- W tym zestawieniu znajdziesz dziesięć propozycji niedrogich motocykli na prawo jazdy kategorii A2. Ten ranking dotyczy motocykli zarówno nowych jak i używanych!
- W tekście wspominamy o 10 motocyklach: Honda CB500 X, Honda CB 500, Suzuki GS 500E, Yamaha XT 600X, Benelli TRK 502X, Zontesie 350 T, Zontesie 350 GK, Junaku M12 Vintage 400 oraz Triumphie 400 Speed i Scrambler X400.
- Więcej informacji, testów i wiadomości ze świata motocykli znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl
Chociaż dla większości motocyklistów posiadanie kategorii A2 jest okresem przejściowym, to grzechem by było nie poruszyć tematu sprzętów na prawo jazdy kat. A2. Ilość jednosladów do wyboru jest naprawdę spora, dlatego jeśli obawiasz się zakupu na zaledwie kilka lat, a potem wymiany na większy to uspokajamy – takie motocykle nie musza być nudne. Na rynku jest cała masa jednośladów, które nie tylko trzymają swoją cenę, są bezawaryjne i tanie w eksploatacji, ale przy okazji dobrze się na nich jeździ. Oto nasz ranking TOP10 najlepszych motocykli na kat. A2 dla osób początkujących.
Każdy z nas kiedyś zaczynał, a wielu z nas rozpoczynało swoją karierę na motocyklach małych pojemności. W końcu przychodziła kolei na zakup większego motocykla – z słusznością jego wyboru bywało różnie. Kult mocy był aż nadto obecny na naszych drogach i dzisiaj ciężko doszukiwać się jego sensu. Tym bardziej że najczęściej mocne motocykle wprost proporcjonalnie łączą się z wysoką masą (choć nie zawsze). Nadmiar obu nie tylko utrudnia jazdę, ale i stopuje rozwój umiejętności kierowcy. Dlatego całkiem dobrze, że powstała kategoria pośrednia, chociaż zdecydowanie lepiej byłoby gdybyśmy nie musieli drugi raz podchodzić do egzaminu i brać udziału w kursie. Widzielibyśmy to tak: posiadasz X lat prawo jazdy A2, otrzymujesz z automatu prawa do jazdy z kategorią A w kieszeni. To oczywiście tylko moje zdanie, które pewnie (ze względów finansowych – to już temat na odrębną historię) nigdy nie zostanie zmaterializowane.
Tak czy inaczej kategoria A2 istnieje i jest całkiem popularna wśród osób, które ukończyły 18 lat. Dlatego cieszy fakt, że jest w czym wybierać. Oto nasz ranking TOP10 niezawodnych i całkiem tanich (w stosunku co do jakości) motocykli na kategorię A2.
Tanie i niezawodne motocykle na prawo jazdy A2. Nasz ranking TOP10
1. Honda CB500X. Kawał dobrego motocykla turystycznego
Nie będę udawać, że jest inaczej – moim zdaniem CB500X w swoich najróżniejszych wydaniach (CB500F, CBR 500R) jest jedną z najlepszych opcji w tej klasie pojemnościowej dla osób, które poszukują motocykla na kategorię A2. CB 500X nie tylko świetnie wygląda, ma naprawdę niezłe nadwozie, sztywną ramę i nienajgorsze zawieszenie, ale jego najmocniejszym punktem jest silnik. Dwucylindrowa, czterosuwowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm3 generuje moc na poziomie 48 KM przy 8500 obr./min i rozwija moment obrotowy w granicach 43 Nm przy 7000 obr./min. Liczby to jedno, najważniejszy jest jednak charakter silnika. Poprzez do bólu liniowy przyrost mocy CB 500X jest bardzo łatwy o ogarnięciu i świetnie sprawdza się w mieście. Jakby tego było mało osiągi silnika w zupełności wystarczają w szeroko pojętej turystyce. Część użytkowników narzeka na słabe hamulce i miękkie zawieszenie.
