
- Jak kupować żeby nie żałować? Kupno motocykla z Niemiec nie jest trudne
- Niemcy od lat są liderem w rankingu krajów, z których najczęściej sprowadzamy motocykle
- Ile kosztuje rejestracja motocykla z Niemiec w 2025 roku?
Choć w teorii większość motocyklistów powinna mieć już przygotowane swoje maszyny do sezonu, to nadal spora grupa osób dopiero rozpoczyna poszukiwania nowego motocykla. Wielu z nich swojego wymarzonego jednośladu będzie szukać za granicą, a jednym z najpopularniejszych kierunków od lat są Niemcy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie motocykla z Niemiec i ile kosztuje jego zarejestrowanie?
Wiele lat temu utarło się przekonanie, że najlepsze samochody i motocykle kupuje się w Niemczech. Liczba handlarzy regularnie wyjeżdżających do naszych zachodnich sąsiadów rosła z roku na rok, a Polacy bardzo chętnie kupowali pojazdy sprowadzone z zagranicy. Dziś ten proceder nieco przycichł i choć nadal wielu motocyklistów decyduje się na wyjazd do Niemiec w poszukiwaniu wymarzonego jednośladu, to z całą pewnością jest to zjawisko mniejsze niż kiedyś. Dlaczego? Powodów jest kilka.
Rynek motocyklowy w Polsce mocno się zmienił. Obecnie nie musisz już jechać za zachodnią granicę, by kupić sprawny, zadbany motocykl. W naszym kraju znajdziesz coraz więcej właścicieli, którzy poważnie podchodzą do tematu serwisowania swoich maszyn, regularnie wykonują przeglądy, naprawiają usterki i dbają o swoje dwa kółka zgodnie z zaleceniami producenta. Taka zmiana podejścia sprawiła, że również w Polsce można znaleźć ciekawe i przede wszystkim pewne oferty sprzedaży motocykli. Niestety, nadal nie brakuje na rynku tak zwanych “skarbonek bez dna”, czyli maszyn, które na pierwszy rzut oka wyglądają dobrze, ale po zakupie okazuje się, że wymagają ogromnych nakładów finansowych. Ukryte wady, zaniedbane serwisy, naprawy “na sztukę” – to wszystko może sprawić, że zamiast cieszyć się jazdą, będziesz inwestować kolejne tysiące złotych w naprawę. Przekonał się o tym Tobiasz kupując swoje BMW z wózkiem bocznym.
Najważniejsze informacje:
- Niemcy od lat utrzymują pozycję lidera w rankingu krajów, z których Polacy najchętniej sprowadzają motocykle.
- Jak kupować i nie żałować? Ile kosztuje zarejestrowanie motocykla z Niemiec?
- Pietrek i sąsiad pojechali kupić motocykl do Niemiec – co mogło pójść nie tak?
Pojechali do Niemiec po motocykl – jak zrobić to dobrze i co mogło pójść nie tak?
Polacy najchętniej kupują motocykle z Niemiec
Jeśli na polskich portalach ogłoszeniowych nie udało Ci się znaleźć wymarzonego egzemplarza, zdecydowanie warto rozejrzeć się za ofertami z zagranicy. W Internecie znajdziesz mnóstwo stron, które przypominają nasze OLX czy Otomoto, z tą różnicą, że skupiają się na ofertach sprzedaży z Niemiec. Poszukiwanie jednośladu u naszych zachodnich sąsiadów ma sporo zalet. Przede wszystkim motocykle z Niemiec bardzo często posiadają pełną historię serwisową oraz udokumentowany przebieg. To ogromna przewaga.
Dodatkowo Niemcy, jako kraj należący do Unii Europejskiej, nie generują dużej ilości formalności przy samej rejestracji motocykla w Polsce. Procedura jest stosunkowo prosta i nieporównywalnie mniej skomplikowana niż w przypadku pojazdów spoza UE. Dlaczego Polacy najchętniej kupują motocykle z Niemiec? Odpowiedź jest prosta — kluczowa jest tutaj odległość. Niemcy to nasz najbliższy sąsiad, co przekłada się na stosunkowo niewielkie koszty transportu motocykla oraz szybką możliwość osobistego obejrzenia maszyny przed zakupem. Według raportu Clicktrans w 2024 roku na podstawie 112 tys. zleceń, aż 51,9% sprowadzanych motocykli pochodziło z Niemiec.
