Aktualnie czytasz:
Skuter Elektryczny Askoll eS3: Ile kosztuje eksploatacja tego pojazdu?

Mieli艣my ju偶 wielokrotnie okazj臋 rozmawia膰 o przysz艂o艣ci motocyklizmu w erze elektryfikacji. Czy to b臋dzie tak, 偶e wkr贸tce tego typu maszyny wypr膮 spalinowce? Moim zdaniem nie. Nigdy tak si臋 nie stanie. Elektryczny skuter czy motocykl to dla mnie zupe艂nie nowy segment, dla zupe艂nie nowej grupy odbiorc贸w. Dla kogo?

No na pewno nie dla fanatyka zapachu spalin i benzyny. Bardziej dla geek贸w, kt贸rym bliskie jest dbanie o ekologi臋 i ekonomi臋 w艂asnego portfela. Nic pod wzgl臋dem koszt贸w eksploatacji nie wygra z Askollem eS3, bo tutaj przejechanie setki to koszt oko艂o z艂ot贸wki. Wy艂膮czam ju偶 z tego mo偶liwo艣膰 darmowego 艂adowania w wielu miejscach du偶ych miast.

Wyobra偶aj膮c sobie typowego u偶ytkownika tego skutera, my艣l臋 o mieszka艅cu typowej sypialni. Jeste艣my 20 kilometr贸w od centrum Warszawy w regionie gdzie typowa klasa 艣rednia inwestuje w zaciszne mieszkanie albo dom. St膮d dojazd pod Pa艂ac Kultury w godzinach szczytu to cz臋sto 40-50 minut. Dlatego jedno艣lad jest idealn膮 alternatyw膮 skracaj膮c膮 ten czas o po艂ow臋 i to bez wzgl臋du na pojemno艣膰 silnika. Ten Askoll w 艣wietle przepis贸w jest motocyklem 125 na kategori臋 B. Generuje 3.7 KM czyli 2700 wat贸w. Niby niewiele, jednak masa w艂asna to niespe艂na 90 kg. Dzi臋ki temu maszyna rozp臋dza si臋 do oko艂o 70 km/h i z manetk膮 przekr臋con膮 do oporu mo偶e tak jecha膰 oko艂o godziny. Kiedy skorzystamy z trybu eco, je藕dzimy p艂ynnie, przewidywalnie i korzystamy z rekuperacji, w贸wczas zasi臋g mo偶na wyd艂u偶y膰 do oko艂o 90 - 100 km. To znaczy, 偶e przy typowym u偶ytkowaniu na codzie艅 Askoll b臋dzie wymaga膰 艂adowania dwa - trzy razy w tygodniu i mo偶na to zrobi膰 ze zwyk艂ego gniazdka. Co ciekawe s膮 tutaj dwa akumulatory Samsunga i ich na艂adowanie od zera na maksa zajmuje 4 godziny.

Za艂o偶臋 si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 z Was w pierwszej chwili od zobaczenia tego sprz臋tu pomy艣la艂a, 偶e to nowa, chi艅ska nieznana marka. Sam si臋 zdziwi艂em kiedy zobaczy艂em 聽jak rzadkie dzi艣 oznaczenie "Made in Italy". Tak, Askoll to w艂oska marka i w stu procentach miejscowa produkcja. To samo tyczy si臋 tego dyskusyjnego wygl膮du. Jedno jest pewne - maszyna zwraca na siebie uwag臋 ascetyzmem. Z czego on wynika? Z oszcz臋dno艣ci masy. Zauwa偶cie, 偶e w przypadku miejskich elektryk贸w waga jest du偶o istotniejsza od aerodynamiki. Dlatego mamy wra偶enie, 偶e brakuje tutaj kilku owiewek, a linia jest skrajnie prosta. To te偶 kwestia tego, 偶e Askoll jest zaprojektowany od postaw jako elektryk w przeciwie艅stwie od innych skuter贸w elektrycznych, kt贸re cz臋sto wyst臋puj膮 w dw贸ch wersjach. Dlatego nie patrzy艂bym za design a na funkcjonalno艣膰 w kontek艣cie nap臋du elektrycznego oraz zasi臋gu.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Dobrze, ale zapytacie co z wra偶eniami z jazdy? Pierwsze co zaskakuje to og贸lny komfort, charakterystyczne brzmienie jednostki elektrycznej, du偶e ko艂a i spory聽skok zawieszenia. Szeroka聽kanapa, pozycja krzese艂kowa i dobre zagospodarowanie przestrzeni na nogi pomimo niewielkich gabaryt贸w. Przy艣pieszenie nie wywo艂uje motyli w brzuchu, ale jest wystarczaj膮ce do oko艂o 50 km/h. Powy偶ej czu膰 lekk膮 zadyszk臋. Hamowanie jest skuteczne - z przodu hydraulika, kt贸ra na tylnej osi nie jest wymagana poprzez system rekuperacji. Dlatego b臋ben jest w pe艂ni wystarczaj膮cy. Do tego obowi膮zkowy system CBS. W standardzie dostajemy te偶 elektroniczne zegary z komputerem pok艂adowym oraz energooszcz臋dne o艣wietlenie LED.

W wielkim skr贸cie - nie ci臋偶ko by艂o zrozumie膰 nam ten sprz臋t, jego pragmatyzm i kompromisy maksymalizuj膮ce zasi臋g. Jest to naprawd臋 fajna propozycja do miasta daj膮ca mo偶liwo艣膰 bardzo skutecznego skracania czasu dojazdu przy praktycznie zerowych kosztach eksploatacji. Askolla mo偶na traktowa膰 albo jako urozmaicenie domowego parku maszyn, b膮d藕 jako inwestycj臋. Nasz egzemplarz to oko艂o 17 000 z艂, w zamian je藕dzimy praktycznie za darmo.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Szczeg贸艂y
Cena

16 990 PLN

Dane techniczne

Ilo艣膰 miejsc 2
Moc silnika 2700 W
Pr臋dko艣膰 maks. 70 km/h
Ilo艣膰 baterii 2
Pojemno艣膰 baterii 2900 Wh
Zasi臋g 96 km

Jaka jest Twoja reakcja?
64%
7%
7%

Podziel si臋 opini膮

lub