Na pochwałę zasługuje niezbyt wysoka waga, szczególnie w stosunku do największego konkurenta ten maszyny, czyli do Benelli TRK 502X, jakość wykonania i cena. Co prawda za nowy motocykl musimy zapłacić ok. 29 900 zł, ale w sieci znajdziemy na pewno kilka ogłoszeń dotyczących motocykli używanych. W takim przypadku ceny zaczynają się już od około 14 tysięcy złotych.
2 i 3. Suzuki GS 500E oraz Honda CB500. Tanie i popularne motocykle na A2
Jeśli jednak nie chcesz wydawać tak dużej ilości pieniędzy na motocykl, to przygotowaliśmy dla Ciebie świetną alternatywę. Dwa, niemal kultowe już motocykle, które idealnie wpisują się w widełki prawa jazdy kategorii A2, przy ty są tanie i niezwykle wytrzymałe. Nie przez przypadek oba modele umieściliśmy w jednym podpunkcie, ponieważ nie tylko były przed laty najczęściej porównywanymi pięćsetkami na rynku, ale są wręcz mitologicznie odporne na zapędy kierowców oraz naprawdę tanie w zakupie. Ceny motocykla Suzuki zaczynają się już od 2500 zł, natomiast za Hondę CB 500 trzeba zapłacić minimum 3 tysiące złotych. W obu przypadkach to naprawdę niewiele. Warto jednak dołożyć do tego funduszu kilka złotych i kupić motocykl w dobrym stanie i z jak najniższym przebiegiem.
W obu motocyklach znajduje się dwucylindrowy silnik czterosuwowy, chłodzony powietrzem oraz olejem. Jednostki generują nieco ponad 50 KM (CB 500 57 KM, zaś Suzuki 51 KM) i dały się poznać jako niezwykle żywotne piece. Warto zaznaczyć, że sieć naładowana jest częściami zamiennymi do granic możliwości ( zarówno nowymi jak i używanymi). Bezpośrednie testy porównawcze najczęściej wygrywał motocykl Hondy. Wpływ na to miało kilka czynników, jednak GS-a 500E naprawdę nie należy się obawiać, bo to kawał dobrej maszyny jest!
4. Yamaha XT 660X
O ile pierwsza propozycja była motocyklem całkowicie turystycznym, a dwie kolejne (w jednym punkcie) typowo miejskimi, to Yamaha XT 660 w pewien sposób łączy zalety obu tych styli. XT 660X nie tylko świetnie sprawdzi się w zatłoczonym mieście, a pewne cechy motocykla enduro sprawią, że dziurawy asfalt czy wysokie krawężniki nie będą żadną przeszkodą, ale również świetnie (po kilku zabiegach) sprawdzi się poza rogatkami miasta.
Na pochwałę zasługuje niezbyt mocny, ale bardzo żywotny silnik – jedni go kochają, inni nienawidzą. Warto również zaznaczyć, że XT 660R nie należy do najlżejszych motocykli. Z drugiej strony to sprzęt, który świetnie jeździ, nie jest drogi w utrzymaniu, a przy tym wygląda naprawdę kozacko. Warto również zwrócić uwagę na dostęp części: nowych, używanych oraz tuningowych. W sieci znajdziecie akcesoryjne kominy, kolana wydechu poprawiające prześwit, szyby i całą masę akcesoriów, które sprawią, że XT 660 może w parę chwil stać się pełnoprawnym motocyklem ADV. Ile kosztuje to cudo? Ceny używek zaczynają od około 10 tysięcy złotych i kończą na blisko 17 tys. Ciężko powiedzieć, że jest to motocykl tani w zakupie, ale na pewno będzie Ci służyć przez lata!
5. Benelli TRK 502X. Turysta z krwi i kości!
Pomyślicie, że oszaleliśmy i po raz kolejny wciskamy do zestawienia tanich motocykli, sprzęt który dzisiaj w większości przypadków możemy kupić tylko w salonie. Cóż, tani nie zawsze przecież musi oznaczać używany. W tym przypadku mówimy o nowym motocyklu, który możemy dorwać za nieco ponad 26 tysięcy złotych. Oznacza to, że Benelli TRK 502X jest tańsze od swojego głównego konkurenta (CB 500X) o ponad 3 tysiące złotych. A jaki tak naprawdę jest ten sprzęt?
