Junak RX One 125: Pierwszy motocykl ADV na prawo jazdy B w kolekcji marki

Jakie było moje zaskoczenie, kiedy w kolekcji Junaka pojawił się RX One 125. Jednak znam uzasadnienie tej decyzji i potrzeby rynku, bowiem coraz więcej posiadaczy prawa jazdy kat. B szuka maszyn skrajnie uniwersalnych.

Od razu mówię, że to nie moja bajka – myślę o segmencie adventure. Nie za bardzo umiem jeździć w terenie, ale Junak zachęca do tego, żeby wybierać skróty. Co prawda mamy tutaj kostkowanego ogumienia, jednak dopóki nie wjedziemy w grząski teren jesteśmy bezpieczni. Wydaje mi się, że tutaj o to chodzi. Nikt nie próbuje udowadniać na siłę, że jest to maszyna, którą możemy zwiedzać piaszczyste poligony. To jest taka podniesiona terenówka, która pozwala na więcej śmiałości podczas opracowywania trasy, albo krzesania z siebie spontaniczności. Jednocześnie wstęp do motocykli ADV na którym można trenować technikę jazdy poza szosą, bo to na ciężkim sprzęcie nie jest aż takie proste.

Dlatego Junak RX One 125 jest bardzo atletyczną konstrukcją o masie 148 kilogramów. To oznacza tyle, że manewrowanie jest dużo prostsze, a sprzęt jest w stanie wybaczyć ewentualne braki w technice. Tak samo jak pełne orurowanie sprzętu w standardzie. Szerokie gmole na wysokości łydek chronią nas w razie wywrotki i ułatwiają przywrócenie motocykla do pionu. Dodatkowo pozwalają zaoszczędzić na lakierowaniu, spawaniu i wymianie plastików. Po prostu można się poczuć dużo pewniej. Zawsze orurowanie można odkręcić, pomalować, wyprostować, albo po prostu kupić nowe. To samo tyczy się tylnych bocznych stelaży. Chronią i cieszą wzrok, bo Junak wyglada bardziej rasowo i nie przypomina swoim wyglądem 125tki.

Z resztą gadanie o designie w tym przypadku jest trochę niepotrzebne. Jeśli kogoś cieszą maszyny ADV to motocykl się spodoba, reszta pomyśli o cruiserze, albo typowym sportowym streecie. W każdym razie wstydu nie ma, a optyczna masywność skutecznie maskuje prawdziwą pojemność.

To samo tyczy się choćby brzmienia silnika i podwójnej końcówki rury wydechowej. Uszy mogą pomylić Junaka z jakąś dwusetką, nawet kiedy kręcimy silnik dość wysoko. Jednostka to oczywiście singiel zasilany wtryskiem, chłodzony powietrzem. 10,3 konia przy tej masie pozwala na normalną jazdę bez utrudniania ruchu. Silnik nie męczy się do prędkości 95 km/h, powyżej setki pojawiają się wibracje, a jednostka dostaje zadyszki. Skrzynia zorientowana jest bardziej na miasto i eksplorację szutrów, niż na monotonną trasę. Nie mniej odczucia są przyjemne, a wysoki skok zawieszenia fajnie radzi sobie na garbach i studzienkach. To największa z zalet tego typu sprzętu.

Drugą jest ogólne poczucie jakości maszyny. Patrzę na detale, światła, deskę rozdzielczą czy przełączniki na kierownicy. Naprawdę ciężko mi zarzucić gdzieś tandeciarstwo. Przyjrzyjcie się sami i zastanówcie ile taki motocykl może kosztować w salonie. Odpowiadam – 9500 plus tysiak za komplet kufrów. Jest drogo, ale znowu patrzę na relację możliwości, jakości do samej ceny. Osobiście ufam tej fabryce i wiem, że to są sprzęty niezawodne, tym bardziej od momentu implementacji elektronicznego wtrysku. Dajcie znać co o tym myślicie.

  • POJEMNOŚĆ
  • 125 CM³
  • RODZAJ SILNIKA
  • CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
  • ZASILANIE SILNIKA
  • WTRYSK PALIWA
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
  • 90 KM/H
  • MOC
  • 7,6 KW / 10,34 KM (PRZY 8500 RPM)
  • WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
  • TAK
  • ROZRUCH
  • ELEKTRYCZNY
  • HAMULEC PRZÓD
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD
  • 100 / 80 - 17
  • ROZMIAR OPONY TYŁ
  • 120 / 80 - 17
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM )
  • 2090 / 865 / 1280
  • MASA WŁASNA
  • 148 KG
  • DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
  • 150 KG
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM )
  • 790
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
  • 14 L
  • ILOŚĆ MIEJSC
  • 2
  • DOSTĘPNE KOLORY
  • CZARNO-CZERWONY, SREBRNO-NIEBIESKI

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button