Jaki wybrać olej do skutera/motocykla?

Technologia produkcji współczesnych silników spalinowych (generalnie, nie starszych niż 10 lat produkcyjnie i technologicznie) sprawiła, że czas docierania silnika został znacznie skrócony, lub w wielu przypadkach zupełnie pominięty i należy się stosować do wymagań producenta.

Minęły również czasy zmiany oleju na “gęstszy” wraz z przebiegiem silnika. We współczesnych silnikach sktuterów i motocykli producent określa jakie właściwości fizyczne (10w40, 5w40, 20w50 itd) ma mieć olej lub jakie normy ma spełniać (505.01 , JASO – MA itd), a użytkownik sam wybiera markę oleju. Olej określony przez producenta należy wybierać zgodnie z zaleceniami w książce serwisowe (ta sama norma, markę można zmieniać) przez cały okres eksploatacji silnika jeżeli producent nie zaleci inaczej. Oleje różnych firm są różnej jakości, spełniają wymagania producenta lecz z różnym naddatkiem.

[poll id=”18″]

Współczesne oleje silnikowe są mieszalne ze sobą w wyniku czego otrzymujemy produkt pośredni.

Istnieją oleje wielozadaniowe np. dla rolnictwa, gdzie jeden olej Agri 10w40 jest jednocześnie olejem silnikowym, przekładniowym, hydraulicznym, jednak jeżeli chodzi o samochody, skutery, motocykle, łodzie motorowe należy stosować oleje dedykowane do tych pojazdów, bowiem płyny te mają różne zadania do spełnienia w poszczególnych pojazdach. Wlewając więc olej samochodowy do motocykla możemy być pewni , że smarowanie będzie gorsze bo silnik w motocyklu pracuje w skokowo wyższych temperaturach (formuła oleju musi zapewniać większą stabilność oleju), sprzęgło będzie się ślizgało, bo olej samochodowy nie ma dodatków antypoślizgowych dla sprzęgła ponieważ w aucie nie ma mokrego sprzęgła.

Podsumowując, stosujmy oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, silnika oraz dedykowane do konkretnych typów pojazdów.

Fot.: Skuterowo.com

Inne publikacje na ten temat:

91 opinii

  1. Nie lej ani jednego, ani drugiego, nawet samochodowy mineralny 15W40 w klasie SJ lub wyrzszej nie nadaje się do skutera, jeśli samochodowy to w klasie API SF lub SG, ewentualnie motocyklowy API SG

  2. Ale bałagan xD Macie problem ludzie, lejcie co sobie chcecie ale nie wmawiajcie innym niczego na siłę.W moim 4T pływał olej do przekładni w silniku (tak, nie pomyliłem się, nie mnie pytajcie czemu) i co?Jajco w sumie.Opanujcie, to nie jest nowoczesna technika, tylko taka jak w autach sprzed wielu lat.Czy wlejecie pół czy full syntetyk to tak naprawdę niewielka różnica.Przejedziecie na cylku 500 czy 1000km więcej przez “lepszy” olej, wielkie mi co, nowy cyl 40zł kosztuje a wymiana trwa ok godziny.Ja osobiście jestem zdania, że im nowszy silnik tym bliżej syntetyka.I tyle ode mnie w tym temacie.Natomiast na temat oznaczeń się nie wypowiem, nie będę specjalisty strugał i tyle.

  3. Vezyr właśnie o to chodzi, że większość nowych skuterów posiadają technologicznie stare silniki i olej syntetyczny nie nadaje się do nich, oczywiście mowa o 4T. Wlałeś olej przekładniowy? Twoja sprawa, chociaż nie bardzo w to wierze..pwenie był to olej motocyklowy który również można lać do przekładni? np motocyklowy olej 20W50 jest odpowiednikiem przekładniowego w klasie lepkości SAE 85W i być może stąd Twoja pomyłka? 😉

  4. Panowie, zalejcie do 4T 5W40 lub 10W40 z dodatkiem auto-doktora. Będziecie mieć i lepszy olej i lepiej uszczelniający;-) I może wtedy każdy będzie zadowolony:-)

