Aktualnie czytasz:
Motocykl lub skuter po zimie nie odpala. Dlaczego?
16

Wiosna. Wszystko rodzi si臋 do 偶ycia a motocykli艣ci pr贸buj膮 odpali膰 swoje maszyny po zimie. Oczywi艣cie cz臋艣膰 z nas pierwsze jazdy ma ju偶 za sob膮, jednak znacz膮ca wi臋kszo艣膰 dopiero przymierza si臋 do rozpocz臋cia sezonu. Jak co roku liczna grupa zapominalskich zostanie na lodzie (topniej膮cym).

Idziesz do gara偶u, wk艂adasz kluczyk do stacyjki, przekr臋casz kranik i .... Scenariusze mog膮 by膰 r贸偶ne. Je艣li nie za艣wiec膮 si臋 kontrolki i po wci艣ni臋ciu startera w gara偶u nadal b臋dzie panowa艂a cisza, na bank pad艂 akumulator. Trzeba wyj膮膰 go z motocykla i spr贸bowa膰 na艂adowa膰. Je艣li w stanie roz艂adowania by艂 przez d艂u偶szy czas mog艂o doj艣膰 do zasiarczenia baterii i 艂adowanie niewiele pomo偶e. A trzeba by艂o na jesieni wyj膮膰 akumulator i pod艂adowa膰 go ze dwa razy.

Je艣li rozrusznik kr臋ci艂 wa艂em korbowym, ale przychodzi艂o mu to z wielkim trudem, r贸wnie偶 stawiam na roz艂adowany akumulator. Je艣li jednak rozrusznik kr臋ci jak szalony a silnik nie chce podj膮膰 wsp贸艂pracy... Brak paliwa. Dlaczego brak? Powod贸w mo偶e by膰 wiele. Najcz臋艣ciej jest to po prostu susza w komorach p艂ywakowych. Je艣li mamy kranik podci艣nieniowy powinien on mie膰 po艂o偶enie PRI. W tym po艂o偶eniu paliwo leje si臋 przewodami nawet je艣li nie ma podci艣nienia. Paliwo powinno sp艂yn膮膰 do ga藕nik贸w i motocykl powinien odpali膰. Czasem warto przela膰 ga藕niki odkr臋caj膮c 艣ruby spustowe z kom贸r p艂ywakowych. Cz臋sto samo ich odkr臋cenie mo偶e nam pom贸c. Raz, 偶e sp艂yn膮 mniej lotne frakcje paliwa pozosta艂ego na zim臋 w ga藕nikach. Dwa, je艣li zobaczymy sp艂ywaj膮c膮 z ga藕nik贸w "zup臋" b臋dzie to znak, 偶e trzeba je podda膰 myciu.

Je艣li przelali艣my ga藕niki i mamy pewno艣膰, 偶e paliwo jest. Kr臋cimy dalej. Motocykl nie odpala? Brak iskry? S艂aba iskra? W sprawnych motocykla rzadko zdarza si臋, 偶e przez zim臋 co艣 padnie samo z siebie. Czasem brak iskry spowodowany jest odpalaniem motocykla w zimie. Tu zdania s膮 podzielone. Ja jestem przeciwnikiem odpalania, przepalania, grzania na postoju... Kto艣 powie, ale ja trzymam motocykl pod chmurk膮. Szczerze? Znajd藕 mu gara偶. Je艣li motocykl przestoi zim臋 w nieogrzewanym pomieszczeniu, w kt贸rym temperatury b臋d膮 zbli偶one do tych na zewn膮trz, paliwo i olej powinny by膰 natychmiast wymienione bez pr贸by uruchamiania silnika. Je艣li motocykl stoi w ogrzewanym pomieszczeniu, nie ma potrzeby uruchamiania silnika. W艂a艣nie przez przepalanie silnika mo偶emy mie膰 problem z uruchomieniem silnika. Dlaczego? Silnik pracuj膮c na wolnych obrotach nie osi膮ga temperatury roboczej. 艢wiece zap艂onowe nie osi膮gaj膮 temperatury samooczyszczania. Je艣li podejmiemy w okresie zimowym dwie, trzy pr贸by odpalenia silnika, to na wiosn臋 艣wiece s膮 do wykr臋cenia i w najlepszym razie pomo偶e im opalenie nad gazem, ale najcze艣ciej trzeba je wymieni膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Oczywi艣cie mo偶e zdarzy膰 si臋 jaka艣 awaria, ale to s膮 przypadki incydentalne. Jest jeszcze szansa, 偶e wasz motocykl po prostu nie lubi odpalania po d艂ugim postoju. Moja pierwsza japo艅ska maszyna, Yamaha XJ600 Diversion nie lubi艂a przebudzenia ze snu zimowego. Nie i ju偶. Trzeba by艂o kr臋ci膰 prawie do upad艂ego 偶eby silnik zacz膮艂 pracowa膰 i to te偶 najcz臋艣ciej nie na wszystkich garach. Po pierwszej zimie zaopatrzy艂em si臋 w samostart i problem zosta艂 rozwi膮zany. Do dzi艣 nie wiem dlaczego Diversionka nie lubi艂a uruchamiania po zimie.

