Jak sprawdzić stan akumulatora motocyklowego? [POMIAR, WARTOŚCI]

Zadbaliście zimą o akumulator w waszym motocyklu?

W skrócie
  • Idzie wiosna i odpalamy motorki! Czy zadbaliście o wasz akumulator przed zimowym postojem?
  • Pomiar napięcia akumulatora - jak go wykonać?
  • Regularnie kontroluj baterię w motocyklu i wydłuż jej żywotność

Wiosna nadchodzi wielkimi krokami i już niebawem wielu z was po raz pierwszy po zimowej przerwie wyciągnie motocykl z garażu, a następnie uda się na pierwszą przejażdżkę w sezonie 2024. Szczęściarzami będą Ci, którzy przed zapadnięciem jednośladu w sen zimowy odpowiednio go przygotowali, a biada tym, którzy nie zrobili nic i będą mieli problemy z rozruchem silnika po kilku miesiącach przerwy.

Szacuje się, że żwytonpość akumulatora motocyklowego wynosi 5 lat, jednakże uwzględniona została przy tym odpowiednia obsługa. Nowoczesne baterie są wyjątkowo zaawansowane, ale absolutnie nikt nie będzie miał żadnego problemu z tym, aby skrócić jego czas pracy. To właśnie obojętność połączona z nieumiejętnym podłączaniem gadżetów zasilanych prądem z naszego akumulatora sprawia, że wymieniać będziecie musieli go nawet co roku. Warto jest zatem wiedzieć co zrobić, aby długi zimowy przestój nie był dla niego gwoździem do trumny, a naciśnięcie rozrusznika w akompaniamencie wiosennego śpiewu ptaków wiązało się z rozruchem jednostki napędowej.

Problemy z akumulatorami wiosną pojawiają się wyjątkowo często, a powodem tego jest nieprawidłowe przystosowanie do długiego przestoju. Wystarczy raptem kilka chwil, aby zadać o prawidłowy stan naładowania i tym samym bez żadnych problemów oraz dodatkowych kosztów rozpocząć nadchodzący sezon.

Najważniejsze informacje:

  1. Problemy z odpaleniem motocykla po długim postoju – koniecznie wykonaj pomiar napięcia akumulatora.
  2. Do przeprowadzenia pomiaru w przypadku baterii żelowej będziesz potrzebował miernika uniwersalnego, a posiadając akumulator kwasowy niezbędny będzie areometr.
  3. Jak zadbać o akumulator?

Motocykl po zimie nie odpala? Sprawdź dlaczego!

Motocykl nie odpala po zimie/dłuższym postoju – oto 3 najczęstsze przyczyny

Wydawać się może, że akumulator jest elementem bezobsługowym. Nic bardziej mylnego – aby poprawnie działał przez długi czas wymaga regularnego serwisowania, a jakiekolwiek zaniedbania natychmiast objawią się bardzo krótką żywotnością. Obecnie w jednośladach znajdziecie dwa rodzaje akumulatorów:

  • kwasowe – wymagają regularnej kontroli poziomu, ale również gęstości elektrolitu. Kupując nową baterię należy cele zalać elektrolitem i szczelnie zamknąć. Jakiekolwiek ubytki należy uzupełniać wodą destylowaną, a przy obsłudze należy szczególnie zadbać o nasze bezpieczeństwo.
  • żelowe – nie wymagają od użytkownika większej konserwacji, gdyż już w fabryce są zalewane i wieczka nie można demontować. Dzięki temu mogą pracować w każdej pozycji, a obsługa ogranicza się jedynie do systematycznej kontroli stanu naładowania oraz czyszczenia klem.