    Uśmiałem się serdecznie czytając o rzepach na psim ogonie itd. Dzięki za poprawę humoru;-)

    A tu coś do ogarnięcia na temat olejów. Wklejałem już ale nie wiem czy ktoś czytał:

    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/produkty.htm

    Mam nadzieję, że to choć trochę rozwieje Wasze wątpliwości…

  5. Kisiu BRAWO!!! cały czas próbowałem udowodnić to co zamieściłeś w linkach.. z tym że skuter a skuter to różnica i w naszych chińskich 4T można stosować olej samochodowy, te silniki są przestarzałe dlatego używamy olejów niskiej klasy jakości API SF – SG, warunki pracy tych silników zbliżone są do tych z samochodów, a dlatego że zbliżone a nie takie same, wymieniamy w skutach olej nie po 20tyś km jak w autach, ale po 2000-3000km, poniewaaż w skuterze następuje szybsza degradacja oleju (w zamieszczonych linkach jest to szczeg.opisane).
    W naszych chińskich skterach 4T nie radzę stosować olejów syntetycznych 0W 5W i nawet 10W samochodowych, bo te oleje poza tym że mają dużą iliść dodatków, są b.rzadkie i nie wytworzą skutecznej grubości filmu olejowego, dlatego tłok ma większy luz niż w przypadku samochodu. AMEN!!!

  6. No i dalej nie wiem jaki dobry olej do 2t który zapewni smarowanie chłodzenie i dobre osiągi na ciut dłuższych trasach. (40 – 60km)

  7. Szefuniko do silnika 2T z chłodzeniem powietrznym, do ostrej jazdy lub na dłuższe trasy dobry będzie ten pierwszy który poleca HugoBoss, nie koniecznie Motul (wysoka cena), chociaż znawcy tematu wiedzą że Motul jest jednym z najlepszych, ale ważne żeby był w pełni syntetyczny.

  8. Ciesze się, że pierwszy raz mogę się zgodzić z Pietro (choć różnice między nami wynikały raczej z niezrozumienia)i polecić to samo czyli olej syntetyczny. To ważne aby przy docieraniu nowego silnika stosować olej syntetyczny, później można przejść na tańszy półsyntetyk , ja i wiele osób z branży olejowej jesteśmy jednak zdania że najkorzystniej trzymać się tego samego oleju przez cały czas eksploatacji czyli syntetyku, w wielu przypadkach producenci silników nie przewidują nawet alternatywy dla oleju syntetycznego. Olej syntetyczny Motula który poleca Kisiu to wydatek 45 zł, odpowiednik Castrola to 30 zł, Mobil i Elf to 28 zł.

  9. markoweoleje, nie sądze że zrozumiałeś moje wypowiedzi.. poleciłem koledze Szefuniko syntetyka, dlatego że ma silnik 2T chłodzony powietrzem i używa go na dalsze wypady, gdyby miał silnik chłodzony cieczą, mógłby jeździć na mineralnym bez uszczerbku dla silnika.
    Co do zastosowania olejów w silniku 4T sprawa wygląda z goła inaczej, dokładnie jak pisałem wcześniej..polecam przeczytać artykuły z linków Kisia, może zrozumiesz o co mi chodziło.

  10. Pietro ma rację, przy docieraniu to tylko mineralny chyba, że nie możemy go zastosować to wtedy ewentualnie półsyntetyczny. W niektórych silnikach producenci zalecają używanie oleju mineralnego 20W50 dopiero od temp. 5-10stC, więc jeżeli docieramy skuter na początku wiosny, gdy są zimne noc, poranki i wieczory, to lepiej dać już ten półsyntetyk 10W40 – to w znacznej mierze olej mineralny z dodatkami uszlachetniającymi i domieszką syntetyku.

    Poza tym proponuję założyć na forum temat o olejach i tam przenieść dalszą dyskusję. Pietro i markoweoleje, zostawcie miejsce na wypowiedzi innych użytkowników.

  11. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć mi jaki wkońcu lać olej do 4T i jakiej firmy najlepiej ? Z góry dzięki.

  12. Faktycznie, dalsza dyskusja z Pietro o olejach na tym forum nie ma sensu. Z założenia nie zgadza się ze mną i przeczy temu co wcześniej pisze. Najpierw poleca Szefuniko do nowego skutera 2T a więc do docierania olej syntetyczny a gdy ja przyznaję mu rację gość się wycofuje ze swojego pomysłu. A tak się składa że pierwszy raz napisał coś poprawnie. Wyjaśniam dlaczego w silnikach 2T przy docieraniu należy stosować olej syntetyczny. Podstawowa zasada w olejach jest taka że możemy olej wyższej jakości zastąpić olejem niższej jakości ale nigdy odwrotnie bo nagary powstałe podczas spalania oleju niższej jakości zostaną rozpuszczone przez olej wyższej jakości. Podczas docierania pierścienie tłoka i cylinder dopasowują się do siebie, powstaje więcej ciepła niż w trakcie późniejszej eksploatacji i chodzi o to aby olej w trakcie tego procesu spalał się w 100% nie pozostawiając żadnych nagarów, był odporny na wysokie temperatury i olej syntetyczny spełnia takie założenia. Nie należy przy docieraniu stosować oleju mineralnego bo powstałe nagary mogą zostać rozpuszczone w momencie gdy zdecydujemy się zastosować olej wyższej jakości. Rozpoczynając eksploatację skutera od olejów z najniższej półki skazujemy się więc na jej stosowanie przez cały czas i przyczyniamy się do skrócenia “życia” naszego pojazdu. Nie ma problemu gdy jest to jakiś chińczyk z supermarketu który i tak był obliczony na 2-3 sezony lecz w przypadku markowych skuterów kilka – kilkanaście razy droższych od tych z supermarketów wybór taniego oleju mineralnego będzie miał kosztowne konsekwencje.
    Jeżeli ktoś chce prawidłowo dobrać olej do swojego skutera to z mojej strony http://www.markoweoleje.pl klikając na markę producenta oleju MOBIL, ELF, TOTAL, SHELL, CASTROL, MOTUL i zaznaczając markę swojego skutera znajdzie rekomendowany olej.

  13. facet o niku markoweoleje, kompletnie nie ma pojęcia o olejach, coś mu dzwoni, ale nie wie w którym kościele! Szefunikowi poleciłem syntetyk, bo ma silnik 2-suwowy i używa go na dalsze wypady, do 2-suwa zawsze lepszy był i jest syntetyczny-tym bardziej jeśli silnik chłodzony jest powietrzem a nie cieczą! o ile nie ma przeciwskazań używania syntetyku przez producenta, bo z tego co wiem, niektóre firmy skuterowe zabraniają stosowania olejów syntetycznych.
    Powtarzam ostatni raz, w chińskim skuterze 4T olej MINERALNY 15W40 SF – SG.

  14. Kapuchon nie słuchaj co pisze facet o niku markoweoleje, bo powie Ci że każdy olej z napisem scooter możesz lać do silnika. Olej który będzie super w skuterze Yamaha, Peugeot czy Malaguti, w Twoim chińczyku narobi tylko szkody za większe pieniądze.
    Ja zawsze w 4T używam samochodowy Castrol 15W40 SG, kosztuje 20zł/litr.

  15. Pietro. Teraz sam sobie zaprzeczasz… przedtem pisałeś żeby nie używać oleju samochodowego do skutera a teraz piszesz że sam taki lejesz… więc zastanów się co piszesz.

  16. Pietro. Teraz sam sobie zaprzeczasz przedtem pisałeś żeby nie używać oleju samochodowego do skutera a teraz piszesz że sam taki lejesz.

  17. BOŻE Kapuchon! czytaj dokładnie co pisze! SAMOCHODOWY MINERALNY W KLASIE API SF lub SG!!! Ku*wa tak trudno to pojąć?!

