
Czy znasz osobę wkręconą w świat motocykli, która nigdy nie słyszała o modelu Suzuki GSX 1300R Hayabusa? Pewnie nie i nic dziwnego, to jeden z najbardziej znanych i kultowych motocykli świata. Obiekt marzeń i mokry sen nastolatków. Na czym polegał jej fenomen?
Słyszeliście kiedyś takie określenie jak El Fenomeno? Dotyczyło Ronaldo, brazylijskiego piłkarza, który na przełomie milenium uchodził za najlepszego piłkarza świata. Dla nas jednak El Fenomeno to przydomek, który najlepiej określa model Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Pierwszego seryjnie produkowanego motocykla, który przekroczył magiczny rekord prędkości, wynoszący 302 km/h, a po odkręceniu lusterek, nawet 312 km/h.
Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Najszybsza na świecie
Gdybyśmy rozebrali Hayabusę na części pierwsze, to tak naprawdę nie znaleźlibyśmy w nim żadnej kosmicznej technologii. Kluczem do sukcesu był ogromny silnik i niezwykła owiewka, która zapewniała najwyższy poziom aerodynamiki (oczywiście w swoich czasach). Opływowy kształt GSX 1300 stał się na lata znakiem rozpoznawalnym maszyny. Kluczem do sukcesu Hayabusy był czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1340 cm3, rozwijający moc 173 KM przy 9500 obr./min. Motocykl dysponował również sporym momentem obrotowym, który wynosił 126.6 Nm przy 6750 obr./min. Jednostka charakteryzowała się nie tylko sporą mocą, ale i ogromną wytrzymałością, co spowodowało że wraz z całkiem niezłym komfortem jazdy, Hajka szczególnie chętnie była wybierana do szybkiej, nieco sportowej turystyki.
Suzuki Hayabusa. Nic nowego?
Chłodzenie cieczą było w maszynach tej klasy już standardem, tak samo dwa wałki w głowicy silnika czy cztery zawory na cylinder. Nowoczesność jednostki objawiała się zastosowaniem wtrysku paliwa czy zastosowaniem cewek zapłonowych bezpośrednio na świecach zapłonowych (cewkofajki) oraz systemem dynamicznego doładowania. Jednak gdybyśmy zastanowili się nad tematem tych technologii głębiej, to szybko byśmy doszli do wniosku, że każde z tych rozwiązań stosowane było od lat! To samo dotyczyło zawieszenia. Co prawda do osadzenia Hayabusy na kołach użyto najlepszych komponentów, to elementy te nie były w żaden sposób innowacyjne. Przedni widelec typu upside-down zapewniał niezłe właściwości jezdne i całkiem wysoki poziom komfortu jazdy. Z tył z kolei zamontowano olbrzymi wahacz ze wzmocnieniem górnym. Finalnie Hayabusa charakteryzowała się sporą stabilnością nawet przy wysokich prędkościach. Hamulce to też górna półka, ale tego możemy zawsze się spodziewać po producencie jakim jest Brembo.
Stara Suzuki Hayabusa: najszybsza, największa, najwspanialsza
W przeciwieństwie do mniejszych motocykli sportowych, GSX 1300R uchodził za motocykl niezwykle komfortowy i prosty w prowadzeniu (jak na motocykl ten klasy). Pokonywanie dłuższych odcinków autostradowych nie stanowiło większego problemu, chociaż pamiętajmy, że jest to sprzęt w pewnym stopniu sportowy. Ze sportowymi ambicjami było jednak różnie i tak jak świetnie spisywała się w turystyce, to do jazdy torowej była zbyt duża, zbyt miękka i zbyt ciężka, co nie znaczy że nie wykorzystywano jej w tej sposób. Szczególnie chętnie Hayabusę wybierano do wyścigów na 1/4 mili, oczywiście odpowiednio zmodyfikowaną.
Co oznacza Hayabusa?
Suzuki w latach dziewięćdziesiątych w zawodach pt. “najszybszy motocykl świata” konkurowało z Hondą, która produkowała CBR 1100 XX – to była prawdziwa potęga. Inżynierowie z Hamamatsu mieli trudny orzech do zgryzienia, finalnie to się udało. Stworzyli i zaprezentowali w roku 1999 najszybszy seryjnie produkowany motocykl świata, Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Co oznacza przydomek Hayabusa? Hayabusa to japońska nazwa sokoła wędrownego, a więc najszybszego zwierzęcia świata! Zwierzę to w locie nurkowym potrafi osiągnąć nawet 300 km/h!

Hayabusa swoją popularność zawdzięcza niezwykłej mocy, prostocie i wytrzymałości. Poza tym to motocykl nie tylko bardzo szybki, ale i komfortowy. Warto również zaznaczyć, że dzisiaj to całkiem niezła lokata pieniędzy. Ceny modeli nie należą do najniższych i nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić.
Suzuki GSX 1300R Hayabusa. Dane techniczne
Marka/model |
Suzuki GSX 1300R Hayabusa |
pojemność | 1298.0 ccm |
Moc maksymalna | 175.0 KM / 9800 rpm |
Max. moment obrotowy | 138.0 Nm / 7000 rpm |
przyspieszenie 0-100km/h | 3.0 s |
Prędkość maksymalna | 306.0 km/h |
Typ silnika | DOHC, 16 zaworów, chłodzony cieczą |
Ilość cylindrów | 4 |
Stopień sprężania | 11.0:1 |
Układ zasilania | wtryski, Mikuni Denso Fuel Injection |
Ilość przełożeń | 6 |
Sprzęgło | Mokre |
Przeniesienie napędu | łańcuch |
Wymiary | |
długość | 2140 mm |
szerokość | 740 mm |
wysokość | 1155 mm |
Rozstaw osi | 1485 mm |
Masa pojazdu | 215.0 kg na sucho |
Hamulce przód | podwójne tarcze 320 mm, sześcio-tłoczkowe zaciski |
Hamulce tył | pojedyncza tarcza 240 mm, dwu-tłoczkowe zaciski |
Opona przód (rozmiar) | 120/70 ZR17 |
Opona tył (rozmiar) | 190/50 ZR17 |
Pojemność zbiornika paliwa | 21.0 L |
Przeczytaj również: