Kawasaki prezentuje dwa modele elektryczne - miejski Z e-1 oraz sportowy e-1

Zieloni wchodzą w elektromobilność!

W skrócie
  • Kawasaki wprowadza do swojej gamy dwa motocykle elektryczne
  • Miejski model Z e-1 oraz sportowy e-1 konkurować będą ze spalinowymi odpowiednikami o pojemności 125 cm3
  • Oba modele posiadają dwa wymienne akumulatory litowo-jonowe

Japoński producent motocykli z Minato postanowił wykorzystać swoje 70-letnie doświadczenie i rozpocząć zupełnie nową erę w swojej historii. Na rynku właśnie zadebiutowały dwa modele elektryczne, które odpowiadają spalinowemu segmentowi 125 cm3.

Elektryfikacja zbliża się wielkimi krokami i mam nieodparte wrażenie, że już niebawem na dobre zapuka w drzwi naszych garaży. Co rusz zmieniające się normy emisji spalin, ale także sam rozwój technologii wykorzystywanej w pojazdach z napędem elektrycznym sprawiają, że wielu producentów motocykli już rozpoczęło ogromne projekty, które są niejako wstępem do zastąpienia spalinowej gamy za kilkanaście lub miejmy nadzieję, że kilkadziesiąt lat. Nacisk na ochronę środowiska jest jednak tak ogromny, że z pewnością takie zmiany nastąpią znacznie wcześniej niż mogłoby nam się wydawać.

Kawasaki swoją przygodę z elektromobilnością rozpoczyna od zaprezentowania dwóch zupełnie nowych modeli, które staną w szranki ze spalinowymi odpowiednikami o pojemności 125 cm3. Mowa o sportowym modelu e-1 oraz miejskim nakedzie Z e-1, które dostarczają niesłychaną radość z jazdy za sprawą żwawej jednostki elektrycznej, świetnego prowadzenia oraz niskiej masy.

Najważniejsze informacje:

  1. Kawasaki oficjalnie wprowadziło do swojej gamy dwa modele z napędem elektrycznym, czyli Ninję e-1 oraz Z e-1.
  2. Oba modele pomimo silnika napędzanego prądem konkurować będą ze spalinowymi odpowiednikami o pojemności 125 cm3.
  3. Zarówno Ninja e-1 oraz Z e-1 wyposażone są dwa wymienne akumulatory litowo-jonowe.
  4. Niewielka masa, żwawa jednostka elektryczna i oparcie podwozia na modelach Z400 oraz Ninja 400 gwarantują fantastyczne prowadzenie i niesamowitą przyjemność z jazdy.

Kawasaki Ninja e-1 oraz Z e-1 – elektryki w zielonym stylu

Jednostka napędowa to bezszczotkowy silnik elektryczny, który zapewnia dynamiczne przyśpieszenie przy każdej prędkości. Do dyspozycji kierowcy są również indywidualnie regulowane poziomy mocy, a także dodatkowe dwa tryby e-Boost oraz Walk, które okażą się nieocenione w przypadku jazdy po miejskich arteriach. Silnik generuje maksymalną moc znamionową na poziomie 5,0 kW (maks. 9,0 kW) i oferuje
natychmiastową reakcję na gaz, znaną z samochodów elektrycznych oraz dużą mocw niskim zakresie prędkości, ułatwiając sterowanie i umożliwiając szybkie przyspieszenie z miejsca. Zasilane silnikiem elektrycznym modele Ninja e-1 i Z e1 nie generują emisji podczas pracy.

Warto również wspomnieć, że oba motocykle posiadają dwa tryby pracy elektrycznego silnika – ROAD, w którym prędkość maksymalna wynosi 85 km/h (79 km/h w przypadku Z e1) oraz ECO, w którym znacznie ograniczona została prędkość maksymalna do 60 i 56 km/h, aby ograniczyć spadek naładowania baterii i wydłużyć tym samym zasięg.

