Skuter Elektryczny Askoll eS3: Ile kosztuje eksploatacja tego pojazdu?

Mieliśmy już wielokrotnie okazję rozmawiać o przyszłości motocyklizmu w erze elektryfikacji. Czy to będzie tak, że wkrótce tego typu maszyny wyprą spalinowce? Moim zdaniem nie. Nigdy tak się nie stanie. Elektryczny skuter czy motocykl to dla mnie zupełnie nowy segment, dla zupełnie nowej grupy odbiorców. Dla kogo?

No na pewno nie dla fanatyka zapachu spalin i benzyny. Bardziej dla geeków, którym bliskie jest dbanie o ekologię i ekonomię własnego portfela. Nic pod względem kosztów eksploatacji nie wygra z Askollem eS3, bo tutaj przejechanie setki to koszt około złotówki. Wyłączam już z tego możliwość darmowego ładowania w wielu miejscach dużych miast.

Wyobrażając sobie typowego użytkownika tego skutera, myślę o mieszkańcu typowej sypialni. Jesteśmy 20 kilometrów od centrum Warszawy w regionie gdzie typowa klasa średnia inwestuje w zaciszne mieszkanie albo dom. Stąd dojazd pod Pałac Kultury w godzinach szczytu to często 40-50 minut. Dlatego jednoślad jest idealną alternatywą skracającą ten czas o połowę i to bez względu na pojemność silnika. Ten Askoll w świetle przepisów jest motocyklem 125 na kategorię B. Generuje 3.7 KM czyli 2700 watów. Niby niewiele, jednak masa własna to niespełna 90 kg. Dzięki temu maszyna rozpędza się do około 70 km/h i z manetką przekręconą do oporu może tak jechać około godziny. Kiedy skorzystamy z trybu eco, jeździmy płynnie, przewidywalnie i korzystamy z rekuperacji, wówczas zasięg można wydłużyć do około 90 – 100 km. To znaczy, że przy typowym użytkowaniu na codzień Askoll będzie wymagać ładowania dwa – trzy razy w tygodniu i można to zrobić ze zwykłego gniazdka. Co ciekawe są tutaj dwa akumulatory Samsunga i ich naładowanie od zera na maksa zajmuje 4 godziny.

Założę się, że większość z Was w pierwszej chwili od zobaczenia tego sprzętu pomyślała, że to nowa, chińska nieznana marka. Sam się zdziwiłem kiedy zobaczyłem  jak rzadkie dziś oznaczenie “Made in Italy”. Tak, Askoll to włoska marka i w stu procentach miejscowa produkcja. To samo tyczy się tego dyskusyjnego wyglądu. Jedno jest pewne – maszyna zwraca na siebie uwagę ascetyzmem. Z czego on wynika? Z oszczędności masy. Zauważcie, że w przypadku miejskich elektryków waga jest dużo istotniejsza od aerodynamiki. Dlatego mamy wrażenie, że brakuje tutaj kilku owiewek, a linia jest skrajnie prosta. To też kwestia tego, że Askoll jest zaprojektowany od postaw jako elektryk w przeciwieństwie od innych skuterów elektrycznych, które często występują w dwóch wersjach. Dlatego nie patrzyłbym za design a na funkcjonalność w kontekście napędu elektrycznego oraz zasięgu.

Dobrze, ale zapytacie co z wrażeniami z jazdy? Pierwsze co zaskakuje to ogólny komfort, charakterystyczne brzmienie jednostki elektrycznej, duże koła i spory skok zawieszenia. Szeroka kanapa, pozycja krzesełkowa i dobre zagospodarowanie przestrzeni na nogi pomimo niewielkich gabarytów. Przyśpieszenie nie wywołuje motyli w brzuchu, ale jest wystarczające do około 50 km/h. Powyżej czuć lekką zadyszkę. Hamowanie jest skuteczne – z przodu hydraulika, która na tylnej osi nie jest wymagana poprzez system rekuperacji. Dlatego bęben jest w pełni wystarczający. Do tego obowiązkowy system CBS. W standardzie dostajemy też elektroniczne zegary z komputerem pokładowym oraz energooszczędne oświetlenie LED.

W wielkim skrócie – nie ciężko było zrozumieć nam ten sprzęt, jego pragmatyzm i kompromisy maksymalizujące zasięg. Jest to naprawdę fajna propozycja do miasta dająca możliwość bardzo skutecznego skracania czasu dojazdu przy praktycznie zerowych kosztach eksploatacji. Askolla można traktować albo jako urozmaicenie domowego parku maszyn, bądź jako inwestycję. Nasz egzemplarz to około 17 000 zł, w zamian jeździmy praktycznie za darmo.

  • Ilość miejsc 2
  • Moc silnika 2700 W
  • Prędkość maks. 70 km/h
  • Ilość baterii 2
  • Pojemność baterii 2900 Wh
  • Zasięg 96 km

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button