Aktualnie czytasz:
Jaki wybrać olej do skutera/motocykla?
90

Technologia produkcji współczesnych silników spalinowych (generalnie, nie starszych niż 10 lat produkcyjnie i technologicznie) sprawiła, że czas docierania silnika został znacznie skrócony, lub w wielu przypadkach zupełnie pominięty i należy się stosować do wymagań producenta.

Minęły również czasy zmiany oleju na „gęstszy” wraz z przebiegiem silnika. We współczesnych silnikach sktuterów i motocykli producent określa jakie właściwości fizyczne (10w40, 5w40, 20w50 itd) ma mieć olej lub jakie normy ma spełniać (505.01 , JASO – MA itd), a użytkownik sam wybiera markę oleju. Olej określony przez producenta należy wybierać zgodnie z zaleceniami w książce serwisowe (ta sama norma, markę można zmieniać) przez cały okres eksploatacji silnika jeżeli producent nie zaleci inaczej. Oleje różnych firm są różnej jakości, spełniają wymagania producenta lecz z różnym naddatkiem.

[poll id=”18″]

Współczesne oleje silnikowe są mieszalne ze sobą w wyniku czego otrzymujemy produkt pośredni.

Istnieją oleje wielozadaniowe np. dla rolnictwa, gdzie jeden olej Agri 10w40 jest jednocześnie olejem silnikowym, przekładniowym, hydraulicznym, jednak jeżeli chodzi o samochody, skutery, motocykle, łodzie motorowe należy stosować oleje dedykowane do tych pojazdów, bowiem płyny te mają różne zadania do spełnienia w poszczególnych pojazdach. Wlewając więc olej samochodowy do motocykla możemy być pewni , że smarowanie będzie gorsze bo silnik w motocyklu pracuje w skokowo wyższych temperaturach (formuła oleju musi zapewniać większą stabilność oleju), sprzęgło będzie się ślizgało, bo olej samochodowy nie ma dodatków antypoślizgowych dla sprzęgła ponieważ w aucie nie ma mokrego sprzęgła.

Podsumowując, stosujmy oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, silnika oraz dedykowane do konkretnych typów pojazdów.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe markoweoleje
markoweoleje
90 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Pietro
    23 lutego 2011 at 10:05

    Ale bzdury tu ktoś wypisuje!! Współczesne silniki chińskich skuterów i nie tylko z wymuszonym chłodzeniem powietrznym, oparte są na technologii z przed kilu dziesięciu lat i wymagają olejów niskich klas jakości, głównie SF lub SG, takie jakie zalecają producenci, a oleje o lepkości 0W, 5W i nawet 10W to już są oleje nowoczesne o dużej ilość dodatków, pomijając to że olej z dodatkami rozpuszcza wszelkie szlamy zachodzące w procesie spalania, które krążą w oleju robiąć więcej szkód niż pożytku, olej silnika chłodzonego powietrzem używanego latem, musi mieć lepkość co najmniej 15W, silnik chłodzony powietrzem ma większą tolerancję pasowania tłoka z cylindrem, niż ma to miejsce w przypadku silnika chłodzonego cieczą, aby przy ekstremalnych warunkach nie zatarł się, dlatego większy luz tłoka pod olej tworzący grubszą powłokę „filmu olejowego”. Oleje klasy 0W i 5W takiej powłoki nie zapewnią.
    DDruga sprawa, oleje klasy lepkości 20W40, 20W50 jak najbardziej można stosować, szczególnie właśnie w silnikach dużymi przebiegami i ostrej jeździe, oleje te tworzą grubą powłokę „filmu olejowego” która smaruje i uszczelnia silnik.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    23 lutego 2011 at 12:35

    Nie rozumiem zarzutów, nigdzie nie napisałem aby w motocyklach stosować oleje o lepkości 5w, 0w itp. Wymowa artykułu jest jednoznaczna i zawiera ją podsumowanie „stosujmy oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, silnika oraz dedykowane do konkretnych typów pojazdów.”

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    23 lutego 2011 at 13:04

    W pierwszej części artykułu od „minęły również czasy zmiany oleju na gęstszy w raz z przebiegiem silnika” itd…
    Norma 505.01 to norma Volkswagena…Tak że do współczesnych silników można lać olej 0W, ale do samochodów i jeśli wybiera się ktoś na Antarktydę, do skutera ABSOLUTNIE!!!!!!!!!

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    23 lutego 2011 at 14:39

    A serwisy skuterów wciskają najdroższe oleje syntetyczne 5W40 do chińskich skuterów „bo takie są najlepsze”. Może i najlepsze ale chyba nie do tych sprzętów. Zawsze można zrobić wycieczkę do Tesco po olej 20W50 w opakowaniu 5 litrów za jedyne 49,99 i punkty na kartę lojalnościową;-)

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    23 lutego 2011 at 14:40

    Ja na oleju nie oszczędzam i nie zamierzam.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    23 lutego 2011 at 16:06

    HugoBoss w tym wypadku warto zaoszczędzić, silnik na tym nie ucierpi, zapewniam.