  18. Kapuchon zapamiętaj raz na zawsze, NIE LEJ DO SKUTERA SAMOCHODOWEGO SYNTETYKU ANI MINERALNEGO W KLASIE JAKOŚCI POWYRZEJ SG!!!!

  19. Powiedzcie mi jeszcze czy olej do dwusuwa o klasie ISO EGD jest dużo gorszy od oleju o lkasie ISO L-EGD. Czy ten parametr nie jest miarą jakości?

    Większosć syntetyków i szanujących się półsyntetyków ma tę drugą, a pierwszą statoilowski tani i… Castrol Power1 Racing!

  20. W klasie ISO EGD to półsyntetyk,
    a w klasie ISO L-EGD pełny syntetyk i takim właśnie jest Castrol Power1 Racing (starsza nazwa R2 Racingbike).

  21. To dlaczego większosć syntetyków i półsyntetyków ma L-EGD, a statoilowski niebieski olejek niby-półsyntetyczny ma EGD? A ten castrol (Racing) ma napisane, że przewyższa normę EGD…

    http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9016974&contentId=7030595

    http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9016975&contentId=7030596

    http://www.statoil.pl/files/PC_Workshop_PL.pdf – tu na stronie szóstej

    http://shell-advance.romiko.pl/?p=/shell/4/2

  22. A to się Pietro popisał wiedzą, widać nie zrozumiał książki o olejach którą przeczytał i na którą się powołuje jako źródło swojej wiedzy. L-EGD i EGD to ta sama klasa olejów do silników dwusuwowych (oleje o doskonałych parametrach ochrony przed zanieczyszczeniami i wyższej sprawności przy wysokich temperaturach) a nie podział na syntetyki i półsyntetyki. Firmy olejowe w niektórych przypadkach opisując swoje produkty pominęły literę L bo wiadomo o co chodzi. Mądrej głowie dość dwie słowie, jak mówi stare przysłowie.

  23. kolego markoweoleje i tu się mylisz, bo na temat olejów do 2T nie czytałem żadnych artykułów ani książki, czytałem o olejach do silników 4T..silników 2T i olejów do nich nikt nie traktuje na tyle poważnie ażeby pisać o nich artykuły.. a jak sam napisałeś że EGD i L-EGD to ta sama norma, więc do 2-suwa coby nie nalał zawsze będzie dobre.
    Wracając do tematu, z reguły oleje do 2T mają takie normy:
    – olej mineralny JASO FB, ISO EGB
    – olej półsyntetyczny JASO FC, API TC, ISO EGD
    – olej syntetyczny JASO FC, API TC, ISO-L-EGD.

  24. To ja sam już nie wiem, mętlik mam w epetynie… Powiedzcie mi wprost – czy do chińczyka wrażliwego na jakość oleju lać ten statoilowski ISO EGD czy lepiej kupić jakiś lepszy, a z tego zrobić rozpałkę do grilla??

  25. Kisiu, do silnika Twojego skutera to bardzo dobry olej, lej go bez obaw..Dla przykładu powiem Ci, że w 1986 roku stałem się posiadaczem nowiutkiego skutera Simson SR 50 B4, była to w owym czasie nowość i też martwiłem się na jakim oleju jeździć, niestety nie było dużego wyboru, był LUX 10 i MIXOL, wybrałem ten drugi i powiem Ci że po przebiegu 17,000km podczas czyszczenia kanału wydechowego z nagaru, zdjąłem cylinder i sprawdziłem jak wygląda gładź cylindra i powierzchnia tłoka, byłem w szoku bo mimo że silnik nie miał wymuszonego obiegu chłodzenie jak w wcześniejszych modelach Simsona KR 50 Schwalbe i obecnych skuterach, powierzchnia cylindra nie miała żadnych śladów zużycia w postaci rys czy progu..na zwykłym oleju MIXOL którego już chyba nikt nie używa, są lepsze więc nie ma się co zastanawiać tylko lej i śmigaj… 😉

  26. Zresztą API TC, JASO FC (japońska norma dla motocykli), ISO EGD, Rotax cośtam (test dla skuterów śnieżnych) robią swoje… Jest anapisane, że ma dobrą pompowalność więc jest rzadki i to mnie najbardziej zaniepokoiło.

