90. rocznica rozpoczęcia produkcji Sokoła 1000 M111 [historia, cena, dane techniczne]

Przedwojenny motocykl polskiej produkcji może pochwalić się ciekawą historią - dziś zostało ich niewiele i kosztują krocie

W skrócie
  • Sokół 1000 M111 jest następcą modelu CWS M55
  • Produkcja Sokoła 1000 M111 ruszyła w 1933 roku
  • Głównym konstruktorem tego motocykla został Zygmunt Okołów
  • Dolnozaworowy widlasty silniki dwucylindrowy o pojemności 995 cm³ generował moc trwałą na poziomie 18 KM

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych, ale przede wszystkim najważniejszy motocykl polskiej produkcji świętuje 90. rocznicę rozpoczęcia produkcji. Sokół 1000 M111, bo o nim mowa, wpisał się na dobre w ramy historii jednośladów w Polsce. Jak wyglądała jego historia?

Błędnie mówi się, że Sokół 1000 jest pierwszym motocyklem produkowanym w Polsce. W 1929 roku CWS M55 był wytwarzany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie i pomimo sporych ambicji w iście amerykańskim stylu okazało się, że konstrukcja posiada sporo kłopotliwych rozwiązań. Silnik w układzie V był bardzo awaryjny i problematyczny, dlatego konieczne było zmodernizowanie dotychczasowej bazy lub stworzenie zupełnie nowego modelu.

Polscy inżynierowie wzięli się zatem do pracy i w 1931 roku rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Główny konstruktorem został Zygmunt Okołów, który podobnie jak w przypadku CWS M55, przy tym projekcie również inspirował się amerykańskimi jednośladami – miał mieć duży silnik, stabilne podwozie i spore gabaryty. Ze względu na typowo wojskowe przeznaczenie, konieczne było znalezienie kompromisu, gdyż dodatkowo motocykl musiał cechować się wysoką niezawodnością, wytrzymałością granicząca z niezniszczalnością, odpornością na nieumiejętna obsługę oraz doskonałymi warunkami jezdnymi szczególnie w trudniejszym terenie. W skład zespołu konstruktorskiego wchodzili m.in., inżynierowie Mordasewicz i Bidziński oraz dyplomowani technicy Poraziński, Raczek i Gebler. Produkcja ruszyła pełną parą, a pierwszy prototypowy motocykl pojawił się już w 1932 roku.

Seryjna produkcja CWS M111 ruszyła w pierwszych miesiącach 1933 roku i do 1939 roku taśmę produkcyjną opuściło ponad 3000 egzemplarzy. W między czasie pojawiały się niewielkie modernizacje techniczne, ale były one raczej symboliczne. Najważniejsza zmiana miała miejsce w 1936 roku – wówczas ze względów handlowych nazwa została zmieniona i CWS M111 stał się Sokołem 1000 M111.

Sam proces produkcji zawierał również kilka ciekawostek – silniki początkowo docierano na zimno, następnie na gorąco. Co dziesiąta jednostka napędowa trafiała na hamownię w celu sprawdzenia parametrów i ich ewentualnej korekcji. Motocykle dodatkowo testowane były na dystansie 25 km, następnie usuwano usterki, myto, robiono końcowy odbiór techniczny. Tak przygotowany pojazd był gotowy do sprzedaży. 

Szeroka współpraca PZInż. Z dostawcami części i podzespołów sprawiła, że jedynie 5% całości motocykla pochodziło od zagranicznych dostawców. Fakt ten również wpłynął na cenę, która była zdecydowanie najniższa w pierwszych latach produkcji Sokoła 1000 M111. W ramach ciekawostki należy dodać, że po 1936 roku jedynym elementem zagranicznej produkcji były łożyska toczne.

Wizualnie Sokół 1000 M111 przypominał swojego niechlubnego poprzednika, jednakże konstrukcyjne, a także pod względem rozwiązań był to zupełnie nowy motocykl, który napędzany był dolnozaworowym widlastym silnikiem dwucylindrowym o pojemności 995 cm³, który generował moc trwałą na poziomie 18 KM przy 3000 obr./min. Moc maksymalna wynosiła ok. 20 – 22 KM przy 4000 obr./min. Wielotarczowym sprzęgłem sterowało się nożnie, natomiast skrzynią biegów posiadającą trzy przełożenia ręcznie. Motocykl ważył ok. 270 kg, w zestawie z wózkiem bocznym – 375 kg. Spalał ok. 7,5 l na 100 km, a z wózkiem bocznym osiągał prędkość maksymalną ok. 100 km/h. Cały zestaw kosztował 4200 złotych. Silniki produkowano w Zakładach Mechanicznych “Ursus”, w Czechowicach pod Warszawą, natomiast podwozia motocykli, wózki boczne i montaż pojazdów wykonywano w Oddziale Motocykli Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż. w Warszawie przy ul. Terespolskiej 36.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Sokół 1000 M111 służył głównie do wielu zdań w Wojsku Polskim, ale wiele egzemplarzy trafiło także do Policji Państwowej, Poczty Polskiej, instytucji państwowych i klientów cywilnych. Warto wspomnieć, że motocykl ten zasłużył się również sportowo, a do historii przeszły sukcesy polskich załóg podczas Olimpijskiego Zjazdu Motocyklowego, który był częścią Olimpiady w Berlinie w 1936 roku, czy zwycięstwa w Rajdzie Tatrzańskim i szczególnie ciężkim Rajdzie Patrolowym Szlakiem Marszałka Piłsudskiego, organizowanym corocznie na trasie długości prawie 2800 km. 

Aktualnie szacuje się, że w Polsce jedynie około 100 oryginalnych egzemplarzy Sokoła 1000 M111. Wiele z nich, które znajdują się obecnie na rynku to repliki, gdyż w ostatnim czasie na aukcjach pojawiło się niemalże 90% zamiennych części, które mogą posłużyć do jego odbudowy. Te, które mają potwierdzoną historię i oryginalność, kosztują tyle co kawalerka w Łodzi.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button