Weryfikacja stanu akumulatora

Do wykonania najprostszych pomiarów potrzebny będzie multimetr (miernik uniwersalny), dzięki któremu zmierzymy napięcie, a także zdiagnozujemy usterki w instalacji elektrycznej, a w przypadku baterii kwasowych areometr, który służy do pomiaru gęstości elektrolitu. Przy pomocy multimetru mierzymy napięcie akumulatora, które powinno wynosić przy zgaszonym silniku 12,5-12,9V. Drugą próbę wykonujemy przy odpalonym silniku i wówczas napięcie powinno wynosić powyżej 13,5V przy zapalonych światłach. Taki wynik potwierdza, że układ ładowania działa w naszym motocyklu prawidłowo. Pamiętacie jednak, że pomiar napięcia po ładowaniu nie jest jednak do końca wiążący, gdyż w przypadku akumulatorów najważniejsza jest jego wydajność pod obciążeniem i aby wykonać taki test należy udać się do punktu z akumulatorami, gdzie przy użyciu testera obciążeniowego zostanie wykonana próba. Jeśli napięcie spadnie poniżej 9,5V to automatycznie zalicza się do wymiany.

Pomiar napięcia krok po kroku:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

  1. Multimetr ustawiamy na funkcję prądu stałego i wartość 20 V.
  2. Czerwony przewód podłączamy do plusa na akumulatorze, a czarny do minusa – wynik, który ukaże się na wyświetlaczu powinien wynosić od 12,5 do 12,9V.

Pomiar ładowania krok po kroku:

  1. Multimetr ustawiamy na funkcję woltomierza zakres 20V.
  2. Czerwony przewód podłączamy do plusa na akumulatorze, a czarny do minusa.
  3. Uruchamiamy silnik i włączamy światła drogowe.
  4. Zwiększamy obroty silnika do maksymalnie połowy zakresu obrotomierza i obserwujemy wartości na wyświetlaczu.
  5. Ładowanie w zakresie średnich obrotów silnika powinno mieścić się z zakresie 13,8V-14,6V. Niższy wynik może oznaczać uszkodzony alternator, regulator napięcia lub spadki w instalacji elektrycznej.

Sami zatem widzicie, że wykonanie prostego pomiaru jest bardzo proste, ale będzie świetnym początkiem do dalszej obsługi akumulatora. Taki prosty test powinniście wykonywać raz w miesiącu (szczególnie podczas postoju zimą), aby reagować na spadki napięcia i następnie podłączać prostownik. W przypadku akumulatorów kwasowych należy ładować je prądem dwa razy mniejszym od znamionowego, a dodatkowo zaleca się co trzy miesiące rozładowanie nieużywanego akumulatora do granicy 10,5V, a następnie ponowne naładowanie go prądem znamionowym. W przypadku baterii żelowych stosować się do informacji, które otrzymacie w instrukcji obsługi.

Akumulatory – garść przydatnych informacji:

  • Napięcie sprawnego akumulatora mierzone na klemach powinno mieścić się w zakresie 12,5-12,9 V.
  • Podczas badania testerem obciążeniowym napięcie nie powinno spaść poniżej 9,5V.
  • Wyjmowanie akumulatora zawsze rozpoczynamy od klemy ujemnej, co pozwoli nam uniknąć zwarcia. W przypadku montażu przykręcamy ją jako ostatnią.
  • Zimą warto jest wymontować baterię i przechowywać ją w w suchym i ciepłym pomieszczeniu.
  • Raz na miesiąc warto jest kontrolować napięcie – spadek poniżej 10V uszkodzi go nieodwracalnie.
  • Do ładowania używamy dedykowanych ładowarek motocyklowych. Samochodowe przeznaczone są do akumulatorów o większej pojemności i mogą przyczynić się do uszkodzenia.
  • Regularnie warto dbać o kondycje klem – przykręcać je należy z wyczuciem, a dopiero po przykręceniu smarujemy je wazeliną lub smarem styków. Dzięki zachowaniu tej kolejności nie pogorszymy połączenia.
  • Elektrolit uzupełniamy tylko wodą destylowaną.

Poprawny serwis i konserwacja z pewnością wydłuży żywotność waszego akumulatora, a zainteresowanie się nim dopiero w przypadku problemów z rozruchem najprawdopodobniej będzie oznaczało konieczność wymiany. Warto jest regularnie sprawdzać stan napięcia, a także kontrolować połączenia elektryczne, aby maksymalnie wydłużyć jego żywotność i jednocześnie być pewnym, że w żadnych warunkach nie zabraknie wam prądu niezbędnego do rozruchu silnika.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button