Suzuki Hayabusa 2021: Doczekaliśmy się! Dane techniczne: moc, v-max, wyposażenie

Legenda? Motocykl kultowy? Wszystkie te określenia pasują idealnie do tego motocykla. Suzuki Hayabusa powraca w wielkim stylu!

Pamiętacie prezentacje pierwszej generacji Suzuki Hayabusa w 1999 roku? Ja pamiętam. To był dosłowny szok dla całej motocyklowej branży. Teraz Hayabusa powraca w będącej trzecią już generacją, najnowszej odsłonie. Czy motocyklowy świat znów zadrży?

Pierwsza Hayabusa położyła wielu motocyklistów na kolana dostarczając zupełnie nowy poziom prędkości, mocy i osiągów. Z miejsca zyskała tytuł najszybszego motocykla na świecie i choć przed nią mieliśmy już do czynienia z dużymi i bardzo szybkimi motocyklami w sportowym klimacie, to jednak utarło się, że to właśnie Hayabusa stworzyła kategorię ultrasportowych motocykli – a na pewno zdefiniowała ją na nowo. Nawet mimo nałożonego przez samą branżę motocykli limitu prędkości maksymalnej, który zakończył wojnę o tytuł najszybszego, wyjątkowe osiągi Hayabusy na każdym polu, zwinność oraz nietuzinkowy wygląd, zapewniły jej pozycję numer jeden w tej kategorii przez ostatnie dwie dekady.

Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Kultowy motocykl sportowy

Pierwsza Hayabusa była czymś więcej niż tylko zbiorem części złożonym w jedną całość. Bogactwo mocy i momentu zapewnianych przez silnik pozwalało na dowolny dobór przełożenia skrzyni biegów, przy niemal każdej prędkości, co ostatecznie gwarantowało znacznie przyjemniejszą i łatwiejszą do kontrolowania jazdę. Aerodynamiczna, dla wielu mocno kontrowersyjna sylwetka, która pozwoliła osiągnąć Hayabusie jeden z najniższych współczynników oporu powietrza, przyczyniła się nie tylko do poprawy prowadzenia, stabilności i komfortu jazdy, ale też zapewniła jej status ponadczasowej ikony. Sprzedaż pierwszej generacji Hayki przekroczyła 115 000 sztuk, a dziś sztuki z pierwszych roczników produkcji mają już status motocykli kolekcjonerskich.

Całkowicie nowy model zaprezentowany w 2008 roku z nowymi funkcjami, większą pojemnością i zupełnie nowym śmiałym i niepowtarzalnym wyglądem zachował najważniejsze cechy oryginalnej Hayabusy. W 2013 roku nastąpiła kolejna poprawa osiągów – wprowadzone zostały lepsze przednie hamulce wyposażone w ABS. To pozwoliło sprzedać kolejne 74  100 sztuk drugiej generacji i osiągnąć łączną liczbę 189  100 sprzedanych sztuk modelu Hayabusa.

Stara Hayabusa: Zdjęcia, Opis, Cena, Dane techniczne

Od tego momentu zespół inżynierów Suzuki nieprzerwanie pracował nad niezliczonymi aspektami konstrukcji Hayabusy by stworzyć całkowicie nową generację, która przesunie granicę osiągów jeszcze dalej i stworzy w przyszłości nową generację motocykla dla najbardziej wymagających motocyklistów. Trzecie wcielenie Hayabusy wprowadza najnowsze osiągnięcia technologii, żeby zapewnić jeszcze większą kontrolę i komfort, oraz pomóc motocyklistom zyskać całkowitą pewność siebie, aby mogli cieszyć się jazdą najlepszym motocyklem sportowym. Nowa Hayabusa

Główne założenie Hayabusy:

“Maksymalnie Sportowa”

Hayabusa nowej generacji została stworzona nie tylko po to, by zapewnić jeszcze wyższy poziom równowagi pomiędzy osiągami, równocześnie spełniając wymogi surowych norm emisji spalin Euro 5, ale również by zdobyć serca zarówno oddanych wyznawców, jak i wszystkich tych, którzy spojrzą na stylistykę jeszcze ostrzejszej, muskularnej i śmiałej stylistyki. Ta może porywać za serce.

