Aktualnie czytasz:
Gaźnik – regulacja gaźnika: Jak optymalnie wyregulować
25

Jak regulować gaźnik? Na co zwrócić uwagę? Jakie są oznaki nieprawidłowej obsługi tego urządzenia? O tym dziś w Skuterowo.com. Zatem jak krok po kroku zabrać się za regulację gaźnika?

1. Stawiamy skuter na nóżce centralnej, uwaga: na płaskiej powierzchni.
2. Zakręcasz śrubkę od regulacji mieszanki (ulokowana jest ona z boku gaźnika).
3. Uruchamiasz jednostkę napędową.
4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać – więc robisz to powoli) i wracasz z powrotem kawałek, żeby się nie dławił.
5. Potem śrubką od regulacji obrotów wkręcasz ją aby skuter złapał większe obroty
6. Wkręcasz o ok. 1/4-1/2 to zależy śrubkę od regulacji mieszanki i patrzysz jak skuter się zachowuje (obroty powinny spaść)
7. Jeżeli tak się dzieje – wyłączasz skuter, zdejmujesz fajkę z przewodem wysokiego napięcia, wykręcasz świecę i sprawdzasz jej kolor.
8. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobinę odkręcić.
9. Po założeniu świecy i podłączeniu przewodu uruchamiasz skuter i wykręcasz silnik na maksymalne obroty, po czym gwałtownie odpuszczasz. Jeżeli po spadku obrotów koło nadal się kręci, a świeca ma kolor kawy z mlekiem – mieszanka jest w porządku.
10. Obroty śrubką od regulacji obrotów powinny być tak wyregulowane, żeby tylne koło na niskich obrotach się nie kręciło. Kiedy już mamy tak ustawiony gaźnik należy ponownie wykręcić silnik na maksymalne obroty i odpuścić – koło powinno się kręcić, a skuter nie powinien gasnąć, lecz silnik powinien cicho i regularnie pracować. Jeżeli tak się nie dzieje, to należy przystąpić do dalszej regulacji przy użyciu śrubki od regulacji mieszanki. Z doświadczenia wiem, że dobrze jest tę czynność powtórzyć około pięciu razy. Dzięki temu nie mam później problemów z zalewaniem silnika, gaśnięciem etc.
Poniżej zamieszczam analizę wyglądu świec pod względem regulacji mieszanki.

Analiza świec pod kątem składu mieszanki gaźnikowej. Kliknij, aby powiększyć.

1-2. Izolator ma szarawy lub brązowawy nalot. Spalanie w normie (prawidłowe). Świeca o dobrze dobranej wartości cieplnej.

3-4. Świece zakopcone. Mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana w układzie dolotowym, jest zbyt bogata lub świeca nie oczyszcza się samoczynnie, bo jej wartość cieplna jest zbyt niska.

5-6. Świece zaolejone. Silnik czterosuwowy wymaga remontu, gdyż olej przedostaje się przez pierścienie lub prowadnice zaworowe do komory spalania. Silnik dwusuwowy jest zasilany mieszanką zbyt bogatą w olej.

7-10. Zeszkliwione w wyniku działania temperatury, dodatki uszlachetniające do benzyny, pokryły izolator. Głównie chodzi tu o związki ołowiu. Powstałe szkliwo dopomaga w upływaniu iskry po izolatorze. Świece do wymiany.

11-12. Osady popiołu pochodzącego ze spalonych dodatków zawartych w oleju i paliwie.

13-14. Stopiona elektroda centralna na skutek ciągłego przegrzewania silnika. Powodem przegrzewania może być paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej lub zbyt wczesny zapłon spowodowany złą regulacją, wypaleniem zaworu wylotowego czy nagarem w komorze spalania.

15. Zespawanie elektrod z przyczyn wymienionych w pkt 13 i 14 przy zwiększonym udziale nagaru.

16-17. Świece zużyte, elektrody wypalone. Świeca nr. 16 pracowała zbyt długo w silniku całkowicie sprawnym, a świeca nr. 17 pracowała w silniku zużytym.

18. Mechaniczne uszkodzenie izolatora podczas montażu lub podczas pracy świecy w cylindrze.

Fot.: SXC/Kosik

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
41%
Interesujące
26%
heh...
6%
Że co?
13%
Grrrr!
5%
Smutne
8%
25 Komentarze
1 2 3
  • Waldas
    30 marca 2017 at 12:45

    …nie ma się co spierać, bo różnie jest. Gażnik np. typu PZ22 reguluje ilość powietrza w mieszance natomiast większy PZ26 ilość paliwa, ale wynik końcowy ma być taki sam – poprawna mieszanka:)

  • Amelia
    9 maja 2017 at 19:00
    Plusy

    Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski :)

    http://comaround.pl/strona,1039,znak-ce-maszyny.php

    Minusy

    Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski :)

    Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski 🙂

  • witek
    27 lipca 2017 at 21:34

    co zrobic jak w trakcie jazdy silnik sie dławi

  • Bob
    3 kwietnia 2018 at 16:42

    Regulujemy gaźnik na włączonym ssaniu czy bez ????