  • Zdjęcie profilowe uzytkownick
    23 lutego 2011 at 19:27

    w angielskojęzycznej instrukcji Kymco ‚Super 8’ z silnikiem 4T piszą, że zalecany olej silnikowy to SAE 15w40 API SF.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    23 lutego 2011 at 19:37

    40 lat temu komuś kto zamierzał by wlać do samochodu olej np 0w40 z pewnością nie jeden powiedział by po co ci taki olej, czy wybierasz się na Antarktydę? I miałby rację. We współczesnych silnikach tak rzadkie oleje nie stosuje się ze względu na warunki klimatyczne w których silnik ma pracować lecz ze względu na wielkość elementów do których olej ma dotrzeć podczas pracy silnika już w pierwszych sekundach po uruchomieniu. We współczesnych silnikach części współpracujące ze sobą są wykonane o klasę dokładniej niż kiedyś, nikt obecnie nie robi szlifów cylindra, nie zmienia pierścieni na tłokach. Powtarzam, to producent silnika określa jaki olej, o jakich właściwościach fizycznych, spełniający jakie normy należy używać.
    Co do normy 505.01, zgadza się jest to norma VW , podałem ją jako przykład gdzie producent mówi: można lać każdy olej dowolnej marki o dowolnej gęstości (0w, 5w) ale ma spełniać tą normę 505.01 i tego ma szukać klient na butelce oleju jeżeli będzie go kupował.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    23 lutego 2011 at 19:45

    A jaki olej do dwusuwa – jedni mówią, że półsyntetyk inni, że syntetyk. Kto ma rację?

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    23 lutego 2011 at 19:49

    I o tym właśnie pisałem, skoro w instrukcji jest „SAE 15w40 API SF.” to taki należy stosować.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    23 lutego 2011 at 20:04

    do silników 2T jest pełna gama olejów od mineralnego po wypasiony syntetyk zmieniany po każdym wyścigu, gdzie cały układ olejowy jest myty specjalnym preparatem i zalewany nowym olejem na następny wyścig.
    Wszystko zależy od stylu jazdy i tego co zaleca producent silnika. Mając wybór między syntetykiem i półsyntetykiem zalecanym przez producenta silników ja kierował bym się ceną. Natomiast ktoś kto lubi przyspieszać powinien zredukować ryzyko przegrzania i zatarcia silnika korzystając z lepszego oleju, do bardziej ekstremalnej jazdy.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    23 lutego 2011 at 20:38

    markoweoleje nie pitol wierszy bo dziś nie pierwszy! Nowoczesny Citroen C1 ma mieć olej 10W40, nie 0W40 bo 0W40 używa się w ostrym zimowym klimacie! Przy temperaturze -20st. 10W40 jest w zupełności wystarczający i każda część silnika na zimnym rozruchu jest prawidłowo smarowana..Ale odnośnie skuterów nie sama lepkość jest ważna, ale klasa jakości, nowoczesne oleje mają klasę SH, SJ, SL lub SM a takich absolutnie nie wolno stosować w skuterze 4T chłodzonym powietrzem bez filtra oleju bo zawierają dużo dodatków!!!

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    23 lutego 2011 at 20:46

    Ja mam normalny, nie wysilony silnik ze zbiorniczkiem oleju i mieszalnikiem. Jeżdżę głównie po mieście i tu wiem, że starczyłby zwykły, przeciętny półsyntetyczny olej. Tyle tylko, że raz w miesiącu robię traskę tak po 120-160 km i na tę traskę nie wiem czy taki olej wystarczy. Czy jazda z prędkością 65 km/h przez godzinę bez przerwy lub więcej będzie możliwa też na takim oleju za 30 zł? Na razie mam Advance Ultra i skuter nawet nie czuje zmęczenia ale jeśli zwykły olej by starczył to po co przepłacać?
    A taki statoilowski Low Smoke? Mam butelkę ale jeszcze go nie wlałem. API TC, ISO EGD, testy dla skuterów śnieżnych Rotax też przeszedł. Tylko jakiś taki, cholercia, rzadki…

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    23 lutego 2011 at 21:05

    Jak jeździłem dwusuwem, też w traski ponad 100km to zalewałem zbiorniczek Castrolem R2 Racingbike, kosztował wtedy 30-35zł/l. ale kiedyś mi brakło i kupiłem na stacji zwykły Orlenowski półsyntetyk 2T czerwony i żadnej różnicy nie zauważyłem, temperaturę silnika pokazywało taką samą jak na Castrolu, dymienie i osiągi te same, różnica w cenie 21-26zł na litrze.. na pytanie co się opłaci, odpowiedz sobie sam 😉

  • Zdjęcie profilowe br3w
    23 lutego 2011 at 21:43

    Art troszkę o niczym w sumie. Co do silników nowych samochodów to w 90% leje się 5W i nie chodzi tu o warunki klimatyczne. Do siebie do Fabii leje 0W40 bo taki służy temu silnikowi co mam. Jakbym zalał 10w to skróciłbym mu nieźle żywot.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    23 lutego 2011 at 22:24

    No właśnie – jeśli nie widać różnicy to po co przepłacać… To mówi samo za siebie.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    23 lutego 2011 at 23:22

