Skutery BMW C 400 X i C 400 GT: średniaki premium, które jeżdżą jeszcze lepiej [zdjęcia, cena, dane techniczne]

Nowe maxiskutery BMW mogą więcej i bardziej! Który z nich jest dla Ciebie?

W skrócie
  • BMW C 400 X i C 400 GT w najnowszej odsłonie to jeszcze więcej frajdy z jazdy i większa przyjazność dla środowiska
  • W nowych wersjach maxiskuterów BMW zmieniono znacznie więcej niż schematy malowania. Tu diabeł tkwi w szczegółach!
  • Ta sama baza, ale spore różnice w przeznaczeniu. Który z tych skuterów jest dla Ciebie?

Kiedyś skuter o pojemności silnika 400 był królem miasta i dalszych okolic. Czasy się zmieniają a maxiskutery o tej pojemności uważane są obecnie za klasę średnią. Na szczęście średniaki też mogą być premium i traktowane bardzo poważnie. Oto świetne dwa przykłady z bawarskiej oferty, Czyli BMW C 400 X oraz C 400 GT w najnowszej specyfikacji. Co je wyróżnia?

W roku 2017 BMW Motorrad zaprezentowało model C 400 X, a w roku 2018 C 400 GT – dwa pierwsze skutery klasy premium średniej wielkości. Od tego czasu model C 400 X wyróżnia się w segmencie mobilności miejskiej zdecydowanie dynamiczną charakterystyką, podczas gdy C 400 GT, jako wariant Gran Turismo przystosowany do jazdy turystycznej, potrafi ująć bogatym wyposażeniem dbającym o dodatkowy komfort. Teraz BMW Motorrad wyostrza profil obu skuterów średniej wielkości poprzez kilka istotnych optymalizacji technicznych oraz nowe kolory i stylizacje.

BMW C 400 X i C 400 GT 2021: mocny silnik i jeszcze lepsza jazda

Jednostka napędowa to nadal jednocylindrowy silnik o ulepszonej sprawności i mocy 25 kW (34 KM) przy 7500 obr/min oraz maksymalnym momencie obrotowym 35 Nm przy 5750 obr/min. Za transmisję napędu odpowiada bezstopniowa przekładnia CVT oraz sztywny skrętnie wahacz napędowy z ułożyskowaniem zapewniającym minimalne przenoszenie wibracji i możliwie najwyższy komfort. Dzięki aktualnej homologacji Euro 5 nowe C 400 X i C 400 GT pozostają idealnymi partnerami do dynamicznej, beztroskiej i pełnej radości z jazdy skuterem. Poprawki miały jednak nie tylko na celu spełnienie wymagań najnowszych norm homologacyjnych, ale także usprawnienie i ułatwienie korzystania i obsługi tych niecodziennych pojazdów.

W tym celu silnik został wyposażony w tak zwaną „elektroniczną manetkę” (ride-by-wire) i elektrycznie sterowaną przepustnicę oraz nowy sterownik. Dalsze optymalizacje to zmodyfikowana matryca i powłoka katalizatora, szerokopasmowa sonda lambda, modyfikacje głowicy cylindra, nowy czujnik na pokrywie alternatora, dostosowana wiązka kablowa i zmodyfikowana regulacja obrotów biegu jałowego. Nie ma już regulatora obrotów biegu jałowego w dolocie powietrza, a regulacja odbywa się za pomocą klapy obejściowej przepustnicy i układu zawirowania powietrza. Nie wdając się w szczegóły, jest efektywniej i bardziej ekologicznie.

Oprócz zgodności z homologacją Euro 5 zmodernizowany silnik przekonuje przede wszystkim jeszcze bardziej płynną i czułą reakcją przepustnicy oraz większą stabilnością biegu jałowego. Stabilność pracy silnika i responsywność zwiększają również zoptymalizowane sprężyny sprzęgła odśrodkowego. Zmniejszona została tolerancja siły sprężynowania, a siła została nieznacznie zwiększona, zaś prędkość obrotowa silnika nieco podwyższona przy załączaniu sprzęgła. Z kolei mniejsze tolerancje ograniczają zakres obrotów przy wysprzęglaniu, co eliminuje zbyt późne wysprzęglanie, jakie zdarzało się czasem w poprzednim modelu.

