Aktualnie czytasz:
Refleksje po sezonie motocyklowym 2010
3

Teraz, gdy temperatury poni偶ej zera nie b臋d膮 ju偶 niczym nadzwyczajnym, a po 40-sto stopniowych upa艂ach pozosta艂y tylko ciep艂e wspomnienia, mo偶na tylko podsumowa膰 zako艅czony sezon i wspomnie膰 co ciekawsze momenty. Je艣li jeste艣cie zainteresowani moj膮 opowie艣ci膮 - zapraszam!

Ferro 604-4. Nawet najpi臋kniejszy skuter niewiele nam da, je艣li mechanika b臋dzie jego s艂abym punktem

Trudno mi zdefiniowa膰 kiedy dla mnie rozpocz膮艂 si臋 ten sezon. G艂贸wnie dlatego, 偶e jeszcze na jesieni zesz艂ego roku zacz膮艂em remont poprzedniego skutera Ferro 604-4, w kt贸rym wysiad艂o zawiesie silnika. Tuleje metalowo-gumowe uleg艂y takiemu zu偶yciu, 偶e podczas k艂adzenia w zakr臋t 艂atwo by艂o z艂apa膰 rybk臋. Niestety, pomimo roz艂o偶enia po艂owy skutera i wymiany tulei w ca艂ym tylnym zawieszeniu problem pozosta艂 - prawdopodobnie z powodu uszkodzonych 艂o偶ysk g艂贸wki ramy. Niestety, przez zim臋 z roz艂o偶onego skutera dosta艂o si臋 tak偶e ga藕nikowi, kt贸rego materia艂 utleni艂 si臋 wewn膮trz i pozatyka艂 niekt贸re cie艅sze kana艂y. Pomimo zakupienia ga藕nika z Vespy LX50, niezb臋dna okaza艂a si臋 jego regulacja za pomoc膮 dyszy g艂贸wnej (t膮 mia艂em) oraz dyszy wolnych obrot贸w (a tej nie). Niestety, ju偶 brakowa艂o mi si艂 na ten skuter zw艂aszcza, 偶e tyle co si臋 przy nim napracowa艂em nie da艂o rezultatu (wspomniane zawieszenie). Dlatego zacz膮艂em szuka膰 czego艣 nowego, skuter mia艂 i艣膰 na sell...

Samo szukanie nowego pojazdu te偶 by艂o czym艣, co zapami臋ta艂em szczeg贸lnie. G艂贸wnie dlatego, 偶e ci臋偶ko by艂o wyrwa膰 co艣 markowego, w miar臋 nowego i nierozpadaj膮cego si臋 (vide poprzedni chi艅ski skuter) za kwot臋 3 tysi臋cy. Jednak znalaz艂em og艂oszenie mojego Kymco Nexxona. Niestety, og艂oszenie znalaz艂em w niedziel臋 wieczorem, a wyjecha膰 obejrze膰 i ewentualnie kupi膰 motorower mog艂em z bratem dopiero w przysz艂膮 sobot臋, wi臋c musia艂em czeka膰 ca艂y tydzie艅. Oczywi艣cie nie by艂o 艂atwo, tak偶e dlatego, 偶e cho膰 sprzedaj膮cy ca艂y czas by艂 na "tak", to w pi膮tek zadzwoni艂 do mnie i powiedzia艂, 偶e jednak nie sprzedaje moto, bo oszukano go przy kupnie motocykla i nie mia艂by czym doje偶d偶a膰 do pracy... Jakby by艂o 艣mieszniej, po czterech godzinach zadzwoni艂, 偶e jednak mo偶e go sprzeda膰 - wiecie jak ambiwalentnie si臋 wtedy czu艂em? Po prostu nie chcia艂o mi si臋 jecha膰 obejrze膰 ten skuter... Koniec ko艅c贸w skuter kupi艂em, sprzedaj膮cy zjecha艂 z ceny, bo kilka plastik贸w by艂o porysowanych, ale poza tym n贸wka, 900km na liczniku. Teraz trzeba by艂o tylko dojecha膰 do domu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Kymco Nexxon. Zanim zacz臋艂y lecie膰 li艣cie z drzew lecia艂y kolejne kilometry. Niestety sezon si臋 sko艅czy艂...