    Lepiej nie podsumował bym swojego artykułu niż zrobił to kolega br3w „troszkę o niczym”, też tak uważam, dożyliśmy czasów, że nie trzeba się zastanawiać który olej będzie lepszy, wystarczy lać to co przewiduje producent silników lub co proponuje producent olejów. A więc do skuterów te z „scooter” w nazwie, do BMW olej BMW lub odpowiednik do Opla olej GM lub odpowiednik do Mazdy olej Mazda lub odpowiednik, do Forda olej Ford lub odpowiednik do Volkswagena olej z norma VW itd. Każda marka, każdy pojazd ma olej jemu dedykowany. Oczywiście można pokusić się i do Volkswagena z pompowtryskami zamiast olej z normą 505.01 wlać 10w40 ale trzeba być wtedy przygotowanym na wymianę pompowtryskiwaczy, można zakładać że Polska to nie Antarktyda i olej 0w30, 0w40 to przesada, nie ten klimat ale wtedy z kolei trzeba być przygotowanym finansowo na wcześniejszą wymianę katalizatora, wymianę filtra cząstek stałych czy innego osprzętu którego nie było 20 lat temu. Obecnie nowe motocykle z katalizatorem to nie bajka a rzeczywistość stąd dodatkowe wymagania, dodatkowe zadania jakie musi spełniac olej w silniku w stosunku do prostych konstrukcji z przed 20 lat. Dla osób które skutera, motocykla, guada używają nie tylko w celu dojazdu do pracy i z powrotem lecz chcą mieć z jazdy frajdę producenci olejów przygotowali całą gamę syntetyków.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 07:14

    markoewoleje to nie portal samochodowy, tylko skuterowy, allegro tu też nie jest, więc jak chcesz sprzedawać oleje do samochodów, zapraszam na allegro lub giełdę samochodową (o ile się nie boisz i posiadasz legalne oleje, a nie rozlewane w stodole), bo widzę że chcesz się tu reklamować.
    To co dobre do samochodu np.olej 0W40 i 5W40 lub energooszczędne 0W30-(które można stosować w większości aut z tym że trzeba unikać wysokich obrotów silnika), byłoby opłakane w skutkach stosując w silniku skutera 4T. Jeżeli br3W jest taki mądry, niech zaleje skuter tym super olejem 0W40 lub nawet 5W40 i pojeździ do wymiany, do dopiero przekona się co zrobił. Można mówić i tłumaczyć, ale jak ktoś niekumaty to nie pojmie jeśli sam się nie przekona.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    24 lutego 2011 at 09:04

    Przyczepiłeś się Pietro tego oleju 0w40 jak rzep psiego ogona, sam o nim napisałeś pierwszy. Gdy ja piszę ogólnie ty wchodzisz w szegóły i szukasz dziury w całym gdy ja z kolei piszę o szczegółach ty nie odnosisz się do szczegółów lecz piszesz ogólnie archaicznymi frazesami. Kiedy zrozumiesz że świat nie stoi w miejscu i się rozwija.Że silniki to nie tylko cylinder i tłok lecz cały osprzęt który również wymaga oleju. Przeczytaj choć raz do końca co komentujesz bo mam wrażenie , że masz jakieś klapki na oczach. Przecież wyraźnie napisałem aby stosować oleje dedykowane do konkretnego pojazdu a więc oleje samochodowe do samochodów a motocyklowe do motocykli. Czyżbyś miał warsztat naprawiający zatarte skutery że polecasz oleje najniższych klas do nowych skuterów?

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 09:33

    Tak! bo nowe skutery chłodzone powietrzem mają większy luz tłoka z cylindrem, nie mają filtra tylko siatkę i muszą być w nich stosowane oleje jek to określiłeś archaiczne, mineralne!!! bez dużej ilości dodatków, 15W40/SF tworzące na powierzchni cylindra grubą powłokę filmu olejowego! lepszy olej 0W, 5W, 10W takiej powłoki nie zapewni w skterze z takim luzem tłoka, spływa ze ścianek cylindra, nie zapewnia odpowiedniego uszczelnienia(bo ojej też pełni tą funkcję) i smarowania, a dodatki rozpyszczają szlamy które powinien wyłapywać filtr olejowy, krążą w całym obiegu smarowania i niszczą nie tylko tłok z cylindrem ale pozostałe ruchome elementy silnika też!

  • Zdjęcie profilowe rumank11
    24 lutego 2011 at 11:50

    Witam wszystkich serdecznie.Jestem tu po raz pierwszy.Przeczytałem uważnie wszystkie Wasze komenty i dalej nic nie kumam, jaki olej mam stosować?Otóż jestem dopiero co świeżo upieczonym posiadaczem skutka made in china opj.125cc 4T.Typ silnika:YY125T-6.Jest całkowicie nowy.Kupiony w salonie.Zalany z przeglądem „0”.Instrukcja obsługi podaje mi ,że należy stosować olej cylndrowy-SAE 15W/40.Otóż po przeczytaniu koledzy Waszych wypowiedzi powstał mi w głowie całkowity mentlik i teraz nprawdę nie wiem jaki olej, po pierwszej wymianie mam stosować.Dodam jeszcze,że do samochodu stosuję pół syntetyk 10W/40 i niektorzy polecają mi lać ten sam do mojego skutka.Proszę Was abyście podali jakie są na ten temat Wasze opinie?.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 12:25

    15W40/SF lub SG, broń Boże samochodowy półsyntetyk 10W40, lub syntetyk 5W40 to są oleje do aut, do skutera taki jaki polecają w instrukcji, czyli może być samochodowy ale mineralny 15W40 w klasie jakości SF lub SG to b.ważne.

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 12:40

    A ja bym Ci polecał półsyntetyk lub fullsyntetyk,np te:

    http://www.motul.pl/index.php?id=14

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 12:41

    lub ten: A ja bym Ci polecał półsyntetyk lub fullsyntetyk,np te:

    http://www.motul.pl/index.php?id=108

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 13:03

    Nie słuchaj jakiegoś niby bosa, bo gówno się zna! takie oleje co Ci poleca są do japońskich motocykli!

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 13:06

    Słuchaj się Pietro i jeździj na mineralnych marnej jakości to dobrze na tym wyjdziesz.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 13:21

    Gdyby do tego typu silnika lepszy był olej półsyntetyczny, to zapewniam wszystkich, PRODUCENT SKUTERA ZALECIŁBY TAKI OLEJ ADNOTACJĄ W INSTRUKCJI OBSŁUGI.