Motocykle lat 90-tych. Najlepsze co nas spotkało? Nasze zestawienie, ranking TOP7

Od premiery pierwszej generacji w 1999 roku Hayabusa nieustannie dostarczała największą moc i moment obrotowy do 6000 obr./min., większą niż jakikolwiek inny motocykl sportowy. Nowa Hayabusa podtrzymuje tę tradycję, dostarczając jeszcze więcej mocy i oddając ją jeszcze płynniej w niskim i średnim zakresie obrotowym. To czyni ją jeszcze szybszą i łatwiejszą do kontrolowania w pełnym zakresie. Zawansowany zestaw najnowszej, inteligentnej elektroniki pozwala kierowcy wybrać jak motocykl będzie reagował na jego polecenia i jak będzie się spisywał w różnych sytuacjach. To pozwoli nawet mniej doświadczonym jeźdźcom nauczyć się jak najlepiej kontrolować to, co oferuje Hayabusa. Wśród systemów znajdują się również funkcje poprawiające ogólny komfort użytkowania, by przyjemność z jazdy oraz duma z posiadania Hayabusy były jeszcze większe.

Zespół pracujący nad rozwojem nowego modelu był w pełni zaangażowany, aby zachować wszystkie cechy Hayabusy, które sprawiły, że stała się legendą, jednocześnie skupiając się na stworzeniu zupełnie nowej generacji na przyszłość. Efekt wiernie oddaje zaangażowanie Suzuki w doskonałe rzemiosło i dopracowywanie najdrobniejszych szczegółów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Głównym założeniem projektu stylistycznego nowej Hayabusy było stworzenie “wyrafinowanej bestii”. Celem było wizualne wyrażenie inteligencji ucieleśnionej przez nowoczesne systemy elektroniczne, które wzmacniają i poprawiają wrażenia z jazdy oraz połączenie ich ze śmiałą stylistyką. Efektem tych założeń jest stworzenie wspaniałej bestii, której sylwetka wyraża moc, osiągi, równowagę oraz niebywałą zręczność – wszystkie te cechy reprezentują hołd dla japońskiego sokoła wędrownego, z którym Hayabusa dzieli swą nazwę.

Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Na czym polega jej fenomen? Opinie, cena, dane techniczne

Cechy stylistyczne

  • Agresywna sylwetka wynikająca z wizualnego wrażenia skoncentrowania masy z przodu, wysokiego tyłu, nowej, odważnej sekcji tylnych świateł oraz utrzymanego w prostej linii układu wydechowego (kolektor i tłumik).
  • Nowoczesny, wyjątkowy wygląd wyrażony w ostrych liniach oraz dopracowanych detalach, zawiłych kształtach powierzchni paneli bocznych, wyrazistej, atrakcyjnej stylistyce lusterek oraz nowych siedmioszprychowych kołach.
  • Przednia część to zupełnie nowe oblicze wyrażone przez ostrzejszy i węższy reflektor oraz innowacyjne światła pozycyjne ze zintegrowanymi kierunkowskazami.
  • Dopracowane w najdrobniejszych szczegółach malowanie (w trzech wersjach kolorystycznych), stwarzające wrażenie ogromnego potencjału Hayabusy. Unikalne motywy graficzne dla każdej z nich wykorzystują drugi kolor podkreślający wrażenie aerodynamicznej sylwetki. Chromowane dodatki w kształcie litery V na bocznych owiewkach wyrażające moc i prędkość, nowe logo wzmacniające wrażenie prędkości i wyrafinowania oraz inspirowane szponami sokoła wędrownego przetłoczenia w kształcie litery V przy kanałach dolotowych, na panelach pod zbiornikiem oraz na podnóżkach.

Silnik:

  • Legendarny, chłodzony cieczą, rzędowy czterocylindrowy silnik Hayabusy drugiej generacji, o pojemności 1340 cm3, udoskonalony, jeszcze bardziej wydajny i bardziej trwały.
  • Zaprojektowany na nowo układ wydechowy, poprawiający wartości mocy i momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów, oraz spełniający normy emisji spalin Euro 5.
  • Poprawiona charakterystyka silnika – jeszcze bardziej płynny i równomierny sposób oddawania mocy w najbardziej przydatnym w codziennym użytkowaniu niskim i średnim zakresie obrotów.