Od pierwszego powrotu do domu rozpocz臋艂a si臋聽 moja nauka jazdy na bieg贸wce. Nie do艣膰, 偶e inaczej si臋 na niej siedzia艂o, d藕wignia zmiany bieg贸w by艂a typu palce-pi臋ta i stanowczo za kr贸tka, a integralny kask nie pozwala艂 spojrze膰 k膮tem oka podczas ruszania, aby prawid艂owo postawi膰 stop臋. Pierwsze 50km ci膮g艂ej jazdy i pierwsze do艣wiadczenia, 偶e zabezpieczenie nie pozwala zmieni膰 biegu na ni偶szy przy zbyt wysokich obrotach. Z tego powodu brat, za kt贸rym jecha艂em musia艂 kilka razy si臋 zatrzymywa膰. Musz臋 wspomnie膰, 偶e pogoda podczas powrotu do domu nie sprzyja艂a zakupom, by艂 pocz膮tek kwietnia, by艂o ch艂odno i pada艂 deszcz. Mimo to da艂em rad臋, dojecha艂em do domu i by艂em zadowolony z nowego zakupu. W ci膮gu pierwszych kilku dni nauczy艂em si臋 u偶ywa膰 bieg贸w bez wi臋kszej ingerencji uwagi. Ponadto cieszy艂em si臋, 偶e m贸j nowy pojazd ma brzmienie 125-tki - po cichutkim skuterze by艂a to mi艂a odmiana.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

To, co kolejne bardzo zapami臋ta艂em, to pocz膮tek urlopu. Przypad艂 on na pocz膮tek lipca, kiedy to zacz臋艂y panowa膰 potworne, 40-sto stopniowe upa艂y. Taka pogoda by艂a mi na r臋k臋, gdy偶 mia艂em ambitne plany - w ci膮gu 14 dni jak najwi臋cej siedzie膰 nad pobliskim jeziorem. Dojazd w obie strony - 70km. Plan zak艂ada艂 zwi臋kszenie stanu licznika o 1000km przed powrotem do pracy. Wymiana oleju i w drugi dzie艅 urlopu pierwszy raz ruszy艂em nad jezioro. Podr贸偶e wiejskimi, ma艂o ucz臋szczanymi drogami u艂atwia艂 GPS.

Ca艂膮 podr贸偶 zaliczy艂bym do udanych, gdyby nie to, co zdarzy艂o si臋 pod sam jej koniec. Gdy by艂em ju偶 znowu w mie艣cie podjecha艂em pod parking, zala艂em do baku paliwo z kanistra i stwierdzi艂em, 偶e na nast臋pny dzie艅 przyda艂by si臋 pe艂ny bak. Zawr贸ci艂em i pojecha艂em na stacj臋 benzynow膮. Kilkaset metr贸w dalej doje偶d偶aj膮c do wlotu na drog臋 z pierwsze艅stwem jedzie przede mn膮 L-ka, sprawdzam czy mam wolne z lewej i odwracaj膮c g艂ow臋 spostrzegam, 偶e pomimo pustej drogi Lewusu zatrzyma艂 si臋 na 艣rodku skrzy偶owania. Zd膮偶y艂em ju偶 tylko si臋 zdziwi膰 i impulsywnie wcisn膮膰 d藕wigni臋 hamulca, blokuj膮c przedni hampel, przednie ko艂o z艂apa艂o u艣lizg i skuter si臋 po艂o偶y艂, wje偶d偶aj膮c pod eLk臋. Poczucie humoru nie ucierpia艂o, gdy偶 艣mia艂em si臋 z ca艂ej sytuacji, jednak motorower i samoch贸d wyszli na tym gorzej. Na szcz臋艣cie najbardziej dosta艂a owiewka od strony asfaltu i prawa cz臋艣膰 kierownicy, przy samochodzie porysowa艂 si臋 zderzak - niestety instruktor zdecydowa艂 si臋 wezwa膰 policj臋. Oczekiwanie u艣wiadomi艂o mi, 偶e pieczenie r臋ki to zdarty 艂okie膰. Nie by艂o 艂atwo... 250z艂 mandatu i wizja zwy偶ki z OC zepsu艂y mi humor. Fakt, 偶e wspomniane owiewki uszkodzi艂 ju偶 poprzedni w艂a艣ciciel nie pociesza艂 mnie, gdy偶 wymiana kosztowa艂a 400z艂, ale co tam, nie b臋d臋 je藕dzi艂 uszkodzonym skuterem.