  • Zdjęcie profilowe br3w
    24 lutego 2011 at 13:49

    A sie przczepiles, mowa byla o olejach do aut. I nikomu nie kazalem ani nie radzilem wlewac oleju 0/5w do silnika chlodzonego powketrzem wiec sie ogarnij.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    24 lutego 2011 at 14:07

    Witaj Rumank 11, ja polecam castrol Act.evo scooter 4T, półsyntetyk, będziesz zadowolony a jeżeli lubisz się pościgać to wlej syntetyk np castrol power1 racing 4t. Możesz też lać odpowiedniki innych firm, opinie najlepszego ma Motul lecz należy do droższych. W przypadku castrola zmieścisz się 30 zł/litr, elf, mobil taniej

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    24 lutego 2011 at 14:15

    Jeżeli producent zaleca olej 15w to nie znaczy że należy lać olej mineralny. Wśród olejów do motocykli oleje np 15w50 to najbardziej wypasione syntetyki np motul 300V. To mit że oleje 15w to tylko mineralne, 15w to gęstość (lejność) oleju i nic więcej, nie mówi jakie są oleje bazowe.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 14:20

    Rumak11 dobrze Ci radzę, nie lej syntetyku, chyba że silnik Twojego skutera posiada papierowy wkład filtra oleju. Każdy syntetyk posiada dużo dodatków, niezależnie od lepkości oleju, jeżeli silnik nie ma filtra a tylko siatkę nie lej syntetyku.

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 14:29

    Pietro, Ty żyjesz jeszcze w czasach oleju mineralnego,gdzie nie było syntetyku. U siebie możesz lać nawet olej Kujawski.

    rumank11 wybierz olej,który ja zaproponowałem lub kolega markoweoleje

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    24 lutego 2011 at 14:36

    Mam w garażu ponad 5l oleju Lotos 10w40 będzie on dobry do chińskiego 4T ? Bo nie wiem czy muszę kupować jakiś inny czy ten będzie ok ? Proszę o odp. z góry dzięki.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 14:40

    HugoBoss zanim komu cokolwiek doradzisz, zastanów się nad tym 5 razy i nie wprowadzaj nikogo w błąd. Ja na temat olejów przeczytałem książkę i kilka artyułów, wiem co mówię..ty jeździsz śmierdzielem 2-suwowym to sobie lej kujawski albo Liqui Moly, silnik 4T to inna bajka.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 14:44

    Kapuchon, nie będzie dobry bo to olej samochodowy z dodatkami w klasie jakości co najmniej SJ lub SL czyli stanowczo NIE.

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 15:53

    Kapuchon nie słuchaj Pietro bo ona każe każdemu lać olej mineralny. Ciekawe ile osób czytających te komentarze leje do 4T olej mineralny.

  • Zdjęcie profilowe HugoBoss
    24 lutego 2011 at 15:55

    on* przepraszam za pomyłkę

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    24 lutego 2011 at 16:09

    Więc który lać ? Lotos 10w40 czy Elf 5w40 ? Mam dostęp do takich olejów dlatego pytam.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    24 lutego 2011 at 16:19

    Nie lej ani jednego, ani drugiego, nawet samochodowy mineralny 15W40 w klasie SJ lub wyrzszej nie nadaje się do skutera, jeśli samochodowy to w klasie API SF lub SG, ewentualnie motocyklowy API SG

  • Zdjęcie profilowe Vezyr
    24 lutego 2011 at 20:54

    Ale bałagan xD Macie problem ludzie, lejcie co sobie chcecie ale nie wmawiajcie innym niczego na siłę.W moim 4T pływał olej do przekładni w silniku (tak, nie pomyliłem się, nie mnie pytajcie czemu) i co?Jajco w sumie.Opanujcie, to nie jest nowoczesna technika, tylko taka jak w autach sprzed wielu lat.Czy wlejecie pół czy full syntetyk to tak naprawdę niewielka różnica.Przejedziecie na cylku 500 czy 1000km więcej przez „lepszy” olej, wielkie mi co, nowy cyl 40zł kosztuje a wymiana trwa ok godziny.Ja osobiście jestem zdania, że im nowszy silnik tym bliżej syntetyka.I tyle ode mnie w tym temacie.Natomiast na temat oznaczeń się nie wypowiem, nie będę specjalisty strugał i tyle.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    25 lutego 2011 at 09:43

    Vezyr właśnie o to chodzi, że większość nowych skuterów posiadają technologicznie stare silniki i olej syntetyczny nie nadaje się do nich, oczywiście mowa o 4T. Wlałeś olej przekładniowy? Twoja sprawa, chociaż nie bardzo w to wierze..pwenie był to olej motocyklowy który również można lać do przekładni? np motocyklowy olej 20W50 jest odpowiednikiem przekładniowego w klasie lepkości SAE 85W i być może stąd Twoja pomyłka? 😉

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    25 lutego 2011 at 14:29

    Panowie, zalejcie do 4T 5W40 lub 10W40 z dodatkiem auto-doktora. Będziecie mieć i lepszy olej i lepiej uszczelniający;-) I może wtedy każdy będzie zadowolony:-)

    Uśmiałem się serdecznie czytając o rzepach na psim ogonie itd. Dzięki za poprawę humoru;-)

    A tu coś do ogarnięcia na temat olejów. Wklejałem już ale nie wiem czy ktoś czytał:

