Test Zipp Quantum R: Budzi Emocje

Ponad 1000 kilometrów i wiele przygód przebytych razem z najnowszym dzieckiem marki Zipp: Nowy Quantum sygnowany literą R. Czym się różni od swojego poprzednika, jak wygląda, jak jeździ. O tym dziś w podsumowaniu testu Skuterowo.com.

Pierwszy kontakt z Quantumem miał na miejsce na Warszawskiej Wystawie Skuterów i Motocykli w marcu tego roku. Już wtedy budził spore emocje wśród gości imprezy. Wreszcie ktoś zdecydował się przełamać schematy królujące w tym segmencie. Zipp samodzielnie zaprojektował pojazd mogący chyba stylistycznie konkurować z cenowo podobnym Peugeot Kisbee czy Yamaha Neos, które są pozycjonowane na rynku nieco wyżej… Ok, może to za śmiałe stwierdzenie, jednak musicie przyznać, że wygląd tego modelu nieco odróżnia się od innych pojazdów za cenę 4 500 PLN.

Nowy Zipp Quantum R jest naprawdę duży...
Nowy Zipp Quantum R jest naprawdę duży...

Pierwsze wrażenie było bardzo pozytywne. Wystarczy podejść bliżej, aby przekonać się, że nowy Quantum R jest naprawę duży. Dzięki temu sporo rośnie komfort jazdy. Kanapa jest szeroka, a na nogi miejsca nie brakuje. Rzucają się w oczy tylne “relingi” malowane na biały kolor. Fajny akcent, który podkreśla linię całego skutera. Do tego szerokie felgi i opony. Zipp postarał się, aby jednoślad wyglądał dorośle i odważnie. Odważna jest też deska rozdzielcza, ale obrotomierz za bardzo był inspirowany tym z  Aprilia SR 50 R. Wszystkie narzędzia są w pełni cyfrowe i podświetlane w kolorze, którzy sami możemy zdefiniować.
Oświetlenie to bardzo ważny element każdego skutera. Tego w szczególności. Tylne lampy są oparte wyłącznie na długowiecznych i dobrze widocznych ledach. Z przodu dwa reflektory, dobrze oświetlające drogę w ciemności. Obok nich pozycyjne ledy. Zobaczcie jak wyglądają:

Quantum łatwo się prowadzi.
Quantum łatwo się prowadzi.

Zipp Quantum R daje sobą łatwo kierować. Pierw jednak trzeba się przyzwyczaić do większych rozmiarów i masy skutera. Szkoda, że środek ciężkości nie został umieszczony trochę niżej. Możliwe, że problem rozwiązałby zbiornik paliwa w podłodze skutera, a nie nad tylną osią. Pozycję na “eRce” zajmujemy dość wysoką. Dzięki temu możemy nieco rozprostować nogi, na które jest dużo miejsca. Dzielona kanapa okazuje się być komfortowa nawet podczas jazdy w dwójkę. Kierownica jest dobrze wyprofilowana i długa podróż nie obciąża dłoni.

Na dziurach komfortowo tylko w połowie. Tylna oś jest podwieszona na dwóch amortyzatorów wleczonych. One działają świetnie, dobrze tłumiąc nawet największe nierówności. Z przodu jest nieco gorzej. Można było się zastanowić nad delikatnym podniesieniem zawieszenia. Dlaczego? Podczas hamowania na nierównej nawierzchni na kierownicę przenoszone są spore wibracje. Część z nich niweluje szerokie ogumienie, jednak nadal nie jest perfekcyjnie.

Silnik ten sam, nowy wydech. Quantum R dostał serce w spadku po poprzedniku. To klasyczne 2T mogące osiągnąć 4 konie przy 7 5000 obrotach na minutę. Skuter przyśpiesza bardzo dynamicznie, jednak nierównomiernie. Sprzęgło w naszym testowym Quantumie zaczyna “łapać” przy niskich obrotach, przez co w pierwszej chwili “łapie się zamułę”. Po przekroczeniu 20 km/h czujemy nagły wzrost momentu obrotowego i po chwili widzimy na cyfrowym liczniku 50 km/h. Po kolejnych 5-10 sekundach 70. Maksymalnie udało nam się rozbujać niedotartego Zippa do 75 km/h. Podczas pierwszych kilometrów badaliśmy spalanie: 3.1 L jest osiągalne podczas umiarkowanego wysilania silnika. Podczas jazdy w dwójkę apetyt jednostki rośnie: 4L. Ważnym elementem wpływającym na osiągi jest nowy, sportowy wydech Quantuma. Prawda, że ładny?

