Dakar 2021. Czy 43. edycja będzie najwolniejszą z dotychczasowych? Nadchodzą zmiany

Do Rajdu Dakar 2021 pozostał niespełna tydzień. Dokładnie 3 stycznia 2021 roku najlepsi zawodnicy w swoim fachu wystartują z miejscowości Dżudda (Jeddah) na trasę liczącego 12 odcinków specjalnych najtrudniejszego rajdu terenowego świata. Czym tegoroczna edycja będzie się różnić od poprzednich i czy faktycznie Rajd Dakar 2021 będzie najwolniejszą edycją w historii?

Dakar 2021 odbędzie się dopiero po raz drugi w Arabii Saudyjskiej oraz 43. w całej historii i chociaż nie jest to jubileuszowa edycja to na pewno przejdzie do historii. Nie tyko dlatego, że zawodnicy będą się ścigać w czasach pandemii, ale przede wszystkim ze względu na ogromne zmiany w przepisach, które mają sprawić, że Dakar 2021 będzie zwyczajnie bardziej bezpieczny od poprzednich.

Zmiany, chociaż organizator nie mówi o tym wprost, podyktowane są licznymi wypadkami, które miały miejsce w poprzednich latach. Przypomnijmy: na trasie Rajdu Dakar 2020, zginął jeden z najbardziej znanych i doświadczonych zawodników, Paulo Goncalves. Motocyklista w trakcie 42. edycji reprezentował barwy zespołu Hero MotoSports Team Rally. Wcześniej był zawodnikiem HRC Honda. To nie jedyna ofiara ostatniej edycji. W skutek ogromnych obrażeń życie stracił Edwin Straver. Dodatkowo warto wspomnieć, że z zawodów po niebezpiecznym wypadku wycofał się Adam Tomiczek. Dwa wypadki śmiertelne oraz dziesiątki wypadków spowodowanych ściganiem się z ogromnymi prędkościami i przede wszystkim w nieznanym zawodnikom terenie sprawiły, że organizator postanowił wprowadzić kilka zmian, których zadaniem będzie obniżenie średniej prędkości zawodników na odcinkach specjalnych. Jak to będzie wyglądać w rzeczywistości?

Rajd Dakar 2021. Mniejsza prędkość, większa dynamika zawodów?

Trasa tegorocznej edycji będzie praktycznie w całości nowa, a ze starą będzie pokrywała się w zaledwie 10-20% trasy. Warto jednak zaznaczyć, że zawodnicy będą mieli problem z wykorzystaniem zebranego w poprzednim roku doświadczenia, gdyż będą poruszali się w przeciwnym kierunku. Zupełnie inna będzie również  specyfika odcinków specjalnych, które w tym roku będą w większym stopniu sprawdzały umiejętności techniczne oraz nawigacyjne kierowców oraz ich pilotów. W poprzedniej edycji, zawodnicy narzekali, że trasa była zbyt szybka i w większości przypadków opierała się o maksymalne otwarcie przepustnic. W związku z tym największe szanse na zwycięstwo miały najbardziej wypasione bryki. Warto zaznaczyć, że początkowo trasę rajdu planowano rozszerzyć o kraje sąsiadujące z Arabią Saudyjską, w końcu jednak ze względu na pandemię koronawirusa postanowiono ograniczyć ją do jednego kraju.

Dakar 2021. Zmiany w przepisach

Jednak największe zmiany dotyczyć będą kategorii motocykli. A.S.O., czyli organizator rajdu, wraz z Międzynarodową Federacją Motocyklową (FIM) oraz producentami motocykli wdrożyli w tym roku specjalne zmiany, dzięki którym Dakar 2021 będzie zdecydowanie bezpieczniejszy. Pierwszą z tych zmian będzie testowany już w zeszłym roku nowy system nawigacyjny. Zawodnicy będą otrzymywać roadbooki na kilka minut przed startem, dzięki czemu nie będą mieli możliwości zaznajomienia się z trasą przed wyścigiem. Ta zmiana dotyczyć będzie wszystkich ekip: w przypadku samochodów, ciężarówek oraz pojazdów UTV, załogi otrzymają roadbooki na 10 minut przed startem. Motocykliści oraz quadowcy poznają swoją trasę 20 minut wcześniej.