  27. Mam pytanko bo nie ogarniam.Mam nowego skutera 2T i fabrycznie jest wlany półsyntetyk(chyba Petrol czy coś takiego)Jeśli wleję mu pełny syntetyk to coś się stanie czy jest gitara?

  28. Strasznie mylisz pojęcia.
    Co ma do rozpuszczenia dobry olej skoro jak go stosujesz to do takich zanieczyszczeń nie dopuszcza ?
    Mineralny olej klasy 15W40 szybciej spłynie ze ścianek bo jak się rozgrzeje jest jak woda. Szybciej się przepala , zrywa film olejowy , tworzy nagary i szlamy.
    Do tego gorzej odprowadza ciepło.
    I jeszcze jedna sprawa. Producent podaje typ oleju dla skutera fabrycznego.
    A większość jest odblokowanych .
    Większa moc = większa temperatura . A w takiej mineralny szybko traci swoje właściwości.
    Dlatego stosowanie syntetyka 15W50 czy 10W40 , 10W50 jest jak najbardziej zasadne i przedłuży żywot silnika skutera.

    Powyższe dotyczy 4T

  29. Witam serdecznie przeczytałem wszystkie komentarze i nasunęła mi się jedna myśl ze w skuterach zwłaszcza tych z niskiej połki jest jeden problem.

    A mianowicie brak filtra oleju gdyby skutery go posiadały nic nie stało by na przeszkodzie lać b.dobre oleje półsyntetyczne.
    Choć uważam ze to nie ma większego znaczenia bo o co tu chodzi o brak filtra który nam wyłapie wszystkie zanieczyszczenia.
    Producenci często mieszają do motorów również skutery które przecież nie posiadają mokrego sprzęgła i nie potrzebują zmniejszonego poziomu poślizgu.
    A wiec co nam zostaje te utrzymanie w należytej czystości silnika.
    I masz ? Tu jest problem.
    Ale, ale niemiecka firma Liqui-Moly produkująca oleje pisze tak o swoim oleju RACING 4T 10W-40 1521 dedykowanym również do UWAGA skuterów: Uniwersalny olej wyprodukowany w technologii syntetycznej, idealny do wszystkich motorowerów, motocykli, quadów i skuterów 4 T. W szczególności polecany do średnio i mocno wysilonych silników chłodzonych, zarówno powietrzem jak i cieczą.

    Dzięki odpowiedniej lepkości, olej zabezpiecza newralgiczne elementy silnika zaraz po jego uruchomieniu a pakiet dodatków myjących-dyspergujących jest gwarantem utrzymania silnika w nienagannej czystości. Dzięki specjalnej recepturze i spełnieniu specyfikacji JASO MA-2 Racing 4T 10W-40 idealnie sprawdza się we wszystkich przekładniach z mokrym sprzęgłem.

    A wiec o co tu chodzi ? Dodatków w nim i ulepszaczy jest full, jednak az tak bardzo te zanieczyszczenia nie szkodzą naszemu silnikowi ponieważ jest na to rada wystarczy pamiętać ze musimy wymienić olej co około 2.000 tys km .

    Dla tych którzy wątpia w to co pisze link: http://www.liqui-moly.pl/features/katalog.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=63&category_id=38

    I tak na koniec o co tu chodzi ?
    Chodzi o to czy można stosować w skuterach 4T oleje samochodowe pol syntetyki tz samochodowe ja uważam ze można.
    A dlaczego tak pisze mam na to dowód stoi przed domem chiński cud techniki 4T, stan licznika 7.800 km po wymianie fabrycznego oleju po 300 km zalany LIQUI MOLY MoS2-Leichtluf 10W-40 zmieniany co 2 tys km silnik pracuje płynnie cicho żadnych niespodzianek.
    To tyle pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button