Aktualnie czytasz:
Chi艅skim skuterem do pracy: 8000 km

Od czerwca do wrze艣nia na Ince Sprint Sport przejecha艂em ponad osiem tysi臋cy kilometr贸w. Jak na taki pojazd, wyprodukowany gdzie艣 w po艂udniowym Syczuanie przez odpowiedzialn膮 za spor膮 cz臋艣膰 chi艅skich skuter贸w firm臋 GIANT CO, to ca艂kiem sporo. Codziennie, niezale偶nie od warunk贸w pokonywa艂em 120 km, jako 偶e doje偶d偶a艂em nim do pracy. Zaiste, przy maksymalnej pr臋dko艣ci 52 km/h, by艂a to obfituj膮ca w atrakcje trzygodzinna podr贸偶. Kilka razy skuter mnie zawi贸d艂, w swej chi艅skiej dobrotliwo艣ci jednak nie by艂o to nigdy po艣rodku niczego, w nocy, w deszczu, tudzie偶 z dala od najbardziej nawet prymitywnej formy cywilizacji. i nie powiem- te codzienne peregrynacje da艂y mi mn贸stwo do艣wiadczenia, przej艣膰, przyg贸d, stres贸w, ale i wiedzy, cz臋sto niestety zdobywanej metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w.

Niewygodna kanapa? Mo偶na si臋 przyzwyczai膰.

Jazda na d艂ugim dystansie, a anatomia. Niestety, nasze skuterki to nie poczciwa Warszawa, gdzie tylne siedzenie by艂o wielko艣ci 艣redniego sortu kanapy. Poza nielicznymi wyj膮tkami, siedziska nie s膮 najwy偶szymi osi膮gni臋ciami w dziedzinie komfortu i nie s膮 te偶 przeznaczone do d艂ugiej jazdy. Po p贸l godziny w jednej pozycji odczuwa艂em przykre mrowienie i niedostatki krwi w cz臋艣ci cia艂a o mniej szlachetnej nazwie. Po godzinie owo uczucie pojawia艂o si臋 w ramionach i d艂oniach. Nie by艂o wyj艣cia - trzeba by艂o opracowa膰 kilka patent贸w - i nie mam tu na my艣li przystank贸w co kilkana艣cie kilometr贸w, nie chcia艂em traci膰 w ten spos贸b czasu. Opr贸cz tego, ze po pewnym czasie po prostu mo偶na si臋 przyzwyczai膰 do kszta艂tu siedziska, to bardzo du偶膮 ulg臋 przyni贸s艂 kufer, a w艂a艣ciwie to, 偶e zacz膮艂 stanowi膰 bardzo wygodne i pewne oparcie dla plec贸w, co zacznie zwi臋kszy艂o ilo艣膰 mo偶liwych do przyj臋cia pozycji i odci膮偶y艂o r臋ce. Gdy jednak nie spieszy nam si臋 i mamy troch臋 czasu, polecam jednak kilkuminutowe przystanki co oko艂o 45 minut, co pozwoli wytchn膮膰 nam i silnikowi naszego pojazdu

Podczas d艂ugich podr贸偶y silnik skutera traci wydajno艣膰

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Silnik. Czterosuw ch艂odzony powietrzem to ciekawy przyk艂ad g贸rnolotnej my艣li technicznej Pa艅stwa 艢rodka. O ile instrukcja zaleca w czasie ci膮g艂ej jazdy czas pracy skutera nie d艂u偶szy ni偶 dwie godziny, to w naprawd臋 upalne dni te p贸艂torej godziny sprawia艂o, 偶e ca艂y blok silnika, wraz z pokryw膮 przek艂adni nagrzewa艂 si臋 do temperatury powierzchni S艂o艅ca, o tyle tylko dwa razy zdarzy艂o si臋, 偶e musia艂em si臋 zatrzyma膰, bo jednostka dawa艂a oznaki przegrzania - spadek mocy i mniejsz膮 pr臋dko艣膰 maksymaln膮. Na pocz膮tku mych codziennych woja偶y zostawa艂em sobie margines czasu na kilkuminutowy post贸j, ale p贸藕niej zaufa艂em silnikowi na tyle, by jecha膰 bez przerw.