Z tego co udało mi się uzyskać od organizatorów wiem, że trasa ma być bardziej techniczna i przez to sporo wolniejsza. Szybkości, które osiągaliśmy ostatnio są już tak na limicie, że postanowiono trochę nas przyhamować. Większe znaczenie będą miały umiejętności prowadzenia pojazdu i – przede wszystkim – nawigacja.

–powiedział w rozmowie z dziennikarzami RedBull Kuba Przygoński

Poduszki powietrzne w 43. edycji Rajdu Dakar

To jednak dopiero początek. Po raz pierwszy w motocyklach zostaną zamontowane specjalne ograniczniki prędkości. Ciekawą zmianą jest również zainstalowanie w dakarówkach specjalnych urządzeń, które będą informować kierowców o szczególnie niebezpiecznych miejscach. To jednak nie wszystko: na odcinkach specjalnych 43. edycji rajdu pojawią się również specjalne “strefy wolne”, w których zwodnicy będą mogli się poruszać z prędkością 90 km/h. Dakar 2021 to również pierwszy rajd terenowy, w którym obowiązkowe będą specjalne kamizelki wyposażone w poduszkę powietrzną, która będzie chronić zawodników przed najgorszymi obrażeniami.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Dowiedz się więcej:

PODUSZKA POWIETRZNA NA DAKARZE? OTO ALPINESTARS TECH-AIR OFFROAD [WIDEO]

Wśród nowych zasad są również regulacje dotyczące ilości opon: podczas etapu maratońskiego w kategorii samochodów zmiana ogumienia będzie zabroniona, a motocykliści będą mogli wykorzystać zaledwie 6 tylnych gum na cały rajd. Ma to zmusić kierowców do bardziej rozważnej jazdy i oszczędzania sprzętu.

Dakar Classic. Nowa kategoria na rajdzie Dakar 2021

Ciekawą nowością jest dołączenie do rajdowej karawany nowej kategorii, Dakar Classic. Wezmą w niej udział pojazdy, które startowały w rajdzie Dakar lub w innych rajdach cross country jeszcze przed rokiem 2000. To świetny ukłon w stronę historii i pomysł na podkreślenie ponad 40-letniej historii rajdu Dakar. W tej kategorii udział wezmą samochody oraz auta ciężarowe. Szkoda, że w Dakar Classic nie zobaczymy motocykli, ale cóż względy bezpieczeństwa są dla organizatora ważniejsze.

Trasa rajdu Dakar 2021

43. edycja Rajdu Dakar rozpocznie się 3 stycznia w miejscowości Dżudda (Jeddah), a zakończy 15 stycznia, również w Dżudda. Organizator przygotował dla uczestników 12 etapów, liczących łącznie 7646 kilometrów, z czego blisko 5 tys. będą liczyć odcinki specjalne. Rajd rozpocznie się krótkim, 11-kilometrowym prologiem, który odbędzie się już 2 stycznia. Wyniki z prologu zadecydują o kolejności zawodników przed pierwszym etapem. Trasa tegorocznego rajdu będzie tworzyć pętle, zawodnicy będą pokonywać ją w odwrotnym kierunku niż w roku ubiegłym. 9 stycznia, w miejscowością Ha’il odbędzie się tzw. restday, czyli dzień, w którym zawodnicy będą odpoczywać od dakarowych trudów. Po odpoczynku rozpocznie się etap maratoński.

