Honda CBR 125R. Sportowiec dla początkujących

Motocykle o przydomku CBR cieszą się wśród fanów motocykli sportowych szczególną estymą. Nie tylko ze względu na możliwości sportowe, ale również za ich bezawaryjność oraz wszechstronność. Mało jednak kto pamięta o  Hondzie CBR 125R, motocyklu, na który nie potrzebujesz prawa jazdy kategorii “A”.

Honda CBR 125R, zadebiutowała w 2004 roku i zastąpiła kultową już Hondę NSR 125 (model ten posiadał dwusuwowy silnik). W ramie nowej konstrukcji znaleźliśmy jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą. W pierwszych trzech latach produkcji “Cebeerka” wyposażona była w gaźnikowy układ zasilania (wersja JC34). W roku 2007 w związku z wejściem w życie normy Euro 3, japoński producent zmuszony był zmodernizować jednostkę silnikową i wyposażyć małą 125-tkę we wtrysk paliwa. W tej wersji, sportową Hondę mogliśmy kupić przez 4 lata (2007-2011), nosiła oznaczenie JC39. W sezonie 2011 pojawiła się nowa wersja CBR 125 – JC50. Producent odświeżył wygląd, zmodernizował instalację elektryczną i zaprojektował nowy wydech.

Jaka była Honda CBR 125?

Jednoślad dysponował silnikiem, który rozwijał moc na poziomie 13.3 KM. Dzisiaj to wynik raczej średni, a jeśli porównamy go do dwusuwowej Hondy NSR 125, to wypadnie gorzej niż blado (NSR 125 dysponowała mocą na poziomie 28.5 KM).

MOTOCYKLE NA PRAWO JAZDY KATEGORII B. CZY MOGĘ JEŹDZIĆ?

Jednakże musimy pamiętać, że inżynierowie musieli się zmierzyć z coraz ostrzejszymi normami emisji spalin i zniknięcie motocykla dwusuwowego z oferty Hondy nie było kwestią ich wyboru. Z drugiej zaś strony jednostka czterosuwowa potrafiła odwdzięczyć się długowiecznością, co z kolei docenili użytkownicy którzy poruszali się tym sprzętem na co dzień. Czterosuwowy silnik wyróżniał się również wyższą kulturą pracy oraz łagodniejszą krzywą przyrostu mocy, co z kolei było ukłonem w stronę początkujących oraz osób, które ze sportem nie miały nic wspólnego – przecież nie każdy musi się ścigać.

Najmniejsze wcielenie sportowej Hondy było bez cienia wątpliwości udanym motocyklem. Niewielka masa (150 kg) oraz stosunkowo wąskie opony zapewniały bardzo dobre prowadzenie motocykla w zakrętach, co bezpośrednio przełożyło się na duże zainteresowanie tym motocyklem wśród młodych osób, które chciały pojeździć nieco szybciej. Bardziej wymagający użytkownicy mogli narzekać na brak regulacji zawieszenia przedniego i nieco “gumowy” charakter jego pracy. Jednakże w trasie i w mieście sprawdzało się ono doskonale – było neutralne, a przy tym komfortowe.

CBR 125R na dłuższą trasę

Według wielu opinii znalezionych w sieci, a także własnych doświadczeń możemy z pełną odpowiedzialnością słów powiedzieć, że CBR 125R dobrze sprawdzi się również na dłuższych trasach. Inżynierowie Hondy zaprojektowali jednoślad, który dysponuje bardzo żywotną jednostką, która dodatkowo charakteryzuje się niewielkim apetytem na paliwo (3 l/100 km) – co w odniesieniu do NSR jest wynikiem doskonałym. Na pochwałę zasługuje również pozycja za kierownicą (nawet jeśli jesteś wyższym kierowcą) czy ochrona przed wiatrem.

Co ciekawe w lewej manetce nie znajdziemy przycisku do mrugania światłami, a w prawej wyłącznika zapłonu “kill switch” – motocykl musimy gasić zawsze kluczykiem. Korek paliwa nie posiada zawiasu – w trakcie tankowania musimy go albo trzymać, albo położyć na dystrybutorze. To wszystko wynika z oszczędności, które powzięła Honda przy projektowaniu tego jednośladu – podobną strategię obrała np. Yamaha.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przy zakupie CBR 125R, warto zwrócić uwagę na stan owiewek, bo mogą one świadczyć o bogatej historii pojazdu i ewentualnych kolizjach. Model raczej nie posiadał typowych wad, o których należy pamiętać. Wystrzegać należy się natomiast jednośladów wyposażonych w dużą ilość chińskich akcesoriów, jeśli oczywiście właściciel nie posiada oryginalnych części – to również może świadczyć o niezbyt ciekawej historii konkretnego modelu. Warto rozejrzeć się za modelami z roku przynajmniej 2007, w których znajdziemy wtrysk paliwa.

>>>Najlepsze części do rowerów, motocykli i skuterów znajdziesz na naszej stronie!<<<

Pomimo kilku wad, Honda CBR 125R jest motocyklem, który doskonale sprawdzi się w rękach początkującego kierowcy lub osoby nieposiadającej prawa jazdy kat. “A”. Łagodny sposób oddawania mocy, neutralne i komfortowe zawieszenie, wygodna pozycja za kierownicą oraz legendarna żywotność silnika, powodują, że CBR 125R jest doskonałym motocyklem dla każdego kto stawia swoje pierwsze motocyklowe kroki.

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button