Aktualnie czytasz:
Moc czy moment obrotowy? Co jest ważniejsze w motocyklu?
0

Im więcej mocy i momentu obrotowego, tym szerzej otwierają się oczy osób wertujących dane techniczne motocykli. Parametry robią wrażenie, ale o co tak naprawdę w tym chodzi? Czym się różni moc od momentu obrotowego silnika motocyklowego i który z nich ma większe znaczenie?

Klientów bardzo często zdobywa się emocjami, nie racjonalnym podejściem do konstrukcji motocykla. Mamy na to sporo przykładów w historii produkowanych modeli motocykli. Zwłaszcza informacje o mocy maksymalnej danego motocykla są często tymi najważniejszymi ze wszystkich. To dość mało zdroworozsądkowe podejście do sprawy, ale tak już jest. Poza tym, czy w motocyklach nie chodzi właśnie o emocje?

Jednak to że nie samą mocą silnika motocyklista żyje widać chociażby po bardziej rozwiniętych rynkach motocyklowych, gdzie wcale nie królują mocne i piekielnie szybkie jednoślady. Pragmatyzm bierze bardzo często górę nad nadrabianiem niedoskonałości anatomii. U nas także widać ten trend od jakiegoś czasu. Gonimy w tzw. świadomości przeciętnego motocyklisty zachód. Coraz częściej sięgamy po motocykle klasy średniej i mniejsze, lżejsze, słabsze, za to często bardziej funkcjonalne jednoślady. Czyżby zatem generowane parametry schodziły na drugi plan? Trochę tak, ale praw fizyki nie da się przeskoczyć i żeby zapewnić pewną dynamikę pojazdu, jego napęd musi generować odpowiednio wysoki moment obrotowy i poniekąd także moc.

Co więc z tą mocą i momentem obrotowym? Tu przyda się trochę fizyki, ale pominiemy jakiekolwiek wzory. Jak stwierdził Stephen Hawking, cytując podobno z resztą swojego wydawcę:  „Z każdym zamieszczonym w książce wzorem fizycznym liczba czytelników spadnie o połowę". A tego przecież nie chcemy.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Moment obrotowy – Jest wyrażany w niutonometrach. To tak naprawdę najważniejszy z parametrów decydujących o dynamice jednośladu. Mówiąc możliwe najprościej, moment obrotowy jest siłą, jaką posiada silnik. Im wyższa jego wartość, tym motocykl lepiej przyspiesza, a silnik jest bardziej elastyczny.

Moc silnika – wyrażana w kilowatach, lub koniach mechanicznych. Jest pracą, jaką silnik może wykonać w określonym czasie. Sama wartość mocy wynika z momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika. To dlatego podczas wkręcania silnika na obroty, nawet gdy moment obrotowy zaczyna spadać, wzrasta jego moc.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Do tego dochodzi jeszcze charakterystyka. Różne konstrukcje mogą mieć skrajnie inną charakterystykę, tj. przebieg wykresu wartości mocy i momentu w funkcji prędkości obrotowej. Dlatego nawet jeśli dwa motocykle mają bardzo zbliżone parametry na papierze, czyli podobne wartości maksymalne momentu obrotowego i mocy silnika, to tym co je może diametralnie różnić jest to przy jakich obrotach wału korbowego są one uzyskiwane oraz jak wygląda ich przebieg w całej rozpiętości zakresu obrotowego silnika.

Popatrzmy np. na duże cruisery. Maszyny o pojemnościach silników sięgających dwóch litrów, a generujące mniej mocy niż sportowe motocykle klasy 600. Jednak tylko laików może zdziwić fakt, że podczas startu spod świateł motocykl sportowy zostaje z tyłu. To kwestia wysokiego momentu obrotowego generowanego już od niskich prędkości obrotowych. Oczywiście sportowy silnik, gdy już się wkręci na obroty, będzie mieć zazwyczaj przewagę. Tutaj zaważy wysokoobrotowość konstrukcji, z której bierze się wyższa moc. Te różnice wynikają z zupełnie innej konstrukcji i tym samym charakterystyki silnika. 

Zatem wysoka moc maksymalna to nie wszystko, choć jak wspomniałem związana jest bezpośrednio z momentem obrotowym. Często, zwłaszcza podczas codziennej jazdy w ruchu drogowym, wyższy moment obrotowy dostępny przy niższych, bardziej użytecznych obrotach silnika, okazuję się ważniejszym parametrem.

Jaka jest Twoja reakcja?
50%
0%
50%