Wymienna bateria – tego potrzebują wszystkie elektryki

Aktualnie największym problemem pojazdów elektrycznych jest stosunkowo niewielki zasięg oraz długi czas ładowania akumulatorów. Rozwiązanie tego aspektu jest jednak bardzo proste i skorzystało z niego również Kawasaki, które w swoich modelach zastosowało wymienne baterie. Każdy z dwóch akumulatorów litowo-jonowych waży 11,5 kg. Ładowanie ładowarką zewnętrzną jest możliwe po podłączeniu motocykla do odpowiedniej ładowarki zasilanej ze zwykłego gniazdka. Alternatywnie można wyjąć i naładować akumulatory. Czas ładowania jednego akumulatora do pełna wynosi około 3,7h,
a częściowego ładowania (20% -> 85%) – 1,6h.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Aby elektryczna jednostka dostarczała jeszcze więcej wrażeń z jazdy kierowca ma do swojej dyspozycji funkcję e-Boost, która udostępnia zwiększoną moc przez około 15 sekund. Po jej aktywowaniu przyspieszenie jest silniejsze, a maksymalna prędkość się zwiększa: 60 km/h -> 73 km/h (ECO), 85 km/h -> 99 km/h * (ROAD) oraz 56 km/h -> 69 km/h (ECO), 79 km/h -> 99 km/h (ROAD) w przypadku modelu Z e-1.

Ciekawą funkcją jest również system e-Walk, który bezpośrednio wspomaga manewrowanie na parkingu. Po aktywacji, otwarcie przepustnicy przemieszcza motocykl do przodu z prędkością pieszego. Jej zamknięcie poza punkt „zerowy” powoduje przemieszczanie się motocykla wstecz. Oba modele posiadają również technologię rekuperacji, która odzyskuję energię podczas hamowania i przekazuje ją do akumulatorów wydłużając tym samym zasięg.

Fantastyczne prowadzenie to zasługa udanej bazy

Inżynierowie Kawasaki dołożyli wszelkich starań, aby elektryczne modele prowadziły się lekko, zwinnie i dostarczały maksymalną przyjemność z jazdy. Sporą zasługą jest oparcie podwozia na motocykla Ninja400 i Z400. Starannie opracowany balans pewnego prowadzenia oraz zwrotności sprawi, że nawet początkujący motocykliści będą cieszyć się codziennymi dojazdami. Sama pozycja jest również swego rodzaju kompromisem między sportową sylwetką i wygodą, wobec tego ergonomia będzie zdecydowanym sprzymierzeńcem kierowcy nie tylko podczas miejskiej jazdy, jak i nieco dalszych wyjazdów.Za sprawą niewielkiej masy, wynoszącej odpowiednio 140 kg i 135 kg, motocykle Ninja e-1 i Z e-1 są jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika.

Design w stylu Kawasaki

Wygląd obu modeli jest bardzo podobny do spalinowych odpowiedników i to z pewnością spodoba się przyszłym nabywcom. Niezależnie od tego, czy motocyklista preferuje opływowy, w pełni obudowany
styl serii Ninja, czy też lekki, zwinny wygląd pojazdów Z Supernaked, elektryczne motocykle Kawasaki przykuwają uwagę dzięki nowym kolorom i akcentom stylistycznym, które wyróżniają je z tłumu. Dzięki licznym usprawnieniom funkcjonalnym maszyny te płynnie łączą sportową wydajność z codzienną
wygodą. W pełni cyfrowy kolorowy panel przyrządów z ekranem TFT o przekątnej 4,3 cala
nadaje kokpitowi zaawansowany technicznie wygląd, a możliwość bezprzewodowego połączenia ze smartfonem usprawnia korzystanie z motocykla. Natomiast podniesienie pokrywy ujawnia 5-litrową przestrzeń do przechowywania niewielkich przedmiotów, takich jak rękawice lub wyposażenie przeciwdeszczowe.

Kolorystyka:

Ninja e-1:
* Metallic Bright Silver / Metallic Matte Lime Green / Ebony
Z e-1:
* Metallic Bright Silver / Metallic Matte Lime Green / Ebony

 

DANE TECHNICZNE NINJA e-1

WYMIARY Ninja e-1
Całkowita długość – 1980 mm
Całkowita szerokość – 690 mm

Całkowita wysokość – 1105 mm
Rozstaw osi – 1370 mm
Prześwit pod pojazdem – 160 mm
Wysokość siedzenia – 785 mm
Masa własna (z akumulatorami) – 140 kg

WYDAJNOŚĆ
Moc znamionowa – 5,0 kW {6,8 KM} / 2800 obr./min
Moc maks. – 9,0 kW {12 KM} / 2600–4000 obr./min
Maks. moment obr. – 40,5 Nm {4,1 kgm} / 0–1600 obr./min
Maks. prędkość – 99 km/h
Tryb ECO – 60 km/h
Tryb ECO + e-Boost – 73 km/h
Tryb ROAD – 85 km/h
Tryb ROAD + e-Boost – 99* km/h
Pobór mocy elektrycznej – 49 Wh/km [klasa WMTC 1] Zasięg – 72 km [klasa WMTC 1]