Deszcz zawsze przychodzi w najmniej spodziewanym momencie. B膮d藕 na to przygotowany.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jazda w deszczu. M贸wi si臋, ze pierwsza jazda w deszczu to efekt przypadku. Kiedy mamy przed sob膮 kilka, kilkana艣cie kilometr贸w, wystarczy wyjrze膰 za okno i ju偶 wiadomo, czego si臋 mo偶na spodziewa膰. Niestety, przy d艂u偶szych trasach, zw艂aszcza podczas lata, gdzie pogoda zmienia si臋 lokalnie i gwa艂townie, trzeba by膰 przygotowanym na konieczno艣膰 poruszania si臋 przy silnym opadzie. Gdy ma si臋 czas, mo偶na po prostu schroni膰 si臋 pod wiata np przystanku autobusowego, b膮d藕 zjecha膰 na najbli偶sz膮 stacje benzynow膮, ale gdy goni czas i nie ma takiej mo偶liwo艣ci, trzeba si臋 na to zawczasu przygotowa膰. Kurtka z membran膮 nie jest fanaberi膮 i naprawd臋 warto w ni膮 zainwestowa膰. Nie jest oczywi艣cie tak, 偶e taka kurtka jest ca艂kowicie nieprzemakalna - po jakim艣 czasie odczujemy wilgo膰 w najbardziej wystawionych na deszcz miejscach, ale i tak zapewni komfort przy d艂u偶szych trasach. Oczywi艣cie warto te偶 mie膰 odpowiedniej klasy motocyklowe spodnie, ale ta艅sz膮 alternatyw膮 mo偶e by膰 na przyk艂ad przeciwdeszczowy kombinezon roboczy. Dla mnie najwi臋ksz膮 niedogodno艣ci膮 by艂a ci膮gle zaparowana szyba kasku. O ile krople deszczu przy wi臋kszych pr臋dko艣ciach mia艂y radosna tendencj臋 do bycia zdmuchiwanymi przez p臋d powietrza, o tyle pomimo fabrycznego AntiFog'a, przy du偶ej wilgotno艣ci jedyn膮 metod膮 na unikni臋cie skrajnego ograniczenia widoczno艣ci by艂o uchylenie szyby, co z kolei powodowa艂o dostawanie si臋 wody do 艣rodka kasku. Polskie drogi s膮 jakie s膮 i niestety kilka razy gdzie艣 w koleinach do艣wiadczy艂em r贸wnie偶 aquaplaningu - czu艂em jakbym jecha艂 po wodnej poduszce, i czu艂em, 偶e skuter rozwa偶a w艂a艣nie decyzj臋, czy po艂o偶y膰 si臋 na prawo , czy na lewo. Na szcz臋艣cie do tego nigdy nie dosz艂o, ale jazda po ka艂u偶ach bardzo skutecznie uczy utrzymywania r贸wnowagi.

 

Bear Grylls?

Jazda w nocy (i w deszczu). Nocna jazda w terenie miejskim by艂a dla mnie prawdziw膮 przyjemno艣ci膮, lecz zmienia艂a si臋 w walk臋 o przetrwanie, gdy wyjecha艂em poza teren o艣wietlony 艣wiat艂ami miasta. Tu kamizelka odblaskowa skutecznie obni偶a艂a mi poziom stresu i zwi臋ksza艂a komfort jazdy, a tak偶e, mam nadziej臋, widoczno艣膰. Innymi atrakcjami by艂o poszukiwanie prawej kraw臋dzi jezdni w raczej ubogim snopie skuterowej przedniej lampy oraz omijanie nagle pojawiaj膮cych si臋 przeszk贸d - ga艂臋zi i niestety, potr膮conych zwierz膮t. Jednak by艂o to niczym w por贸wnaniu do jazdy w nocy przy padaj膮cym deszczu. To jest moim skromnym zdaniem prawdziwy test umiej臋tno艣ci posiadacza skutera. Pr臋dko艣膰 rz臋du 35 km/h, skrajnie wyt臋偶ona uwaga i 艣wiat艂a samochod贸w, skutecznie o艣lepiaj膮ce przez to, 偶e rozpraszane by艂y na kroplach deszczu na szybie kasku, a wyprzedzaj膮ce pojazdy podnosi艂y z mokrej nawierzchni wodn膮 mgie艂k臋, kt贸ra z owej szyby nijak nie chcia艂a sp艂yn膮膰. Bywa艂y wi臋c chwile, 偶e na kilka sekund traci艂em widoczno艣膰 ca艂kowicie. Warto pami臋ta膰, by przed d艂u偶sz膮 jazda ustawi膰 w艂a艣ciwie 艣wiat艂a naszego pojazdu, to wbrew pozorom naprawd臋 du偶o daje.