Trasa Rajdu Dakar 2021

Etap 1 – 3 stycznia: Dżudda – Bisha. 622 km, w tym 277 km OS.
Etap 2 – 4 stycznia: Bisza – Wadi Ad-Dawasir, 685 km, w tym 457 km OS.
Etap 3 – 5 stycznia: Wadi Ad-Dawasir – Wadi Ad-Dawasir (pętla), 630 km, w tym 403 km OS.
Etap 4 – 6 stycznia: Wadi Ad-Dawasir – Rijad, 813 km, w tym 337 OS.
Etap 5 – 7 stycznia: Rijad – Burajdy, 625 km, w tym 419 km OS.
Etap 6 – 8 stycznia: Burajda – Ha’il, 655 km, w tym 485 km OS.
Dzień wolny – 9 stycznia: Ha’il
Etap 7 – 10 stycznia: Hail – Sakaka (odcinek maratoński), 737 km, w tym 471 km OS
Etap 8 – 11 stycznia: Sakaka – Noem, 709 km, w tym 375 OS
Etap 9 – 12 stycznia: Noem – Noem (pętla), 579 km, w tym 465 km OS
Etap 10 – 13 stycznia: Noem – Al-Ula, 583 km, w tym 342 km OS
Etap 11 – 14 stycznia: Al-Ula – Janbu, 557 km, w tym 511 km OS
Etap 12 (zakończony metą) – 15 stycznia: Janbu – Dżudda, 452 km, w tym 225 km OS

Tegoroczna edycja rajdu będzie drugą, która odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Przypomnijmy: pierwsze edycje odbywały się w Afryce, a sama impreza nosiła nazwę Rajd Paryż-Dakar. Jak łatwo się domyślić pierwotnie trasa rajdu rozpoczynała się w Paryżu, a kończyła w stolicy Senegalu, w Dakarze. Trasa co roku się zmieniała, jednak w większości przypadków kończyła się w Dakarze, poza nielicznymi wyjątkami. W roku 2009 ze względów bezpieczeństwa postanowiono przenieść rajd do Ameryki Południowej, w której pod nazwą Dakar Rally odbywał się do roku 2019. W roku 2020 po raz pierwszy z Dakar Rally spotkaliśmy się na terenach Arabii Saudyjskiej.

Polacy w Rajdzie Dakar 2021

W tegorocznej edycji wystartuje 321 pojazdów. Najliczniejszą kategorią jest klasa samochodów: zobaczymy w niej 124 załogi, drugą najbardziej liczną grupą są motocykliści, tych zobaczymy w tym roku aż 108. Poza nimi na trasę wyjadą 42 ciężarówki oraz 21 quadów. Niestety w tym roku w Arabii Saudyjskiej nie zobaczymy Rafała Sonika, który ze względu na pandemię COVID-19 oraz niepewną sytuację gospodarczą postanowił nie brać udziału w zawodach.

Oczywiście na trasę rajdu wyjadą motocykliści Orlen Team, Maciej Giemza oraz Adam Tomiczek. Oprócz nich zobaczymy debiutanta, zaledwie 19-letniego Konrada Dąbrowskiego, który w ubiegłym roku zbierał pierwsze szlify podczas Africa Eco Race. Drugim debiutantem będzie Jacek Bartoszek, który w Rajdzie Dakar chciał wystartować już w ubiegłym roku, niestety kontuzja pokrzyżowała jego plany.

DAKAR 2021: SONIK NIE WYSTARTUJE W TEGOROCZNEJ EDYCJI! POWÓD? COVID-19!

Oprócz motocyklistów w stawce zobaczymy quadowców: Kamila Wiśniewskiego oraz Arkadiusza Lindera, trzy załogi SSV: Aron Domżała/Maciej Marton, Michał Goczał/Szymon Gospodarczyk oraz Marek Goczał/Rafał Marton. W stawce oczywiście nie zabraknie jednego z najbardziej doświadczonych zawodników, Jakuba Przygońskiego który na trasę 43.edycji Rajdu Dakar wystartuje w zespole Overdrive Toyota.

Adam Tomiczek, Dakar 2021

Przeczytaj również:

HONDA WYGRYWA DAKAR 2020. AMERYKANIN RICKY BRABEC DOMINUJE KLASĘ MOTOCYKLISTÓW

 

 

 

 

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button