 

Podwozie:

  • Lekka i wytrzymała, podwójna rama oraz wahacz z odlewu aluminium łącząca niezawodność i wytrzymałość z niską masą.
  • Aerodynamiczne owiewki oferujące jeden z najlepszych współczynników oporu powietrza osiąganych przez motocykle oraz doskonałą ochronę przed pędem powietrza. Zapewniają nie tylko genialną stabilność i kontrolę przy wysokich prędkościach, ale także czynią jazdę bardziej komfortową i mniej męczącą.
  • Zbalansowana charakterystyka kierowania łącząca dużą stabilność przy wysokich prędkościach ze zwinną i łatwą zmianą kierunków zapewni dużą pewność siebie podczas jazdy z niższymi prędkościami.
  • Ustawienie początkowe zawieszenia – w pełni regulowanego, odwróconego widelca KYB o średnicy 43 mm oraz amortyzatora tylnego KYB zapewniające kompromis pomiędzy dobrą amortyzacją, a wspaniałą stabilnością podczas jazdy na wprost.
  • Czterotłoczkowe, przednie zaciski hamulcowe Brembo Stylema® współpracujące z dwoma 320-milimetrowymi tarczami zapewniające imponującą skuteczność hamowania.
  • Nowe, indywidualnie zaprojektowane opony Bridgestone gwarantujące świetną przyczepność.
  • Nowe 7-szprychowe koła poprawiające wyczucie przyczepności.
  • Rozkład masy wynoszący 50:50.
  • O 12 mm bliżej jeźdźca zamontowane połówki kierownicy znacznie podnoszące komfort jazdy, redukujące zmęczenie i efektywnie zwiększające łatwość prowadzenia podczas dynamicznej, sportowej jazdy.

Współczesny motocykl ultra sportowy nie mógłby się obejść bez rozbudowanego pakietu systemów elektronicznych.

Na pokładzie Suzuki Hayabusa 2021 znajdziemy:

Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) – System wspomagania jazdy

  • Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) – Przełącznik trybu jazdy – oferujący wybór jednego z trzech fabrycznych lub trzech indywidualnie ustawianych trybów jazdy.

– Motion Track Traction Control System – System kontroli trakcji – (10 trybów + możliwość wyłączenia)

– Power Mode Selector – Przełącznik trybu mocy silnika – (3 tryby)

– Dwukierunkowy quickshifter (2 tryby pracy + możliwość wyłączenia)

– Anti-lift Control System – System przeciwdziałania podnoszenia przedniego koła – (10 trybów + możliwość wyłączenia)

– Engine Brake Control System – System kontroli hamowania silnikiem – (3 tryby + możliwość wyłączenia)

  • Active Speed Limiter – Ogranicznik prędkości
  • Launch Control System – Asystent startu (3 tryby)
  • Emergency Stop Signal – Sygnalizacja hamowania awaryjnego
  • Suzuki Easy Start System – System łatwego rozruchu
  • Low RPM Assist – asystent ruszania
  • Cruise Control System – Tempomat
  • Combined Brake System – Kombinowany układ hamulcowy
  • Motion Track Brake System – System kontroli hamowania
  • Slope Dependent Control System – System kontrolowania jazdy po pochyłości
  • Hill Hold Control System – Asystent ruszania pod górę

 

Wyposażenie elektryczne

  • Nowoczesny zestaw wskaźników z poprawioną funkcjonalnością, wyposażony w nowy wyświetlacz TFT LCD umieszczony pomiędzy analogowym prędkościomierzem i obrotomierzem. Dzięki funkcji aktywnego wyświetlacza (Active Data Display) zapewnia wszystkie aktualne informacje na temat motocykla.
  • Ustawione pionowo światła w systemie Multi-LED utrzymane w nowoczesnej, agresywnej stylistyce zapewniające cieszący oko wygląd.
  • Po raz pierwszy w motocyklu Suzuki: zintegrowane z kierunkowskazami światła pozycyjne, okalające zewnętrzne krawędzie kanałów dolotowych SRAD.
  • Poprowadzone poziomo połączone, tylne światła w systemie LED mocno akcentujące tylną sekcję motocykla.
  • Ergonomiczne ułatwiające obsługę przełączniki na połówkach kierownicy.

