma to być przejsciowa faza na drodze do uzyskania kat. A.

    Pozdrawiam, MtothaJ