    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/produkty.htm

    Mam nadzieję, że to choć trochę rozwieje Wasze wątpliwości…

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    26 lutego 2011 at 08:08

    Kisiu BRAWO!!! cały czas próbowałem udowodnić to co zamieściłeś w linkach.. z tym że skuter a skuter to różnica i w naszych chińskich 4T można stosować olej samochodowy, te silniki są przestarzałe dlatego używamy olejów niskiej klasy jakości API SF – SG, warunki pracy tych silników zbliżone są do tych z samochodów, a dlatego że zbliżone a nie takie same, wymieniamy w skutach olej nie po 20tyś km jak w autach, ale po 2000-3000km, poniewaaż w skuterze następuje szybsza degradacja oleju (w zamieszczonych linkach jest to szczeg.opisane).
    W naszych chińskich skterach 4T nie radzę stosować olejów syntetycznych 0W 5W i nawet 10W samochodowych, bo te oleje poza tym że mają dużą iliść dodatków, są b.rzadkie i nie wytworzą skutecznej grubości filmu olejowego, dlatego tłok ma większy luz niż w przypadku samochodu. AMEN!!!

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    26 lutego 2011 at 11:44

    A dzięx. Ja zresztą nie mam i tak 4T ale poczytałem tu sobie i się wyraziłem:-) I to wszystko;-)

  • Zdjęcie profilowe Szefuniko
    26 lutego 2011 at 15:11

    No i dalej nie wiem jaki dobry olej do 2t który zapewni smarowanie chłodzenie i dobre osiągi na ciut dłuższych trasach. (40 – 60km)

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    26 lutego 2011 at 15:18

    każdy ze scooter w nazwie będzie dobry

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    26 lutego 2011 at 15:38

    Szefuniko do silnika 2T z chłodzeniem powietrznym, do ostrej jazdy lub na dłuższe trasy dobry będzie ten pierwszy który poleca HugoBoss, nie koniecznie Motul (wysoka cena), chociaż znawcy tematu wiedzą że Motul jest jednym z najlepszych, ale ważne żeby był w pełni syntetyczny.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    26 lutego 2011 at 16:59

    Ciesze się, że pierwszy raz mogę się zgodzić z Pietro (choć różnice między nami wynikały raczej z niezrozumienia)i polecić to samo czyli olej syntetyczny. To ważne aby przy docieraniu nowego silnika stosować olej syntetyczny, później można przejść na tańszy półsyntetyk , ja i wiele osób z branży olejowej jesteśmy jednak zdania że najkorzystniej trzymać się tego samego oleju przez cały czas eksploatacji czyli syntetyku, w wielu przypadkach producenci silników nie przewidują nawet alternatywy dla oleju syntetycznego. Olej syntetyczny Motula który poleca Kisiu to wydatek 45 zł, odpowiednik Castrola to 30 zł, Mobil i Elf to 28 zł.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    26 lutego 2011 at 18:56

    markoweoleje, nie sądze że zrozumiałeś moje wypowiedzi.. poleciłem koledze Szefuniko syntetyka, dlatego że ma silnik 2T chłodzony powietrzem i używa go na dalsze wypady, gdyby miał silnik chłodzony cieczą, mógłby jeździć na mineralnym bez uszczerbku dla silnika.
    Co do zastosowania olejów w silniku 4T sprawa wygląda z goła inaczej, dokładnie jak pisałem wcześniej..polecam przeczytać artykuły z linków Kisia, może zrozumiesz o co mi chodziło.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    26 lutego 2011 at 18:58

    aha…markoweoleje, silnik powinno docierać się na oleju mineralnym!

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    26 lutego 2011 at 19:37

    Pietro ma rację, przy docieraniu to tylko mineralny chyba, że nie możemy go zastosować to wtedy ewentualnie półsyntetyczny. W niektórych silnikach producenci zalecają używanie oleju mineralnego 20W50 dopiero od temp. 5-10stC, więc jeżeli docieramy skuter na początku wiosny, gdy są zimne noc, poranki i wieczory, to lepiej dać już ten półsyntetyk 10W40 – to w znacznej mierze olej mineralny z dodatkami uszlachetniającymi i domieszką syntetyku.

    Poza tym proponuję założyć na forum temat o olejach i tam przenieść dalszą dyskusję. Pietro i markoweoleje, zostawcie miejsce na wypowiedzi innych użytkowników.

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    26 lutego 2011 at 22:06

    Czy ktoś jest w stanie powiedzieć mi jaki wkońcu lać olej do 4T i jakiej firmy najlepiej ? Z góry dzięki.