Na pochwałę zasługuje wyposażenie. Na pokładzie znajdziemy wszystko czego możemy wymagać od motocykla turystycznego. TRK 502X to również sprzęt, na którym odnajdą się wysocy motocykliści – jest ogromny. Niestety przekłada się to na masę. TRK waży 213 kg na sucho. To naprawdę dużo. Poza tym należy zwrócić uwagę na silnik, który chociaż nie jest jakoś szczególnie paliwożerny to oddaje moc bardziej jak jednostka czterocylindrowa. Oznacza to, że Benelli lubi obroty, co z kolei sprawia, że jazda po szutrach czy w technicznych miejscach jest nieco trudniejsza niż np. w przypadku Hondy CB500X. W ramie TRK znajduje się dwucylindrowy silnik rzędowy chłodzony cieczą. Piec rozwija moc 48 KM przy 8500 obr./min i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 45 Nm przy 5000 obr./min. Prędkość maksymalna tego motocykla do 175 km/h. Pierwszą setkę osiąga w czasie 5.5 s.
Zobacz również:
6. Zontes 310T. Lekki motocykl, ale designerski na maksa!
Poprzednie propozycje łączy jedno – ich silniki, moc i masa sprawiają, że są to propozycje, które ocierają się o górną granicę kategorii A2. Jesteśmy jednak pewni, że część z Was poszukuje motocykli, które nie są ciężkie, wielkie i jakoś szczególnie mocne. W ten kanon idealnie wpisuje się Zontes z silnikiem o pojemności zaledwie 310 m3 – zakup tego motocykla może okazać się świetnym sposobem na wejście w świat motocykli adventure. Silnik generuje moc w granicach 35KM i jest połączony z 6-biegową skrzynią biegów za pomocą sprzęgła antyhoppingowego – to zdecydowanie ukłon w stronę osób początkujących.
Jeśli jesteście gadżeciarzami to docenicie takie bajery jak bezkluczykowy system odpalania motocykla, oświetlenie full-LED, elektrycznie regulowaną szybę, elektryczną blokadę kierownicy, klapkę wlewu paliwa oraz kanapę otwieraną przyciskiem. Poza tym kolorowy ekran TFT, łączność bluetooth i solidne gmole. 310T można także doposażyć w wyprawowe kufry, a bezdętkowe koła szprychowe wyglądają po prostu obłędnie, no i warto dodać, że posiadają czujniki ciśnienia powietrza w kołach. Jak widzicie jest nieźle. Cena? 20799 zł
Zobacz również:
7. Zontes GK 350: najpopularniejszy chińczyk Zontesa na A2?
Zontes GK 350 to chiński motocykl, który szybko zdobył uznanie dzięki solidnemu wykonaniu i atrakcyjnej cenie. Za 22 999 zł otrzymujemy maszynę o mocy 39,5 KM przy 9500 obr./min oraz 32,8 Nm momentu obrotowego przy 7500 obr./min., co wpasowuje się w wymagania kategorii A2.
GK 350 wyróżnia się na tle konkurencji nie tylko pod względem osiągów, ale także wyglądu – klasyczna linia, żłobienia na baku, które podkreślają grafiki i okrągłe LED-owe lampy dodają mu charakteru.
Pod względem technicznym motocykl również nie zawodzi. Wyposażony w jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą, Zontes GK 350 jest wystarczająco dynamiczny, by sprostać wymaganiom codziennej jazdy w mieście, jak i poza nim. Ważący 188 kg motocykl oferuje również niezłe hamulce, oraz opony bezdętkowe na szprychowych kołach, które dobrze radzą sobie poza asfaltem. W połączeniu z bogatym, pełnym bajerów wyposażeniem, jak ABS, kolorowy wyświetlacz TFT i system bezkluczykowy, Zontes GK 350 to propozycja warta rozważenia.
