Aktualnie czytasz:
Studzienki na Polskich Drogach? Wieczne zapadni臋te i niebezpieczne
4

Skup butelek, zwa艂y 艣mieci w rowach i lokalne podtopienia (!) - czasy si臋 zmieniaj膮, w艂adze te偶, baaa nawet ustr贸j zd膮偶y艂 si臋 "przepoczwarzy膰", ale z tymi, zdawa艂oby si臋 do艣膰 prostymi sprawami, 偶adna z odmian Polski nie potrafi艂a, nie potrafi i nic nie wskazuje na to by kiedykolwiek poradzi膰 sobie mia艂a.

Jest jeszcze jedna z nie rozwi膮zywalnych kwestii - studzienki kanalizacyne! Zawsze s膮 na jezdni, zawsze s膮 zapadni臋te, albo wr臋cz przeciwnie, wystaj膮 z asfaltu i niemal zawsze s膮 tak usytuowane, 偶e trzeba lawirowa膰, bo bez tego, ko艂a naszych pojazd贸w z pewno艣ci膮 na nie trafi膮. Powstaje wi臋c logiczne pytanie czy charakterystyczne okr膮g艂e pu艂apki musza by膰 w艂a艣nie w jezdni?

Po d艂ugich poszukiwaniach, rozmowach - wr臋cz "艣ledztwie" w sprawie... nie mam najlepszych nowin... Po pierwsze to co艣 w rodzaju "tradycji"...
Od studzienek zaroi艂o si臋 wraz z powojennym cywilizacyjnym "skokiem". Kiedy to zamiast rynsztok贸w pojawi艂a si臋 cywilizacja w艂asnie i rury zacz臋to wkopywa膰 w ziemi臋. A, 偶e jak wiadomo wtedy ziemia by艂a "wsp贸lna" to najpro艣ciej
by艂o rury "wrzuca膰" pod r贸wnie wsp贸lne - czyli pa艅stwowe nie spiesznie ale jednak wtedy budowane drogi...
I tak wkopywano kolejne rury wpierw wodoci膮gowe, potem kanalizacyjne potem telekomunikacyjne itp, itd...
A 偶e ka偶dy do swej rury czasem zajrze膰 musi, studzienek przybywa艂o, przybywa i przybywa膰 b臋dzie...

Paradoksalnie tzw. nowe czasy tylko zjawisko nasili艂y, bo teraz niemal ka偶da droga, ulica czy gminny dukt zarz膮dzane, utrzymywane, remontowane czy przebudowaywane s膮 przez inn膮 instytucj臋, za艣 to co wok贸艂 nich najcz臋艣ciej jest... prywatne. Efekt? Nadal wkopuje si臋 co popadnie pod jezdni臋, bo gdyby zdobywa膰 pozwolenia na przekopanie si臋 przez kolejne, prywatne dzia艂ki pewnie przez ponad dwadzie艣cia pare lat nowej Polski, nie powsta艂 by nawet kilometr 偶adnej instalacji.
Ot, taka ju偶 nasza Polska mentalno艣膰. Niech "buduj膮, organizuj膮, ulepszaj膮" ale nie u mnie...

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Pozostaje kwestia kluczowa. Po pierwsze: dlaczego owe w艂azy s膮 najcz臋艣ciej: ani na 艣rodku ani tez nie ca艂kiem z boku pasa jezdni tylko idealnie pod ko艂em prawid艂owo jad膮cego? Po drugie: czemu spotkanie z nimi to nie ko艅cz膮cy si臋 test zawiesze艅, a w przypadku jedno艣lad贸w, nie rzadko walka o 偶ycie... Znalezienie odpowiedzi na takie, zdawa艂o by si臋 proste sk膮din膮d pytania to niczym rozwik艂anie zagadki nie艣miertelno艣ci! Kilku drogowc贸w - praktyk贸w z kt贸rymi zdarzy艂o mi si臋 rozmawia膰 roztoczy艂o przede mn膮 wizj臋 "specyfiki" tego co pod jezdn膮 si臋 znajduje..."呕e owych rur, instalacji i nitek nijak nie spos贸b po艂o偶y膰 ot, tak pod 艣rodkiem jezdni"...

