Aktualnie czytasz:
Jakie są objawy źle wyregulowanego gaźnika w motocyklu lub skuterze?
1

Gaźnik to najważniejszy element układu paliwowego. Odpowiada za zasilanie serca naszego motocykla lub skutera w benzynę. W przypadku droższych jednośladów jest zastępowany przez droższy, ale niezawodny, elektroniczny wtrysk paliwa. Jeśli posiadasz „analogowy” układ to z całą pewnością wiesz, że jego nieprawidłowa regulacja można nastręczyć kłopotów.

O regulacji gaźnika pisaliśmy już wielokrotnie, jednak warto tym razem porozmawiać nieco o konsekwencjach jakie wynikają ze złych nastaw tego elementu. Na temat objawów nieprawidłowej regulacji gaźnika można napisać książkę, jednak my dziś skupimy się na najbardziej jednoznacznych.

1. Motocykl nie odpala gdy silnik jest zimny. To oznacza najczęściej zbyt ubogą mieszankę i/lub nieprawidłowe działanie ssania. Jednostka napędowa po dłuższym postoju potrzebuje dużo więcej paliwa w mieszaninie benzyny z powietrzem.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

2. Motocykl odpala, jednak po chwili gaśnie i przez kilkadziesiąt minut nie chce się ponownie uruchomić. To być może jest odwrotna sytuacja – za bogata mieszanka mówiąc popularnie „zalewa” świecę. Po kilku minutach silnik udaje się uruchomić, bowiem nadmiar benzyny wyparowuje, a stan wraca do poprzedniego.

3. Podejrzany kolor świecy – warto nieco poczytać więcej na ten temat. Dzięki temu dowiesz się, że zbyt jasny kolor świadczy o zubożonej mieszance, a za ciemny z kolei o za bogatej.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

4. Zbyt duże spalanie naszego skutera lub motocykla. Klasyczny objaw za bogatej mieszanki.

5. Niskie osiągi. Jednoślad nie rozpędza się do takich prędkości jak kiedyś, albo wręcz przerywa na wysokich obrotach. Brak optymalnego składu mieszaniny powietrzno – paliwowej jak najbardziej może powodować zmniejszenie mocy. Dlatego tak istotne jest dokonanie regulacji.

6. Strzelanie z rury wydechowej. Zbyt duża ilość podawanego paliwa powoduje, że to nie zdąży się spalić w komorze cylindra i wędruje do wydechu. W nim dochodzi do jego zapłonu. Musisz jednak pamiętać, że sportowe wydechy niekiedy wydają tego typu odgłosy pomimo dobrej regulacji gaźnika (ku uciesze właściciela).

7. Zbyt wysokie, albo za niskie wolne obroty. Konieczne jest ustawienie dyszy odpowiadającej za zasilanie w paliwo podczas zdjęcia ręki z manetki.

I jeszcze ważna uwaga – nie podejmuj się samodzielnej regulacji gaźnika swojego motocykla jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W bardzo łatwy sposób można zaszkodzić swojej maszynie i doprowadzić do stanu, że jednoślad w ogóle nie będzie chciał z nami współpracować. Niczym wstydliwym jest wybrać się do kogoś, kto ma nieco więcej wprawy, niż my.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
21%
Interesujące
56%
heh...
6%
Że co?
3%
Grrrr!
3%
Smutne
11%
  • Daniel
    15 stycznia 2019 at 22:15

    Naprawdę nie dziwię się, że w około wielu tematów z zakresu motoryzacji obarczonych jest stereotypami- jak się to czyta to flaki wywalają się na drugą stronę.
    Pkt 6- ręce opadają- poprawnie rzecz ujmując to mieszanka uboga daje objawy „strzałów w wydech” ponieważ pali się znacznie dłużej (oraz dużo wyższą temp. ale to w tej materii nieistotne) przez co wchodzi na cykl wydechu gdzie mieszanka pali się a zawór wydechowy się uchyla- stąd strzały.
    „wydech sportowy strzela ku uciesze właściciela” – masakra- autorowi polecam zaznajomić się z pojęciem mapa i nie chodzi tu o mapę polski.
    Treść tego materiału poniżej krytyki.