Dymienie z rury wydechowej w silniku czterosuwowym: Co to może oznaczać?

Odpalasz i widzisz, że Twój silnik dymi? W przypadku dwusuwa to w pełni normalne. Jednak jeśli posiadasz jednostkę 4T to wówczas musisz dokonać dalszej diagnozy swojego skutera czy motocykla. Może się okazać, że to pierwsze objawy większych problemów.

Jednak nie każdy dym z wydechu to oznaka wydatków. W chłodniejsze dni zimne spaliny powodują kondensację pary w układzie wylotowym. Po kilku chwilach problem ten ustąpi wraz z rozgrzaniem silnika i podniesieniem temperatury spalin. Para wodna emitowana przez rurę wydechową jest biała i nie opada na ziemię. Towarzyszy jej także skraplanie wody na końcówce wydechu.

Kolor niebieski lub “siwy” to oznaka oleju w komorze spalania. Skąd on się tam bierze? Najczęściej poprzez zużyte pierścienie i/lub tłok. Przyczyną tego stanu rzeczy jest wyeksploatowanie silnika, wada materiałowa albo nieprawidłowa konserwacja. Ten wówczas traci kompresję poprzez “nieszczelność” komory spalania. Wówczas olej z miski olejowej jest spalany wraz z paliwem. Należy także pamiętać o odpowiednim poziomie oleju. Jeśli ten jest za wysoki powstaje ogromne ciśnienie, które wpycha płyny eksploatacyjne ponad poziom pierścieni szukając ujścia.

Ciekawostką może być fakt, że niektóre silniki 4T potrafią dymić na niebiesko od nowości. Jednak dzieje się to wyłącznie kiedy jednostka napędowa jest zimna. To skutek większych luzów na zimnych pierścieniach, tłoku i cylindrze. Po kilkudziesięciu sekundach problem ten samoistnie ustępuje.

Biały dym oraz specyficzny, słodki zapach sugeruje spalanie płynu chłodzącego. To wynik np. uszkodzonej uszczelki pod głowicą, albo pęknięcia bloku silnika. Jednocześnie ubywa nam chłodziwa, a temperatura układu zaczyna niebezpiecznie wzrastać. To na szczęście rzadkość, jednak zdarza się, zwłaszcza w leciwych i zaniedbanych konstrukcjach.

Bez względu na kolor naszych spalin w silniku czterosuwowym musicie pamiętać, iż dalsza jazda powoduje eskalację problemów i wzrost kosztów najbliższych napraw. Konieczne jest też baczne przyglądanie się poziomowi oleju albo płynu chłodniczego.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

9 opinii

  1. Ja czasem leję do swojego skutera 4T trochę oleju do benzyny aby fajnie dymił jak jadę. Lubię gdy ludzie zwracają na mnie uwagę.

  2. Witam zapomnieliście dodać że Dymienie powstaje przez zużyte uszczelniacze zaworowe jak i zużytą małą gumową uszczelkę łączącą kanał płuczący cylindra z kanałem płuczącym głowicy.

  3. ciekawi mnie jednak to czemu kolega wlał mi w wydech olej teraz jak jade to tak mi kopci ze masakra nie wiem jak sie pozbyć tego aby skuter nie dymił mi z wydechu 😀 przez ten olej w wydechu kumpel zrobi lse jaja a teraz są tego skutki bo nie wiem jak to usunać ten olej co tam jest by mi skuter nie kopcił nie chce mandatu dostać przez to !!

  4. U mnie przyczyną bylo za duża ilość oleju w silniku zamiast 1L poprzedni właściciel wlał 1.5 litra co spowodowało że przez odmę olej dostawał się do obudowy filtra kanalu powietrznego co skutkowało zasysanie przez gaźnik powietrza z olejem i kopceniem przy dodawaniu gazu bo na wolnych obrotach nic nie kopcił

  5. Ja mam taki problem że mi przerywa na niskich obrotach a jak się doda gazu to nie i kopci na niebiesko.
    Też jak się jedzie na równych obrotach lub równym gazie to przerywa strasznie a jak sie da gazu full to przerywa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button