Aktualnie czytasz:
Pamiętajcie o obrotach... Jak ustawić wolne obroty i przeciwdziałać przegrzeniu

Kolejny słoneczny dzień... Pięknie, ciepło. Wręcz wymarzona pogoda na wycieczki. Zarobkowa jazda skuterem w takich warunkach też staje się niemal przyjemnością...

Bzyczek załadowany listami, jeździ się pięknie. Licznik nabija kilometry, z torby ubywa dosłownie w oczach. Jednak w połowie rejonu - w miejscu gdzie gęstość zabudowy zwiększa się - Bzyczek jakby bardziej się ociąga. Zaczyna mulić, a teraz już nawet gasnąć. Co jest? Gaźnik regulowany, świeca kawa z mlekiem. Głowiłem się nad tym jakiś czas ale teraz znam już odpowiedź...

Mam skuter z silnikiem 2T chłodzonym powietrzem. Ustawiłem zbyt niskie wolne obroty aby się nie przegrzewał. I? Postąpiłem odwrotnie niż powinienem był. Obok silnika - pod czarną plastikową osłonką - znajduje się wentylator. Jeśli obraca się zbyt wolno to automatycznie przepływ powietrza zmniejsza się (a więc i skuteczność chłodzenia również). Silnik przegrzany ciągłym podjeżdzaniem po kilkanaście metrów nie ma szans na obniżenie temperatury na postoju.

Obecnie zwiekszyłem wolne obroty. Instrukcja mojej Inki mówi: "Wartosć powinna wynosić 1800 +/- 200." A więc w zakresie 1600 - 2000. Po takiej korekcie osobom przyzwyczajonym do samochodów mogą wydawać się one za wysokie ale w rzeczywistosci tak nie jest. Teraz - gdy jeżdżę w króciakach - po postawieniu lewej nogi na ziemi przy bezwietrznej pogodzie czuję podmuch powietrza z wentylatora. Po dodaniu gazu rzecz jasna staje się intensywniejszy. Może więc nie sportowy wiatrak jest przysłowiowym lekiem na całe zło tylko właściwie wyregulowane obroty biegu jałowego?

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 sięga do naszej historii oraz ikonicznych cech, które konsekwentnie rozwijaliśmy przez lata. Rezultat: pełen charakteru z cruiser z największym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. biała podwójna linia w R 18 First Edition.

Wolne obroty mają również znaczenie podczas jazdy zimą - nie dopuszczają do nadmiernego wychłodzenia silnika.

Teraz, nawet gdy jeżdzę na drugim najgorszym dostępnym na rynku oleju mieszankowym mam stabilną pracę silnika i mniej mi się on przegrzewa - nawet w upalne dni. Tak więc pamiętajcie - regulacja gaźnika to nie tylko śrubka mieszanki. To również ta od obrotów biegu jałowego - nie mniej ważna.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysyłka.

Uniwersalny kufer motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstawą do łatwej instalacji.

Szerokości!

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
17%
2 Komentarze

Podziel się opinią

lub