Zerwany pas nap臋dowy, 艣rodek nocy i trzy klucze

Zestaw ma艂ego skuterowca. Posiadacze chi艅skich skuter贸w dobrze wiedz膮, jak kapry艣ny potrafi by膰 ich pojazd. Nigdy nie wiadomo, co mo偶e si臋 sta膰 w d艂u偶szej trasie, gdy do najbli偶szego warsztatu jest kilkadziesi膮t kilometr贸w. Osobi艣cie prze偶y艂em zerwanie paska nap臋dowego oraz utrat臋 odprowadzenia masy, skutkuj膮ce brakiem mo偶liwo艣ci odpalenia pojazdu, na szcz臋艣cie obydwa te wydarzenia zdarzy艂y si臋 w 艣rodku cywilizacji. Ale zawsze mia艂em przy sobie bardziej ni偶 podstawowy zestaw kluczy, np do pokrywy przek艂adni, do regulacji ga藕nika, do zdejmowania pokrywy silnika itp, a tak偶e zapasow膮 艣wiec臋 zap艂onow膮.

Wy偶szo艣膰 skutera nad komunikacj膮 publiczn膮. Zanim zacz膮艂em doje偶d偶a膰 skuterem, doje偶d偶a艂em swojsk膮 komunikacj膮 PKS. Zajmowa艂o mi to w godzinach szczytu nawet 2,5 godziny. Koszt codziennego dojazdu wynosi艂 natomiast 26z艂. Za t臋 sam膮 kwot臋 skuterem przeje偶d偶a艂em ok 200 km, a dojazd zajmowa艂 mi maksymalnie 1h 40 minut. Pomimo wszelkich niedogodno艣ci, by艂 niepor贸wnywalnie lepszy i ta艅szy spos贸b przemieszczania si臋. Sam decydowa艂em, kiedy i dok膮d chc臋 jecha膰, nie musia艂em czeka膰 na autobus, nie musia艂em sta膰 w korku, i, co r贸wnie wa偶ne, nie musia艂em ju偶 tyle p艂aci膰.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
29%
0%
0%
16 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe Tarnak
    1 grudnia 2010 at 16:05

    Kurde na poczatku myslalem ze to moj skuter:P mam identyczny i taki sam kufer i naklejki:)

  • Zdj臋cie profilowe Konrad
    29 sierpnia 2012 at 00:08

    Witam

    Ja jestem posiadaczem skutera Moto Zeta Rally. Lada moment stuknie mi na liczniku 25.000 km 馃檪 skuter zosta艂 wyprodukowany w 2005 roku. do pracy nie mam co prawda daleko bo raptem 2km ale do dziewczyny ju偶 30km w jedn膮 stron臋 馃槈 silnik ci膮gle ten sam, jedynie cylinder zosta艂 zamontowany 65cmm, by艂y przymiarki do 80tki ale spalanie by艂a za wysokie i 65 okaza艂o si臋 najlepszym wsp贸艂czynnikiem pr臋dko艣ci do spalania

  • Zdj臋cie profilowe luk
    29 sierpnia 2012 at 01:12

    Na fotografiach wida膰 te偶 kymco new dink. Super wyszed艂 na tych zdj臋ciach, a na tle skuterka inca to jak S-Klasa.

  • Zdj臋cie profilowe JKieszek
    4 lutego 2013 at 01:16

    Wniosek : skutery chi艅skie – ucz膮 i bawi膮 albo bawi膮 i ucz膮 jak kto woli 馃檪 A czasami i dowo偶膮 do pracy.

  • muszkers
    23 wrze艣nia 2015 at 20:57

    Gratuluj臋 autorowi determinacji i wytrwa艂o艣ci.
    Od trzech sezon贸w doje偶d偶am do pracy osiemna艣cie kilometr贸w w jedn膮 stron臋 skuterem Router Bassa 50 nie dawno wybi艂o mi 10 000km przebiegu i 偶adnych powa偶nych awarii, wymieniam olej w silniku i pasek nap臋dowy, raz wymieni艂em 艣wiec臋 i 偶ar贸wk臋 czo艂ow膮.
    Pozdrawiam

  • Less
    19 sierpnia 2016 at 11:08

    Skuter do pracy spoko, ale polecam jaki艣 porz膮dny 馃槢 peugeot mo偶e? naprawd臋 fajnie ich maszynki 艣migaj膮. Do tego co艣 taniej zawsze mo偶na dosta膰 u importera generalnego, firmy scooter. A taki skuter to i kork贸w si臋 nie boi i dojazdy wiele na nim nie kosztuj膮 ;p