Aktualnie czytasz:
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa: Bezkompromisowy supersport
2

Nazwa Hayabusa jest tak popularna, że słowo to weszło do potocznego języka jako synonim superszybkiego motocykla. Co stoi za sukcesem Suzuki Hayabusa 1300?

W latach 90 trwał wyścig zbrojeń wśród producentów motocykli o palmę pierwszeństwa w klasie supersport. Suzuki postanowiło przebić wszystkich i zrobić motocykl o pojemności powyżej litra, osiągający magiczne 300 km/h.

GSX 1300 R, bo tak właściwie nazywa się Hayabusa, ma nadwozie z minimalnym współczynnikiem oporu powietrza CX, co uzyskano projektując owiewki o specyficznym kształcie.

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 15%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka.

Sercem Suzuki jest rzędowa czwórka chłodzona cieczą, osiągająca 197 KM przy 9800 obr/min. Z systemem SRAD moc wzrasta do 205 KM. Co ciekawe, silnik został zaprojektowany zupełnie od nowa, jednak jego zasadnicza konstrukcja nie odbiegała od konkurencji. Dwa wałki rozrządu, cztery cylindry w rzędzie, hydraulicznie sterowane sprzęgło i sześciobiegowa skrzynia wystarczyły by osiądnąć spektakularny sukces. Podczas testów na torze osiągnięto wynik 305 km/h, po demontażu lusterek aż 312. W kolejnych modelach prędkość została jednak elektronicznie ograniczona do 299 km/h, co wydaje się nieco śmieszne biorąc pod uwagę wartości o jakich mówimy.

Hayabusa jest często używana jako motocykl turystyczny na dalekie wypady – niesamowicie elastyczny silnik nie wymagający częstych redukcji biegów, pewne prowadzenie na zakrętach i genialna aerodynamika sprawiają, że można nim podróżować komfortowo.  Model, jak większość robionych od podstaw projektów, nie ustrzegł się też wpadek. Przeszedł akcję serwisową wymiany wadliwych napinaczy łańcucha rozrządu, poprawiono też sprężyny sprzęgłowe i mechanizm włączania sprzęgła. Usterki te pojawiały się tylko w egzemplarzach w początku produkcji. Poza tym GSX-R 1300 nie cechuje się typowymi mankamentami, poza oczywiście szybkim zużyciem opon i klocków hamulcowych.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%