Aktualnie czytasz:
Jaki wybrać olej do skutera/motocykla?
90

Technologia produkcji współczesnych silników spalinowych (generalnie, nie starszych niż 10 lat produkcyjnie i technologicznie) sprawiła, że czas docierania silnika został znacznie skrócony, lub w wielu przypadkach zupełnie pominięty i należy się stosować do wymagań producenta.

Minęły również czasy zmiany oleju na „gęstszy” wraz z przebiegiem silnika. We współczesnych silnikach sktuterów i motocykli producent określa jakie właściwości fizyczne (10w40, 5w40, 20w50 itd) ma mieć olej lub jakie normy ma spełniać (505.01 , JASO – MA itd), a użytkownik sam wybiera markę oleju. Olej określony przez producenta należy wybierać zgodnie z zaleceniami w książce serwisowe (ta sama norma, markę można zmieniać) przez cały okres eksploatacji silnika jeżeli producent nie zaleci inaczej. Oleje różnych firm są różnej jakości, spełniają wymagania producenta lecz z różnym naddatkiem.

[poll id=”18″]

Współczesne oleje silnikowe są mieszalne ze sobą w wyniku czego otrzymujemy produkt pośredni.

Istnieją oleje wielozadaniowe np. dla rolnictwa, gdzie jeden olej Agri 10w40 jest jednocześnie olejem silnikowym, przekładniowym, hydraulicznym, jednak jeżeli chodzi o samochody, skutery, motocykle, łodzie motorowe należy stosować oleje dedykowane do tych pojazdów, bowiem płyny te mają różne zadania do spełnienia w poszczególnych pojazdach. Wlewając więc olej samochodowy do motocykla możemy być pewni , że smarowanie będzie gorsze bo silnik w motocyklu pracuje w skokowo wyższych temperaturach (formuła oleju musi zapewniać większą stabilność oleju), sprzęgło będzie się ślizgało, bo olej samochodowy nie ma dodatków antypoślizgowych dla sprzęgła ponieważ w aucie nie ma mokrego sprzęgła.

Podsumowując, stosujmy oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, silnika oraz dedykowane do konkretnych typów pojazdów.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
6%
Interesujące
50%
heh...
19%
Że co?
13%
Grrrr!
0%
Smutne
13%
90 Komentarze
1 6 7 8 9
  • Zdjęcie profilowe ibisowicz
    6 września 2013 at 02:58

    Pietro – dobrze mówisz, że do skutera potrzebny jest olej bez dodatków myjących, ale jeśli chodzi o klasy lepkości to już nie.
    //olej silnika chłodzonego powietrzem używanego latem, musi mieć lepkość co najmniej 15W,//
    To „W” oznacza „winter” czyli zima, czyli przy jakiej minimalnej temperaturze olej nadaje się do użytku. A druga liczba oznacza maksymalną temperaturę pracy. Olej 0W50 lub 10W40 lub 20W30 w optymalnej temperaturze ich pracy będą miały tę samą lepkość, ale 0W50 będzie miał znacznie szerszy zakres pracy min/max, w których lepkość nie jest za mała ani nie za duża. 20W będzie gęściejszy od 0W w -20C, co ma znaczenie przy rozruchu lub wielkim mrozie, ale przy wysokich temperaturach lub wyciskaniu ostatnich potów z silnika, to decyduje ta druga literka, czyli maksymalna temperatura pracy, bo olej będzie zbyt „rzadki”.

  • 4 stycznia 2014 at 19:24

    A ja wam proponuję zalać skuter olejem kujawskim a do przekładni smalcu z cebulką,a zobaczycie jak będzie śmigał piżdzik.Pierdoły piszecie,olej taki,sraki,0,5,10,100w.jaki piszą,taki zalewać,ENDE.

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 00:52

    0W to zimowa granica temperaturowa a np 40 potem to letnia granica przy jakiej olej zachowuje parametry smarowania
    0W nie oznacza zera stopni (tak dla jasności).
    0W to -40
    5W to -35
    10W to -30..itd

    wymagane nie oznacza że to dolna granica. To minimalna dolna granica.
    Castrol formula SLX0W30 niby jest od -40 stopni ale producent deklaruje nawet -66

    [img]http://bi.gazeta.pl/im/7/6044/m6044747.jpg[/img]

    [img]http://www.agloprima.com.pl/files/img/inne/klasy.jpg[/img]

  • Zdjęcie profilowe monterglass
    5 stycznia 2014 at 10:57

    Widzę,że temat aktualny,choć ciągnie się latami. Wykorzystam okazję bo mam takie małe pytanko,mianowicie:używa ktoś olej z orlenu Platinum moto 4t 10W-40. Klasa jakości Api:SM. Tak się zastanawiam czy nie zalać nim silniczka w skuterze.

  • Zdjęcie profilowe Chinol_180
    5 stycznia 2014 at 11:39

    Trochę się *napociłem* w tym temacie tutaj:
    http://www.skuterowo.com/forums/topic/dobor-prawidlowego-oleju

    A czym zalewam swoje skutery z przekładnią CVT? Olejem. 😀

    Router Metro City 72 cm3 – samochodowy Lotos SemiSyntetic 10W40 SL;
    Peugeot Sum-Up 124 cm3 (i też wkrótce… 149 cm3) – samochodowy Mobil Super 2000 10W40 SL;
    Olej przekładniowy do ww. Elf Tranself Type B 80W90 GL-5

    Zalewam, czasem sprawdzę poziom, przychodzi czas wymiany – wymieniam.
    Z mojej strony to wszystko, dziękuję wszystkim za uwagę. 😀

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 13:29

    ja tam w 2T brykam na Orlenie Platinum 2T za 26zł litr i jeszcze koła mi nie odpadły. Zapala, przepala, wydala i jest dobrze.

  • Zdjęcie profilowe
    5 stycznia 2014 at 14:27

    Dlaczego nie lejesz najtańszego maliniaka za 13 złotych?

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    5 stycznia 2014 at 16:14

    bo nie wiem gdzie go kupić a jak tankuje to ten olej co leje jest obok na półce. A poza tym uważam że nie jest wcale taki najgorszy.

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    24 czerwca 2015 at 22:43

    twoje zdanie sie tu nie liczy bo zrobiłaś brzydką kupę reklamą

  • 25 czerwca 2015 at 00:36

    moim zdaniem najlepiej dowiedzieć sie co najlepsze dla naszego skutera :] polecam http://www.4motoshop.pl/ 4moto shop zawsze można zadzwonić i sie zapytać, a poza tym mają świetne ceny olei :]