Suzuki Hayabusa 2021: Nowe mocne serce

Tworzac silnik nowej Hayabusy, inżynierowie Suzuki skoncentrowali nie na śrubowaniu osiągów do niebotycznych wartości (na całe szczęście!), lecz na zwiększeniu trwałości i bezawaryjność oraz zwiększeniu osiągów wraz z poprawą płynności ich oddawania w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowej. Nowa konstrukcja, posiłkowania najnowszymi systemami elektronicznymi, ma pomagać kierowcy budować większą pewność siebie i zaufanie, oraz doświadczać jeszcze przyjemniejszych doznań podczas jazdy.

Nowa Hayabusa musi jednak pozostać królową w swojej klasie, dlatego dostosowanie motocykla do norm Euro 5 nie mogło zaważyć na mocno ponadprzeciętnych osiągach, w tym prędkości maksymalnej, decydującej w pewnym sensie o statusie tego motocykla.

Ulepszenia wprowadzone do legendarnego, chłodzonego cieczą, rzędowego czterocylindrowego silnika Hayabusy, o pojemności 1340 cm3 przyniosły jeszcze większą poprawę wydajności i trwałości a także bardziej zbalansowane osiągi, spełniające standardy normy emisji spalin Euro 5.

Rezultatem wysiłków jest lepszy moment obrotowy, przeniesienie mocy oraz bardziej liniowa krzywa mocy w niskim i średnim zakresie obrotów, z którego motocykliści korzystają najczęściej zarówno podczas codziennej jazdy, jak i podróżowania. W ten sposób Hayabusa dumnie kontynuuje dziedzictwo zapoczątkowane przez poprzednie generacje dostarczając kierowcom lepsze osiągi i płynniejsze oddawanie momentu obrotowego do granicy 6000 obr./min. niż jakikolwiek inny motocykl sportowy.

O Nowej Hayce można by rozpisywać się godzinami – i do szczegółów technicznych już niebawem powrócimy w kolejnym artykule, na który ten model z pewnością zasługuje. Jednak to co ważniejsze to poznanie jej na żywo i możliwość sprawdzenia tych wszystkich ulepszeń w praktyce. Z nieskrywaną niecierpliwością czekamy zatem na jazdy testowe, by podzielić się z Wami wrażeniami dotyczącymi potencjału jaki kryje się w najnowszej odsłonie japońskiego sokoła wędrownego.

Suzuki Hayabusa 2021: Dane techniczne

Maksymalna moc 140 kW (190 KM) przy 9700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm/7000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,2 s
Prędkość maksymalna 299 km/h
Długość całkowita 2180 mm
Szerokość całkowita 735 mm
Wysokość całkowita 1165 mm
Rozstaw osi 1480 mm
Prześwit 125 mm
Wysokość siedzenia 800 mm
Masa własna 264 kg
Typ silnika 4-suwowy, chłodzony cieczą, rzędowy, 4 cylindry, DOHC
Średnica i skok tłoka 81 mm x 65 mm
Pojemność silnika 1340 cm3
Stopień sprężania 12.5:1
Zasilanie w paliwo Wtrysk paliwa
Rozrusznik Elektryczny
System smarowania Mokra miska olejowa
Skrzynia biegów 6-biegowa
Zawieszenie Przód Odwrócony widelec teleskopowy
Tył Amortyzator centralny z systemem dźwigni
Kąt główki ramy / wyprzedzenie 67° 00’ / 90 mm
Hamulce Przód Brembo Stylema®, 4-tłoczkowe, dwie tarcze, ABS
Tył Nissin, 1-tłoczkowy, 1 tarcza, ABS
Opony Przód 120/70ZR17M/C (58W)
Tył 190/50ZR17M/C (73W)
Zapłon Elektroniczny (tranzystorowy)
Pojemność zbiornika paliwa 20 l

 

 

Suzuki Hayabusa: Galeria zdjęć

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button