Zmiany w przepisach dla setek tysięcy fanów jednośladów – już od 2 maja

Luka w przepisach drogowych została wypełniona

W skrócie
  • Kolejne zmiany w przepisach drogowych weszły w życie 2 maja 2023 roku
  • Tym razem wśród nich znalazła się sprawa, która czekała na uregulowanie od wielu lat
  • Rzecz dotyczy zabytkowych tablic dla motorowerów, które do tej pory nie były przewidziane przez ustawodawcę
  • Temat może dotyczyć niemal dwustu tysięcy widniejących w ministerialnych rejestrach motorowerów, które mają powyżej 25 lat

Majówka to nie tylko czas urlopu i relaksu. To także czas zmian w przepisach. Tym razem jednak pod przykrywką wypoczynku nie wprowadzono kolejnych zaostrzeń i podwyżek mandatów. Co więcej, mamy nawet dobrą wiadomość do ogromnej rzeszy fanów jednośladów, lub ich potomków. Ustawodawca w końcu wypełnił lukę w przepisach.

Nie od dziś wiadomo, że konieczność dokonywania okresowych przeglądów technicznych potrafi być uprzykrzającą życie motocyklisty. Zwłaszcza, gdy jednoślad ma już swoje lata i używany jest okazyjnie. Ten fakt czasem nawet powoduje, że motocykl, czy motorower stoi niejeżdżony przez długie lata. W takich sytuacjach tym bardziej denerwuje coroczne przypomnienie o uregulowaniu coraz wyższej opłaty za ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Płacisz, a nie korzystasz i tylko się wkurzasz, że nic z tym nie da się zrobić. Otóż da, choć nie każdy o tym wie. Jeżeli pojazd ma już swoje lata to możesz przerejestrować go na tzw. żółte blachy.

Aby motocykl mógł uzyskać status zabytku musi minąć co najmniej 25 lat od daty jego produkcji oraz jako model musi nie być produkowany od 15 lat. Wtedy można starać się o wpis do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Ubiegając się o żółte tablice rejestracyjne dla motocykla, potrzebujesz białej karty i pozytywnej opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Żółte blachy? Od teraz dla wszystkich

A co z motorowerami? Tu pojawia się swego rodzaju kuriozum, bo ustawodawca do tej pory nie przewidywał zabytkowych tablic rejestracyjnych dla tych pojazdów. Ta sytuacja właśnie została unormowana za sprawą zmian w przepisach z 31 sierpnia 2022 roku, które właśnie weszły w życie. Do tej pory posiadacze zabytkowych motorowerów zmuszeni byli korzystać z tablic rejestracyjnych przeznaczonych dla motocykli. W niektórych przypadkach montaż takowej – znacznie większej blachy stawał się mocno utrudniony. Pomijając już kwestie estetyczne, gdzie motocyklowa rejestracja po prosta psuła wygląd i oryginalność takiego pojazdu.

Od 2 maja wszyscy posiadacze zabytkowych motorowerów mogą starać się o żółte blachy dla swoich jednośladów. Co więcej, wymiana przysługuje także tym posiadaczom najmniejszych jednośladów z silnikiem, którzy mają już rejestracje na zabytek, ale ze wspomnianą duża blachą motocyklową. W takim wypadku podczas wymiany tablicy rejestracyjnej nie trzeba będzie zmieniać jej numerów. Przy przerejestrowaniu z białej blachy na żółtą numery zostaną oczywiście zmienione. Zgodnie z nowymi regulacjami żółte tablice rejestracyjne dla motorowerów wydawane są zatem w dwóch sytuacjach. Właściciel musi udokumentować zgłoszenie pojazdu jako zabytkowy oraz posiadanie tablicy rejestracyjnej zabytkowej motocyklowej lub zwykłej „blachy” przeznaczonej dla motorowerów.

Do rejestracji motoroweru na zabytek potrzebne będą:
  • biała karta, czyli karta ewidencyjna ruchomego pojazdu zabytku techniki,
  • pozytywna opinia konserwatora zabytków, czyli decyzja o wpisaniu do rejestru zabytków,
  • ważne badania techniczne,
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód osobisty.
Polski motorower "ZMW Ryś" MR1 - Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie Kerim44 - Praca własna
Polski motorower “ZMW Ryś” MR1 – Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie
Kerim44 – Praca własna

Przeczytaj też:

Odebrali Ci prawo jazdy za prędkość? To niekonstytucyjne. Jest orzeczenie Trybunału

Ta informacja, choć nie rewolucyjna, może okazać się istotna nawet dla setek tysięcy posiadaczy motorowerów. W ministerialnych rejestrach widnieje niemal dwieście tysięcy motorowerów w wieku powyżej 25 lat. Część z nich co prawda pewnie już nie istnieje fizycznie, ale na pewno znaczna ich liczb to jednoślady nieużywane, skrywane gdzieś po komórkach, piwnicach i szopach. Być może właśnie teraz nadarza się dobra okazja, by zainteresować się “sprzętem po dziadku”. Czasem doprowadzenie takiego motoroweru do sprawnego stanu technicznego może wymagać wiele pracy, ale czasem może skończyć się zaledwie na wymianach części eksploatacyjnych. A nic tak nei cieszy jak jednoślad przywrócony do życia wraz ze swoją niepowtarzalną za każdym razem historią.

Dlaczego warto na zabytek?

Posiadanie zabytkowego motoroweru może przynosić także wymierne korzyści. Po pierwsze zabytkowy pojazd nie podlega obowiązkowi wykonywania okresowych badań technicznych. Nie trzeba także pamiętać o ciągłości ubezpieczenia OC. Zgodnie z przepisami polisa musi być ważna jedynie wtedy, gdy motorower jest użytkowany na drogach. A już niebawem posiadanie zabytkowego motoroweru może okazać jednym z powodów umożliwiających wjazd do ścisłych centrów naszych miast. Motorower zarejestrowany jako zabytek zyskuje także na wartości.

Przeczytaj także:

Ryś MR1: pierwszy polski motorower. Historia o tym jak Rysia zabił Komar: opinie, dane techniczne, ciekawostki

Nowe żółte tablice rejestracyjne dla motorowerów zachowują wymiary dotychczasowych blach motorowerowych. Mają kształt prostokąta o wymiarach 14 cm i 11,4 cm. Tło jest żółte, a czcionka czarna. Na tablicy nie zabrakło dedykowanej grafiki zabytkowego jednośladu. Co istotne, wszystkie dotychczas wydane tablice rejestracyjne zachowują swoją ważność. Jeśli więc nie przeszkadza ci duża żółta blacha w twoim motorowerze, to nie musisz jej zmieniać. Idę jednak o zakład, że nowe zbaytkowe tablice rejestracyjne będą cieszyć się sporym zainteresowaniem.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Błędne dane pojazd zabytkowy musi mieć minimum 30 lat. Pytałem jakieś 2 miesiące temu u małopolskiego konserwatora zabytków bo chciałem zarejestrować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button