Moto Guzzi V85TT już w Polsce. Zarezerwuj jazdę próbną

Technologia, styl, tożsamość, emocje – nowe Moto Guzzi V85 TT na nowo definiuje codzienne dojazdy i dalekie podróże, bez patrzenia na rodzaj nawierzchni. Motocykl zbudowany na całkiem nowej platformie, z 80-konnym silnikiem V2, przywołuje rajdowe tradycje marki z Mandello del Lario.

Od prawie stu lat marka Moto Guzzi jest synonimem jakości, technologii i niepowtarzalnego stylu, mających swoje potwierdzenie w komercyjnych i sportowych sukcesach. Nowy model V85 TT, po raz pierwszy zaprezentowany na targach EICMA w 2017 roku, podtrzymuje i kontynuuje to dziedzictwo. Turystyczne enduro Moto Guzzi hołduje zasadom prostej, skutecznej i praktycznej konstrukcji, tworzącej bezpośredni związek między maszyną i kierowcą.

Fundamentalne założenia V85 TT są identyczne z tymi, które przyświecały twórcom twardych i skutecznych maszyn z lat 80. Motocykl ten może być używany do absolutnie każdego typu aktywności, od codziennych miejskich dojazdów do najdalszych wypraw po przygody. Turystyczne walory Moto Guzzi V85 TT podkreślane są przez chroniącą przed wiatrem przednią owiewkę z przydymionego plexi, skuteczne osłony dłoni oraz pojemny, 21-litrowy zbiornik paliwa, zapewniający zasięg ponad 400 km na jednym tankowaniu.

V85TT to bardzo nietypowa propozycja na rynku uniwersalnych motocykli turystycznych o offroadowym sznycie. V85TT łączy prostotę designu i klasyczny wygląd z nowoczesnymi rozwiązaniami. Stawia jednak nie na moc i pojemność, a na przyjemność z jazdy i emocje.

Moto Guzzi V85TT można już przetestować w Polsce! Wystarczy zarejestrować się na dedykowanej stronie internetowej

Moto Guzzi V85TT 2019 w detalu

Pełna kontrola

Siedzisko znajduje się na wysokości 830 mm, pozwalając na pewny kontakt stóp z podłożem. W połączeniu ze smukłą i kompaktową budową dolnej części motocykla, a także jego masą, zredukowaną do 208 kg na sucho, znacznie ułatwia to manewry przy niskich prędkościach. Pod kanapą znajduje się praktyczny schowek na przydatne akcesoria.

Wysoko położony przedni błotnik i piękna, podwójna przednia lampa również mocno nawiązują do historii Moto Guzzi. Te stylowe i funkcjonalne rozwiązania widzieliśmy już w takich modelach, jak Quota 1000 z 1989 roku, czy NTX z roku 1996. Klasyczne offroadowe komponenty to również osłony widelca, wysoko poprowadzony wydech czy aluminiowa osłona miski olejowej. Doskonale współgrają one z nowoczesnymi akcentami, takimi jak w pełni elektroniczny zestaw zegarów i pełne oświetlenie LED, w tym efektowne światło do jazdy dziennej w kształcie orła Moto Guzzi.

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Podwozie: komfort i kontrola

Zawieszenie oferuje bardzo przyzwoity skok, wynoszący 170 mm dla obu kół, co pozwala na bardzo satysfakcjonującą jazdę po bezdrożach. Pomaga w tym również duży prześwit – odległość od podłoża do osłony miski olejowej wynosi 210 mm. Rury przednich, odwróconych teleskopów mają 41 mm średnicy i są wyposażone w oddzielny zbiorniczek oleju. Można w nich regulować siłę tłumienia i odbicia. Układ hamulcowy to również najwyższa jakość. Dwie przednie tarcze o średnicy 320 mm wykonane są ze stali i współpracują z mocowanymi radialnie, 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo, połączonymi z klamką przewodem w stalowym oplocie. Tylna tarcza ma 260 mm i pływający, 2-tłoczkowy zacisk. Cały układ jest kontrolowany przez wielokanałowy system ABS firmy Continental.

Szprychowe koła mają średnice 19 cali z przodu i 17 z tyłu. Założono na nie opony w rozmiarach 110/80-19 oraz 150/70-17, dające komfort prowadzenia na drodze i poza nią. Moto Guzzi daje użytkownikom V85 TT wybór, oferując w standardzie wysokiej jakości opony drogowe Metzeler Tourance Next lub wyposażone w głębszy bieżnik Michelin Anakee Adventure.

Nowy silnik: materiał na klasyka

Moto Guzzi V85 TT napędzane jest całkowicie nowym silnikiem, skonstruowanym jednak z zachowaniem najlepszych tradycji firmy. Jest to wzdłużnie zamontowany V-twin OHV o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni, chłodzony powietrzem, z dwoma zaworami na cylinder. Jego pojemność skokowa to 853 cm3, przy średnicy i skoku tłoka 84 x 77 mm. Jest to najbardziej wydajna jednostka w gamie Moto Guzzi, dająca 100 KM z litra pojemności. 

Kompletnie nowy projekt i materiały znane z motocykli sportowych, takie jak tytan, pozwoliły ustalić moc tej jednostki na 80 KM, a moment obrotowy na 80 Nm przy 5000 obr/min, przy czym aż 90% tej wartości jest dostępne już przy 3750 obr/min. Moto Guzzi kontynuuje więc tradycję elastycznych silników ze wspaniałym dołem obrotów. Nowoczesna jednostka napędowa V85 TT może z łatwością osiągać 8000 obr/min.