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    27 lutego 2011 at 10:44

    Faktycznie, dalsza dyskusja z Pietro o olejach na tym forum nie ma sensu. Z założenia nie zgadza się ze mną i przeczy temu co wcześniej pisze. Najpierw poleca Szefuniko do nowego skutera 2T a więc do docierania olej syntetyczny a gdy ja przyznaję mu rację gość się wycofuje ze swojego pomysłu. A tak się składa że pierwszy raz napisał coś poprawnie. Wyjaśniam dlaczego w silnikach 2T przy docieraniu należy stosować olej syntetyczny. Podstawowa zasada w olejach jest taka że możemy olej wyższej jakości zastąpić olejem niższej jakości ale nigdy odwrotnie bo nagary powstałe podczas spalania oleju niższej jakości zostaną rozpuszczone przez olej wyższej jakości. Podczas docierania pierścienie tłoka i cylinder dopasowują się do siebie, powstaje więcej ciepła niż w trakcie późniejszej eksploatacji i chodzi o to aby olej w trakcie tego procesu spalał się w 100% nie pozostawiając żadnych nagarów, był odporny na wysokie temperatury i olej syntetyczny spełnia takie założenia. Nie należy przy docieraniu stosować oleju mineralnego bo powstałe nagary mogą zostać rozpuszczone w momencie gdy zdecydujemy się zastosować olej wyższej jakości. Rozpoczynając eksploatację skutera od olejów z najniższej półki skazujemy się więc na jej stosowanie przez cały czas i przyczyniamy się do skrócenia „życia” naszego pojazdu. Nie ma problemu gdy jest to jakiś chińczyk z supermarketu który i tak był obliczony na 2-3 sezony lecz w przypadku markowych skuterów kilka – kilkanaście razy droższych od tych z supermarketów wybór taniego oleju mineralnego będzie miał kosztowne konsekwencje.
    Jeżeli ktoś chce prawidłowo dobrać olej do swojego skutera to z mojej strony http://www.markoweoleje.pl klikając na markę producenta oleju MOBIL, ELF, TOTAL, SHELL, CASTROL, MOTUL i zaznaczając markę swojego skutera znajdzie rekomendowany olej.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    27 lutego 2011 at 13:29

    facet o niku markoweoleje, kompletnie nie ma pojęcia o olejach, coś mu dzwoni, ale nie wie w którym kościele! Szefunikowi poleciłem syntetyk, bo ma silnik 2-suwowy i używa go na dalsze wypady, do 2-suwa zawsze lepszy był i jest syntetyczny-tym bardziej jeśli silnik chłodzony jest powietrzem a nie cieczą! o ile nie ma przeciwskazań używania syntetyku przez producenta, bo z tego co wiem, niektóre firmy skuterowe zabraniają stosowania olejów syntetycznych.
    Powtarzam ostatni raz, w chińskim skuterze 4T olej MINERALNY 15W40 SF – SG.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    27 lutego 2011 at 13:37

    Kapuchon nie słuchaj co pisze facet o niku markoweoleje, bo powie Ci że każdy olej z napisem scooter możesz lać do silnika. Olej który będzie super w skuterze Yamaha, Peugeot czy Malaguti, w Twoim chińczyku narobi tylko szkody za większe pieniądze.
    Ja zawsze w 4T używam samochodowy Castrol 15W40 SG, kosztuje 20zł/litr.

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    27 lutego 2011 at 14:45

    Pietro. Teraz sam sobie zaprzeczasz… przedtem pisałeś żeby nie używać oleju samochodowego do skutera a teraz piszesz że sam taki lejesz… więc zastanów się co piszesz.

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    27 lutego 2011 at 14:45

    Pietro. Teraz sam sobie zaprzeczasz przedtem pisałeś żeby nie używać oleju samochodowego do skutera a teraz piszesz że sam taki lejesz.

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    27 lutego 2011 at 14:46

    Kurna. Jeszcze 2 razy napisało -.- Sorry.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    27 lutego 2011 at 15:04

    BOŻE Kapuchon! czytaj dokładnie co pisze! SAMOCHODOWY MINERALNY W KLASIE API SF lub SG!!! Ku*wa tak trudno to pojąć?!

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    27 lutego 2011 at 15:06

    Kapuchon zapamiętaj raz na zawsze, NIE LEJ DO SKUTERA SAMOCHODOWEGO SYNTETYKU ANI MINERALNEGO W KLASIE JAKOŚCI POWYRZEJ SG!!!!

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    1 marca 2011 at 20:50

    Powiedzcie mi jeszcze czy olej do dwusuwa o klasie ISO EGD jest dużo gorszy od oleju o lkasie ISO L-EGD. Czy ten parametr nie jest miarą jakości?

    Większosć syntetyków i szanujących się półsyntetyków ma tę drugą, a pierwszą statoilowski tani i… Castrol Power1 Racing!

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    1 marca 2011 at 21:06

    W klasie ISO EGD to półsyntetyk,
    a w klasie ISO L-EGD pełny syntetyk i takim właśnie jest Castrol Power1 Racing (starsza nazwa R2 Racingbike).

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    1 marca 2011 at 22:00

    To dlaczego większosć syntetyków i półsyntetyków ma L-EGD, a statoilowski niebieski olejek niby-półsyntetyczny ma EGD? A ten castrol (Racing) ma napisane, że przewyższa normę EGD…

    http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9016974&contentId=7030595

    http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9016975&contentId=7030596

    http://www.statoil.pl/files/PC_Workshop_PL.pdf – tu na stronie szóstej

    http://shell-advance.romiko.pl/?p=/shell/4/2

  • Zdjęcie profilowe markoweoleje
    1 marca 2011 at 22:47

    A to się Pietro popisał wiedzą, widać nie zrozumiał książki o olejach którą przeczytał i na którą się powołuje jako źródło swojej wiedzy. L-EGD i EGD to ta sama klasa olejów do silników dwusuwowych (oleje o doskonałych parametrach ochrony przed zanieczyszczeniami i wyższej sprawności przy wysokich temperaturach) a nie podział na syntetyki i półsyntetyki. Firmy olejowe w niektórych przypadkach opisując swoje produkty pominęły literę L bo wiadomo o co chodzi. Mądrej głowie dość dwie słowie, jak mówi stare przysłowie.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    3 marca 2011 at 16:02

    kolego markoweoleje i tu się mylisz, bo na temat olejów do 2T nie czytałem żadnych artykułów ani książki, czytałem o olejach do silników 4T..silników 2T i olejów do nich nikt nie traktuje na tyle poważnie ażeby pisać o nich artykuły.. a jak sam napisałeś że EGD i L-EGD to ta sama norma, więc do 2-suwa coby nie nalał zawsze będzie dobre.
    Wracając do tematu, z reguły oleje do 2T mają takie normy:
    – olej mineralny JASO FB, ISO EGB
    – olej półsyntetyczny JASO FC, API TC, ISO EGD
    – olej syntetyczny JASO FC, API TC, ISO-L-EGD.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    3 marca 2011 at 17:58