Zobacz również:
8. Junak M12 Vintage 400: klasyka w nowym wydaniu
Junak M12 Vintage 400 to najświeższy i największy pod względem pojemności model z popularnej rodziny M12, kontynuujący tradycję stylu retro, ale w nowoczesnym wydaniu.
Klasyczny choppero-cruiser raczy nas nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi takimi jak chłodzenie cieczą, podwójny układ hamulcowy z systemem ABS, zawieszenie upside-down i światła full-LED. Motocykl napędzany jest dwucylindrowym silnikiem o mocy 42,1 KM i 40 Nm, co pozwala na dynamiczną, ale też relaksującą jazdę. Charakterystyczny dla tego modelu jest drapieżny design: widać go już w samym profilu, a pazura dodaje podwójny, matowy wydech i masywne opony. Cena? 21 999 zł.
9. Triumph Speed 400: wojownik z charakterem
Triumph Speed 400 to kompaktowy naked bike, który idealnie łączy klasyczne wzornictwo z nowoczesnymi rozwiązaniami. Wyposażony w silnik generujący 40 KM oraz 37,5 Nm momentu obrotowego, ten model dostarcza nie tylko przyjemności z jazdy, ale również dynamicznych wrażeń, które docenią zarówno początkujący motocykliści, jak i bardziej doświadczeni riderzy.
Motocykl waży zaledwie 170 kg, co w połączeniu z 13-litrowym zbiornikiem paliwa sprawia, że jest niezwykle poręczny i łatwy w prowadzeniu. Dopracowane zawieszenie upside-down i świetnie wyważony projekt podwozia zapewniają precyzyjne prowadzenie i zaskakującą zwrotność. Dzięki temu Speed 400 sprawdzi się zarówno w wąskich miejskich uliczkach, jak i na bardziej krętych drogach.
Duża przednia tarcza o średnicy 310 mm oraz czterotłoczkowy zacisk radialny gwarantują skuteczność hamowania. Dodatkowo, Triumph Speed 400 cechuje się niskim zużyciem paliwa na poziomie 3,5 L/100 km, co czyni go ekonomicznym wyborem na codzienne dojazdy i dłuższe trasy.
Zobacz również:
10. Triumph Scrambler X 400: wszechstronny towarzysz wypraw
Triumph Scrambler X 400, w porównaniu do wyżej wspomnianego brata, Speed 400, to motocykl zorientowany bardziej na jazdę terenową. Motocykl ma wyższy o 20 mm skok zawieszenia i 19-calowe przednie koło, co sprawia, że doskonale radzi sobie zarówno na asfalcie, jak i poza utartymi szlakami.
Scrambler X 400 jest wyposażony w ten sam silnik co Speed 400, generujący 40 KM, ale dzięki większemu skokowi zawieszenia i bardziej terenowym oponom, oferuje większą wszechstronność. Ergonomia motocykla została dostosowana do jazdy w trudniejszych warunkach, z szerszą kierownicą i niższymi podnóżkami, co czyni go bardziej komfortowym dla wyższych kierowców.
Motocykl wyróżnia się solidnym wykonaniem i klasycznym wyglądem, z podwójną końcówką wydechu i wysoką pozycją siedzenia.
Dokładne porównanie 400-tek Triumpha:
Triumph Speed 400 i Scrambler X 400: Tak wiele za tak niewiele? [cena, opinie, zdjęcia, wideo]
Cb500X ma tak badziewne plastiki owiewek, że mocniejsze przyciśnięcie kciukiem kruszy ABS… Porażka.
Mam cb500x 2021 i bardzo sobie chwalę, jak dla mnie super byłaby wręcz idealna gdyby miała te 5-10 koni więcej. Spalanie od 2.5L przy 80km/h do 3.5L przy 110-120. Znalazłem 2 główne wady-swiatła mimo że ledy to porażka i trzeba dokupić dodatkowe halogeny wtedy jest bajka, kanapa kiepska po godzinie tyłek już boli poza tym super sprzęt
A gdzie BMW g310r czy gs310?