- Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym: co to takiego?
- Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z pierwszeństwem i jakie zasady obowiązują podczas wjeżdżania na nie
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym spędza sen z powiek kierowców już od dawna. Oczywiście problemem są jak w większości przypadków niedoprecyzowane zapisy w kodeksie drogowym. Spróbujmy zatem bliżej przyjrzeć się problemowi z bliska i ustalić o co w tym wszystkim chodzi…
Podstawową zasadą w ruchu drogowym jest pierwszeństwo przejazdu. Nie zawsze przebiega ono w linii prostej, często, w wyniku badania natężenia ruchu korzystniej jest je wyznaczyć pod kątem prostym – wtedy właśnie mówimy o skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym.
Co mówią znaki?
Precyzując – o pierwszeństwie łamanym mówimy wtedy, gdy pod tablicą D-1 “droga z pierwszeństwem” lub A-7 “ustąp pierwszeństwa” znajduje się tablica pomocnicza T-6, która wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem. Zmienia ona więc sytuację, ponieważ bez niej na klasycznym skrzyżowaniu czterech dróg zawsze przebiega ono po linii prostej, jeżeli znajdują się tam znaki D-1 i A-7.
Od lewej znak D-1, A-7, T-6
Tablica T-6 bardzo często stresuje kierowców choć ona jedynie rolę informacyjną i powinna ułatwiać prowadzącemu zadanie. Już w chwili wjeżdżania na skrzyżowanie, niezależnie od której strony to robi, kierowca z góry wie jaki jest przebieg drogi z pierwszeństwem. W ten sposób może ustalić np. w jakiej kolejności będą się poruszać pojazdy.
Kiedy używać sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?
Niezależnie od tego jak wygląda skrzyżowanie, pod jakim kątem przecinają się drogi i jaki jest układ pierwszeństwa wyrażony znakami, podstawową zasadą jest niezmiennie: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Pierwszeństwo łamane reguluje ruch pojazdów, ale czy ma wpływ na używanie kierunkowskazów? Nie ma! Na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym zachowujemy się dokładnie tak jak na każdym innym skrzyżowaniu. Jeśli na skrzyżowaniu skręcamy, zamiar ten odpowiednio wcześniej powinniśmy sygnalizować także wtedy kiedy wciąż pozostajemy na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Natomiast jeśli jedziemy ewidentnie prosto, nie musimy o tym nikogo informować, także wtedy jeśli drogę główną opuszczamy. Użycie kierunkowskazu w tym drugim przypadku jest błędem i w zależności od układu dróg może prowadzić do zagrożenia i kolizji. Inny błąd, nieraz tragiczny w skutkach, to nieużywanie kierunkowskazu, gdy skręcamy, jadąc drogą z pierwszeństwem bo może być to potraktowane jako chęć jazdy na wprost i zasugerować innym kierowcom, że mogą włączyć się do ruchu.
Co w sytuacji, w której kierowca nie wrzuci kierunkowskazu? Naraża się na mandat karny. Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru będzie kosztować 200 zł i 2 punkty karne.
Pamiętaj: jeśli skręcasz, sygnalizuj zamiar wykonania tego manewru nawet jeśli jesteś na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Jedziesz prosto – nie używaj kierunkowskazu.
A jeśli oprócz znaków są światła?
Tu zasada jest prosta: Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu. Jeśli więc na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem przejazdu jest sygnalizacja świetlna to należy się do niej stosować ignorując znaki pionowe.
W tej kwestii od lat trwają spory, które znaki i dlaczego są odwoływane a dlaczego inne nie, ale jak w każdej sytuacji należy zachować zdrowy rozsądek i pamiętać, że sygnały świetlne mają pierwszeństwo nad znakami pionowymi i w praktyce odwołują je dopóki działają. Jednak w przypadku sytuacji spornej gdzie sygnalizacja nie ustala ściśle pierwszeństwa, działają wyłącznie przepisy ogólne, które zawarto w kodeksie drogowym:
Przeczytaj też:
5 wykroczeń za które stracisz prawo jazdy. Nawet nie wiemy, że je popełniamy
art. 25.
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo — także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
Przepisy ogólne działają zawsze, w każdej sytuacji spornej, niezależnie od tego czy pierwszeństwem przejazdu steruje sygnalizacja czy znaki pionowe.