Od ilu lat można robić prawo jazdy na “motor” 600 cm3?

Przepisy i prawo vs najbardziej popularne sześćsetki

W skrócie
  • Sześćsetka, a odpowiednie prawo jazdy - czy A2 wystarczy do jazdy każdym motocyklem z takim silnikiem?
  • Przepisy i wytyczne - musisz znać moc silnika i stosunek mocy do masy
  • Nie każdy motocykl o pojemności 600 cm3 łapie się w limity kategorii A2

W hierarchii najczęściej pojawiających się pytań w Internecie i na najróżniejszych forach internetowych śmiem twierdzić, że tytułowe znajduje się na podium i ustępuje jedynie kwestii prawidłowego doboru oleju do danego modelu, a także najlepszych opon w stosunku 50/50. Jakie zatem prawo jazdy należy mieć, aby legalnie jeździć motocyklami z silnikami o pojemności 600 cm3?

Tak, wiemy, że mówi się motocykl i my też niekoniecznie lubimy określenie “motor”. Nawet pomimo tego, że słowo to oficjalnie jest uznane w mówię potocznej to na portalu, który zajmuje się jednośladami, nie powinno być używane. Sami zresztą wielokrotnie informowaliście nas o tym w komentarzach. SEO i Google jednak nie wybiera i stawia nam twardo swoje warunki – stąd dosyć kontrowersyjny tytuł. Mordy – wybaczcie! Wy doskonale wiecie jak odnaleźć interesujące tematy na naszej stronie internetowej, jednakże wiele początkujących jeszcze nie miało okazji poznać przygód Wonsa i Piterka, którzy bawio, uczo i edukujo. 🙂

Największe problemy ze zrozumieniem przepisów, a także same pytania dotyczące poszczególnych kategorii prawa jazdy pojawiły się w 2013 roku, gdy w życie weszła ustawa o kierujących pojazdami zmieniająca w sposób bardzo znaczny raz na zawsze motocyklowe kategorie prawka. Zamiast karty motorowerowej pojawiła się kategoria AM, a zaraz obok niej A1, A2 oraz królewska A. Razem z ich wprowadzeniem pojawiło się również mnóstwo wątpliwości, niezrozumień i pytań, które nawet pomimo już tak długiego czasu od ich wejścia w życie nadal się pojawiają.

Sama klasyfikacja motocykli na przestrzeni ostatnich lat także całkiem nieźle się zmieniła, a sami producenci odeszli już od najbardziej znanych segmentów, które dzieliły się na pojemność 125, 600 i 1000 cm3. Obecnie rynek jest znacznie bogatszy w zupełnie inne wersje silnikowe, jednakże nadal zdecydowana większość uważa, że wkroczenie w prawdziwy motocyklowy świat wiąże się z posiadaniem popularnej sześćsetki.

Najważniejsze informacje:

  1. Aby kierować motocyklem o pojemności 600 cm3 musisz posiadać co najmniej kategorię A2, jednakże model ten musi spełniać również kilka innych wymagań.
  2. W ramach kategorii A2 można nie tylko poruszać się motocyklami z mocą silnika wynoszącą maksymalnie 35 kW (47,6 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg, ale także trójkołowcem o mocy maksymalnie 15 kW oraz pojazdami określonymi dla kategorii AM.
  3. Popularna sześćsetka vs przepisy – dlaczego nie można jedzie wszystkimi modelami?

Przepisy w sposób bardzo prosty regulują wszystkie kategorie motocyklowego prawa jazdy, ale szczególnie wiele niewiadomych jest efektem kiepskiej znajomości prawa. Ustawodawca w sposób wręcz możliwe najprostszy wyjaśnił zarówno wymagania dotyczące wieku, ograniczeń mocy i pojemności, a także korzyści, które niosą za sobą poszczególne etapy. W natłoku pojawiających się pytań poczułem się niejako wywołany do tablicy, dlatego okres zimowy sprzyja wyjaśnieniom, czego efektem są systematycznie publikowane kompendia wiedzy na temat motocyklowych praw jazdy.