Porządne oględziny są najważniejsze. Nie zapominaj o „Poradniku sapera”
Bez względu na to, czy planujesz kupić motocykl w Polsce, czy za granicą, zawsze należy podejść do zakupu z rozwagą i odpowiednim przygotowaniem. Kluczowe jest dokładne sprawdzenie nie tylko stanu technicznego motocykla, ale również jego historii. Aby ułatwić sobie cały proces, warto przygotować własną listę kontrolną lub skorzystać z naszego poradnika “Sapera”, który krok po kroku pokazuje, jak uniknąć “motocyklowej miny” i nie przeoczyć żadnego istotnego elementu podczas oględzin. Bardzo ważnym krokiem jest także porównanie numeru VIN znajdującego się na tabliczce znamionowej motocykla z tym, który widnieje w dokumentach pojazdu.
Zacznij od sprawdzenia numeru VIN
Jeżeli motocykl, którym się interesujesz, znajduje się daleko lub planujesz sprowadzić go z zagranicy bez oględzin, warto zainwestować w internetowy raport VIN. Koszt takiego raportu to zaledwie kilkadziesiąt złotych, a może on dostarczyć wielu cennych informacji, takich jak historia serwisowa pojazdu, ewentualne szkody i kolizje, przebieg czy informacje o liczbie wcześniejszych właścicieli.
Nie wszyscy motocykliści wiedzą, że również w Polsce istnieje możliwość bezpłatnego sprawdzenia pojazdu w systemie CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Wystarczy znać numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji.
Z kolei wszystkie informacje dostępne w zakładce “Dane zagraniczne” pochodzą z zewnętrznych systemów:
- CARFAX – pozyskuje dane 22 krajów europejskich, m.in. z Niemiec, Włoch, Francji, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, krajów Europy Środkowo-wschodniej oraz USA i Kanady.
- AutoDNA – pozyskuje dane m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, Danii.
- CarVertical – pozyskuje dane m.in. z Czech, Węgier, Włoch, Litwy, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Nowej Zelandii i Kanady
Motocykle sprzedawane przez Niemców są wymeldowane. Warto rozważyć tablice tymczasową
Niemieccy sprzedający zazwyczaj wymeldowują pojazd w momencie sprzedaży, dlatego odbycie jazdy próbna będzie utrudnione. Przede wszystkim nie powinna się ona odbywać na drodze publicznej, ponieważ motocykl nie jest już zarejestrowany. Warto jednak rozważyć wykupienie próbnych tablic rejestracyjnych wraz z ubezpieczeniem OC. Dzięki temu możliwy będzie powrót motocyklem na kołach do kraju. Trzeba jednak podkreślić, że w zdecydowanej większości przypadków zakupiony motocykl wraca do Polski na przyczepce lub busem.
Jakie dokumenty należy przygotować do zarejestrowania motocykla z Niemiec w Polsce?
Sprowadzony motocykl należy zarejestrować w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Zanim jednak wybierzesz się do urzędu, warto przygotować wszystkie niezbędne dokumenty:
- dowód osobisty,
- wniosek o rejestrację motocykla z zagranicy (dostępny na stronie internetowej urzędu lub do wypełnienia na miejscu),
- umowa kupna-sprzedaży lub faktura zakupu (nie trzeba już tłumaczyć tego dokumentu na język polski, choć zaleca się sporządzenie umowy w wersji dwujęzycznej),
- mały i duży Brief, czyli niemiecki dowód rejestracyjny,
- dokument potwierdzający wykonanie badania technicznego,
- potwierdzenie dokonania obowiązkowych opłat.
Świeżo upieczony właściciel motocykla musi pamiętać, że ma 30 dni na zarejestrowanie pojazdu od momentu przekroczenia granicy. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara finansowa w wysokości od 200 do nawet 1000 zł. Bardzo dobrą informacją jest fakt, że sprowadzając motocykl z zagranicy, w tym przypadku z Niemiec, jednoślady są zwolnione z obowiązku zapłaty akcyzy. Nowy właściciel nie musi również płacić podatku VAT ani opłaty recyklingowej.
Ile kosztuje zarejestrowanie motocykla z Niemiec w Polsce?
Koszt zarejestrowania motocykla sprowadzonego z Niemiec nie jest wysoki, szczególnie po zmianach przepisów, zgodnie z którymi nie jest już wydawana karta pojazdu. Całkowita opłata wynosi 120 zł, na co składają się:
- tablica rejestracyjna — 40 zł,
- pozwolenie czasowe — 13,50 zł,
- dowód rejestracyjny — 54 zł,
- nalepka legalizacyjna — 12,50 zł.
Należy również pamiętać o obowiązkowym badaniu technicznym motocykla, które obecnie kosztuje 62 zł, oraz o wykupieniu obowiązkowego ubezpieczenia OC.