Automatyczna kontrola stabilności (ASC) z automatyczną kalibracją promienia i dokładniejszą regulacją.

W ramach modernizacji technicznej nowe C 400 X i C 400 GT otrzymały również zoptymalizowany układ ASC. Zamiast dotychczasowej ręcznej rekalibracji – na przykład po zmianie opony – nowy układ ma teraz automatyczną kalibrację promienia. Ponadto nowy układ ASC został przystosowany do znacznie niższych przyczepności niż dotychczas. W trakcie jazdy daje się to zauważyć w czulszej reakcji i wyraźnie zwiększonym komforcie sterowania – zwłaszcza na mokrych i śliskich nawierzchniach. Dezaktywacja układu ASC nie jest już konieczna.

Układ hamulcowy z nowymi zaciskami przednimi i wyrównanymi skokami dźwigni hamulca przedniego i tylnego. Schowek z oświetleniem i gniazdem ładowania USB.

Zmodernizowany został również układ hamulcowy nowego BMW C 400 X i C 400 GT. Dzięki nowym zaciskom hamulcowym, dwutarczowy hamulec z przodu oferuje teraz stabilniejszy i wyraźnie wyczuwalny opór oraz sprawniejsze cofanie tłoczków. Towarzyszy temu wyrównany skok dźwigni hamulca tylnego po lewej i przedniego po prawej stronie, co ma dać symetryczne odczucie hamowania.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Znacznie większy komfort oferuje zoptymalizowane oświetlenie schowka (pojemność 31 l, z Flexcase 45 l) pod siedzeniem. Teraz światło nie jest już umieszczone z boku, ale z góry, co zapewnia lepsze oświetlenie. Oprócz gniazda 12 V w wyposażeniu znajduje się też gniazdo ładowania USB w prawym przednim schowku.

Dwie nowe atrakcyjne opcje kolorystyczne, a także warianty stylistyczne „Sport” (C 400 X) i „Triple Black” (C 400 GT).

Nowe BMW C 400 X i C 400 GT prezentują się w stylistykach charakterystycznych dla jednośladów BMW Motorrad. Są dynamiczne i zorientowane na nowoczesność formy i doskonale wpisują się w stylistykę marki. Nowe skutery BMW Motorrad są dostępne w trzech różnych wariantach kolorystycznych.

BMW C 400 X: tego skutera brakowało na rynku! Nasza opinia, dane techniczne, galeria zdjęć

C 400 X.

  • Kolor podstawowy: Black Storm metalizowany
  • Kolor za dopłatą: Granite Grey metalizowany
  • Stylistyka Sport (Black Storm metalizowany / Racing Blue metalizowany matowy)

C 400 GT.

  • Kolor podstawowy: Alpine White niemetalizowany
  • Kolor za dopłatą: Kalisto Grey metalizowany
  • Stylistyka Triple Black (Black Storm metalizowany z matowymi paskami)

BMW C 400 X i C 400 GT: co nowego?

  • Mocny silnik jednocylindrowy z homologacją Euro 5, elektronicznym sterowaniem przepustnicą, nowym sterownikiem silnika i ulepszonym sprzęgłem odśrodkowym.
  • Zoptymalizowane właściwości biegu jałowego.
  • Automatyczna kontrola stabilności (ASC) z automatyczną kalibracją promienia i bardziej dokładną regulacją.
  • Układ hamulcowy z nowymi zaciskami przednimi, wyraźnie wyczuwalnym oporem i wyrównanym skokami dźwigni hamulca przedniego i tylnego.
  • Schowek pod siedzeniem z optymalnym oświetleniem i gniazdem ładowania USB w schowku z przodu po prawej stronie.
  • Dwie nowe atrakcyjne opcje kolorystyczne, a także warianty stylistyczne „Sport” (C 400 X) i „Triple Black” (C 400 GT).

