Aktualnie czytasz:
Jak pozbyć się śmiertelnych wypadków na drogach? W Jaworznie znaleziono sposób, bez użycia fotoradarów
0

W Jaworznie nie było ani jednego wypadku śmiertelnego na drogach od półtora roku. Mogłoby się wydawać, że to efekt wzmożonych kontroli i rozbudowanej sieci fotoradarów. Nic bardziej mylnego. Włodarze miasta zwalczyli niebezpieczeństwo… nowoczesną infrastrukturą.

Mocno wbrew obiegowej opinii głoszonej przez kolejnych rządzących, z której wynika, że największym złem są sami kierowcy, a jedynym sposobem walki z niebezpieczeństwem na drogach jest więcej fotoradarów – włodarze leżącego na Śląsku Jaworzna udowadniają, że jest nico inaczej. Zamiast inwestować w rozbudowane systemy karania kierowców, postawili na nowoczesną infrastrukturę.

Efekt? Z 14 wypadków śmiertelnych rocznie Jaworzno zeszło do zera, a liczba kolizji w ruchu drogowym znajduje się poniżej średniej krajowej.

Obwodnice, przebudowa centrum

W przeszłości przecinane przez DK79 Jaworzno dziś centrum ma tylko dla siebie. Jak czytamy w artykule TVN24.pl:

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Powstała wewnętrzna obwodnica miasta tzw. Trasa Śródmiejska, która umożliwiła łatwe, szybkie i bezkolizyjne poruszanie się między dzielnicami a centrum oraz wyjazd na autostradę A4 i drogę ekspresową S1. Na odcinku trzech kilometrów starej DK79 było 16 pasów dla pieszych. Na pięciokilometrowej nowej Trasie – tylko dwa w poziomie jezdni, w tym jedno przy rondzie, gdzie kierowcy i tak muszą zwolnić, a drugie ze wzbudzaną sygnalizacją (na żądanie pieszego – na przycisk). Pozostałe przejścia to kładki i tunele.

Jaworzno w sumie posiada 4 obwodnice, w tym jedną tranzytową. To sposób na to, że „wyciągnąć” z miasta osoby tylko przez nie przejeżdżające.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Drugim etapem poprawiania bezpieczeństwa było… zwężanie dróg. Wąska droga samoczynnie powoduje, że kierowcy jeżdżą wolniej. W centrum i przy większych skupiskach mieszkalnych w Jaworznie drogi są o minimum metr węższe niż średnia szerokość dróg. Do tego wysepki, podwyższone przejścia dla pieszych, a nawet celowe kładzenie bruku. Bo po bruku niewygodnie jest jechać szybko.

Finalnie, z racji tego, że centrum stało się ograniczone dla samochodów, mieszkańscy mogą korzystać z taniej komunikacji miejskiej (która w ponad 40% jest elektryczna).

Można?

Jak mówi p. Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie w wyżej cytowanej publikacji:

Nie wymyśliliśmy nic nowego – podkreśla Tosza. – Takie rozwiązania są stosowane w Szwecji, Holandii, Austrii, Niemczech, Francji. Ale z nas nikt w Polsce nie chce brać przykładu.

I, komentując całe powyższe, pewnie można by się buntować, że ogranicza się kierowcom dostęp do centrum. Ale w Jaworznie, w odróżnieniu np. od Wrocławia, gdzie – mam wrażenie – za niedługo drogi rowerowe będą szersze niż pasy jezdni dla całej reszty, pomyślano o tym, żeby wygodnie było wszystkim. Ograniczając drogi dla kierowców samochodów, dodano obwodnice i usprawniono ruch na obrzeżach, uzupełniając to o tani transport publiczny w centrum. Na moje oko ma to sens.

Może dlatego, żę w Jaworznie przebudową miasta zajęli się inżynierowie ruchu drogowego, a nie urzędnicy? Wideo i zdjęcia z Jaworzna znajdziecie w publikacji TVN24.pl, klikając TUTAJ.

Jaka jest Twoja reakcja?
40%
0%
0%