    To ja sam już nie wiem, mętlik mam w epetynie… Powiedzcie mi wprost – czy do chińczyka wrażliwego na jakość oleju lać ten statoilowski ISO EGD czy lepiej kupić jakiś lepszy, a z tego zrobić rozpałkę do grilla??

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    3 marca 2011 at 19:40

    Kisiu, do silnika Twojego skutera to bardzo dobry olej, lej go bez obaw..Dla przykładu powiem Ci, że w 1986 roku stałem się posiadaczem nowiutkiego skutera Simson SR 50 B4, była to w owym czasie nowość i też martwiłem się na jakim oleju jeździć, niestety nie było dużego wyboru, był LUX 10 i MIXOL, wybrałem ten drugi i powiem Ci że po przebiegu 17,000km podczas czyszczenia kanału wydechowego z nagaru, zdjąłem cylinder i sprawdziłem jak wygląda gładź cylindra i powierzchnia tłoka, byłem w szoku bo mimo że silnik nie miał wymuszonego obiegu chłodzenie jak w wcześniejszych modelach Simsona KR 50 Schwalbe i obecnych skuterach, powierzchnia cylindra nie miała żadnych śladów zużycia w postaci rys czy progu..na zwykłym oleju MIXOL którego już chyba nikt nie używa, są lepsze więc nie ma się co zastanawiać tylko lej i śmigaj… 😉

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    3 marca 2011 at 21:24

    To spoko, Pietro. Mam go dwa literki i szkoda by mi było tych 54 zł. Ale jeśli coś za 26,90 jest dobre to po co przepłacać…

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    3 marca 2011 at 22:49

    Zresztą API TC, JASO FC (japońska norma dla motocykli), ISO EGD, Rotax cośtam (test dla skuterów śnieżnych) robią swoje… Jest anapisane, że ma dobrą pompowalność więc jest rzadki i to mnie najbardziej zaniepokoiło.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    3 marca 2011 at 22:53

    Kisiu nie drąż już tego tematu, dobry masz olej

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    12 marca 2011 at 20:41

    Dobra, już wsadzam mordę w kubeł;-)

    Żartowałem. Dobrze jest.

  • Zdjęcie profilowe RUSTY
    17 sierpnia 2011 at 01:37

    Mam pytanko bo nie ogarniam.Mam nowego skutera 2T i fabrycznie jest wlany półsyntetyk(chyba Petrol czy coś takiego)Jeśli wleję mu pełny syntetyk to coś się stanie czy jest gitara?

  • Zdjęcie profilowe madi
    17 sierpnia 2011 at 14:56

    nic się nie stanie.

  • Zdjęcie profilowe muda44
    27 czerwca 2012 at 17:33

    Strasznie mylisz pojęcia.
    Co ma do rozpuszczenia dobry olej skoro jak go stosujesz to do takich zanieczyszczeń nie dopuszcza ?
    Mineralny olej klasy 15W40 szybciej spłynie ze ścianek bo jak się rozgrzeje jest jak woda. Szybciej się przepala , zrywa film olejowy , tworzy nagary i szlamy.
    Do tego gorzej odprowadza ciepło.
    I jeszcze jedna sprawa. Producent podaje typ oleju dla skutera fabrycznego.
    A większość jest odblokowanych .
    Większa moc = większa temperatura . A w takiej mineralny szybko traci swoje właściwości.
    Dlatego stosowanie syntetyka 15W50 czy 10W40 , 10W50 jest jak najbardziej zasadne i przedłuży żywot silnika skutera.

    Powyższe dotyczy 4T

  • Zdjęcie profilowe 10w40
    25 lipca 2012 at 18:21

    Witam serdecznie przeczytałem wszystkie komentarze i nasunęła mi się jedna myśl ze w skuterach zwłaszcza tych z niskiej połki jest jeden problem.

    A mianowicie brak filtra oleju gdyby skutery go posiadały nic nie stało by na przeszkodzie lać b.dobre oleje półsyntetyczne.
    Choć uważam ze to nie ma większego znaczenia bo o co tu chodzi o brak filtra który nam wyłapie wszystkie zanieczyszczenia.
    Producenci często mieszają do motorów również skutery które przecież nie posiadają mokrego sprzęgła i nie potrzebują zmniejszonego poziomu poślizgu.
    A wiec co nam zostaje te utrzymanie w należytej czystości silnika.
    I masz ? Tu jest problem.
    Ale, ale niemiecka firma Liqui-Moly produkująca oleje pisze tak o swoim oleju RACING 4T 10W-40 1521 dedykowanym również do UWAGA skuterów: Uniwersalny olej wyprodukowany w technologii syntetycznej, idealny do wszystkich motorowerów, motocykli, quadów i skuterów 4 T. W szczególności polecany do średnio i mocno wysilonych silników chłodzonych, zarówno powietrzem jak i cieczą.

