Aktualnie czytasz:
Litwa rezygnuje z plac贸w manewrowych podczas egzamin贸w na prawo jazdy
7

To kolejny z naszych s膮siad贸w, kt贸ry doszed艂 do wniosku, 偶e zadania na placu manewrowym niczemu nie s艂u偶膮 i s膮 wbrew zaleceniom聽CIECA (mi臋dzynarodowa komisja egzaminacyjna). Organizacja ta w 2009 roku opublikowa艂a raport w kt贸rym jasno okre艣li艂a, 偶e kursanci maj膮 jak najwi臋cej czasu po艣wi臋ca膰 szkoleniu w naturalnym ruchu drogowym.

Co ciekawe wiele kraj贸w ju偶 kilka聽lat temu zdecydowa艂o si臋 na zmodyfikowanie program贸w szkolenia oraz egzaminowania. Tak zrobi艂a cho膰by Estonia, uznaj膮c, 偶e tak zwany "placyk" to marnotrawienie ogromnej ilo艣ci czasu, kt贸ry mo偶na spo偶ytkowa膰 na jazd臋 w normalnym ruchu drogowym.

Co prawda Litewskie zmiany w nieco mniejszej mierze tycz膮 si臋 kandydat贸w na prawo jazdy A, jednak i tutaj program egzaminowania poza ruchem drogowym zostanie ograniczony do minimum. Z kolei egzamin kategorii B b臋dzie odbywa膰 si臋 tylko na drogach publicznych.

Nie mniej - w pe艂ni zgadzam si臋 z tymi pogl膮dami. Cz臋sto po艂owa czasu szkolenia to nauka wykonywania manewr贸w na placu oraz obycie z rytua艂ami tam panuj膮cymi. Problem ten w znaczniej mierze dotyczy Polski. O ile sprawdzenie umi臋j臋tno艣ci panowania nad motocyklem na "贸semce" uwa偶am za konieczne przed wyjechaniem na miasto, tak pozosta艂e manewry traktuj臋 jako zb臋dne komplikowanie egzaminu. Ruszanie pod g贸rk臋 mo偶na przeprowadzi膰 w terenie, tak samo jak wszelkie bramki, slalomy, hamowanie czy nawet weryfikowanie tego czy dobrze potraficie rozgl膮da膰 si臋 na boki. W moim odczuciu to nie s膮 elementy weryfikuj膮ce czy jeste艣my dobrym kandydatem na prawo jazdy A. To jedynie rytua艂y niepotrzebnie komplikuj膮ce i wyd艂u偶aj膮ce egzamin. St膮d podczas szkolenia zamiast skupia膰 si臋 na je藕dzie po ulicach, koncentrujemy si臋 nad nauk膮 unikania "haczyk贸w" przez kt贸re mo偶na obla膰 egzamin. Kto na tym korzysta? Na pewno nie kierowcy. Polska ma najmniejsz膮 zdawalno艣膰 egzamin贸w na prawo jazdy wszystkich kategorii i jednocze艣nie najwy偶sz膮 艣miertelno艣膰 w艣r贸d m艂odych kierowc贸w w UE. Wniosek?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
65%
0%
6%
  • Marcin
    2 sierpnia 2017 at 14:09

    Nasza polska banda urz臋dnicza nie zrezygnuje z panowania i pobierania za to haraczu :(….tu nie chodzi o fakty , prawd臋 i kierowc贸w….tu chodzi o kas臋 i mo偶liwo艣膰 bycia decydentem…..a szkoda bo to co mamy jak wida膰 dzia艂a s艂abo i jest oderwane od rzeczywisto艣ci….

    Je偶eli wprowadza to Litwa to u nas mo偶e kto艣 zrozumie za jakie艣 30 lat…

  • Karol
    3 sierpnia 2017 at 02:28

    Jest w tym duzo prawdy, ale jak kto艣 nie potrafi wykona膰” 艂uku” to jak ma wyjecha膰 na miasto…