Hamulce trzeba wyczuć. Jakiś czas temu realizowaliśmy materiał o awaryjnym hamowaniu nowym Zipp Quantumie. Zakończył się on spotkaniem z asfaltem. Bynajmniej nie za sprawą ich wadliwego działania, a mokrej, zakurzonej powierzchni i braku wyczucia skutera. Zielona, “zeszlifowana” wersja pojazdu testowego musiała wrócić do producenta, w zamian dostaliśmy nowy, tym razem czerwony. W nim również dostępne są dwa, ostre hamulce tarczowe. Podczas pierwszych kilometrów na niedotartych oponach uważajcie z dawkowaniem siły na klamki.

Praktyczny skuter. Naprawdę. Zrobiliśmy mały eksperyment. W dwie osoby załadowaliśmy się na Zipp Quantum R i pojechaliśmy do marketu. Do bagażnika pod siedzeniem załadowaliśmy mnóstwo drobnicy, lekko upychając ją kolanem. Do schowka pod kierownicą wrzuciliśmy kilka rzeczy odpornych na zgniecenia i zamknęliśmy na “ścisk”. Na podłodze położyliśmy pudło 30x30x35. Wyglądaliśmy jak rumuńscy przemytnicy, ale udało się! Szkoda, że nie mierzyliśmy spalania na tym odcinku, bo było czuć na manetce, że Quantum lekko nie ma. Namęczył się, ale dostarczył zaopatrzenie biura na miejsce. Dlatego śmiało można powiedzieć, że na umiarkowane zakupy w drodze z pracy ten skuter sprawdzi się doskonale.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Odpalanie skutera Zipp Quantum R z pilota.
Odpalanie skutera Zipp Quantum R z pilota.

Pod marketem nikt nie ukradnie naszej testówki. Dlaczego? Bo Quantum seryjnie posiada alarm i możliwość odpalania z pilota. Niestety jego zasięg jest dość mały.

Czepialstwem będzie z naszej strony zwrócenie uwagi kontrolerom jakości Zipp na montaż niektórych elementów wraz z folią. Nawet nie wiecie ile czasu poświęciliśmy na usunięcie folii z przednich kierunkowskazów i reflektorów. Po prostu te elementy są instalowane wraz z zabezpieczeniem, które jest zawinięte w ich krawędzie, przez co folię trzeba wygrzebywać pęsetą ze wszystkich zakamarków. Niby detal, ale irytujący. Trzeba jeszcze wspomnieć o braku uszczelki w schowku pod kierownicą. Dlatego przed każdym myciem nowego Quantum R trzeba koniecznie pamiętać o wyjęciu wszystkiego, czemu wilgoć może zaszkodzić.

W sumie szkoda, że musieliśmy się rozstać z nową propozycją marki Zipp. To był skuter, który testowało się naprawdę przyjemnie, no pomijając fakt kolizji z asfaltem podczas nagrań Skuterowo.com. Za około 4 500 dostajemy fajnie wyglądający i dojrzały skuter, któremu przez polskich projektantów dodano sporo indywidualizmu. Ten w otoczeniu wielu klonów poruszających się po naszych drogach naprawdę może nas wyróżnić…

Zobacz jak testowaliśmy nowy Zipp Quantum R:

[nggallery id=45]

Specyfikacja:

Silnik Jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Pojemność
50 ccm
Sprężanie
10,5 :1
Moc maks.
4 KM przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy
3,00 Nm przy 5000 obr/min
Zasilanie
gaźnik
Akumulator
12V/7Ah
Podwozie
Rama z rury stalowej
Zawieszanie p/t
widelec teleskopowy
podwójny element resorująco-tłumiący
Hamulec p/t
Hamulec tarczowy
Opony p/t
130/60 -13
Pojemność zbiornika paliwa 6,5 l
Kolorystyka zielono-czarny
czerwono-czarny
niebiesko-biało-czarny
Fot.: Skuterowo.com

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button