    Dzięki odpowiedniej lepkości, olej zabezpiecza newralgiczne elementy silnika zaraz po jego uruchomieniu a pakiet dodatków myjących-dyspergujących jest gwarantem utrzymania silnika w nienagannej czystości. Dzięki specjalnej recepturze i spełnieniu specyfikacji JASO MA-2 Racing 4T 10W-40 idealnie sprawdza się we wszystkich przekładniach z mokrym sprzęgłem.

    A wiec o co tu chodzi ? Dodatków w nim i ulepszaczy jest full, jednak az tak bardzo te zanieczyszczenia nie szkodzą naszemu silnikowi ponieważ jest na to rada wystarczy pamiętać ze musimy wymienić olej co około 2.000 tys km .

    Dla tych którzy wątpia w to co pisze link: http://www.liqui-moly.pl/features/katalog.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=63&category_id=38

    I tak na koniec o co tu chodzi ?
    Chodzi o to czy można stosować w skuterach 4T oleje samochodowe pol syntetyki tz samochodowe ja uważam ze można.
    A dlaczego tak pisze mam na to dowód stoi przed domem chiński cud techniki 4T, stan licznika 7.800 km po wymianie fabrycznego oleju po 300 km zalany LIQUI MOLY MoS2-Leichtluf 10W-40 zmieniany co 2 tys km silnik pracuje płynnie cicho żadnych niespodzianek.
    To tyle pozdrawiam.

  • Zdjęcie profilowe ibisowicz
    6 września 2013 at 02:58

    Pietro – dobrze mówisz, że do skutera potrzebny jest olej bez dodatków myjących, ale jeśli chodzi o klasy lepkości to już nie.
    //olej silnika chłodzonego powietrzem używanego latem, musi mieć lepkość co najmniej 15W,//
    To „W” oznacza „winter” czyli zima, czyli przy jakiej minimalnej temperaturze olej nadaje się do użytku. A druga liczba oznacza maksymalną temperaturę pracy. Olej 0W50 lub 10W40 lub 20W30 w optymalnej temperaturze ich pracy będą miały tę samą lepkość, ale 0W50 będzie miał znacznie szerszy zakres pracy min/max, w których lepkość nie jest za mała ani nie za duża. 20W będzie gęściejszy od 0W w -20C, co ma znaczenie przy rozruchu lub wielkim mrozie, ale przy wysokich temperaturach lub wyciskaniu ostatnich potów z silnika, to decyduje ta druga literka, czyli maksymalna temperatura pracy, bo olej będzie zbyt „rzadki”.

  • 4 stycznia 2014 at 19:24

    A ja wam proponuję zalać skuter olejem kujawskim a do przekładni smalcu z cebulką,a zobaczycie jak będzie śmigał piżdzik.Pierdoły piszecie,olej taki,sraki,0,5,10,100w.jaki piszą,taki zalewać,ENDE.

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 00:52

    0W to zimowa granica temperaturowa a np 40 potem to letnia granica przy jakiej olej zachowuje parametry smarowania
    0W nie oznacza zera stopni (tak dla jasności).
    0W to -40
    5W to -35
    10W to -30..itd

    wymagane nie oznacza że to dolna granica. To minimalna dolna granica.
    Castrol formula SLX0W30 niby jest od -40 stopni ale producent deklaruje nawet -66

    [img]http://bi.gazeta.pl/im/7/6044/m6044747.jpg[/img]

    [img]http://www.agloprima.com.pl/files/img/inne/klasy.jpg[/img]

  • Zdjęcie profilowe monterglass
    5 stycznia 2014 at 10:57

    Widzę,że temat aktualny,choć ciągnie się latami. Wykorzystam okazję bo mam takie małe pytanko,mianowicie:używa ktoś olej z orlenu Platinum moto 4t 10W-40. Klasa jakości Api:SM. Tak się zastanawiam czy nie zalać nim silniczka w skuterze.

  • Zdjęcie profilowe Chinol_180
    5 stycznia 2014 at 11:39

    Trochę się *napociłem* w tym temacie tutaj:
    http://www.skuterowo.com/forums/topic/dobor-prawidlowego-oleju

    A czym zalewam swoje skutery z przekładnią CVT? Olejem. 😀

    Router Metro City 72 cm3 – samochodowy Lotos SemiSyntetic 10W40 SL;
    Peugeot Sum-Up 124 cm3 (i też wkrótce… 149 cm3) – samochodowy Mobil Super 2000 10W40 SL;
    Olej przekładniowy do ww. Elf Tranself Type B 80W90 GL-5

    Zalewam, czasem sprawdzę poziom, przychodzi czas wymiany – wymieniam.
    Z mojej strony to wszystko, dziękuję wszystkim za uwagę. 😀

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 13:29

    ja tam w 2T brykam na Orlenie Platinum 2T za 26zł litr i jeszcze koła mi nie odpadły. Zapala, przepala, wydala i jest dobrze.

  • Zdjęcie profilowe
    5 stycznia 2014 at 14:27

    Dlaczego nie lejesz najtańszego maliniaka za 13 złotych?

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 16:14

    bo nie wiem gdzie go kupić a jak tankuje to ten olej co leje jest obok na półce. A poza tym uważam że nie jest wcale taki najgorszy.

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    24 czerwca 2015 at 22:43

    twoje zdanie sie tu nie liczy bo zrobiłaś brzydką kupę reklamą

  • 25 czerwca 2015 at 00:36

    moim zdaniem najlepiej dowiedzieć sie co najlepsze dla naszego skutera :] polecam http://www.4motoshop.pl/ 4moto shop zawsze można zadzwonić i sie zapytać, a poza tym mają świetne ceny olei :]