Powinni艣my si臋 cieszy膰, je偶eli kosztem kolizji jest tylko kilka plastik贸w.

Pozostaje cieszy膰 si臋, 偶e jednak zablokowa艂em hamulec, bo wjazd w zderzak sko艅czy艂by si臋 albo wi臋kszymi zniszczeniami w puszce, albo lotem przez kielni臋 i pogi臋ciem lag. Do dzi艣 nie rozumiem, jak mog艂em przejecha膰 w tym dniu tyle km i mie膰 kolizj臋 pod domem. Chyba w艂a艣nie wtedy pomy艣la艂em, 偶e warto by by艂o dowiedzie膰 si臋 czego艣 wi臋cej o technice jazdy motocyklem, gdy偶 nast臋pny b艂膮d mo偶e sko艅czy膰 si臋 gorzej. Uczucie nie艣miertelno艣ci prys艂o, a przez nast臋pne dwa dni nie wsiada艂em na skuter. Mo偶e to 艣miesznie brzmi, ale jaka艣 niech臋膰 cz艂owieka nachodzi w takich sytuacjach.

Kolejne wspomnienia s膮 ju偶 na szcz臋艣cie bardziej mi艂e. Planu wyjazdowego nie wykona艂em, ale cz臋ste podr贸偶e u艣wiadomi艂y mi jak bardzo lubi臋 sp臋dza膰 czas na je藕dzie. Tylko dlaczego krajobraz mija tak wolno? Upa艂y trwa艂y w najlepsze, a mnie dodatkowo zadowala艂a my艣l, 偶e motorek spe艂nia si臋 podczas jazdy wy艣mienicie. Zero awarii, do tego olejak nie藕le dawa艂 rad臋 w temperaturach w kt贸rych ludzie nie wytrzymywali. Wtedy to te偶 pomy艣la艂em sobie, 偶e Kymco ma naprawd臋 dobre sprz臋ty. Niestety, z racji tego u偶ytkowanie moto by艂o strasznie nudne - poza laniem paliwa nic si臋 nie dzia艂o. Gdy pomy艣l臋, 偶e oba pojazdy, nowe Ferro i u偶ywane Kymco kosztowa艂y mnie takie same pieni膮dze to a偶 dziwi臋 si臋, 偶e tamten by艂 tak kiepski albo ten tak dobry. Mimo wszystko od czego艣 trzeba by艂o zacz膮膰, a je偶d偶enie Kymco tylko zaostrzy艂o apetyt na co艣 jeszcze lepszego.