T艂umaczenia te, by艂y przy tym tak m臋tne, pokr臋tne i zawi艂e, 偶e oszcz臋dz臋 wam "pikantnych"聽szczeg贸艂贸w聽- s艂owami - nie da si臋 inaczej... Przyjrza艂em si臋 wiec baczniej nawet tym nielicznym, ale jednak czasem przeje偶d偶anym, nowym kawa艂kom dr贸g i ulic. I rzeczywi艣cie. Na nowo projektowanych i tyle co zbudowanych ulicach, studzienek wcale nie jest mniej. Fakt, 偶e jeszcze nie pruj膮 opon, nie urywaj膮 zawiesze艅 i wyrzucaj膮 koz艂em przez kierownice motocyklist贸w i rowerzyst贸w, mo偶emy zawdzi臋cza膰 tylko temu, 偶e jeszcze nie zd膮偶y艂y si臋 zapa艣膰 albo "wybuli膰" (niepotrzebne聽skre艣li膰).

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Czyli pytanie numer dwa. W sto艂ecznym Zarz膮dzie Dr贸g Miejskich odwieczny problem studzienkowy t艂umacz膮... fuszerkami wykonawc贸w! Ot贸偶 "ZDM" zleca remonty i budowy r贸偶nym firmom (bo sam ZDM to w zdecydowanej mierze zbiorowisko urz臋dnik贸w - teoretyk贸w - do wy偶szych cel贸w powo艂anych, a nie do grzebania si臋 w asfalcie albo co gorsza w kana艂ach...)
A owe firmy nawet jak znaj膮 si臋 na asfalcie to na studniach i w艂azach ju偶 niekoniecznie. Wi臋c albo partacz膮 to same, albo podnajmuj膮 jeszcze kogo艣... Warto przy tym wspomnie膰, 偶e standardowa gwarancja na studzienk臋 to trzy lata.
Czyli w ramach gwarancji najcz臋艣ciej odbywa si臋: oblepianie, sztukowanie i udawanie, 偶e niby jest OK, byle taniej "op臋dzi膰" problem, za艣 ju偶 po gwarancji, zwykle nie odbywa si臋 nic.

Zapadni臋te lub wystrzelone w kosmos ponad powierzchnie asfaltu studzienki s膮 zjawiskiem tak powszechnym, 偶e z powodzeniem mog艂y by zast膮pi膰 Or艂a Bia艂ego w roli god艂a naszego kraju i wydaje si臋, 偶e 偶adna si艂a, 偶aden oddzia艂 in偶ynier贸w czy tez liczna (niczym P贸艂nocnej Korei) armia budowniczych w pomara艅czowych kamizelach, ba minister
偶aden nawet, nie s膮 w stanie nic z tym zrobi膰!?

Jednego z moich znajomych na rozmowie kwalifikacyjnej w staraniach o prace spytano:
- "dlaczego studzienki kanalizacyjne s膮 okr膮g艂e? A nie np. kwadratowe聽b膮d藕聽tr贸jk膮tne"?

Ch艂op jest pragmatykiem, wiec odpar艂 po namy艣le:

- "Bo s膮 odlewami, a okr膮g艂e 艂atwiej wykona膰 i聽wyci膮gn膮膰聽z tzw. formy, bo jak np. najdzie na nie ci臋偶ar贸wka to obci膮偶enia rozk艂adaj膮 si臋 r贸wnomiernie, bo 艂atwiej je obrabia膰 na tokarkach do odpowiedniego rozmiaru no i dlatego, 偶e np. w kwadratowych, na rogach mog艂yby si臋 gromadzi膰 zanieczyszczenia"...

Roboty nie dosta艂, hmmmm...

Post Scriptum. 脫w Znajomy wcale nie stara艂 si臋 o prace w drogownictwie ani w dzia艂ce odzysk z艂omu...

Jaka jest Twoja reakcja?
50%
0%
25%