Jakie prawo jazdy trzeba mieć na motor o pojemności 600 cm3?

Jednoznaczniej odpowiedni na to pytanie nie można udzielić, chociaż mam wrażenie, że nie skłamię jeśli napiszę, że co najmniej należy posiadać kategorię A2, która upoważnia do kierowania motocyklami z mocą silnika wynoszącą maksymalnie 35 kW (47,6 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg, ale także trójkołowcem o mocy maksymalnie 15 kW oraz pojazdami określonymi dla kategorii AM. Jak możecie zauważyć, ustawodawca nie określił maksymalnej granicy pojemności silnika, jednakże najważniejszym wyznacznikiem jest moc maksymalna oraz stosunek mocy do masy. Wobec tego nie wszystkie motocykle o pojemności 600 cm3, a nawet większej, będą łapały się w limity narzucone przez kategorię A2.

Ustawodawca bardzo sprawnie ustalił górny zakres mocy maksymalnej, a także stosunek jej do masy całego motocykla. Pozwoliło to w sposób niezwykle prosty wyeliminować spore grono modeli z lat 90., które generowały moc przekraczającą 100 KM. W ich przypadku będziecie zmuszeni poczekać nieco dłużej, aby stać finalnie stać się posiadaczami królewskiej kategorii A. W zmiana za to przepisy zostały niejako dostosowane do obecnych trendów na rynku, gdyż producenci na przestrzeni co najmniej kilku ostatnich lat znacznie zmniejszyli swoje zapędy dotyczące mocy maksymalnej na rzecz bezpieczeństwa, jeszcze bardziej zaawansowanej elektroniki i komfortu jazdy.

Jakimi sześćsetkami nie można jeździć posiadając kategorię A2?

Na pierwszy rzut oka określone wymagania dotyczące same motocykla mogą wydawać się nieco skomplikowane, ale uwierzcie mi, że jest prosty sposób na to, aby wybrać odpowiedni model, który będzie zaliczał się do kategorii A2. Przede wszystkim nasze poszukiwania rozpocznijmy od maksymalnej mocy jaką generuje – jeżeli przekracza ona dwukrotność 35 kW (47,6 KM), czyli 95,2 KM to możemy go automatycznie odrzucić. Oznacza to, że wszystkie Yamahy R6, Yamahy R1, GSX-R 600/750 i sportowe Ninja są zablokowane niezgodnie z prawem, a przecież portale aukcyjne są do granic możliwości wypchane właśnie takimi egzemplarzami. Zablokować możemy wszystko i na rynku znajdziemy mnóstwo zestawów, które pozwalają na ograniczenie mocy zarówno motocykli z gaźnikami, jak i wtryskami. Ze względu na to, że przekraczają one jednak moc, która określona jest w przepisach, jazda nimi jest nielegalna i w momencie kontroli policyjnej lub co gorsza wypadku, może pojawić się sporo problemów. W świetle obowiązującego taryfikatora będziecie prowadzić pojazd bez wymaganych uprawnień, z czym wiąże się sporo problemów finansowych oraz przede wszystkim prawnych. Nie warto.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Drugi wyznacznik, który określa stosunek mocy do masy musi wynosić maksymalnie 0,2 kW/kg. Jeżeli uda nam się już znaleźć odblokowany model, którego silnik generuje mniej niż 70 kW to konieczne jest sprawdzenie stosunku mocy do masy – dla przykładu maksymalna moc Yamahy R1 z 2002 roku o wadze 193 kg wynosi 152 KM, a stosunek wyliczamy prostym wzorem – masa / moc motocykla = stosunek mocy do masy w kW/kg (193kg/152kg=1,29 kW/kg), jaką może osiągać konkretny model na kategorię A2.

Jak zablokować motocykl na A2?

Pełną odpowiedź dotyczącą blokowania motocykla i dostosowywania go do kategorii A2 wraz z kosztami znajdziesz w poniższym artykule:

Blokowanie motocykla na kategorię A2. Czy można to zrobić, jakie dokumenty są potrzebne i ile to kosztuje?