Teraz, gdy ju偶 nawet dojazdy do pracy nie wchodz膮 w gr臋 i rozmy艣lam nad minionym sezonem dochodz臋 do wniosku, 偶e mam ma艂y sta偶 na moto. 4200km w pierwszym sezonie, 3800 w tym - to niezbyt du偶o. Fakt, mechanicznie je藕dzi膰 potrafi臋. Ale z pewno艣ci膮 wiele mo偶na w tej je藕dzie poprawi膰. Czeka mnie 膰wiczenie nag艂ego hamowania i og贸lnie efektywnego hamowania na pocz膮tku sezonu. My艣l臋 tak偶e, 偶e przyda艂oby si臋 poprawi膰 g艂臋boko艣膰 k艂adzenia moto w szybszych zakr臋tach, ale to zar贸wno kwestia sprz臋tu, jak i strachu przed zbyt mocnym pochyleniem. Zw艂aszcza, gdy si臋 nie ma odpowiedniego (pe艂nego) stroju. Poza tym musz臋 si臋 jeszcze nauczy膰 stosowa膰 wszystkie techniki bezpiecznej jazdy po mie艣cie. Teraz, zw艂aszcza podczas ostatnich jazd po metropoliach pomimo zachowania w pami臋ci informacji na co uwa偶a膰 i czego unika膰 moja pr臋dko艣膰 na niekt贸rych drogach by艂a zdecydowanie zbyt du偶a, aby w sytuacji awaryjnej nie sko艅czy膰 podobnie jak w lipcu. My艣l臋, 偶e informacje przyswojone z ksi膮偶ek i zimowa przerwa pomog膮 uspokoi膰 temperament, a manetk臋 do ko艅ca odkr臋ca膰 b臋d臋 dopiero poza rogatkami miasta. Niestety trzeba sobie uzmys艂owi膰, 偶e gdy si臋 lubi pr臋dko艣膰 cz艂owiek raczej nie b臋dzie zachwycony jazd膮 na w贸zku... Mo偶e jest to smutna refleksja og贸lnie i przesadzona w stosunku do mocy skuter贸w 50ccm, ale nawet przy tych 60-70km/h mo偶na si臋 zabi膰. To fakt, tylko zazwyczaj o tym nie my艣limy.

Koniec sezonu to dobry czas na wspomnienia i refleksje nad tym, co dalej pocz膮c ze swoj膮 pasj膮

Co najbardziej utkwi艂o mi w pami臋ci w tym sezonie? Moja kolizja. Dlaczego? Bo pokaza艂a mi, ile jeszcze jest do zrobienia, 偶e jazda na o2o to przywilej ludzi, kt贸rzy potrafi膮 my艣le膰 za siebie i innych. Je偶eli podczas 偶ycia b臋d臋 chcia艂 kontynuowa膰 pasj臋 je偶d偶enia jedno艣ladami, zw艂aszcza mocniejszymi to wypada mi zacytowa膰 tylko s艂owa z pewnego filmu o cz艂owieku-paj膮ku: "Z wielk膮 moc膮 przychodzi wielka odpowiedzialno艣膰". Cho膰 skutery du偶ych mocy nie maj膮, to mimo wszystko u偶ywanie ich nierozwa偶nie mo偶e doprowadzi膰 do tragedii i kiepskich skutk贸w. Czy mimo to nimi je藕dzi膰? Owszem. Czy poprzestawa膰 na odkr臋caniu i hamowaniu? Wed艂ug mnie - nie.

Fot.: Micha艂 Wujak/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • Zdj臋cie profilowe Leszek 艢ledzi艅ski
    30 listopada 2010 at 11:35

    艢wietne story. Powodzenia w sezonie 2011 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe darioone
    1 grudnia 2010 at 20:23

    Bardzo fajny artyku艂,sam na w艂asnej sk贸rze przekona艂em si臋 偶e nie ma to jak dwa porz膮dne i skuteczne tarczowe heble jakie posiadaj膮 Nexxony,nie raz uratowa艂y moj膮 sk贸r臋!Pozdrawiam gor膮co i serdecznie wszystkich skutero-maniak贸w.

  • Zdj臋cie profilowe
    hiroshima
    1 grudnia 2010 at 20:43

    Sporo skuter贸w ma teraz te偶 z ty艂u hample tarczowe, ale zazwyczaj s膮 one na link臋. W Nexxonie s膮 oba hydrauliczne o czym warto wspomnie膰, Dario ;).