Jakie są objawy źle wyregulowanego gaźnika w motocyklu lub skuterze?

Gaźnik to najważniejszy element układu paliwowego. Odpowiada za zasilanie serca naszego motocykla lub skutera w benzynę. W przypadku droższych jednośladów jest zastępowany przez droższy, ale niezawodny, elektroniczny wtrysk paliwa. Jeśli posiadasz “analogowy” układ to z całą pewnością wiesz, że jego nieprawidłowa regulacja można nastręczyć kłopotów.

O regulacji gaźnika pisaliśmy już wielokrotnie, jednak warto tym razem porozmawiać nieco o konsekwencjach jakie wynikają ze złych nastaw tego elementu. Na temat objawów nieprawidłowej regulacji gaźnika można napisać książkę, jednak my dziś skupimy się na najbardziej jednoznacznych.

1. Motocykl nie odpala gdy silnik jest zimny. To oznacza najczęściej zbyt ubogą mieszankę i/lub nieprawidłowe działanie ssania. Jednostka napędowa po dłuższym postoju potrzebuje dużo więcej paliwa w mieszaninie benzyny z powietrzem.

2. Motocykl odpala, jednak po chwili gaśnie i przez kilkadziesiąt minut nie chce się ponownie uruchomić. To być może jest odwrotna sytuacja – za bogata mieszanka mówiąc popularnie “zalewa” świecę. Po kilku minutach silnik udaje się uruchomić, bowiem nadmiar benzyny wyparowuje, a stan wraca do poprzedniego.

3. Podejrzany kolor świecy – warto nieco poczytać więcej na ten temat. Dzięki temu dowiesz się, że zbyt jasny kolor świadczy o zubożonej mieszance, a za ciemny z kolei o za bogatej.

4. Zbyt duże spalanie naszego skutera lub motocykla. Klasyczny objaw za bogatej mieszanki.

5. Niskie osiągi. Jednoślad nie rozpędza się do takich prędkości jak kiedyś, albo wręcz przerywa na wysokich obrotach. Brak optymalnego składu mieszaniny powietrzno – paliwowej jak najbardziej może powodować zmniejszenie mocy. Dlatego tak istotne jest dokonanie regulacji.

6. Strzelanie z rury wydechowej. Zbyt duża ilość podawanego paliwa powoduje, że to nie zdąży się spalić w komorze cylindra i wędruje do wydechu. W nim dochodzi do jego zapłonu. Musisz jednak pamiętać, że sportowe wydechy niekiedy wydają tego typu odgłosy pomimo dobrej regulacji gaźnika (ku uciesze właściciela).

7. Zbyt wysokie, albo za niskie wolne obroty. Konieczne jest ustawienie dyszy odpowiadającej za zasilanie w paliwo podczas zdjęcia ręki z manetki.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

I jeszcze ważna uwaga – nie podejmuj się samodzielnej regulacji gaźnika swojego motocykla jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W bardzo łatwy sposób można zaszkodzić swojej maszynie i doprowadzić do stanu, że jednoślad w ogóle nie będzie chciał z nami współpracować. Niczym wstydliwym jest wybrać się do kogoś, kto ma nieco więcej wprawy, niż my.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Naprawdę nie dziwię się, że w około wielu tematów z zakresu motoryzacji obarczonych jest stereotypami- jak się to czyta to flaki wywalają się na drugą stronę.
    Pkt 6- ręce opadają- poprawnie rzecz ujmując to mieszanka uboga daje objawy “strzałów w wydech” ponieważ pali się znacznie dłużej (oraz dużo wyższą temp. ale to w tej materii nieistotne) przez co wchodzi na cykl wydechu gdzie mieszanka pali się a zawór wydechowy się uchyla- stąd strzały.
    “wydech sportowy strzela ku uciesze właściciela” – masakra- autorowi polecam zaznajomić się z pojęciem mapa i nie chodzi tu o mapę polski.
    Treść tego materiału poniżej krytyki.

  2. Witam, mam pytanie, mianowicie przy odpaleniu skutera sa strasznie wysokie obroty, czym to moze byc spowodowane? Co nalezy naprawic i mniej wiecej jaki tego koszt jest? Z gory dziekuje za odpowiedz

  3. PODOBJNIE NIE SCHODZI A WYSOKIE TRZYMA MOŻNA JEDEYNIE NA PRZEŁĄCZNIKU STARTERA ZEJSC ALE GAŚNIE ALBO WRÓCIĆ DO STARTERA ZAPŁON I NADAL WYSOKIE OBROTY?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button