Motocykl BMW G 310 R 2021 w naszym teście: nowy, inny, czy lepszy? [cena, zdjęcia, wideo, dane techniczne]

Skutery BMW C 400 okiem Piotra Ganczarskiego

Te pojazdy tworzą fajnie uzupełniający się duet. Zarówno wersja X, jak i GT daje dużo swobody i łatwości w poruszaniu się nie tylko po zatłoczonych miejskich arteriach. Tam, gdzie potrzebna jest wysoka dynamika i minimalne czynności eksploatacyjne, tam BMW C 400 – niezależnie od wersji, sprawdzi się znakomicie. Napęd zapewnia naprawdę sprawne starty spod świateł, a udoskonalona przekładnia nie daje najmniejszych powodów do narzekań. Jest stabilnie i bardzo intuicyjnie. BMW C 400 X góruje nad wersją GT nieco większą dynamiką i zwinnością. Z kolei bardziej rozbudowany GT daje więcej komfortu względem ochrony przed wiatrem, czy bardziej komfortowo zestrojonego zawieszenia. To co podoba się w obydwóch wersjach C 400 to bardzo bogata lista dostępnych opcji. Już w standardzie otrzymujemy oświetlenie full-LED, podstawkę centralną, czy gniazdo zasilające USB i nową kontrolę trakcję z układem ABS. Z kolei opcje jak podgrzewana kanapa i manetki, czy system BMW Motorrad Connectivity, lub bezkluczykowa obsługa BMW Keyless i alarm to kuszące dodatki. Do tego spora lista akcesoriów, dzięki którym dostosujesz swój skuter do własnych preferencji. Na podkreślenie zasługuje sprawność z jaką obydwa skutery radzą sobie w gęstym miejskim ruchu. Co prawda ich “odwłoki” nie są tak smukłe jak motocyklach klasy 400 i należy pamiętać o gabarytach maszyny lawirując pomiędzy samochodami, ale ten fakt z powodzeniem nadrabia napęd i obsługa sprawdzająca się do dwóch dźwigni hamulca i manetki gazu. Wśród wad wyróżniłbym sposób rozruchu silników. Potrzeba zadziwiająco długiego kręcenia rozrusznikiem, jak na nowoczesny napęd. No i ten problematyczny zbiornik paliwa w przekroku, który sprawia, że wsiadanie i zsiadanie z tych niemałych pojazdów wymaga trochę gimnastyki. Żadna z tych niedoskonałości, jakie udało mi się wychwycić, nie dyskwalifikuje w żaden sposób tych sprzętów. Mają one całą rzeszę zalet, które mogą spowodować, że jedna z wersji C 400 okaże się Twoim ulubionym pojazdem nie tylko do codziennej miejskiej komunikacji.

Za podstawową wersję BMW C 400 X trzeba zapłacić 31000 zł. W przypadku wersji GT jest to koszt na poziomie 35550 zł.

Oryginalne akcesoria BMW Motorrad.

Oczywiście BMW Motorrad oferuje zarówno do C 400 X, jak i C 400 GT szeroką gamę akcesoriów. Absolutnym hitem są zupełnie nowe torby tylne z kolekcji Black. Oferowane są w dwóch rozmiarach – jeden na krótkie wypady i drugi na dłuższe wycieczki z większą ilością bagażu. W obu wariantach torba ma wodoodporną powłokę z TPU, która wytrzymuje każdą pogodę. Wyjmowana torba wewnętrzna i dwustronny zamek błyskawiczny w komorze głównej również są wodoodporne. Zamek błyskawiczny jest gumowany i blokowany dla dodatkowego bezpieczeństwa. Dodatkowy zamek głównej komory umożliwia w razie potrzeby zwiększenie pojemności i tak sporej już torby. Kieszeń po wewnętrznej stronie klapy i zapinane na zamek przegrody po obu stronach ułatwiają organizację bagażu. Kolejnym użytecznym detalem są regulowane paski naramienne oraz możliwość składania do transportu poza motocyklem. Torba tylna Black Collection jest przeznaczona do użytku w połączeniu ze stelażem bagażowym. W zestawie znajduje się odpowiedni pasek do mocowania. Torba wykonana jest w kolorze czarnym z niebieskimi akcentami i paskami odblaskowymi. Wewnętrzna podszewka jest również niebieska.