Podsumowuj膮c. Motocykla nie zimujemy w pomieszczeniach, w kt贸rych temperatura spada poni偶ej zera. Nie przepalamy silnika w zimie. Przed pierwszym uruchomieniem spuszczamy paliwo z ga藕nik贸w i zalewamy je 艣wie偶ym. Akumulator musi by膰 na艂adowany. Je艣li te warunki zostan膮 spe艂nione, motocykl odpali. Je艣li przy dobrym paliwie i na艂adowanym akumulatorze nie odpala, problem jest g艂臋bszy. Nie jest to ju偶 kwestia zaniedba艅 zwi膮zanych z zimowaniem, ale awaria, lub znak, 偶e silnik do偶y艂 swych dni.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

O r贸偶nych, mo偶liwych w motocyklu niesprawno艣ciach b臋d臋 pisa艂 ju偶 nied艂ugo. W najbli偶szym czasie spr贸buj臋 rozwi膮za膰 dylemat, czy olej w silniku wymienia膰 przed zim膮 czy po zimie.

Jaka jest Twoja reakcja?
6%
10%
48%
16 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe
    17 marca 2016 at 18:38

    Raczej chodzi艂o mi o to, czy zdaje egzamin przy parkowaniu, bo w korku masz i tak przesrane jak ka偶da puszka. Ale mo偶e drugie p贸艂 k艂opotu jest nieco mniejsze ni偶 zwykle.
    Dzi臋ki, ale 藕le znosz臋 u偶ywanie cudzego sprz臋tu :-)))

  • Zdj臋cie profilowe Krupek
    17 marca 2016 at 18:48

    Wtf gdzie jest ten w艂ochaty czarnuch?

    Arasz wiesz co ja i tak nie do ko艅ca stosuje si臋 do wytycznych dotycz膮cych parkowania ale w zasadzie jest lepiej parkowa膰 Smarta ni偶 Rav4 w wi臋cej miejsc si臋 wci艣niesz a korki poza straconym czasem mam i tak lepiej przez automat 馃榾

  • Tak
    17 marca 2016 at 19:15

    Jak wam nie chce odpalic maszyno to do filtru powietrza prysnac czyms latwopalnym, dezodroantem perfumami jakimis i Odpala jak glupi 馃榾

  • Zdj臋cie profilowe
    17 marca 2016 at 19:42

    Fakt. Czyli smark rad臋 daje i dostrzegasz zalety posiadania. No to super, bo ja na to troch臋 jak na wybryk natury zawsze patrzy艂em 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    17 marca 2016 at 19:47

    Jestem, jestem… Tylko ten si臋 wcina bez sensu. Ja te偶 jak jad臋, to tylko pilbuj臋 90, bo z艂e kusi, a strata b臋dzie bola艂a :-)))

  • Zdj臋cie profilowe Evert
    23 marca 2016 at 17:39

    Powy偶szy wyw贸d w du偶ej mierze dotyczy jedno艣lad贸w o zasilaniu ga藕nikowym. A co z uk艂adami wtryskowymi?

    „Je艣li motocykl przestoi zim臋 w nieogrzewanym pomieszczeniu, w kt贸rym temperatury b臋d膮 zbli偶one do tych na zewn膮trz, paliwo i olej powinny by膰 natychmiast wymienione bez pr贸by uruchamiania silnika.”

    C贸偶, przyznam si臋 szczerze, 偶e nie mia艂em nigdy problem贸w z tym w zimie. Moje jedno艣lady (na wtrysku) odpala艂y od razu i pracowa艂y p艂ynnie. Przed zim膮 akumulator wyci膮gni臋ty z pojazdu, przechowywany w temperaturze pokojowej i co jaki艣 czas pod艂adowywany. Paliwo wlane do baku pod korek, a po zimie si臋 je szybko wyje藕dzi艂o; do serwisu (pojazd na gwarancji) jako艣 te偶 trzeba by艂o dojecha膰, 偶eby ten olej wymienili.

    P贸ki co wszystko dobrze.