Romet Ogar to motorower, który był produkowany w Polsce od 1983 roku. Bydgoskie zakłady wypuściły wiele motorowerów, które z nostalgią dzisiaj są wspominane przez pokolenie, które pamięta je z młodości, a Ogar zalicza się do ich grona.
Konstrukcja Rometu Ogar opierała się na modelu Romet 50 T-3. Produkowany był w trzech wersjach: Ogar 200, Ogar 201 oraz Ogar 205. Romet Ogar był motorowerem dwuosobowym. Cieszył się ogromną popularnością w Polsce.
Ogar 200 i 201 produkowany był w latach 1983-1989. Wyposażony był w silnik produkcji czechosłowackiej od Jawy, model 50/223. Był to jednocylindrowy, dwusuwowy. Jego pojemność wynosiła 49,9 cm3. Chłodzony był powietrzem. Moc tego silnika wyniosła 2 KM, które osiągał przy 4500 obrotów na minutę.
Duże zainteresowanie motorowerami z takim silnikiem sprawiło, że Jawa wycofała ze swojej oferty swoje modele oparte na tym silniku. W latach 1985-1990 produkowano ulepszoną wersję Ogara, model 201. Został on wyposażony w tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym.
Ogar 205 z kolei opierał się na silniku 023 Dezamet. Również był to dwusuwowy silnik jednocylindrowy. Chłodzony był powietrzem, jego pojemność liczyła sobie 49,8 cm3. Wizualnie lekko różnił się od dwóch poprzednich wersji, ponieważ jego rama została dostosowana do nowego silnika. Ostatnie egzemplarze Ogara zjechały z taśm produkcyjnych w 1993 roku.
Romet Ogar: Dane techniczne
Dane techniczne: Romet Ogar | |
Marka | Romet |
Model | Ogar |
Lata produkcji | 1983-1993 |
Typ | Motorower |
Silnik | Dwusuwowy, jednocylindrowy |
Chłodzenie | powietrzem |
Ilość miejsc | 2 |
Pojemność silnika | 49.8 cm3 oraz 49.9 cm3 |
Moc silnika | 1.7 KM – 2KM |
Pojemność zbiornika paliwa | 9l |
Średnie spalanie | 9 litrów |
Kraj pochodzenia | Polska |
Ciekawie, aczkolwiek jak widzisz taki pojazd na drodze, wydaje Ci się że widzisz jakiś zabytek, a to jest Jakaś Nóffka
pierwszy mój osobisty kontakt z motocyklem to własnie ten stary ogar z napisem 1,4kW na pokrywie.. sentyment.
można
czy do tego motoroweru można zamontować sakwy boczne i na zbiornik