Nowy jest również wał korbowy – dużo sztywniejszy niż zwykle, ponieważ dzięki precyzyjnie dopasowanym punktom mocowania silnika, przejął na siebie część naprężeń z ramy. W dolnej części skrzyni korbowej umieszczono okienko kontrolne poziomu oleju. 

Układ smarujący oparty jest na półsuchej misce olejowej z dwiema współosiowo zamontowanymi pompami tłoczącą i osuszającą. Dzięki temu można było całkowicie zrezygnować z chłodnicy oleju, redukując ogólną masę motocykla. Kolejne korzyści płynąca z półsuchej miski to mniejsze straty mocy i mniejsze rozmiary całego elementu, pozwalające zwiększyć prześwit pod motocyklem. Wał korbowy i tłoczyska zostały zaprojektowane od podstaw, a ich masa, w porównaniu z tymi elementami w innych silnikach o średniej pojemności, została zredukowana o prawie 30%. Pozwoliło to zredukować wibracje i polepszyć odpowiedź na otwarcie przepustnicy.

Górna część V-twina Moto Guzzi V85 TT to również świeża konstrukcja. Zachowano typowy dla tego producenta układ OHV z dwoma zaworami na cylinder, skorzystano jednak z zupełnie nowych materiałów. Cylindry mają mniejszą wysokość, a nowe, efektywne kanały olejowe i sposób mocowania do skrzyni korbowej zapewniają wytrzymałość i niezawodność całego układu. Zastosowano tu aluminiowe popychacze i tytanowe zawory ssące, dzięki czemu nie tylko zredukowano masę, ale można było uzyskać niedostępne wcześniej czasy otwarcia i zwiększenie mocy. 

Układ wtryskowy sterowany jest elektronicznie w systemie Ride-by-Wire, pozwalającym na bardzo precyzyjną kontrolę otwarcia zaworów. Dzięki temu nie tylko poprawiono efektywność i kulturę pracy jednostki, ale także zmniejszono zużycie paliwa. Na poprawę ekonomiki użytkowania wpływa także uproszczona ogólna konstrukcja silnika, bez chłodnicy cieczy chłodzącej, wałka rozrządu w głowicy oraz bez długich pasków i łańcuszków. Znacząco poprawiono też działanie skrzyni biegów i suchego sprzęgła, z całkiem nowym układem tarcz i synchronizerem. 

Elektronika: tylko to, co naprawdę potrzebne

Zestaw elektroniki pokładowej, zaprojektowany dla nowego V85 TT, ma pomóc w osiągnięciu głównego założenia tego modelu – maksymalnej satysfakcji kierowcy w każdych warunkach drogowych. Z tego powodu zrezygnowano ze zbyt skomplikowanych i w gruncie rzeczy niepotrzebnych systemów, pozostawiając te, które w znacznym stopniu wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Kierujący Moto Guzzi V85 TT ma do dyspozycji trzy tryby jazdy, sterujące działaniem elektronicznej przepustnicy: Road, Rain i Off-road. Każdy z nich wpływa na działanie map zapłonu, ABS-u i kontroli trakcji MGCT.

  • Tryb Road: płynne, efektywne oddawanie mocy na suchej, utwardzonej nawierzchni. Średni poziom zadziałania MGCT, ABS aktywny na obu kanałach. Natychmiastowa reakcja na dodanie gazu.
  • Tryb Rain: idealny w sytuacjach obniżonej przyczepności, znacząco zwiększa bezpieczeństwo kierowcy. Szybko reagująca kontrola trakcji MGCT, ABS aktywny na obu kołach, dużo delikatniejsza reakcja na gaz.
  • Tryb Off-road: przygotowany do jazdy po szutrach i bezdrożach. Najniższy poziom zadziałania MGCT, ABS tylko na przednim kole (z możliwością całkowitego wyłączenia), delikatniejsza reakcja na gaz z mocniejszym hamowaniem silnikiem.

Moto Guzzi V85 TT jest również wyposażony w elektroniczny tempomat, obsługiwany jednym przyciskiem. Parametry jazdy są kontrolowane poprzez elektroniczny zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem TFT, automatycznie dopasowującym swoją jasność do aktualnych warunków oświetlenia zewnętrznego. Oprócz standardowych danych, takich jak prędkość, obroty silnika, licznik kilometrów i zegar, znajdziemy tu wskaźnik zapiętego biegu, temperaturę powietrza, poziom i zużycie paliwa oraz konfigurowalna lampka zmiany biegu na wyższy, którą można przyporządkować do konkretnych obrotów, szukając jak najniższego zużycia paliwa. Obok wyświetlacza znajduje się gniazdo USB, drugie takie gniazdo umieszczono pod kanapą.

Stosując akcesoryjną jednostkę ECU można również skorzystać z systemu multimedialnego Moto Guzzi MIA, dzięki któremu można połączyć elektroniczny wyświetlacz motocykla ze smartfonem i interkomem w kasku. System umożliwia słuchanie muzyki, odbieranie połączeń telefonicznych oraz korzystanie z prostej i czytelnej nawigacji.

Moto Guzzi V85TT 2019 – galeria zdjęć:

 

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button