W jakim wieku można zrobić kategorię A2 i jakie niesie za sobą korzyści?

Według wielu zdanie egzaminu państwowego na kategorię A2 jest już wstępem w dorosłe motocykle, a wszystko ze względu na znacznie większe pojemności i generowane przez nie osiągi. Do egzaminu może przystąpić każda osoba, która ukończyła 18 rok życia, jednakże warto wiedzieć, że na kurs nauki jazdy można zapisać się już 3 miesiące przed urodzinami. Warto dodać, że samo otrzymanie kategorii A2 niesie za sobą również jedną nieocenioną korzyść, którą docenią wszyscy motocykliści – jeżeli w między czasie pokusicie się o zdanie egzaminu państwowego właśnie na A2 to otrzymacie możliwość zrobienia motocyklowego prawa jazdy A już po 2 latach od rozpoczęcia jego posiadania, czyli najwcześniej w wieku 20 lat. Cały ten proces nie tylko pozwoli wam pojeździć fajnymi motocyklami, wjeździć się i nabrać doświadczenia, ale również zaoszczędzi 4 sezony, ponieważ w każdym innym przypadku do egzaminu przystąpicie dopiero po ukończeniu 24 roku życia.

Wszystkie wymagania, przepisy i kwoty:

Prawo jazdy kategorii A2 – jakim motocyklem możesz jeździć? Kiedy można je zrobić i ile kosztuje? [KOMPENDIUM WIEDZY]

Co daje nam pełna kategoria A?

Królewska kategoria to już prawdziwy szczyt w motocyklowej hierarchii, którego blankiet otwiera nam szerokie wrota na niezwykle bogaty i przeróżny rynek. Nie szukajcie już w niej żadnych ograniczeń, gdyż on pozwoli wam cieszyć się całą dobrocią, którą przez wiele lat oferowali i nadal oferują nam topowi producenci. Bez podziałów na moc, masę, stosunki czy przyśpieszenie. Sam decydujesz czym masz zamiar jeździć.

Ile kosztuje prawo jazdy motocyklowe na sześćsetkę?

Sam kurs nie jest małym wydatkiem, gdyż średnio kosztuje około 2300 złotych, jednakże to dopiero początek kosztów. Dodatkowo doliczyć należy koszt badania lekarskiego w wysokości 200 złotych, a także egzaminy państwowe – teoretyczny to koszt 50 złotych, a praktyczny 200 złotych. Dodatkowo 100,50 zł za wydanie prawa jazdy. Jeżeli już jesteśmy gotowi do jazdy po publicznych drogach musimy pamiętać o odzieży motocyklowej oraz kasku, a ostatnim kosztem jest sam zakup motocykla – jeżeli będzie on przez producenta dostosowany do kategorii A2 to zaoszczędzimy sporo czasu i pieniędzy, jednakże w każdym innym przypadku musimy doliczyć dodatkowe środki finansowe związane z kupnem i montażem blokady, wizytą na hamowni czy ponownym przeglądzie w stacji kontroli pojazdów.

Co grozi za jazdę bez uprawnień?

Ustawodawca w 2020 roku, a następnie w styczniu 2022 roku znacznie zmienił kary dotyczące jazdy bez wymaganych uprawnień, za co grozi grzywna od 1500 do nawet 30 000 złotych. Wszystko zależy od okoliczności, jednakże zdecydowanie wyższej kary mogą spodziewać się recydywiści lub kierujący, którzy spowodowali zagrożenie w ruchu drogowym. Dodatkowo należy wiedzieć, że jazda bez wymaganych uprawnień zawsze ma swój finał w sądzie, który na podstawie wszystkich okoliczności decyduje o ostatecznej karze, którą może być nawet pozbawienie wolności. Obligatoryjną karą w przypadku braku uprawnień jest również zakaz prowadzenia pojazdów na okres od 6 miesięcy do 3 lat.

 

 

 

 

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button