Miejsce na bagaż.

  • NOWOŚĆ: torba tylna Black Collection, duża pojemność 50-60 l, 55x30x30/35 cm
  • NOWOŚĆ: torba tylna Black Collection, mała pojemność 35-42 l, 41x30x30/35 cm
  • Mały kufer górny, 30 l
  • Poduszka pod plecy na mały kufer górny
  • Lekki kufer górny, 29 l
  • Torba wewnętrzna do kufra górnego
  • Stelaż bagażowy

Ergonomia i komfort.

  • Wysoka szyba
  • Niskie siedzenie
  • Przykrycie na nogi
  • Podgrzewane manetki

Nawigacja i komunikacja.

  • BMW Motorrad Navigator VI (z uchwytem do mocowania na 4 przyciski)
  • Uchwyt na systemy nawigacyjne BMW Motorrad

Bezpieczeństwo.

  • System alarmowy
  • Dodatkowy reflektor diodowy
  • Pałąk ochronny obudowy, przedni
  • Szkło ochronne na 6,5-calowy wyświetlacz LCD

 

BMW C 400 X 2021 dane techniczne:

Silnik

Konstrukcja

Chłodzony cieczą jednocylindrowy czterosuwowy silnik z czterema zaworami na cylinder, górnym wałkiem rozrządu z wahaczem i mokrą miską olejową

Średnica cylindra x skok tłoka

80 mm x 69.6 mm

Pojemność skokowa

350 cm3

Moc znamionowa

25 kW (34 KM) przy 7500 obr./min.

Maks. moment obrotowy

35 Nm przy 5750 obr./min.

Współczynnik kompresji

11,5 : 1

Wzbogacenie paliwa

Elektroniczny układ wtryskowy kolektora dolotowego / cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-ME z E-Gas

Oczyszczanie spalin

Column Text Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin EU-5

Parametry jazdy / zużycie paliwa

Prędkość maksymalna

139 km/h

Zużycie na 100 km według WMTC

3.5 l

Emisja CO2 wg WMTC

81 g/km

Rodzaj paliwa

Benzyna bezołowiowa premium (95 RON / 90 AKI), (maks. 15% etanolu, E15); kontrola zależna od kraju SA 639 (91 RON, maks. 15% etanolu, E15)

Instalacja elektryczna

Alternator

Z magnesami trwałymi o mocy 316 W

Akumulator

12 V / 9 Ah, bezobsługowy

Przeniesienie napędu

Sprzęgło

Siła odśrodkowa suchego sprzęgła

Skrzynia biegów

CVT (bezstopniowa przekładnia pasowa)

Napęd wtórny

Dwustopniowa przekładnia redukcyjna

Zawieszenie/hamulce

Rama

Stalowa rama mostu

Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe

Widelec teleskopowy o średnicy rury 35 mm

Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe

Aluminiowy podwójny wahacz, podwójna kolumna sprężynowa, regulowane napięcie wstępne sprężyny

