Części do tuningu skutera lub motoroweru: Gdzie kupić?

Gdy zapada decyzja o zakupie tuningowych części do skutera zawsze pojawia się główne pytanie: gdzie je kupić? Warto się chwilkę zastanowić nad tym, czy sprzedający, który oferuje towar po najniższej cenie jest dobrym wyborem. Może się bowiem okazać, że za chytrość przepłacimy dwa razy.

Choć na codzień się o tym nie słyszy, to polska scena tuningowa w światku skuterów jest bardzo dobrze rozwinięta. Prawa popytu i podaży sprawiły, że jest coraz więcej miejsc, w których możemy kupić nowe sportowe części, a ich łatwa dostępność kusi kupujących do dokonywania zakupów. Łatwo jednak spaść na dno tej samonakręcającej się spirali, jeżeli kupimy części w nieodpowiednim miejscu. Dlaczego?

Jeżeli mamy w planach zakup części używanych powinniśmy ich szukać przede wszystkim na forum o tuningu skuterów. Dlaczego właśnie tam? Przede wszystkim dlatego, że wielu miłośników tuningu prowadzi forumowe blogi, w których opisują wszystkie swoje modyfikacje. Wyszukując posty osoby, która chce sprzedać jakąś część, możemy natrafić na cenne informacje o tym co się z nią działo lub czy były z nią jakieś problemy. Gdy już znajdziemy odpowiednią dla nas część z pewnego źródła nie zaszkodzi zapytać o sprzedaż na zasadach aukcji w jednym z tego typu serwisach, co zapewnia bezpieczeństwo dla obu stron.

Co jednak, gdy chcemy kupić części nowe? Nie będę tu pisał o takich rzeczach jak to, żeby szukać oferty najkorzystniejszej cenowo, bo każdy starannie dba o stan swojego portfela. Warto natomiast zadbać o to, aby części kupować od legalnie działających firm. Czemu jest to ważne? Mieliśmy okazję przekonać się o tym na własnej skórze. Zamówiony nowy sportowy cylinder miał wadę fabryczną – głowica była źle wytoczona, przez co połączenie cylinder-głowica było nieszczelne, co w silniku chłodzonym cieczą może oznaczać duże kłopoty. Fakt, że dostaliśmy akurat taką głowicę był zwykłym pechem, ponieważ części są fabrycznie zgrzewane firmową folią. Jako, że część kupiliśmy w legalnie działającej firmie zgłosiliśmy reklamację wadliwej części i odesłaliśmy ją do sprzedającego. Ten, jako klient polskiego importera, przekazał część dalej do reklamacji, co – po odczekaniu stosownego czasu – zaowocowało powrotem cylindra z nową, prostą głowicą. Cała procedura wysyłki towaru do sklepu kosztowała mniej niż 1/3 ceny nowej głowicy. Zawsze może trafić nam się część, która będzie posiadała wadę fabryczną lub inną, o której sprzedający nie wiedział. Tylko kupując  części w zaufanym miejscu możemy mieć pewność, że jakakolwiek procedura reklamacyjna dojdzie do skutku. A czy można wybrać inaczej?

Na forach internetowych można trafić na kilka osób zajmujących się sprzedażą części tuningowych. Są one w stanie zdobyć dowolną zamówioną przez nas część i sprzedać ją nam często po cenie nieco niższej niż w sklepach internetowych. Sprzedający ci kupują części w tych samych hurtowniach co duże firmy. Skąd więc różnice w cenie? Otóż nie prowadzą oni legalnie działającej działalności gospodarczej, nie płacą podatków i nie kupują towarów na faktury. Tacy wolni strzelcy, choć kuszący niskimi cenami, mogą nie zapewnić nam takiej obsługi posprzedażnej jak sklepy z prawdziwego zdarzenia. Nikt nie da nam gwarancji, że w przypadku otrzymania wadliwej części sprzedający nie wykręci się, ponieważ de facto nie mamy nawet paragonu świadczącego o zakupie towaru, a jedynie kilka prywatnych wiadomości w forumowej skrzynce. Czy warto ryzykować dla zaoszczędzenia kilku złotych?

Oczywiście trzeba pamiętać, że nawet sklepy mają swoje ograniczenia. Jeżeli zostaniemy potraktowani inaczej niż byśmy tego chcieli nie odbierajmy tego osobiście. W regulaminach wielu sklepów można spotkać paragraf mówiący o tym, że części przyjmowane są na reklamację tylko wtedy, jeżeli zostały zamontowane w serwisie trudniącym się mechaniką motocyklową lub skuterową. Jest to zabezpieczenie dla sprzedających przed amatorami, którzy po uszkodzeniu części podczas niewłaściwego montażu chcą zrobić wszystko, by nie stracić gwarancji. Zapis ten nie znaczy jednak, że kupując część nie mamy na nią gwarancji – po prostu po otrzymaniu towaru starannie go sprawdźmy, obejrzyjmy, złóżmy wszystkie elementy. Często taka powierzchowna ocena daje nam pojęcie o tym, czy coś jest nie w porządku z danym podzespołem. Jeżeli mamy wątpliwości skorzystajmy z reklamacji – zaoszczędzimy sobie pracy i nerwów.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button