Aktualnie czytasz:
Predom - Dezamet - skąd taki napis na silnikach motocykli WSK i Romet?
0

Praktycznie wszystkie polskie motocykle dorobiły się miana kultowych. Równie kultowy stał się niewielki napis na obudowie silnika: "Predom-Dezamet". Co oznaczał i na silnikach, których motocykli mogliśmy go znaleźć?

Cała historia rozpoczyna się od poligonu wojskowego w miejscowości Nowa Dęba, na którym to dosyć często przeprowadzano ćwiczenia oraz próby z użyciem amunicji. Szybko okazało się, że pobliskie magazyny są niewystarczające i najlepszym rozwiązaniem będzie wybudowanie na miejscu fabryki produkującej amunicję. Zapadła decyzja o zbudowaniu w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego, Wytwórni Amunicji. W związku z ogromną inwestycją (sfinansowaną z francuskiej pożyczki zbrojeniowej) powstała również cała infrastruktura kolejowa, drogowa, wodociągowa, kanalizacyjna oraz magazynowa. Dodatkowo fabryka amunicji była wyposażona w swoją elektrownie i wieżę ciśnień. W końcu rozpoczęto produkcję. Był rok 1939.

WSK 125/175: CZY BYŁA FAKTYCZNIE NAJLEPSZYM POLSKIM MOTOCYKLEM?

Niestety podczas wojny ośrodek dosyć poważnie ucierpiał, ale na szczęście fabrykę odbudowano. Po zakończeniu wojny spadło zapotrzebowanie na amunicję dla wojska, właśnie dlatego, aby nie zmarnować potencjału fabryki w Nowej Dębie, rozpoczęto produkcję (równolegle z produkcją wyrobów zbrojeniowych) żelazek oraz innych sprzętów domowych tj. czajniki czy opiekacze. Dla nas jednak najważniejszym produktami powstającymi w fabryce amunicji były silniki do motocykli oraz motorowerów.

Przełomowy dla gałęzi motocyklowej był rok 1960. Właśnie wtedy postanowiono dywersyfikować obszar działań firmy Dezamet. Od teraz fabryka produkowała łożyska toczne oraz silniki o pojemności 125 cm³. Pierwsze z charakterystycznym napisem "DĘBA" trafiły do motocykli WFM. Wkrótce jednostki ewoluowały i zmieniły swoją nazwę. Od teraz na boku zdobił je napis "Predom-Dezamet", a silniki te trafiały również do motocykli WSK oraz polskich motorowerów. Najbardziej popularną jednostką był "Dezamet 023", silnik o pojemności 50 cm3. Jego produkcję rozpoczęto w roku 1978 i mogliśmy go znaleźć w Ogarze, Romecie Pony, Kadecie, Romecie 2375 czy rzadko spotykanym modelu Dezamet Stella. Produkcję tej jednostki zakończono w roku 1994. Ciekawostką jest również fakt, że silnik (Dezamet 027) już tylko z napisem "Dezamet" trafił do motoroweru Chart. Sprzęt ten nie zrobił jednak piorunującej kariery. Równie piorunującej kariery nie zrobił Romet 50-T-1, wyposażony w zmodernizowany silnik (Dezamet 019). Piec ten miał trzy biegi i zasilany był innym gaźnikiem (GM13F).

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Dezamet Stella

Skąd zatem w pierwszym członie nazwy napis "Predom"? Predom był grupą wytwórców należących do "Zjednoczenia Przemysłu Zmechanizowanego Sprzętu Domowego", czyli swojego rodzaju zrzeszenie przedsiębiorstw trudniących się wyrobami użytku powszechnego. Co ciekawe wszystkie placówki wchodzące w skład grupy Predom posiadały w swoich fabrykach działy "S", sekcje te były odpowiedzialne za produkcję zbrojeniową. Taki urok czasów PRL!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

 

 

 

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
53%
18%
29%