Aktualnie czytasz:
EV4: Niezwykły skuter elektryczny, który będzie produkowany w Polsce
2

EV4 to innowacyjny 4 kołowy skuter elektryczny który potrafi przechylać się na zakręcie. Prototyp tego czterokołowca wzbudza spore zainteresowanie i sprawia, że nikt nie jest w stanie przejść obok niego obojętnie.

Twórcą projektu jest Jacek Skopiński, który zdradza Skuterowo.com genezę powstania EV4:

Od urodzenia mieszkam w europejskiej stolicy Polski. Przemieszczając się po Warszawie, która z roku na rok jest coraz bardziej zakorkowana, brakowało mi alternatywnego środka transportu, którym mógłbym bez problemu ominąć uliczne korki. Nie mogłem się pogodzić z codziennym, bezsensownym i kosztownym marnowaniem czasu. Zacząłem zastanawiać się nad opracowaniem innowacyjnego pojazdu, który umożliwiałby szybszy miejski transport. Sporządziłem spis moich oczekiwań i doszedłem do następujących wniosków:

Pojazd miał by być:

Szybszy od roweru, musi posiadać własny napęd,
Produkt wysokiej, jakości,
Duży zasięg bez potrzeby ładowania lub tankowania,
Tani w eksploatacji,
Bezobsługowy,
Byłby na tyle poręczny, aby można go było zabrać do windy, biura, domu, metra itp.
Cichy,
Niezawodny,
Na tyle mały, aby można nim było jeździć po ścieżkach rowerowych parku lesie itp.
Musi być ekologiczny i nie wydzielać spalin,
Jazda na nim musi być łatwa i dostarczać dużo przyjemności,
Powinien być dużo bardziej stabilny od klasycznego jednośladu, roweru lub skutera.

Szukając rozwiązania, które połączyłoby te wszystkie cechy doszedłem do wniosku, że masa pojazdu musi mieć ok. 50 kg, wymiary zbliżone do roweru i napęd elektryczny. Pozostał jeszcze jeden spory problem jak zwiększyć stabilność pojazdu jednośladowego, lub jak spowodować żeby stabilny pojazd dwuśladowy był na tyle wąski, żeby mieścił sie na ścieżce rowerowej a jednocześnie nie miał tendencji do przewracania się na zakręcie. Zacząłem szukać rozwiązania technicznego, które połączyłoby zalety jednośladu i dwu śladu. Wzorując się na konstrukcji zespołu sterowania w małych samolotach postanowiłem na ich podstawie zaprojektować innowacyjne zawieszenie, które posiada właśnie EV4. Pojazd ten posiada 4 koła więc jest pojazdem dwuśladowym, ale potrafi przechylać się na zakręcie tak jak jednoślad.

– podkreśla Skopiński i dodaje:

EV4 od samego początku był projektowany tak samo jak konstrukcja samolotu. Starałem się uzyskać małą masę. Prawie wszystkie elementy wykonane są z lotniczego bardzo wytrzymałego stopu aluminium. Ciekawostka jest rama główna pojazdu, która tak samo jak konstrukcja samolotu jest nitowana co powoduje, że jest jeszcze bardziej wytrzymała i lekka. Niezależne zawieszenie jest zawieszeniem adaptacyjnym. Jest tak zaprojektowane, aby w każdym momencie potrafiło dopasować sie do kształtu terenu. Niezależnie od rodzaju nawierzchni, nierówności, konta nachylenia drogi wzdłuż lub w poprzek kierunku jazdy, EV4 wszystkimi kołami równomiernie i z taką samą siłą dotyka podłoża. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego oraz przekładni na paskach zębatych emisja hałasu jest bliska zeru, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Mała masa pojazdu oraz zastosowanie nowoczesnych i wydajnych akumulatorów litowo jonowych pozwoliły osiągnąć zasięg niespotykany w obecnie produkowanych rowerach, skuterach czy hulajnogach elektrycznych. Amortyzacja to dwa amortyzatory rowerowe z regulacją twardości i tłumienia. Hydrauliczne hamulce tarczowe na 4 koła umożliwiają bardzo krótką drogę hamowania, dzięki czemu EV4 jest bardzo bezpieczny. Jazda tym pojazdem dostarcza niesamowitych wrażeń. Prowadzi się go bardzo łatwo. Cztery koła powodują to, że stabilność EV4 jest nieporównywanie wyższa niż pojazd jednośladowy.

EV-4 nie przypomina niczego, co widzieliśmy do tej pory. To nowatorski produkt tworzony dla wyjątkowych klientów, ceniących wysoką jakość, funkcjonalność oraz niezapomniane przeżycia. Znakomity na dojazdy do pracy, rewelacyjnie pokonuje zakręty w miejskiej dżungli oraz dzięki innowacyjnemu zawieszeniu świetnie spisuje się w terenie. Jazda na EV4 to dobry sposób na rekreację i ekologiczne spędzanie wolnego czasu. Doskonałe narzędzie dla osób poruszających sie w miejscach gdzie obowiązuje zakaz używanie silników spalinowych.

Przykładowe zastosowania:

Dojazdy do pracy
Dla osób starszych lub z lekką niepełnosprawnością ruchową
Patrolowanie dużych obiektów
Firmy ochroniarskie
Reklama
Rekreacja / Turystyka
Wypożyczalnie sprzętu sportowego
Karawaning
Pola golfowe
Kurierzy
Poczta
Dostawcy pizzy

EV4, dane techniczne

Napęd: silniki DC 2 x 500W
Sterownik DC 1000 W
Przekładnie: pasek zębaty
Akumulator: 36V 20Ah lub 40Ah li-ion
Hamulce: hydrauliczne tarczowe na 4 koła
Szerokość 60cm
Długość 150cm
System przechylania mechaniczny
System amortyzacji – 2 amortyzatory rowerowe
Waga: 41 kg bez akumulatora
47 kg z akumulatorem li-ion 20 Ah
53 kg z akumulatorem li-ion 40 Ah
Zasięg: 30-50km z akumulatorem li-ion 20 Ah
70-100 km z akumulatorem li-ion 40 Ah
Prędkość: max: 40km/h
Rama aluminiowa nitowana
Wahacze aluminiowe spawane
Siedzenie z regulacją wysokości

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
33%
Interesujące
67%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
Leszek Śledziński
Zaczynałem jak każdy. Od Komara przez Simsona, chiński skuter... aż do spełniania swoich marzeń. W Jednoślad.pl Tworze swoje moto vlogi, testuje motocykle i motorowery oraz informuję o najważniejszych zmianach w prawie.
2 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    19 marca 2015 at 14:24

    „Od urodzenia mieszkam w europejskiej stolicy Polski.” A ja w amerykańskiej – Kiejkutach.

    Jaka cena??? Elektryczne pojazdy pięknie wypadają na pokazach i w folderach, a potem się okazuje, że ze względu na cenę nie są się w stanie zwrócić przez cały swój marny żywot. Sama idea braku kopcenia w Polsce tak naprawdę mało kogo interesuje.

  • Zdjęcie profilowe Miro
    22 marca 2015 at 20:06

    Przewidywalna cena za ten pojazd to chyba zainteresuje jedynie mieszkańców krajów ze znacznie wyższymi zarobkami niż Polskie…