Skok sprężyny przód/tył

110 mm / 112 mm

Rozstaw osi

1,565 mm

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy

81 mm

Kąt głowicy skrętnej

63.6°

Koła

Koła z odlewu aluminium

Wymiary obręczy przedniej

3,50 x 15“

Wymiary obręczy tylnej

4.25 x 14“

Opony przednie

120/70 R15

Opona, tył

150/70 R14

Hamulec przedni

Podwójny hamulec tarczowy, sztywny, średnica 265 mm, 4-tłoczkowy zacisk stały

Hamulec tylny

Hamulec jednotarczowy, średnica 265 mm, 1-tłokowy zacisk pływający

ABS

BMW Motorrad ABS

Wymiary/masy

Wysokość siedziska przy masie własnej

775 mm

Długość łuku krokowego przy masie własnej

1,762 mm

Użytkowa pojemność zbiornika paliwa

12.8 l

W tym rezerwa

3 l

Długość (nad podstawą tablicy rejestracyjnej)

2,210 mm

Wysokość (nad deflektorem, przy znormalizowanej masie własnej)

1,305 mm

Szerokość (z lusterkiem)

835 mm

Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem

206 kg (masa na sucho: 195 kg)

Dopuszczalna masa całkowita

405 kg

Obciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej)

199 kg

 

BMW C 400 GT 2021 dane techniczne:

Silnik

Konstrukcja

Chłodzony cieczą jednocylindrowy czterosuwowy silnik z czterema zaworami na cylinder, górnym wałkiem rozrządu z wahaczem i mokrą miską olejową

Średnica cylindra x skok tłoka

80 mm x 69.6 mm

Pojemność skokowa

350 cm3

Moc znamionowa

25 kW (34 KM) przy 7500 obr./min.

Maks. moment obrotowy

35 Nm przy 5750 obr./min.

Współczynnik kompresji

11.5: 1

Zasilanie

Elektroniczny układ wtryskowy/ cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-ME z E-Gas

Oczyszczanie spalin

Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin EU-5

Parametry jazdy / zużycie paliwa

Prędkość maksymalna

139 km/h

Zużycie na 100 km według WMTC

3.5 l

Emisja CO2 wg WMTC

81 g/km

Rodzaj paliwa

Benzyna bezołowiowa premium (95 RON / 90 AKI), (maks. 15% etanolu, E15); kontrola zależna od kraju SA 639 (91 RON, maks. 15% etanolu, E15)

Instalacja elektryczna

Alternator

Z magnesami trwałymi o mocy 316 W

Akumulator

12 V / 9 Ah, bezobsługowy

Przeniesienie napędu

Sprzęgło

Siła odśrodkowa suchego sprzęgła

Skrzynia biegów

CVT (bezstopniowa przekładnia pasowa)

Napęd wtórny

Dwustopniowa przekładnia redukcyjna

Zawieszenie/hamulce

Rama

Rama stalowa

Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe

Widelec teleskopowy o średnicy rury 35 mm

Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe

Aluminiowy podwójny wahacz, podwójna kolumna sprężynowa, regulowane napięcie wstępne sprężyny

Skok sprężyny przód/tył

110 mm / 112 mm

Rozstaw osi

1,565 mm

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy

81 mm

Kąt głowicy skrętnej

63.6°

Koła

Koła z odlewu aluminium

Wymiary obręczy przedniej

3.50 x 15“

Wymiary obręczy tylnej

4.25 x 14“

Opony przednie

120/70 R15

Opona, tył

150/70 R14

Hamulec przedni

Podwójny hamulec tarczowy, sztywny, średnica 265 mm, 4-tłoczkowy zacisk stały

Hamulec tylny

Hamulec jednotarczowy, średnica 265 mm, 1-tłokowy zacisk pływający

ABS

BMW Motorrad ABS

Wymiary/masy

Wysokość siedziska przy masie własnej

775 mm

Długość łuku krokowego przy masie własnej

1,762 mm

Użytkowa pojemność zbiornika paliwa

12.8 l

w tym rezerwa

3 l

Długość (nad podstawą tablicy rejestracyjnej)

2,210 mm

Wysokość (nad deflektorem, przy znormalizowanej masie własnej)

1,437 mm

Szerokość (z lusterkiem)

835 mm

Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem

214 kg (masa na sucho: 202 kg)

Dopuszczalna masa całkowita

415 kg

Obciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej)

201 kg

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button