SILNIK Ninja e-1
Typ – Chłodzony powietrzem silnik elektryczny z magnesem trwałym

AKUMULATOR TRAKCYJNY
Typ – Akumulator litowo-jonowy x2
Napięcie znamionowe – 50,4 V
Całkowita pojemność znamionowa – 30 Ah x2
Całkowita masa akumulatora – 11,5 kg x2
Czas ładowania (od 0 do 100%) – 3,7 h x2

UKŁAD NAPĘDOWY
Sposób przekazania napędu – Łańcuch
Przełożenie pierwotne – 3,211 (61/19)
Przełożenie całkowite – 3,867 (58/15)

RAMA
Typ – Kratownicowa, stal o dużej wytrzymałości na rozciąganie
Zawieszenie: Przód – Widelec teleskopowy ø 41 mm
Tył – Bottom-Link Uni Trak, amortyzator gazowy z regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Skok zawieszenia: Przód – 120 mm
Tył – 133 mm
Wyprzedzenie pochylenia główki ramy – 24,4°
Ślad – 93 mm
Kąt skrętu (L/P) – 35° / 35°
Opona: Przód – 100/80-17M/C 52S
Tył – 130/70-17M/C 62S
Hamulce: Przednie – Pojedyncza tarcza ø 290 mm (efektywna średnica: ø 263 mm)
Zacisk – dwutłoczkowy
Tylne – Pojedyncza tarcza ø 220 mm (efektywna średnica: ø 193 mm)
Zacisk – dwutłoczkowy

DANE TECHNICZNE Z e-1

WYMIARY Z e-1
Całkowita długość – 1980 mm
Całkowita szerokość – 730 mm
Całkowita wysokość – 1035 mm
Rozstaw osi – 1370 mm
Prześwit pod pojazdem – 170 mm
Wysokość siedzenia – 785 mm
Masa własna (z akumulatorami) – 135 kg

WYDAJNOŚĆ
Moc znamionowa – 5,0 kW {6,8 KM} / 2800 obr./min

Moc maks. – 9,0 kW {12 KM} / 2600–4000 obr./min

Maks. moment obr. – 40,5 Nm {4,1 kgm} / 0–1600 obr./min

Maks. prędkość
Tryb ECO – 56 km/h
Tryb ECO + e-Boost – 69 km/h
Tryb ROAD – 79 km/h
Tryb ROAD + e-Boost – 99* km/h
Pobór mocy elektrycznej – 49 Wh/km [klasa WMTC 1] Zasięg – 72 km [klasa WMTC 1]

SILNIK Z e-1
Typ – chłodzony powietrzem silnik synchroniczny z magnesem trwałym

AKUMULATOR NAPĘDOWY SILNIKA
Typ – Akumulator litowo-jonowy x2
Napięcie znamionowe – 50,4 V
Całkowita pojemność znamionowa – 50,4 V
Całkowita masa akumulatora – 11,5 kg x2
Czas ładowania (od 0 do 100%) – 3,7 h x2

UKŁAD NAPĘDOWY
Sposób przekazania napędu – Łańcuch
Przełożenie podstawowe – 3,211 (61/19)
Przełożenie całkowite – 3,867 (58/15)

RAMA
Typ – Kratownicowa, stal o dużej wytrzymałości na rozciąganie
Zawieszenie: Przód – Widelec teleskopowy ø 41 mm
Tył – Bottom-Link Uni Trak, amortyzator gazowy z regulacją Bottom-Link Uni Trak z regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Skok zawieszenia: Przód – 120 mm
Tył – 133 mm
Kąt pochylenia główki ramy – 24,4°
Ślad – 93 mm
Kąt skrętu (L/P) – 35° / 35°
Opona: Przód – 100/80-17M/C 52S
Tył – 130/70-17M/C 62S
Hamulce: Przednie – Pojedyncza tarcza ø 290 mm (efektywna średnica: ø 263 mm)
Zacisk – dwutłoczkowy
Tylne – Pojedyncza tarcza ø 220 mm (efektywna średnica: ø 193 mm)
Zacisk – dwutłoczkowy

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button