  • Piotr
    3 sierpnia 2017 at 07:54

    Ja akurat w dniu wczorajszym zda艂em na kat A. za pierwszym razem i nie do ko艅ca si臋 zgodz臋, 偶e plac jest w wi臋kszo艣ci zb臋dny (inna sprawa przy kat. B ale tu nie o tym mowa).
    Tak jak piszesz 8’ka istotna sprawa, omini臋cie przeszkody r贸wnie偶 jest bardzo sensowne w moim odczuciu – studzienki, dziury w jezdni (u nas to norma przecie偶), albo jaki艣 cwaniak kt贸ry nagle wyleci w p贸艂 pasa z podporz膮dkowanej, slalom wolny mo偶e jedynie budzi膰 troch臋 kontrowersji ale skoro pozwalamy aby motocykle omija艂y samochody w korkach to wypada艂oby aby motocykli艣ci potrafili wolno manewrowa膰 swoimi maszynami. Ja wiem, 偶e mo偶e te 5 bramek to przesada ale faktem jest to, 偶e dobra szko艂a motocyklowa nauczy Ci臋 tak panowa膰 nad motocyklem, 偶e plac to b臋dzie jak wiosenna rozgrzewka po zimowym postoju dla do艣wiadczonego kierowcy, a umiej臋tno艣ci tam zdobyte bardzo 艂adnie prze艂o偶膮 si臋 na p艂ynn膮 jazd臋 po mie艣cie i w trasie.
    Za艣 przy kat. B (tak ju偶 ko艅cz膮c m贸j wyw贸d) wywali艂 bym jazd臋 po 艂uku, a zamiast niej da艂 na placu parkowanie prostopad艂e i r贸wnoleg艂e bo na mie艣cie nie zawsze mo偶na to uczyni膰 podczas egzaminu (wymogi ilo艣ci miejsca), a z takimi kwestiami wielu kierowc贸w ma problem – zw艂aszcza parkowanie r贸wnoleg艂e ty艂em….(kto im da艂 prawo jazdy albo dopu艣ci艂 ich do jazdy…)

    • Kamil
      3 sierpnia 2017 at 11:12

      Brawo, g艂os rozs膮dku. Zgadzam si臋 w 100%. Te偶 robi臋 prawko na A, jest to moja pierwsza przygoda z czymkolwiem z silnikiem na 2 ko艂ach i plac moim zdaniem jest ca艂kiem sensowny.

      Kat. B tak jak m贸wisz, wy艂udzanie kasy na ludziach, bo serio s膮 wa偶niejsze manewry ni偶 jazda na 艂uku, wida膰 to jak si臋 tylko wyjedzie na miasto.

      • Kuba
        4 sierpnia 2017 at 14:10

        co do 艂uku nie zgadzam si臋 – mia艂em okazj臋 podczas robienia prawka przeze mnie czy przez znajomych ogl膮da膰 kandydat贸w, kt贸rzy nie potrafi膮 przejecha膰 prosto 5 metr贸w – wyjecha艂by艣 z takim na miasto na w艂asn膮 odpowiedzialno艣膰? C贸偶 takiego to jest 艂uk – kilkana艣cie metr贸w do przodu i zakr臋t

  • kole艣
    3 sierpnia 2017 at 15:42

    W Estonii jest lu藕no a u nas ciasno. Dzi臋ki placowi na B mamy niepoobijane samochody (i motocykle te偶). Jak wywal膮 manewry na placu, to najlepiej op艂acanymi zawodami b臋d膮 blacharz i sprzedawca owiewek motocyklowych 馃槈

  • Kuba
    4 sierpnia 2017 at 14:06

    a ja si臋 nie do ko艅ca zgodz臋, 偶e rozbudowany plac jest niepotrzebny. W艂a艣nie tutaj mo偶na w miar臋 bezpiecznie nie nara偶aj膮c innych ale i siebie (przy uderzeniu w pojazdy czy el. infrastruktury) po膰wiczy膰 niebezpieczne manewry przy wi臋kszych pr臋dko艣ciach. Nie raz przyda艂o mi si臋 wykonywanie nag艂ego omijania czy hamowania awaryjnego, o slalomach na parkingu nie wspomn臋. Je偶d偶膮c tylko na mie艣cie podczas kursu nigdy nie nabra艂bym wprawy w takim manewrowaniu motocyklem bo po prostu bym si臋 ba艂 a i droga publiczna to nie jest miejsce, gdzie mo偶na sobie 膰wiczy膰 tego typu manewry.

    Efekt tego mo偶e by膰 taki jak po „okrojeniu” placu podczas egzaminu na „B” – ludzie po prawku nie potrafi膮 zaparkowa膰 prostopadle, ty艂em, sko艣nie ty艂em. Tylko, 偶e tutaj nie b臋dzie problemu z parkowaniem co np z wjechaniem prosto w dziur臋 w jezdni czy w samoch贸d.

    Problemem podczas szkole艅 na „A” jest brak nauki jazdy po gruntach kopnych, b艂otnych, 艣liskich oraz umiej臋tno艣ci sprawnego pokonywania zakr臋t贸w – tego niestety wi臋kszo艣膰 uczy si臋 sama – z r贸偶nym skutkiem.

    Og贸lnie moim zdaniem prawo jazdy „A” nie powinno by膰 nigdy pierwszym prawem jazdy. Tutaj trzeba si臋 skupi膰 na odpowiedniej technice prowadzenia motocykla, takie sprawy jak przepisy, poruszanie si臋 w ruchu miejskim kandydat powinien mie膰 ju偶 wyniesione albo z prawka AM albo B.